Publicerat Maj 21, 201115 yr Författare Tack! Det är obeskrivbart att först höra skogen vakna till liv på morgonen, för att sedan få uppleva detta fantastiska skådespel helt gratis Men jag ska skaffa mig bättre kameraobjektiv till nästa år!
Publicerat Maj 21, 201115 yr Författare Fina bilder! Visst skymtar man en tupp uppe till vänster på bild 4? Det stämmer. Det var som mest 11 tuppar inom synhåll men de flesta höll avstånden till de andra o spelade på sin egen kulle. Bara tre stycken gick i närkamp med varandra o det var de som hade hönorna hos sig.
Publicerat Maj 21, 201115 yr Snygga foton Lena! Det är inte ofta man springer på ett sådant fint tjäderspel.
Publicerat Maj 21, 201115 yr Underbara bilder Det är något speciellt med tjädern jag kan aldrig se mig mätt på den, en riktigt fin klassik spelplats verkar det vara också tyvärr allt vanligare att spelen är i yngre skog och även runt skogsbilvägar denna såg trevlig ut med en tallås och vitmossa precis så ska det vara.
Publicerat Maj 21, 201115 yr Författare Underbara bilder Det är något speciellt med tjädern jag kan aldrig se mig mätt på den, en riktigt fin klassik spelplats verkar det vara också tyvärr allt vanligare att spelen är i yngre skog och även runt skogsbilvägar denna såg trevlig ut med en tallås och vitmossa precis så ska det vara. Tack! Hade en otrolig tur som hittade spelplatsen för tre år sedan , inte långt från min bostad Jag satte upp ett tältgömsle där jag trodde att jag hade bra fotomöjligheter o hamnade mitt i spelets centrum! Hoppas nu bara att det går bra med häckningarna, så har vi en fantastisk jaktsäsong att se fram emot
Publicerat Maj 21, 201115 yr Att förutspå fågeltillgången brukar vara hopplöst men i ÅR pekar alla parametrar rätt så visst borde det bli ett kronår
Publicerat Maj 21, 201115 yr Hejsan ! 11 tuppar på samma plats + en massa hönor, viket underbar upplevelse att beskåda. Fina bilder. MVH: Tjäder
Publicerat Maj 21, 201115 yr Tack för de fina bilderna! Har varit på tjäderspel här i närheten, men utan kamera
Publicerat Maj 21, 201115 yr Att förutspå fågeltillgången brukar vara hopplöst men i ÅR pekar alla parametrar rätt så visst borde det bli ett kronår Man får ju verkligen hoppas!
Publicerat Maj 22, 201115 yr Stämningsfulla pics! Känns som att man sitter där i skogen,olyckligt vetande om att tuppjäkelen kommer anfalla när som hellst!
Publicerat Maj 23, 201115 yr Riktigt fina bilder. Krävs att man är ute en hel del för att få såna bilder. Här kommer två som har något år på nacken och som funnits inlagda men av olika anledningar fallit bort från forumet.
Publicerat Maj 23, 201115 yr Författare En till, blev fel bild i förra. Fantastiska bilder! Vilken skärpa! Vad har du för kamera o objektiv? Jag kan väldigt lite om fotografering,och lånade en Nikon d40x med 55-200vr objektiv till tjäderspelen , och blev väldigt sugen på att skaffa systemkamera själv! Vad rekommenderar du till en nybörjare? Mvh Lena
Publicerat Maj 23, 201115 yr Problemet är nog inte kameran utan ljuset. Får man slutartider ner mot 1/100 del sekund med ett 200mm objektiv så är det svårt. Bilderna är tagna med en Canon eos350 och ett 80-200 2,8L och den kameran är inte något speciellt nu. Det är inte längesedan jag bytt och då till ett proffshus. Nu blev det en Canon 5d mark II. Men dina bilder är absolut inte dåliga och det krävs en del för att få uppleva sånt där överhuvudtaget. Vet inte om jag vågar sticka ut hakan och rekommendera någon speciell kamera. Både Canon och Nikon har väldigt fina grejor till priser som inte känns som en råsop i magen. Men satsa på optiken det är där som skillnaden kommer fram. Största bländare runt f2,8 och gärna med flouritglas för att minska de optiska felen. Tyvärr så sticker priserna fort iväg och börsen bestämmer mer än intresset.