Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Glöm aldrig säkerhetsselen!

Featured Replies

Publicerat

Ta en titt på denna video och kom ihåg att aldrig klättra upp i treestands utan att ha en säkerhetssele kopplad till trädet! Idag finns det mycket bekväma västar/jackor med säkerhetsselen inbyggd så man bara behöver haka fast ändan av selen runt trädet.

Kom sen även ihåg att säkerhetsselens lina aldrig får överstiga avståndet till marken! För då gör det skitont! :lol:

Man ska inte falla alls utan linan ska vara så spänd att det tar stopp så fort du klivit undan från plattformen.

Publicerat

Ta en titt på denna video och kom ihåg att aldrig klättra upp i treestands utan att ha en säkerhetssele kopplad till trädet! Idag finns det mycket bekväma västar/jackor med säkerhetsselen inbyggd så man bara behöver haka fast ändan av selen runt trädet.

Kom sen även ihåg att säkerhetsselens lina aldrig får överstiga avståndet till marken! För då gör det skitont! :lol:

Man ska inte falla alls utan linan ska vara så spänd att det tar stopp så fort du klivit undan från plattformen.

Fy Fabian ... Vilket öde ... Jag antar att björnen drog ... Jag hade nog dött av rädsla om jag dråsat ner till en björn ........ :( Vad hände egentligen? Min engelska är väl inte 100 ... Gav ställningen vika eller lutade han sig över för mycket? :blink:

Aha . kollade en gång till. Treestanden gav vika ..

Publicerat

Finns väldigt smarta lösningar:

Bland annat FallGuy, ett "säkerhetsbälte" som fångar upp användaren efter bara nån/några decimeter. Den krokas fast i vilken selen som helst..

Eller Mountaineer Sports sele där man kan fira ner sig själv till marken, om man inte lyckas ta sig upp på plattformen igen.

Det krävs inte mycket förens man tappar balansen, det räcker att man nickar till..

Och vem har inte gjort det på passet!? ;)

Publicerat

Jo det är otäcka grejor, framgår inte vilken typ av stand den använde, men låter som ett stegtorn

i fasta torn är det enklare med sele, i climbers är de mest ivägen under själva klättrandet har jag märkt

men visst bör/ska man använda dem (fast man slarvar med det!)

Men det visar också att man måste kolla och dubbelkolla sina stands, ska ut idag troligen och inspektera

alla mina stands, jag rekomenderar alltid mina jägare att använda sele men man måste ta med sig en egen

Att tillhanda hålla selar är ur säkerhets/ansvarssynpunkt svårt så bäst är att man sina egna grejor och ansvara för dem.

Sen ska man vara på sin vakt hela tiden, känna om de beter sig annorlunda när man står i dem, jag brukar sätta mina

så att de alltid finns en gren att hålla sig i, för balansen men även om olyckan är framme.

Sist, trött jägare faller oftare, så att ha ett break mitt på dagen där man sover ett par timmar är mycket bra

tyvärr ser jag ibland att det festas endel kvällen före, och folk kommer bakfulla till jakten, att stå/sitta 4-5m

upp om man är både trött och bakfull är att tigga om en olycka.

Publicerat

Fy fan jag lider med denna mannen alltså.

Men många utav oss är lite väl optimistiska,eller snåla

och det kan kosta livet på höga höjder.

för det mesta är det ju heller inte Tempurmadrasser på marken i skogen....

Jag gjorde snålvarianten,vilket jag uppfattar som bättre är inget!

Biltema har en fallskyddssele för 400 bagis,den är Shocklila men det går att camoflera bort. :P

Och den SKALL kompletteras med riktig klätter/fallskärms lina,inget j-vla nylonsnöre.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Ovrigt/Fallstoppsele/

Mvh

Ps:bra ämne!! ;)

Publicerat

Oavsett vilken sele man använder, så ska man försöka komma upp/ner så fort som möjligt!

Blir man hängandes för länge, så samlas tydligen blodet nere i benen tack vare att selen klämmer åt runt låren..

Kroppen/hjärtat pumpar ner det i benen men orkar inte pumpa runt det.

Det sägs att man svimmar och i sämsta fall inte vaknar upp..!

Men treestands är oslagbart när det gäller att jaga mer effektivt. Man slipper bygga en massa torn som, av olika anledningar, aldrig blir använda..!

Publicerat

Biltema har en fallskyddssele för 400 bagis,den är Shocklila men det går att camoflera bort. :P

Och den SKALL kompletteras med riktig klätter/fallskärms lina,inget j-vla nylonsnöre.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsklader-och-Skyddsutrustning/Ovrigt/Fallstoppsele/

Mvh

Den kan vara shocklila, för hjortdjuren spelar det ingen roll alls, de är färgblinda

Publicerat

Den kan vara shocklila, för hjortdjuren spelar det ingen roll alls, de är färgblinda

Jag tänkte mer på att färgen gör mig osäker i min sexualitet! :lol:

Publicerat

Fy fan vilket straff! Var försiktiga ni bågjägare när ni jagar! Känns som Älgtorn är hyfsat säkert motför era torn!

Publicerat

Mvh

jag skulle aldrig använda biltemas sele

jag jobbar på riktig stora höjder(kraftledningar,vindkrafter,master osv)

våran sele kostar runt 10000kr

det är den enda som är inte tillverkad i Kina

t.o.m alla treestand jag tar in är lika förbanad gjorda i kina

om din sele kostar runt 400 spänn då är den tillverkad för max 100 spänn

finns flera orsak varför ska man inte använda den biliga skiten(men visst är den bättre än ingen alls)

Publicerat

Jag skulle vilja säga att ett treestand slår ett traditionellt "älgtorn" i det mesta! ;)

* Stabilt

* Säkert

* Smidigt = Enkelt/lätt att flytta

* Man jagar där djuren är och inte där de kanske kommer

Som alltid gäller det bara att använda grejerna rätt, och använda bra skyddsutrustning!

Undrar hur många olyckor det egentligen sker i dåligt underhållna/ruttna "älgtorn"?

Fy fan vilket straff! Var försiktiga ni bågjägare när ni jagar! Känns som Älgtorn är hyfsat säkert motför era torn!

Publicerat

Behöver ju inte vara så dyrt. http://www.addnature.com/Department.aspx?dept_id=11046 En ok klättersel kostar inte så mycket och är antagligen lite bättre än de som säljs på biltema. Tror i alla fall att biltemaselarna håller eftersom det inte handlar om några långa fall och höga fallfaktorer. Den skall ju sitta så tight i trädet att man bara stödjer sig i selen. Det som gör en klättersele lite avig är väll att fästpunkterna sitter fram, antingen på bröstet om man väljer en bröstsele eller i midjan om man haren helkropps- eller sittsele. Borde vara ivägen vid skyttet.Dock är de bekvämare och lättare att komma ner med om man nu hänger så att man inte har något under fötterna. Men, då snackar man klättring och inte bara backupp. Kan vara nog så knepigt om man inte får hjälp ner och skall klara sig på egen hand om man inte är en någorlunda klättrare och van vid prylarna. Det som nog är mest ok är ändå antagligen en treestandsele med infästningen i bak och bara används för backupp på rätt sätt. Den näst viktigaste backuppen när du väl hänger där några meter ovanför marken, selen på kroppen och repet i öglan på ryggen och inte tar dig någon stans är telefonen och bra kompisar. Annars kan man få hänga länge.....

Publicerat

Jag skulle vilja säga att ett treestand slår ett traditionellt "älgtorn" i det mesta! ;)

* Stabilt

* Säkert

* Smidigt = Enkelt/lätt att flytta

* Man jagar där djuren är och inte där de kanske kommer

Som alltid gäller det bara att använda grejerna rätt, och använda bra skyddsutrustning!

Undrar hur många olyckor det egentligen sker i dåligt underhållna/ruttna "älgtorn"?

Jo det är sant! Är säkert många fallolyckor i halvruttna älgtorn oxå!

Publicerat

Man skall bygga älgtorn i myrkanter så att landningen blir mjuk om en stegpinne ryker på vägen upp..... Men, en kompis som hoppade ur tornet för att springa efter en kalv han skjutit på höll på att bli av med sina stövlar. De satte sig låååångt ner i myren. Kanske inte alltid är helt optimalt med blötmyrar heller.

Publicerat

Man skall bygga älgtorn i myrkanter så att landningen blir mjuk om en stegpinne ryker på vägen upp..... Men, en kompis som hoppade ur tornet för att springa efter en kalv han skjutit på höll på att bli av med sina stövlar. De satte sig låååångt ner i myren. Kanske inte alltid är helt optimalt med blötmyrar heller.

:lol: Nä allt har sina för och nackdelar!

Publicerat

Här är en riktigt bra länk:

HunterCourse

Kolla in filmen runt 9:35, där pratar de om just att blodet samlas i benen på grund av att (alla) selar drar åt.

Och att detta kan vara dödligt om man inte kommer upp snabbt nog, och hur man kan förebygga detta.

Det är väldigt många "Varningar" i denna film!

Men som vanligt gäller ju att öva innan man ger sig ut i skogen för att använda olika tilbehör, oavsett om man jagar med bössa eller båge!

Publicerat

Vad som händer när man hänger i en sele är att blodet samlas i benen och det bildas blodproppar som sedan vandrar runt i kroppen. Det är vad jag hört på olika kurser jag gått om att arbeta på höjd, det finns remmar som man kan fästa i selen med en ögla på så att man kan ställa sig i och på så sätt avlasta. När jag var i Norge och jobbade gick jag en säkerhetskurs arbete på höjd, kursledaren berättade om en arbetskompis som hade dött efter att ga hängt i selen 45 min. Han fick en blodpropp i ett ben som sedan vandrade till hjärtat, så det är rätt farligt att bli hängande i en sele allt för länge

Publicerat

Japp, denna ögla finns med i filmen!

Vad som händer när man hänger i en sele är att blodet samlas i benen och det bildas blodproppar som sedan vandrar runt i kroppen. Det är vad jag hört på olika kurser jag gått om att arbeta på höjd, det finns remmar som man kan fästa i selen med en ögla på så att man kan ställa sig i och på så sätt avlasta. När jag var i Norge och jobbade gick jag en säkerhetskurs arbete på höjd, kursledaren berättade om en arbetskompis som hade dött efter att ga hängt i selen 45 min. Han fick en blodpropp i ett ben som sedan vandrade till hjärtat, så det är rätt farligt att bli hängande i en sele allt för länge

Publicerat

Ok kan inte se filmen nu då jag surfar från telefonen går så jävla segt att kolla film på den

Publicerat

Proppar vet jag inte men väl dålig cirkulation pga stas i de stora kärlen i ljumskarna och att man hänger orörlig. Det ger en anaerob förbränning i musklerna i benen som ger ett mycket surt blod. När "patienten" sedan plockas ner/räddas efter åtskilliga timmar och läggs i planläge släpper trycket från benslingorna i selen och metaboliterna börjar cirkulera i kroppen. De sura metaboliterna får blodkärlen att dillatera och patienten går i snabb och svår chock och dör. Detta är svåra fall och man försöker släppa på trycket i ett ben i taget och långsamt. På så sätt kan det sura blodet tas om hand och normaliseras via lungorna och hyperventilering. (Snabb version) Kan fixa den långa versionen när jag har tid.

För att se lite hur man tar sig tillbaka uppför ett rep är den här filmen lite informativ. http://www.dailymotion.com/playlist/xtcse_Petzl-pro_rescue#videoId=xbl2qm Det bästa för att lära sig tekninken är definitivt att kontakta klätterklubben där man bor (om det finns någon) och be att få gå en kurs. Kan vara väl investerade pengar som tyvärr innebär inköp av fler prylar. Allt går i och för sig att klara med repsnören och lite lkuriga knutar (prusik) men det är bökigare. Kanske borde vara ett litet tillägg i den svenska bågjägarutbildningen :D Det absolut enklaste är i alla fall att säkra upp sig i förväg så att det bara är att fortsätta neråt men i ett kontrolerat tempo. Lycka till.

Publicerat

Men, om man nu köper en treestand-sele med infästningen bakom nacken/på ryggen ska man nog bete sig så man inte blir hängande. Dessa är bara gjorda för att inte falla av en plattform. För det fungerar de säkert utmärkt. Att försöka komma runt och upp om man hänger i en sådan sele är nog nästan omöjligt om man inte är duktig på sina klätterprylar. Går säkert om man har ett "repklätterpaket" på repet ovanför sig som man byggt ihop men då skall man säkra upp sig fram på selen som i filmen ovan och det är inga treestands-selar gjorda för. Tror att man skall bete sig så att man aldrig blir hängande eller behöver ramla ner.....

Publicerat

Men, om man nu köper en treestand-sele med infästningen bakom nacken/på ryggen ska man nog bete sig så man inte blir hängande. Dessa är bara gjorda för att inte falla av en plattform. För det fungerar de säkert utmärkt. Att försöka komma runt och upp om man hänger i en sådan sele är nog nästan omöjligt om man inte är duktig på sina klätterprylar. Går säkert om man har ett "repklätterpaket" på repet ovanför sig som man byggt ihop men då skall man säkra upp sig fram på selen som i filmen ovan och det är inga treestands-selar gjorda för. Tror att man skall bete sig så att man aldrig blir hängande eller behöver ramla ner.....

Jo repet ska inte vara så långt att man kommer under den platform man står på, man använder selen för att luta sig

frammåt särkillt i små hang on's eller ja små platformar.

Klättertorn KAN glida ner OM man inte beter sig som folk...

Klättra/montera aldrig i döda/murkna eller för klena träd!

Lövträd, särkillt då aspar är svåra att få bra grepp i (klättertorn)bör undvikas!

Stegtorn, man måste säkra dem, för de kan vika sig om man är våldsam i dem, eller monterat

dem fel. steg stödet mot trädet måste sitt i brytpunkten på stegen, inte för lågt eller för högt.

Årlig översyn av alla torn och klätter grejor är ett måste.

Va aldrig trött/bakis eller så, då ber man bara om en olycka, sitter man i tornet och "nickar till"

en eller två gånger, KLÄTTRA NER! och jaga på backen eller gå och sov...

Om olyckan är framme!

Mobilen ska du ha i bröstficka eller liknande så du lätt kommer åt den

En visselpipa på axeln är också bra, blås o tuta i den så kan du få hjälp.

Kniven ska vara lätt att nå, du kan få grepp om stammen och sedan kapa selen

har man hängt i mer än 45 minuter är det bara att kapa selen/linan, visst gör det ont

att landa på fötterna, kanske tillochmed bryter foten, men du lever i alla fall.

Ditt bästa redskap för säkerhet är ett sunt förfnuft trost allt.

Med allt detta sagt ska jag väl gå å dratta ner i år då...

Bra grejor finns

Publicerat

Ja, ner är alltid lättate än upp. Riktigt snygg lösning ! Men det är klart. Det bästa är att alltid vara så säker att man inte ramlar ner. Som en del soloklättrare säger: Det bästa är att klättra utan säkringar för ramlar man så dör man. Då ramlar man bara inte !! :wacko: Man skall klättra så säkert i sina treestands att man inte ramlar ner. Som den här killen.... http://www.youtube.com/watch?v=QGXbkSZ0-tY

Publicerat

Ja, ner är alltid lättate än upp. Riktigt snygg lösning ! Men det är klart. Det bästa är att alltid vara så säker att man inte ramlar ner. Som en del soloklättrare säger: Det bästa är att klättra utan säkringar för ramlar man så dör man. Då ramlar man bara inte !! :wacko: Man skall klättra så säkert i sina treestands att man inte ramlar ner. Som den här killen.... http://www.youtube.com/watch?v=QGXbkSZ0-tY

Ser ut som Yosimite national park.. tycker dock detta är ganska så respektlöst mot livet på nått sätt

har aldrig fattat varför man gör det,, men det e bara mina tankar..

Publicerat

Ja, helt idiotiskt men jag kan inte låta bli att bli lite imponerad i alla fall. Han utsätter i alla fall bara sig själv för faran (utgår från att han är singel och barnlös). Sedan är det ju så farligt att ramla utan säkringar att man låter bli. Annars dör man ju....