Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa, men vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Halloj!

Jag är alltså på jakt efter en ny bössa men vet inte riktigt vilken kaliber jag skall införskaffa. Eftersom jag redan har 308:an hade jag tänkt mig något lättare till räv, toppfågel och lite annat, alltså nåt som skjuter tätt.

Var inne på Svante Nilsson och kollade runt i helgen, fastnade då lite för en Remington 700 Varmint kal. 223. Vad säger ni om bössan i sig och kalibern i synnerhet? Klämde även på en Remington i 22-250 och diskuterade skillnaden kalibrarna emellan med gubben men gick där ifrån lika förvirrad som tidigare :lol: Fördelen med dessa är ju om det skulle dyka upp ett rådjur eller två så är det inga problem. Har funderat lite på 222 också men vet inte så mycket om nån av kalibrarna egentligen.

Men för att precisera det hela: Något till räv och skadedjur, tjäder och lite annat, syntet kolv, och inte allt för dyrt.

Väldans tacksam för hjälp i kaliberdjungeln!

Ha en bra kväll / Tobias

Publicerat

Svante ska veta vad han snackar om vad jag hört :D

Publicerat
  • Författare

Haha jo jag har hört vad som sägs om den affären men hade vägarna förbi o passade på. Vad tror du jag frågar forumet om råd för :lol:

Publicerat

En Rem 700 eller Tikka T3 i 223 Rem,

eller snarare en pipa med runt 1:8-9 stigning ger en modern jägare/skytt goda möjligheter att välja mellan olika slags kulor och motsvarande viltslag,

en 223 är otroligt mycket mer användbar och skyttevänlig än en 22-250.

/Christian

Publicerat
  • Författare

eller snarare en pipa med runt 1:8-9 stigning ger en modern jägare/skytt goda möjligheter att välja mellan olika slags kulor och motsvarande viltslag,

/Christian

Kände faktiskt på en begagnad Tikka T3 i 223 också, tror det var en varmint med tanke på den tunga pipan, och gillade den väldigt mycket. Dock skulle han ha 10K för den, lite dyrt med tanke på åldern + att den va gängad för dämpare som inte ingick och inga fästen heller. Eller vad säger du? Dock har jag inte avfärdat den helt då trycket kändes väldigt lika min Sakos vilket jag gillar skarpt samt att det är just en Tikka :P

Det lutar nog åt en 223:a nu är jag läst på lite och även hört din åsikt, har pratat lite med en arbetskamrat och han ansåg också 223:an vara bättre. Men inget är skrivet i sten haha!

Hur är det med stocken på Remington 700 förresten? Har nämligen hört att det varierar i kvalitet mellan modellerna! Är inte erfaren skytt alls ochy känner nog ingen skillnad men ändå.

/Tobias

Publicerat

...

Kunde knappast sagt det bättre själv :rolleyes:

En 22-250 är en riktigt "rolig" patron såtillvida att, som jänkarna uttrycker det: "The bullet is there... NOW". Jag låg och sköt citrusfrukter på 190 meter med min f.d. Rem 700 VSSF i just 22-250. Knallen och tidpunkten då apelsinerna exploderade sammanföll nästan helt :o Otroligt kort flygtid på såna avstånd.

Men som Christian skriver så är 223 Rem eoner mer lämpad som just skyttepatron med allt vad det innebär av knall, rekyl, pipslitage, etc.

Publicerat

.223 Remington säger jag. Relativt höga utgångshastigheter ändå och bättre urval av kulor i olika vikter om du köper en bössa med en räffelstigning på 1:9. Dessutom mycket, mycket längre pipliv och mindre knall.

/Jonathan

Publicerat

Allt som finns på hyllan är fantastiskt! maken till historier man har hört genom åren, allt från tjuvskyttar i afrika till sjunkna båtar utanför Japan :D

Tikka T3 Varmint sa du! hmmmm! bestämt dig?

Publicerat

En 22-250 är en riktigt "rolig" patron såtillvida att, som jänkarna uttrycker det: "The bullet is there... NOW". Jag låg och sköt citrusfrukter på 190 meter med min f.d. Rem 700 VSSF i just 22-250. Knallen och tidpunkten då apelsinerna exploderade sammanföll nästan helt :o Otroligt kort flygtid på såna avstånd.

Men som Christian skriver så är 223 Rem eoner mer lämpad som just skyttepatron med allt vad det innebär av knall, rekyl, pipslitage, etc.

Kan bara intyga att den är en busig kaliber denna där 22-250. Rävarna är paket och borta innan du kommer tillbaka från den obefintliga rekylen.. :wub:

Men då ägnar jag inga tankar åt pipslitage mm. då jag i princip endast skjuter jaktskott med denna bössa... Och jag har inte skjutit mer än ca 200 klöv och ett 100tal skräpvilt på 10 år så den håller ett tag till ;)

Publicerat
  • Författare

Allt som finns på hyllan är fantastiskt! maken till historier man har hört genom åren, allt från tjuvskyttar i afrika till sjunkna båtar utanför Japan :D

Tikka T3 Varmint sa du! hmmmm! bestämt dig?

Ja du, den här gången fick jag lyssna till en historia om en svensk sniper i Afghanistan och vad han köpte för nåt osv :lol: Mycket kryddat o skarvat kändes det som...

Nej har absolut inte bestämt mig än, inte när det gäller bössa i alla fall...men när det gäller kaliber väger det över till 223 när jag fått höra lite av vad andra tycker. Väldigt uppskattat för övrigt!

Publicerat
  • Författare

.223 Remington säger jag. Relativt höga utgångshastigheter ändå och bättre urval av kulor i olika vikter om du köper en bössa med en räffelstigning på 1:9. Dessutom mycket, mycket längre pipliv och mindre knall.

/Jonathan

Ja just det där med urvalet av kulor och slitaget är något att ta med i beräkningarna, lutar starkt till en 223:a nu :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Hmm lät kul det där med frukter, ska jag prova omgående :lol:

Publicerat
  • Författare

Kan bara intyga att den är en busig kaliber denna där 22-250. Rävarna är paket och borta innan du kommer tillbaka från den obefintliga rekylen.. :wub:

Men då ägnar jag inga tankar åt pipslitage mm. då jag i princip endast skjuter jaktskott med denna bössa... Och jag har inte skjutit mer än ca 200 klöv och ett 100tal skräpvilt på 10 år så den håller ett tag till ;)

Ja det låter onekligen som att det är en del död i den kalibern : ) Men har blivit uppmärksammad på det där med slitaget och urvalet av kulor av fler än bara forum medlemmar och därför väger det nog över till en 223:a just nu. Men är det stor skillnad rent rekylmässigt mellan kalibrarna?

Publicerat

Han slår alla rekord i påhittade uppgifter! Funderar om tikkan kan överraska.

Publicerat

Men är det stor skillnad rent rekylmässigt mellan kalibrarna?

Det är lite felaktigt att tala om rekyl i kalibrar av detta storlek, givetvis är det lite mer rekyl i en 22-250,

men det är marginellt, skillnaden ligger i tryckvåg o knall vid skott, en 223 genererar kanske 1/2 mynningstrycket,

skjuter man utan dämpare så blir det då en mycket reell skillnad mellan de två kalibrarna.

Om detta är ditt första eller andra kulvapen är min rekommendation helt klart 223, den dag den är slut, särskilt då om det är en T3 är en en enkel ompipning och kanske ett 223 AI läge.

Fn vad jag önskar att jag hade fått börja om o göra de rätt o prisvärt med T3:or.

/CHristian

Publicerat

Läs om 6xc i Jaktmarker och fiskevatten. 22-250 fungerar väll utmärkt att spränga räv och kråkor med men hur kul är det att spränga rådjur och tjäder :blink:

Publicerat
  • Författare

Han slår alla rekord i påhittade uppgifter! Funderar om tikkan kan överraska.

Ja, är lite sugen på Tikkan men tveksam på det priset vs en ny...ska kolla runt lite på utbudet på Tikkor o se hur det står sig!

Publicerat
  • Författare

Det är lite felaktigt att tala om rekyl i kalibrar av detta storlek, givetvis är det lite mer rekyl i en 22-250,

men det är marginellt, skillnaden ligger i tryckvåg o knall vid skott, en 223 genererar kanske 1/2 mynningstrycket,

skjuter man utan dämpare så blir det då en mycket reell skillnad mellan de två kalibrarna.

Om detta är ditt första eller andra kulvapen är min rekommendation helt klart 223, den dag den är slut, särskilt då om det är en T3 är en en enkel ompipning och kanske ett 223 AI läge.

Fn vad jag önskar att jag hade fått börja om o göra de rätt o prisvärt med T3:or.

/CHristian

Ja det är mitt andra kulvapen så har ju ingen vidare erfarenhet, men nu blir det nog en 223:a när jag har hört era åsikter. Känns lite mer mångsidig. Ska ta o kolla utbudet på 223 rem direkt o så får man se vad man hittar, Tikkan kändes ju som sagt jäkla skön... :P Tack din input för övrigt!

Publicerat

Köp en 6.5x55 kanske med dämpare? Bra med en reserv kl. 1:a. Bra kaliber för ändamålet.

Publicerat
  • Författare

Köp en 6.5x55 kanske med dämpare? Bra med en reserv kl. 1:a. Bra kaliber för ändamålet.

Ja kanske det, tycker dock 6.5 ligger lite för nära 308...men en reserv är ju såklart inte fel :P Har nästan bestämt att det blir en 223 rem nu, står o väger lite mellan Remington 700 och Tikka T3. Det blir nog så att plånboken får bestämma lite, som vanligt hehe

Publicerat

Ja kanske det, tycker dock 6.5 ligger lite för nära 308...men en reserv är ju såklart inte fel :P Har nästan bestämt att det blir en 223 rem nu, står o väger lite mellan Remington 700 och Tikka T3. Det blir nog så att plånboken får bestämma lite, som vanligt hehe

Finns ingen T3 med tjockpipa på Svante Nilssons :unsure: måste vara utlånad :blush:

Jag ska prova den i helgen och ser om den presterar det den ska för det begärda priset! :D

Publicerat
  • Författare

Finns ingen T3 med tjockpipa på Svante Nilssons :unsure: måste vara utlånad :blush:

Jag ska prova den i helgen och ser om den presterar det den ska för det begärda priset! :D

Jaså det va konstigt....är nästan helt säker på att det va en "tjockis" :unsure: tyckte också gubben prata om varmint modell! aja skit samma, får du tag i o ska provskjuta är jag väldigt nyfiken på resultatet :P

Publicerat

Jaså det va konstigt....är nästan helt säker på att det va en "tjockis" :unsure: tyckte också gubben prata om varmint modell! aja skit samma, får du tag i o ska provskjuta är jag väldigt nyfiken på resultatet :P

Det är ju jag som har snott den! :D ska iväg i eftermiddag och prova lite!