Publicerat Maj 16, 201114 yr Nu ska korna tas in när vargen kommer... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/05/Ny-vargincident-i-Rialareviret-1.16730/
Publicerat Maj 16, 201114 yr Lugn ni, snart går det ut order om att alla som bor där det finns varg har utegångsförbud 670000kr/år för varje flyttad varg, och hur mycket till i ersättning för rivna djur? Hur många fler lärare behövs i skolan? Tant Agda på hemmet får bara ett halvt ägg till påsk, om hon får nåt alls trots att alla gamla betalar för det som serveras, hur många ägg skulle 670000kr räcka till? Frågan är när detta vansinniga slöseri med pengar för ingenting skall ta slut? Det torde inte bli nåt bättre om vi byter regering ens
Publicerat Maj 16, 201114 yr Detta har inget med regeringen att göra, det har med folks extrema urbanisering att göra! Dagens trädkramare och "miljöaktivister" bor i storstäderna och har en totalt snedvriden uppfattning om vår flora och fauna... Riktigt tråkigt men dessvärre sant Försökte på ett annat forum diskutera kostnaderna för t ex vargen i jämförelse med förskollärare och skolmat men se det fick man inte... De var ju inte jämförbara! Skall vi ha varg kan vi inte hålla på och flytta dem hela tiden för det är ett vidrigt djurplågeri! Tyvärr har vargen blivit symbolen för oss som bor utanför tullarna och vårt missnöje hur regionalpolitiken sköts vad gäller vår natur och våra marker och hur vi väljer att förvalta den! 670k per varg låter sjukt lågt räknat... Då kan inte lönerna osv på alla inblandade vara inräknade! Testa närmare 10 mille per varg så ligger det nog närmare sanningen... §28 kommer inom kort att bli en mycket vanlig paragraf är jag rädd för och det är inget som någon av oss egentligen vill om vi skall kalla oss för riktiga jägare!
Publicerat Maj 16, 201114 yr kul läsning i sammanhanget. http://www.genealogi.se/upplart1.htm Inte för inte det kallas vattuskräck...
Publicerat Maj 16, 201114 yr Jag var på granngården i lördags och dömde Vorstheklubbens KM i viltspår. Där strök en borderterrier med i mars och en sargades. Nu denna kalv.... Vad blir nästa byte? //Jonas
Publicerat Maj 16, 201114 yr Jag brukar hålla mig en bit från alla Varg trådar man jag håller med trådskaparen i detta fall. Om det inte är nog nu så när är det det?? Om vi bortser från vargen i synnerhet så är detta inte ett naturligt eller för den delen ett önskvärt beteende på ett vilt djur, särskilt inte ett som med lätthet kan ta livet av en människa Allt har en budget nu mera och jag undrar vad våra rovdjur har för prislapp? Att man flyttar en Varg för 670k tror jag inte ett skvatt på. Jag skulle gissa att det ligger väl över 2 mille med alla kostnader inräknade. Riala Vargarnas ända + är att de för debatten närmare andra personer än oss på landsbygden. //
Publicerat Maj 17, 201114 yr Författare Så, nu måste väl alla får i kalmar län tas in också... Snart börjar får man väl se en fårhage som en åtel... en §28 åtel... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/05/Norsk-varg-bakom-attack-utanfor-Kalmar-1.16732/
Publicerat Maj 17, 201114 yr Och detta är nog bara början. De där "rovdjursskyddarna" som stryker omkring är ju värre än rovdjuren. Trampar ner och tränger sig på, saboterar stängsel... Kan de inte inrikta sig på att skydda de där stadsnära grisarna (vildsvinen alltså!) som det börjat skrivas om? Är det inte bra att de vilda djuren kommer in i städerna? Det är ju mycket lättare att "skydda" dem då när man inte ens behöver gå hemifrån! Jag känner olust inför det faktum att jag kanske måste skydda mina djur med bössan. Det kan ju leda till en totalt ödelagd jaktsäsong utan vapen under utredningstiden.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Och detta är nog bara början. De där "rovdjursskyddarna" som stryker omkring är ju värre än rovdjuren. Trampar ner och tränger sig på, saboterar stängsel... Kan de inte inrikta sig på att skydda de där stadsnära grisarna (vildsvinen alltså!) som det börjat skrivas om? Är det inte bra att de vilda djuren kommer in i städerna? Det är ju mycket lättare att "skydda" dem då när man inte ens behöver gå hemifrån! Jag känner olust inför det faktum att jag kanske måste skydda mina djur med bössan. Det kan ju leda till en totalt ödelagd jaktsäsong utan vapen under utredningstiden. Där har du ju själv valet. Antingen bygga stängsel som en idito natt som dag, samt änga storadelar av tiden i övrigt att underhålla det hela. Elelr se till att bössan är med och utnyttja det utrymme som lagen erbjuder i och med §28. Det står var och en fritt att göra som man vill, men nu då fler påverkas qav detta så kanske det går att få till stånd en ändring i förfarande där man inte direkt misstänks för jaktbrott?
Publicerat Maj 17, 201114 yr Jag känner olust inför det faktum att jag kanske måste skydda mina djur med bössan. Det kan ju leda till en totalt ödelagd jaktsäsong utan vapen under utredningstiden. Det där är något Jägareförbundet måste jobba på, det är inte rimligt att en lantbrukare och jägare blir av med sina bössor för att han försvarat sina djur, inte innan eventuellt brott konstaterats! Detta måste rättas till när det nu kommer bli aktuellt för många fler att skydda sina djur.
Publicerat Maj 17, 201114 yr det glädjer mig att någon på förbundet skriver lite om de här militanta vargälskarna. http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/05/med-sadana-vanner-behover-vargen-inga-ovanner/#comments
Publicerat Maj 17, 201114 yr Dom tog ju även vapnet från samen som sköt en varg förra veckan. Jag tycker att det får fan i mig vara slut på vargkramandet nu. Bor ju i en landsända som hittills varit förskonad från ohyran. Den kommer väl hit oxå vad det lider. Då kommer jag att bli av med mina vapen om den/dom angriper mina djur
Publicerat Maj 17, 201114 yr Det där är något Jägareförbundet måste jobba på, det är inte rimligt att en lantbrukare och jägare blir av med sina bössor för att han försvarat sina djur, inte innan eventuellt brott konstaterats! Detta måste rättas till när det nu kommer bli aktuellt för många fler att skydda sina djur. Håller med! Det är ju helt sjukt att man blir av med sina vapen under utredningen. Man är väl oskyldig tills motsatsen är bevisad??!!
Publicerat Maj 17, 201114 yr Ledigt jobb på SNV!!! Är det någon här på forumet som är ledig? "Vilthandläggare Inventera, analysera och vägleda i rovdjurs- och viltfrågor" Intressanta arbetsuppgifter må jag säga... Kolla in naturvardsverkets hemsida om lediga jobb.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Ledigt jobb på SNV!!! Är det någon här på forumet som är ledig? "Vilthandläggare Inventera, analysera och vägleda i rovdjurs- och viltfrågor" Intressanta arbetsuppgifter må jag säga... Kolla in naturvardsverkets hemsida om lediga jobb. Kolla vad som bland annat krävs: "•Du ska kunna byta riktning mitt i steget och ha förmåga att självständigt prioritera eftersom fokus i arbetsuppgifterna växlar snabbt." Direkt från SNV:s hemsida.
Publicerat Maj 17, 201114 yr Min far, en mycket vis man sa: "byter man riktning mitt i steget kan man åka på arselet" Det jobbet får vara för min del Raggarö
Publicerat Maj 19, 201114 yr Där har du ju själv valet. Antingen bygga stängsel som en idito natt som dag, samt änga storadelar av tiden i övrigt att underhålla det hela. Elelr se till att bössan är med och utnyttja det utrymme som lagen erbjuder i och med §28. Det står var och en fritt att göra som man vill, men nu då fler påverkas qav detta så kanske det går att få till stånd en ändring i förfarande där man inte direkt misstänks för jaktbrott? Bra skrivet ! Ingen djurägare skall vara rädd för att utnyttja §28 när den är tillämplig. Ju fler det blir som ställer sig till den skaran, desto mer uppenbart kommer det då också bli att den juridiska gången är löjeväckande och vårdslöst resurskrävande. Överetableringen av de stora rovdjuren, och problemen dem för med sig, blir ju också ganska självklara om kollektivet av § 28-skyttar ökar lavinartat. I detta måste man visa ryggrad och inte banga ur av lättja för att statens tjänstemän beslagtar ens bössa och ägnar några veckor av ens liv åt helt meningslös handläggnining. Här finns större vinster att hämta än några tappade jaktveckor
Publicerat Maj 20, 201114 yr Så här har vi gjort nu i byn när de började pratas om att ta hit gråben! http://www.jaktojagare.se/debatt/bybor-i-sevallbo-protesterar-mot-vargflytt