Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Röka smörgåsmat

Featured Replies

Publicerat

Ska testa att röka i en Bradley för första gången.

Hade tänkt röka saltrulle och hjärta av Älg att ha på mackan. Kanske slänger med lite kalkon också...

Nån som har tips hur jag ska göra? Måste det kallrökas för att bli bra? Hur fixar jag bäst saltningen?

Publicerat

Jag kör med saltlake i 5-7 dygn beroende på storlek på bitarna. sen vattendras ett dygn. In i röken som vanligt och sen det viktigaste av allt, när det är klart måste deet skivas på en gång å läggas på en rikligt smörad macka. Annars missar man en vad jag tror är en religiös upplevelse.

Publicerat

Jag blandar 5 liter vatten med 7 dl nitritsalt, några hela pepparkorn, ett par lagerblad och två sockerbitar.

Räkna med att saltlaken kryper 1.5 cm per dygn (dvs från alla sidor) för att grovt beräkna hur länge olika köttbitar behöver ligga och dra som minst. Åt andra hållet så kan det ju inte blir för salt om det ligger "för länge", kan ju omöjligen bli mer salt än vad lagen är iaf. Det blir bara jämnare salthalt i köttet.

Vattendra är inget nödvändigt, kanske om man har en ganska salt lag. Annars har jag inte märkt någon skillnad på vattenbad eller inte.

Innan du röker så låt köttet komma upp för att rumstempereras (mindre temeratursvikt när du lägger det i röken sen), torka av alla bitar med papper eller nåt annat lämpligt (rent så klart). Röken tar bättre om köttet är någorlunda torrt i ytan.

Ett tips är att köpa några rimmade (ej kokta) helgskinkor/julskinkor beroende på årstid. Köp gärna en rätt stor klump, dela den på längden och flatrök halvorna :wub: Det blir så jävla bra -_-

Ska du slänga med lite rimmat sidfläsk så blir det bättre om det får ligga med i saltlaken nåt dygn, jag tycker det blir för dåligt salt "orginal". Rimmade skinkorna däremot duger bra som dom är.

Lycka till.

Jag ska ladda röken nästa vecka, lillgrabben fyller 5 så det ska bli kallskuret och gratäng ^_^

Publicerat

+1 om skinkorna! Sen har du smörgåsmat som heter duga. Köpte drygt 10 kg ifjol och rökte, köpte efter helgerna för 20:-/kg :P

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen! Ska definitivt testa det där med skinka. Mums!

• 2 weeks later...
Publicerat

Rökte 1 rådjurshjärta och 1 älghjärta i söndags. blev riktigt lyckad trots att det var första gången jag gjorde det! sjukt gott på mackan :wub:

• 4 months later...
Publicerat

Är 7 dl salt och 5 l vatten en vanlig blandning på saltlag inför rökning eller finns det fler tips.

Har bara provat röka kött en gång och tyckte det blev på tok för salt men kommer nu inte ihåg vilket recept jag använde så lite tips tack.

/Lejon

Publicerat
  • Författare

Jag testade den blandningen på bla älghjärta och saltrulle. Blev hur bra som helst (tack för tipsen). Använde iofs vanligt salt och inte nitritsalt...

Men jag lyckades inte lösa riktigt all den mängden salt så i praktiken blev lagen något svagare.