Publicerat Maj 23, 201115 yr Teoriprovet är avklarat nu är det dags för uppskjutning. Men oj vad det känns som det är långt dit. Vi började med 6 duvor på marken och där var det inga problem. Sen ska de ju ut och flyga också och jag får verkligen inte till det. Gjorde "vilket öga styr test". Ca 30m ut en stor sten som jag ringade in med händerna framför mig och tittade med båda ögonen. Blundade med höger öga och målet var kvar, blundade med vänster öga och hamnade ca 15m till vänster uppe i skogen! Mina kurskompisar skjuter ner duva för duva riktigt bra flyt men för mig händer det ingenting. Blir så ledsen, idag ringde de och sa att nästa vecka är det uppskjutning, jag orkade inte ens åka dit och träna idag för det går så dåligt. Nu har jag fått möjlighet att träna med en vänsterbössa i helgen, men vad ska jag mer tänka på mer än det som man kan läsa om i boken för att få till det där lilla extra så man slipper springa fram å tillbaka å plocka hela duvor. Säg att vi löser problemet i helgen med att byta bössa, hur gör jag sen när det är dags för kula? Där vi tränar kommer vi börja på mini-älgbanan och 22a. Sen har de en 308 och 6,5 men alla är höger.
Publicerat Maj 23, 201115 yr hur funkar det vanligtvis att skjuta kula på stillastående mål eller har du kanske inte hunnit testat än ?
Publicerat Maj 23, 201115 yr Även om du är vänsterskytt så tror jag det går att lära sig att skjuta "höger" med kula, kanske inte instinktivt snabbskytte med öppna riktmedel, men lugnt och fint med kikarsikte tror jag absolut du kan vänja dig vid. Sköt en del vänster i det militära och det funkade utmärkt för mig. Annars så går det ju för en vänsterskytt att skjuta med högerbössor, förutsatt att man kan leva med att ta ner bössan mellan varje skott då man repeterar, har sett att det går att få in en fin teknik. Det bästa vore ju dock att skytteledaren skaffade fram en vänsterbössa till dig.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Blunda eller kisa med vänsterögat så tar det andra över. Se till att stå rätt och att lägga ner kinden på kolven. Gör du det och har öga mynning mål i linje så blir det pulver.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Blunda eller kisa med vänsterögat så tar det andra över. Se till att stå rätt och att lägga ner kinden på kolven. Gör du det och har öga mynning mål i linje så blir det pulver. Kan bara hålla med! Keep it simple!
Publicerat Maj 24, 201115 yr Japp blunda eller något med vänster. Alternativt slakta ett par solglasögon från Statoil modell billiga. Tejpa för vänsterhögat och skjut, då löser det sig. Skjuter du från vänsteraxeln med eller är det bara ett dominant vänsteröga som spökar? Mvh!
Publicerat Maj 24, 201115 yr Om du är högerskytt med ett vänsterdominant öga så finns det tekniska lösningar på problemet. För uppskjutning skulle jag satsa på Hippens förslag med glasögon. Längre fram när du skaffar egen bössa finns olika modeller på sikten som hjälper dig. Dels rödpunkt eller redring. Men det finns även enklare typer av "korn" som har en liten avskärmning som gör att vänster öga inte ser kornet. Att gå över och bli vänsterskytt är nog svårare. // Henrik
Publicerat Maj 24, 201115 yr Mina kurskompisar skjuter ner duva för duva riktigt bra flyt men för mig händer det ingenting. Blir så ledsen, idag ringde de och sa att nästa vecka är det uppskjutning, jag orkade inte ens åka dit och träna idag för det går så dåligt. Känner igen det där. Det tog många pass innan lerkrossandet lossade för mig. Mitt trick att få det att lossa var att skjuta några serier med bössan vid axeln. Dvs inte behöva tänka på anläggningen utan bara kunna fokusera på duvan. När detta väl satt så kunde vi lägga på momentet med anläggning. Sedan funkade det som det skulle.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Först måste vi reda ut om du i nuläget skjuter från höger eller vänster axel. Skjuter du från höger axel måste du blunda med vänster öga. Skjuter du från vänster axel med en högerstockad bössa så pröva en vänsterskränkt eller åtminståne en bössa som är så rak som möjligt. Vad gäller repeterbössor så går det ganska bra att lära sig skjuta med högerbössor som vänsterskytt. jag vet för jag har bara högerbössor.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Inpassning av hagelgevär är A & O och detta går inte att komma runt. Höger eller vänsterdominans går att hantera med inpassning men en vettig instruktör måste kunna hjälpa dig att lösa skyttet för din jägarexamen kan man tycka... Lycka till!
Publicerat Maj 24, 201115 yr Författare Tack för era snabba svar. Jag skjuter med höger, men min makes bössa är uttagen även för vänsterskytt då förra ägaren var det. Men jag vill ju skjuta med höger. Jag får en bra känsla när jag lägger an det känns inte konstigt. Men duvorna får jag inte ner. Kula har jag bara fått iväg några skott med en 308 sittandes med stöd. Håller ihop dem och träffar där jag siktar. Testade simulator på vildsvinsmässan och det gick också jättebra. Förhoppningsvis åker ungarna till mormor och morfar i helgen, så då kan jag träna i lugn och ro och ska testa tipset med solbrillorna.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Du skjuter troligtvis under duvorna i så fall. Vart i Sverige ska du skjuta upp för jägarexamen?
Publicerat Maj 24, 201115 yr Jag hade faktiskt problem med haren löpande på 20m, jag låg alltid efter fast jag själv tyckte att jag hade en bra framförhållning. Jag hade fått lära mig att titta med båda ögonen när ja sköt men kände själv att man blev okoncentrerad så ja blundade med vänsterögat (är högerskytt) och sen satt dom hur bra som helst. Sköt en killing i vintras exakt med det svinget och skottet satt perfekt. Tar ju tid innan man vet vad som funkar för just dig och som det sagts innan har det i hagelskytte mycket med bössan att göra. Sen är ju duvorna svårt för dom flesta.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Författare Du skjuter troligtvis under duvorna i så fall. Vart i Sverige ska du skjuta upp för jägarexamen? Tierp på Fors (Tierp-Tolfta-Söderfors Jaktvårdskrets)
Publicerat Maj 24, 201115 yr Om allt "känns" rätt i lugn anläggning osv så fimpar du vänsterögat och skjuter sen.. rätt säker på att det kommer att funka! Huvudsaken det "känns" rätt sen är det bara div detaljer som ska till. Testa, om du har möjlighet, att skjuta motduvor typ en bra bit från kastaren men att du tar dem på max 20 meter. Ingen tid att sikta och fibbla utan fimpa vänsterögat, lyft och peka på duvan och då kommer att träffa. Många gånger börjar man vingla och sikta o böka på de frångående duvorna och har man då ett spökande dominasproblem så blir det genast trassel. Du fixar det! Mvh!
Publicerat Maj 24, 201115 yr Det jag fått till mig av skjutinstruktören på banan och som jag själv lär ut är att det inte spelar någon roll vilket öga du har dominans på. Detta pga att du inte skall titta på pipan/kornet utan på duvan. Resten löser hjärnan. Tittar du på pipan kommer duvan i ofokus. I rörligt hagelskytte skall du inte sikta. Det skall ske instinktivt. När pipan ligger rätt gentemot målet smäller det bara.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Det jag fått till mig av skjutinstruktören på banan och som jag själv lär ut är att det inte spelar någon roll vilket öga du har dominans på. Detta pga att du inte skall titta på pipan/kornet utan på duvan. Resten löser hjärnan. Tittar du på pipan kommer duvan i ofokus. I rörligt hagelskytte skall du inte sikta. Det skall ske instinktivt. När pipan ligger rätt gentemot målet smäller det bara. Problemet är att det inte går att avgöra om du ligger rätt eller fel i målet om du har problem med dominansen! Mvh!
Publicerat Maj 24, 201115 yr Problemet är att det inte går att avgöra om du ligger rätt eller fel i målet om du har problem med dominansen! Mvh! Menar du att det är svårt att analysera efter skottet hur du låg i skottögonblicket? Tycker det tar många skott och bra anlägg innan man känner hur man ligger till. mvh
Publicerat Maj 24, 201115 yr Be instruktören att ladda åt dig. Låt honom slå igen bössan utan skott och utan att du vet när det kommer att smälla och inte. Det är inte helt ovanligt att framför allt tjejer lider av en omedveten skotträdsla och blundar eller rycker av skotten just i skottögonblicket. Det är väldigt svårt att se för rekylen kamouflerar den rörelsen. Hur står du? Stå med fötterna nästan pararellt och med vänster fot i skjutriktningen och höger fots tår i jämnhöjd med hälen och med vikten på vänster ben. Du kan till och med lyfta lite på höger fots häl. Detta förhindrar bakåtvikt och gör att vridningen runt höften underlättas då armarna ska reglera höjden och sidorörelse sker med höften. När ovanstående är rätt så ber du att någon lägger en pinne 3-5mm i diameter längst bak samtidigt som du siktar. Ser du kornet och målet vid anläggning och är det i rak linje med spången? Om inte: Silvertejp och Kartong men be någon som kan att göra det så det inte gör ont värre. Är kolven för lång för dig så att den hakar fast. Låna ett annat gevär det är också ett inte ovanligt problem då massproducerade vapen görs för just massan. Gör sedan som Hippen säger och tejpa igen eller måla med spritpenna på glaset till ett par avlagda glasögon om Du har fel dominans. Följer du ovanstående garanterar jag att det kommer att ta efter några skott. Mycket av hagelskyttet sitter i skallen och blir det en fnurra där från början så får man backa filmen och ta om från början. Lycka till med examen.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Författare Jag suger åt mig som en igel av era tips. Det jag tror jag gör är att jag siktar för mycket. På träningarna så visar tränaren gång på gång med sin snusdosa "du ska trycka av när duvan är här" och då försöker man ju få duvan dit istället för att bara skjuta, för nu när jag tänker efter de duvor jag faktiskt har träffat har jag ju inte direkt siktat. Nu är jag laddad inför helgens träning istället för att känna att det bara är att lägga ner.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Sikta med hagel är i det närmaste förbjudet. Hagelskytte är ett instinktivskytte där synen ger hjärnan informationen och ryggmärgen ger pekfingret klartecken. Men stå hyfsat naturligt och med kroppen ganska rakt mot den plats där skottet ska gå. Se till att ha vikten framåt och att kinden ligger mot kolven så att Du har siktlinjen. Öga mynning mål rätt. Då tar det där ögat ser. Armarna har du vinklade åt sidorna så att du får den naturliga fickan i axelvecket som kolven ska vila i. Står du som gevärsskyttarna så hamnar kolven för långt ut på axeln och det blir aj aj! efter några skott. Att skjuta från höften utan att ha kontakt med siktlinjen kräver ett antal tusen skott till för att bli bra på och det tar vi sen.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Du skjuter troligtvis under duvorna i så fall. Vart i Sverige ska du skjuta upp för jägarexamen? Varför tror du det? Dom flesta hagelbössor har "inbyggt" överslag 30/70-40/60, vilket betyder att man måste skjuta ganska mycket under för att missa helt om man har hyfsat neutral spångbild. Det går att missa ett mål i 360 grader så att det automatiskt skjuts under tror jag inte riktigt stämmer. Det går knappast att avgöra hur denna skytt har det med den information som ges. Det jag fått till mig av skjutinstruktören på banan och som jag själv lär ut är att det inte spelar någon roll vilket öga du har dominans på. Detta pga att du inte skall titta på pipan/kornet utan på duvan. Resten löser hjärnan. Tittar du på pipan kommer duvan i ofokus. I rörligt hagelskytte skall du inte sikta. Det skall ske instinktivt. När pipan ligger rätt gentemot målet smäller det bara. Jag tror bestämt att dominans spelar in. Oavsett om man "siktar" eller skjuter instinktivt. Det beror lite på vilken teknik man skjuter med. Pull-away metoden innebär oftast att du låser (siktar) på målet och drar fram en bit (olika mycket beroende på målstorlek, avstånd och hastighet). Jag skjuter med olika tekniker lite beroende på vilken typ av duva som ska skjutas. Jag är knappast expert men det är nog svårt att säga att en teknik fungerar 100 procent till alla typer av mål. Hursomhelst; Dominansproblem måste åtgärdas på ett eller annat sett, annars är det svårt att få till en korrekt målbild. Suddiga glas på glasögonen, kisa/blunda med ett öga osv. Tror att man måste labba fram den variant som passar en själv bäst. Jag måste kisa med vänsterögat för att det ska funka bra. Skitsvårt att vänja sig vid men det går. Ibland räcker det med att jag kisar när jag ska "fånga" duvan, sen kan jag skjuta med bägge ögonen öppna. Tyvärr är detta inte helt lätt att ha med sig hela tiden men det går att öva upp. Problemet är att det inte går att avgöra om du ligger rätt eller fel i målet om du har problem med dominansen! Mvh! Word.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Ett litet tips. Titta på Fitzenstrahl,s profil så ser Du hur en bra utgångsställning ser ut.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Du kan till och med lyfta lite på höger fots häl. Detta förhindrar bakåtvikt och gör att vridningen runt höften underlättas då armarna ska reglera höjden och sidorörelse sker med höften. När ovanstående är rätt så ber du att någon lägger en pinne 3-5mm i diameter längst bak samtidigt som du siktar. Ser du kornet och målet vid anläggning och är det i rak linje med spången? Om inte: Silvertejp och Kartong men be någon som kan att göra det så det inte gör ont värre. Finns det inte risk att man sabbar balansen om man lyfter hälen? Vad är det som gör att man måste ha positiv spångbild istället för neutral? Jag kan tänka mig att det är högst individuellt och dessutom beroende på vilken typ av skytte man tänker ägna sig åt. Sikta med hagel är i det närmaste förbjudet. Hagelskytte är ett instinktivskytte där synen ger hjärnan informationen och ryggmärgen ger pekfingret klartecken. Men stå hyfsat naturligt och med kroppen ganska rakt mot den plats där skottet ska gå. Se till att ha vikten framåt och att kinden ligger mot kolven så att Du har siktlinjen. Öga mynning mål rätt. Då tar det där ögat ser. Armarna har du vinklade åt sidorna så att du får den naturliga fickan i axelvecket som kolven ska vila i. Står du som gevärsskyttarna så hamnar kolven för långt ut på axeln och det blir aj aj! efter några skott. Att skjuta från höften utan att ha kontakt med siktlinjen kräver ett antal tusen skott till för att bli bra på och det tar vi sen. Håller inte med riktigt. Ibland måste man sikta med hagel fast naturligtvis inte på samma sätt som med ett kulvapen. Jag tycker att det är lite kategoriskt att säga att man inte ska sikta med ett hagelvapen. Det beror helt på vilket skytte man utövar samt vilket avstånd till målet man har och vilken hastighet målet har. Utveckla gärna vad som menas med öga mynning mål rätt och det tar där ögat ser. Jag förstår inte helt vad som avses. Jag vill inte käbbla på något sätt; Jag förstår bara inte hur du menar. Mvh. Fitzo
Publicerat Maj 24, 201115 yr Ja det finns en viss risk att man sabbar balansen men om eleven regelmässigt lyfter bort huvudet innan skott eller släpper kontakten med kolven så kan det hjälpa. Jägarexamen skjuts oftast inte med eget vapen utan blir en kompromiss där man ska ta sig igenom sex skott för att kunna bli skytt efteråt och med den erfarenhet jag har fått så tar jag till alla knep jag kan ortodoxa eller inte. Det handlar inte om att stå på ett ben och skotten skjuts ju bakifrån. Öga mynning mål. Finns beskrivet i jägarförbundets bättre jaktskott. bättre än vad jag kan återge. Ögat i rätt höjd i linje med spången och en diffus kornbild ger en visuell bild på målet som är individuell där man tycker att det ska ta och med kolven rätt justerad så gör det det. Det är vad jag menar. Det är jävligt svårt att skjuta på något man inte ser om kolven är för låg. Men överslagets höjd är helt individuell och absolut beroende på om det är markmål eller luftmål och om man jagar i halvmörker eller dagsljus men de flesta av oss har ju bara en bössa och då får man kompromissa. Jag använder själv medveten framförhållning när hållen är i ytterkanterna men för att skjuta en jägarexamen så tycker jag inte att det är rätt väg då hållen är så korta. Jag försöker lära ut efter jaktens krav och inte efter sportskyttets. Säger man åt en elev att sikta då är duvan utom skotthåll innan det smäller. Ta chansen när du har den och skjut när det känns rätt! Eller ett annat uttryck på banan. Hata duvan!