Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Egen skyttebana?

Featured Replies

Publicerat

Tja farsan o jag har just atgit jägarexamen och farsan har tagit vapenlicens. vi bor i Täby och närmaste skyttebana ligger i märsta. vi har ett landställe ute i skärgården som inte är allt för tätbebot. därför undrar jag om det finns någon chans att man får bygga sin egen skyttebana. såklart ska denna byggas så säkert som möjligt. sen har jag en annan fråga. på vinterna så har vi kanomsfjärden bakom oss och när isen ligger på så är det ett istäckt område på 12X10 km som det inte finns en käft på (inte ens båtar eftersom det är is) kan man då använda några kobbar som kulstopp och ligga där och panga? jag är mest intresserad av hurvida det skulle vara lagligt eller inte i mina öron låter det inte helt uteslutet men det skulle nog kräva en jävla massa tillstånd och sånt. någon som har kunskap på området eller erfarenhet som skulle vilja dela med sig p området får gärna upplysa mig

Tack på förhand SW

Publicerat

SW- det paradoxala i detta är att ni på er mark om den är stor nog att de facto övningsskjuta på dvs typ dubbelt så lång som det avstånd ni avser att skjuta på och har ett adekvat kulfång så är det ok att göra det om

ni absolut inte arrangerar för fasta skjutplatser och målplatser

ty då kräver det hela tillstånd, om det inte är en permanent skjutbana utan enbart tillfällig så är det helt ok att panga på.

I samband med detta vill jag dock påminna om behovet av kulfång och en beräkning av riskområde för kulor på vift, det får absolut inte finnas några hus, bilar, vägar eller annat i riskzonen.

Angående frågan om att skjuta över isen, om det inte är så att ni har jakträtt eller äger vattnet har ni inte heller rätt att skjuta över det och detta gäller oaktat om det är säkert eller inte, hur ni beslutar att göra är efter eget omdöme.

Att skjuta med kobbar ie sten som kulfång är otroligt bakvänt, enorma risker för splitter och kulor på vift, ligg då hellre på en kobbe och se till att skjuta mot vinddrivor med snö på isen, snö och is är sjukt effektiva kulfång om träffen är i större vinkeln än 45 grader och för snö även mindre vinklar.

/Christian

Publicerat

ty då kräver det hela tillstånd, om det inte är en permanent skjutbana utan enbart tillfällig så är det helt ok att panga på.

Om man skjuter mindre än 5000 skott per år torde det vara ok även med fasta skjutplatser, om dessa inte utgör väsentlig ändring av naturmiljön, och då man man nog ta i. Förutsatt attt man skjuter med kaliber mindre än 20 mm B) .

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

SW- det paradoxala i detta är att ni på er mark om den är stor nog att de facto övningsskjuta på dvs typ dubbelt så lång som det avstånd ni avser att skjuta på och har ett adekvat kulfång så är det ok att göra det om

I samband med detta vill jag dock påminna om behovet av kulfång och en beräkning av riskområde för kulor på vift, det får absolut inte finnas några hus, bilar, vägar eller annat i riskzonen.

/Christian

okej det där med kulfång och riskbedömmning av "irrande"kulor är inte något jag tänker tumma på. jag skulle bara vilja fråga var du fått informationen ifrån för om länsman dyker upp och hyter med näven så är det inte nog den bästa förklaringen att säga att någon på ett jaktforum sa att det var ok om du förstår vad jag menar (inget illa menat mot dig)

Publicerat

detta lärde man ju sig på kursen för jägarexamen eller va det bara på den kursen jag va på?

men ja du får övningsskjuta på egen mark om man har bra kulfång dvs en solid jordhög dvs en hög gjord av jord eller sand eller en blandning av dom båda.

Publicerat

jag körde en mindre skjutövning hemma på mina marker i våras.

Efter kontroll och medelande till polisen var det bara att köra.

Själklart med kulfång och säkerställande att ingen obehörig kunde komma in på området.

//

Publicerat

Kul fråga, vi diskuterade just detta när jag nyligen tog gevärskyttekortet, och även då var provförrättaren helt med på Christians linje. Med tillägget att man inte får bjuda hem andra att skjuta på sin mark, för då blev det helt plötsligt en skjutbanan :blink:

Publicerat

Kul fråga, vi diskuterade just detta när jag nyligen tog gevärskyttekortet, och även då var provförrättaren helt med på Christians linje. Med tillägget att man inte får bjuda hem andra att skjuta på sin mark, för då blev det helt plötsligt en skjutbanan :blink:

Nja- inte utan anmälan och tillstånd från polisen, men å andra sidan en bra ansökan och osv till polisen samt en bra kontakt så löser det sig utan bekymmer är jag helt övertygad om.

/Christian

Publicerat

Nja- inte utan anmälan och tillstånd från polisen, men å andra sidan en bra ansökan och osv till polisen samt en bra kontakt så löser det sig utan bekymmer är jag helt övertygad om.

/Christian

Aha, så det finns alltså ett steg mellan "riktig" stor och krävande skjutbana och hemma på åkern skjuta själv bana? Det kan vara bra att veta för framtiden, om det skulle bli aktuellt.

Publicerat
  • Författare

detta lärde man ju sig på kursen för jägarexamen eller va det bara på den kursen jag va på?

men ja du får övningsskjuta på egen mark om man har bra kulfång dvs en solid jordhög dvs en hög gjord av jord eller sand eller en blandning av dom båda.

jag har inget mine av att vi fick lära oss det. det kom inte på provet och vi diskuterad det inte heller. antar att det inte är en obligatorisk grej som du måste kunna men det skulle ju inte ha skadat att ha med det eftersom vi har en ganska stor mark dock är det nog lite för tätbebyggt men jag får se om det går att hitta ett ställe att skjuta på med ett redigt kulfrång och minimala chanser för rikocheter så långt bort från bebyggelse som möjligt. blir att ta fram mark kartan och gå o prata med grannarna lite :)

• 1 month later...
Publicerat

Hej.

På min "skjutbana" har gjort ett litet skjutstöd samt vid en jordhög satt upp en lastpall som jag brukar fäste inskjutningstavlor och måltavlor på. Har även satt upp ett par varningsskyltar för säkerhets skull. Är detta då inte ok utan räknas detta arrangemang som en riktig skjutbana vilken kräver tillstånd? Och får inte jag och några jaktpolare skjuta där tillsammans? Verkar ju hel-knäppt i så fall.

Publicerat

Hej.

På min "skjutbana" har gjort ett litet skjutstöd samt vid en jordhög satt upp en lastpall som jag brukar fäste inskjutningstavlor och måltavlor på. Har även satt upp ett par varningsskyltar för säkerhets skull. Är detta då inte ok utan räknas detta arrangemang som en riktig skjutbana vilken kräver tillstånd? Och får inte jag och några jaktpolare skjuta där tillsammans? Verkar ju hel-knäppt i så fall.

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP525_1_RPSFS2000_26.pdf

1 Kap 1§

Hårddrar man det så räknas nog din till skjutbana

Publicerat

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP525_1_RPSFS2000_26.pdf

1 Kap 1§

Hårddrar man det så räknas nog din till skjutbana

Börjar med ett citat från din i sammanhanget utmärkta länk.... 3 kap Tillstånd Allmänna råd

"Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område."

Mao håller man bara på med träningsskytte borde det vara ok även om man satt upp lite fast utrustning och även vara ok att ta med ett par polare.

Publicerat

Börjar med ett citat från din i sammanhanget utmärkta länk.... 3 kap Tillstånd Allmänna råd

"Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område."

Mao håller man bara på med träningsskytte borde det vara ok även om man satt upp lite fast utrustning och även vara ok att ta med ett par polare.

Iofs, men jag vet inte riktigt hur defineringen inskjutning ska tolkas.

Jag menar, man kan nog inte hålla på med skytte tex varje helg, t.ex testa laddstegar och liknande.

Den syftar nog mer åt hållet att det är ok att provskjuta vapnen inför årets jakt och liknande.

Men vill man vara helt säker så är det ju bara till att kontakta polismyndigheten i sitt område för att få ettt svar(förhoppningsvis)

Själv håller jag på med ett ärende angående en skjutbana vi disponerar i vår förening.

Har ställt frågan till polisen om föreningen måste vara medlem i något förbund för att få skjutbanan godkänd.

Publicerat

Iofs, men jag vet inte riktigt hur defineringen inskjutning ska tolkas.

Jag menar, man kan nog inte hålla på med skytte tex varje helg, t.ex testa laddstegar och liknande.

Den syftar nog mer åt hållet att det är ok att provskjuta vapnen inför årets jakt och liknande.

Men vill man vara helt säker så är det ju bara till att kontakta polismyndigheten i sitt område för att få ettt svar(förhoppningsvis)

Själv håller jag på med ett ärende angående en skjutbana vi disponerar i vår förening.

Har ställt frågan till polisen om föreningen måste vara medlem i något förbund för att få skjutbanan godkänd.

Inskjutning är komplicerat och kräver många skott.... ;)

Publicerat

Finns mycket regler och lagar som i verkligheten handlar om sunt förnuft.

Sköter man det snyggt och inte stör omgivning så får du troligtvis aldrig några problem.

Ända gången något sånt här skulle bli en polissak är troligtvis om du har retat upp någon i närheten som gör en anmälan att det stör.

Håll god kontakt med de som kan tänkas bli störda och välj skjuttider/dagar som du misstänker eller vet stör minst.

Antalet skott är princip okontrollerbart så det är ju inga problem heller.

/Petter

Publicerat
  • Författare

tack för alla svar har kollat på våran landområde nu och även gått runt och rekat lite. jag har bedömmt läget som att det inte går att skjuta med kula på säkert sätt hos oss. dock så funderar jag fortfarande på om jag kan använda hagel på det har en mycket lägre "stoppsträcka" återstår att gå runt hos grannarna och sätta sig att fundera på saken :)

Publicerat

Hej.

Tackar er alla för tipsen. Och för länken till polisen. :) Tror nog inte heller att det skulle behöva bli några problem gällande fasta mål och skjutplatser. Om det nu skulle bli nått strul så hur ska man kunna bevisa att det just är fasta mål och skjutplatser det handlar om? Mitt skjutstöd är som sagt en ställning byggd av störar och tavlorna sätter jag upp på en lastpall som står framför en jordhög.

Sen har jag för säkerhets skull bara för att inte skrämma någon som är ute i skogen för att plocka bär eller svamp på några ställen satt upp varningsskyltar. Möjligen skulle väll det kunna skvallra om skjutbana men det finns ju inga andra skyltar som passar för ändamålet att upplysa om att det i viss mån kan pågå skytte på platsen.

Sen behöver man ju inte illskjuta som en tok varenda dag heller. "Banan" är ju mest för inskjutning och lite hobbyskytte med m96an, 22an samt även lite hagel i bland.

Mvh//Matte.