Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Som roligast då man nästan skiter ner sig?

Featured Replies

Publicerat

I helgen var jag och drängen uppåt Dalarna för att skjuta lite bävrar. Fanns någa bävrar här och där, men de verkar ha minskat ganska rejält. Vi hade älgar i massor nere i dalen, men berodde nog mer på att vargen hade varit nere och vänt och sedan gått upp på fjället igen. Där den sedermera dog..

Men det var inte det jag skulle skriva om. I torsdags satt drägen och jag vid en hyggligt bred å.. jag satt nedströms och Erik satt väl 100 längre upp. Efter ett par händelselösa timamr så får vi se en älg på andra sidan. Den kommer i bra fart ner för berget i tallskogen på anbdra sidan, slänger sig rakt i ån och simmar över. Då kan jag inte sitta still, utan jag smyger upp 20m ungefär och filmar älgen då den kommer simmande och då den stiger upp. Visar sig vara en liten tjur, som stananr upp och skakar av sig vattnet och sedan kliver vidare. Mitt lockade på den är ganska verkningslöst..

Sedan tar det nog 3-4 minuter och då får jag se en björn på andra sidan! Kommer som en enveten jämthund i löpan på älgen.. Jag ringer direkt til Erik och viskar att jag har en björn hos mig och vill ha sen den får han skydda sig bort. Nallen kommer ner till ån, som nog är 60m bred ungefär, och drar i vind och slänger sig i vattnet. Men den siktar in sig lite längre ner och kommer väl upp ca 150m i från mig. Ganska bekvämt avstånd tyckte jag.. :)

Tyvbärr så är ju drängafan lite saktfärdig så han hinner ju inte fram.. ;) När jag står där och funderar lite på vart nalle tagit vägen, så skymtar jag den en bit upp i backen där älgen varit, på ca 40m. Då känndes lite för nära, så då valde jag att börja prata högt och ge mig til känna för björnen. Nu snurrade vinden och den hade nog itne kännt mig, även om den borde kännt mig då den simmade... Så där står jag och pratar högt och tjoar lite och talar om för nalle att gå i väg och här har han inget att göra.

Där kan man ju tycka att denna story borde vara över. Men så tyckte inte björnen. I ställt för att hänga efter älgen så kommer den rakt på mig, och jäklar va snabba de är! Jag höjer rösten lite mer men utan resultat, vet inte hur jag tänkte, men 6-7m fram är en större tuva, då björnen är där skjuter jag ett skott i marken bredvid nalle. Den stannar direkt och glor på mig, dock med hårkorset mellan ögonen. Sedan viker den åt sidan och backar udan en bit och ställer sig och glor på mig. Sedan lurvar den iväg uppöver efter älgen.. Oturligt nog i samma riktning där vi har bilen, vilket gjorde den promenaden lite mer spännade än tänkt.

Så här i efterhand kan jag tänka mig att björnen nog var mer nyfiken än hungrig. Det var ingen jättebjörn, men ca 100kg kanske. Hade den velat ta mig hade den säkert gjort det. Nu handlade jag kanske mer på instinkt än stod och funderade. Det finns säkert massor av andra sätt att lösa en sådan grej och frågan är om någon här vet hur man själv hade reagerat. Jag vet att jag hade hunnit ett skott till om nalle hade valt att fortsätta framåt.

Tyvärr hann inte Erik fram för att se björnen, vilket jag vet han grämer sig över än i dag.. :) Men som han själv sa, så när han hörde att jag höjde rösten och när det sedan small, så snubblade han fram rätt snabbt genom tuvorna. :)

Ser detta som en upplevese rikare, och mycket större än att få skjuta någon bäver. Det har jag ju gjort innan.. ;)

Publicerat

Häftig upplevelse. Säker att det inte blev kalsongbyte. :D

Lasse

Publicerat

Bara att grattulera.

En mäktig upplevelse och ingen skada skedd. Utom möjligtvis på kalsongerna...

Tror du verkligen att du hade hunnit ett skott till så gjorde du 100% rätt.

Du har ju facit så du vet ju att det inte var fel i alla fall.

Personligen hade jag nog dragit varningsskottet betydligt tidigare.

Å andra sidan, den enda gången jag varit så nära fick jag inte ens ner bössan från axeln.

Skrek åt björnen och innan jag hann blinka var den borta.

Kanske inte teoretiskt rätt men det funkade ju...

Publicerat

Frän upplevelse just när det händer kan man gärna vara utan den men när det slutar gott är det bara trevligt :wub:

Publicerat

I hlgen var jag och drängen uppåt Dalarna för att skjuta lite bävrar. Fanns någa bävrar här och där, men de verkar ha minskat ganska rejält. Vi hade älgar i massor nere i dalen, men berodde nog mer på att vargen hade varit nere och vänt och sedan gått upp på fjället igen. Där den sedermera dog..

Men det var inte det jag skulle skriva om. I torsdags satt drägen och jag vid en hyggligt bred å.. jag satt nedströms och Erik satt väl 100 längre upp. Efter ett par händelselösa timamr så får vi se en älg på andra sidan. Den kommer i bra fart ner för berget i tallskogen på anbdra sidan, slänger sig rakt i ån och simmar över. Då kan jag inte sitta still, utan jag smyger upp 20m ungefär och filmar älgen då den kommer simmande och då den stiger upp. Visar sig vara en liten tjur, som stananr upp och skakar av sig vattnet och sedan kliver vidare. Mitt lockade på den är ganska verkningslöst..

Sedan tar det nog 3-4 minuter och då får jag se en björn på andra sidan! Kommer som en enveten jämthund i löpan på älgen.. Jag ringer direkt til Erik och viskar att jag har en björn hos mig och vill ha sen den får han skydda sig bort. Nallen kommer ner till ån, som nog är 60m bred ungefär, och drar i vind och slänger sig i vattnet. Men den siktar in sig lite längre ner och kommer väl upp ca 150m i från mig. Ganska bekvämt avstånd tyckte jag.. :)

Tyvbärr så är ju drängafan lite saktfärdig så han hinner ju inte fram.. ;) När jag står där och funderar lite på vart nalle tagit vägen, så skymtar jag den en bit upp i backen där älgen varit, på ca 40m. Då känndes lite för nära, så då valde jag att börja prata högt och ge mig til känna för björnen. Nu snurrade vinden och den hade nog itne kännt mig, även om den borde kännt mig då den simmade... Så där står jag och pratar högt och tjoar lite och talar om för nalle att gå i väg och här har han inget att göra.

Där kan man ju tycka att denna story borde vara över. Men så tyckte inte björnen. I ställt för att hänga efter älgen så kommer den rakt på mig, och jäklar va snabba de är! Jag höjer rösten lite mer men utan resultat, vet inte hur jag tänkte, men 6-7m fram är en större tuva, då björnen är där skjuter jag ett skott i marken bredvid nalle. Den stannar direkt och glor på mig, dock med hårkorset mellan ögonen. Sedan viker den åt sidan och backar udan en bit och ställer sig och glor på mig. Sedan lurvar den iväg uppöver efter älgen.. Oturligt nog i samma riktning där vi har bilen, vilket gjorde den promenaden lite mer spännade än tänkt.

Så här i efterhand kan jag tänka mig att björnen nog var mer nyfiken än hungrig. Det var ingen jättebjörn, men ca 100kg kanske. Hade den velat ta mig hade den säkert gjort det. Nu handlade jag kanske mer på instinkt än stod och funderade. Det finns säkert massor av andra sätt att lösa en sådan grej och frågan är om någon här vet hur man själv hade reagerat. Jag vet att jag hade hunnit ett skott till om nalle hade valt att fortsätta framåt.

Tyvärr hann inte Erik fram för att se björnen, vilket jag vet han grämer sig över än i dag.. :) Men som han själv sa, så när han hörde att jag höjde rösten och när det sedan small, så snubblade han fram rätt snabbt genom tuvorna. :)

Ser detta som en upplevese rikare, och mycket större än att få skjuta någon bäver. Det har jag ju gjort innan.. ;)

Häftig känsla det där :) var med om ungefär samma grej vid bäverjakt, fast då vaktade björnen en död älgkviga och var lite mer svår motad

Publicerat

F-n fad häftigt. Tur för både dig o nallen att det gick som det gick... Och älgen också förmodar jag...

Fick ni någon bäver då? Eller glömde ni bort det efter äventyret?

Publicerat

Usch... jag hade skitit ner mig, skrikit som ett barn och sen skjutit mig själv i foten... :blink:

Publicerat

Optimal naturupplevelse. Grattis till den upplevelsen som är få förunnad.:D

Publicerat

Usch... jag hade skitit ner mig, skrikit som ett barn och sen skjutit mig själv i foten... :blink:

:lol: :lol: :lol: Du e la bra go, du! :lol:

Publicerat

I hlgen var jag och drängen uppåt Dalarna för att skjuta lite bävrar. Fanns någa bävrar här och där, men de verkar ha minskat ganska rejält. Vi hade älgar i massor nere i dalen, men berodde nog mer på att vargen hade varit nere och vänt och sedan gått upp på fjället igen. Där den sedermera dog..

Vilken upplevelse!! Tycker nog faktiskt lite synd om drängen som missade alltihop. ;) Fast hade han pinnat på lite mer så hade han väl skrämt björnen med knakandet.... :rolleyes:

Publicerat

Fett.

Jag jagade bäver i förra helgen och stötte på färska björnspår. Jag såg naturligtvis ingen nalle man jag tyckte nog ändå att en 6x45 med 60gr spröda varmintkulor var helt fel klädsel just då...!

Publicerat

Vilken upplevelse!! Jag väntar fortfarande på att få peaka i naturupplevelse. Återstår att se om du nu gjort det, för det där är svårt att toppa. :unsure:

Publicerat

Var det nere i Hån eller? Värden för jakten hade ju ett björnmöte strax innan vi kom dit första gången och då man smög ned där i gråljuset så var man lite skakis faktiskt.. Garvade som fan åt hans berättelse, han såg björnen och då satte benen igång att gå åt motsatt håll helt av sig själva!

Men själv nere bland tuvorna så är inte lika kaxig, följde åt..uppströms tror jag det var och gick rätt in i området där han haft björnen bara dagar innan.

Häftig upplevelse oavsett!!! Skönt att du är kvar och kan berätta om den :wub:

MacBäver väck?

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Hippen, detta var inte i Hån, utan längre nedströms, mot nästa by. Verkar som bävrarna minskat rejält. Såg en hydda i höstas där nalle gjort utgrävningar, sen skjuts det nog en o annan. Var en kille som sköt en i fredags längst upp i Hån. Vet inte hur det gick för dem i lördagskväll..

Publicerat

Grattis till en fin uplevelse själv så har jag bara hört en Björn visla till sett färsk björnskit och senast igår ett tassavtryck av en Nalle.

Publicerat

Jag satt å grämde mej hela vägen hem å halva natten för att ja sprang för sakta:P Pratade med en polare som inte jagar på kvällen när detta hänt, han sa att det måste fattas något i min skalle... Just för att jag sprang dit björnen befann sig;) Och jag är nog böjd att hålla med honom:P Men är man jägare så är man;)

//Drängen

Publicerat

Shit vilken grej!

Och skönt att det gick bra!!!

//F

Publicerat

Häftigt !

Publicerat

Hippen, detta var inte i Hån, utan längre nedströms, mot nästa by. Verkar som bävrarna minskat rejält. Såg en hydda i höstas där nalle gjort utgrävningar, sen skjuts det nog en o annan. Var en kille som sköt en i fredags längst upp i Hån. Vet inte hur det gick för dem i lördagskväll..

Ok.. gått den sträckan två gånger, såg gnag men inga bävrar. Någonstans på halva vägen var det en göl eller vad jag ska säga på vänster sida av ån där kändes det hett men iövrigt var det var det jävligt lugnt..

Mvh!

Publicerat

Ok.. gått den sträckan två gånger, såg gnag men inga bävrar. Någonstans på halva vägen var det en göl eller vad jag ska säga på vänster sida av ån där kändes det hett men iövrigt var det var det jävligt lugnt..

Undrar om det inte var på den sträckan som MrMoutain sköt samt apporterade en gnagare som Värden skjutit kvällen innan men inte hittade..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag satt å grämde mej hela vägen hem å halva natten för att ja sprang för sakta:P Pratade med en polare som inte jagar på kvällen när detta hänt, han sa att det måste fattas något i min skalle... Just för att jag sprang dit björnen befann sig;) Och jag är nog böjd att hålla med honom:P Men är man jägare så är man;)

//Drängen

Det var du själv som fick välja var du skulle sitta! ;)

Publicerat

jag har stått och siktat på en björn som gick rakt mot mej,,,men efter jakttiden,,ca 60 meter mellan mej å nallen,,,spännande var det ju

Publicerat

Häftig upplevelse! :)

Iofs så ser en annan björnar lite när som helst på närhåll... Senast i förrgår. biggrin.gif

Publicerat

Undrar om det inte var på den sträckan som MrMoutain sköt samt apporterade en gnagare som Värden skjutit kvällen innan men inte hittade..

Mvh!

Det måste ha varit där...? Minns det starkt, det var lite märkligt. Sköt en bäver, klädde av mig och simmade ut till ön den satt på... och det låg TVÅ där. Jag hade inte fattat att det var där värden hade varit kvällen innan.

Publicerat

Det var du själv som fick välja var du skulle sitta! ;)

De vet ja väl, de gör ju inte saken bättre;) Men ja har ju all tid i världen, jag har ju sagt att jag ska skjuta björn före dig:) Och det tänker jag hålla fast vid;)