Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nightforce NXS 5,5-22x50

Featured Replies

Publicerat

Jag börjar känna mej begränsad av 14x maxförstorning på min Conquest när jag skjuter på 300m och längre, inte för att jag inte ser målet men jag ser inte kulhålen.

På sista tiden har Nightforce katalogen granskats allt oftare och ett visst habegär har innefunnit sig.

Gluggen som drar mest är en NXS 5,5-22x50 MLR riktmedel & milrattar.

Zero stop funktion vet jag inte om jag har någon nytta av, likadant med high speed turrents.

Ni som har erfarenhet av Nightforce få gärna dela med er av era erfarenheter, plus och minus.

Förslag på andra alternativ uppskattas också.

Gluggen kommer inte bara att bara att användas för skytte utan även för jakt. Skall monteras på min LTR.

//Blyström

• Svar 62
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag har haft ett 5,5-22x56 CM "gamla" modellen utan High speed-rattar (5 mil per varv), med MLR-riktmedel och 0.1mRad-klick på rattarna. Klart trevlig glugg enligt min mening.

Nu har jag ett 5,5-22x56 CM med High Speed-rattar (10 mil per varv) och Zero Stop. Klicken på rattarna är trevligare och mer distinkta än gamla modellen. Zero Stop har man sällan nytta av om man inte skjuter prickskytte i beckmörker. Det är inte ofta jag rattar över 10 mil i höjd också, men det kan ju givetvis förekomma. Men helt klart är det bättre med Zero Stop än utan iom att det är helt idiotsäkert ;)

Jag funderar på varför du är nyfiken på 50-tuben kontra 56-an? Det skiljer ju så oerhört lite i vikt dem emellan, så jag valde 56:an för att få marginellt mer ljus (det har man nytta av på 22x förstoring även i fullt dagsljus).

Beroende på hur kräsen man är så hade jag nog valt ett 5,5-22x5x utan High Speed-rattar om jag hittade ett till ett bra pris. Det kan vara lite svårt att motivera en prisskillnad på x antal tusen bara för att få 10 mil per varv på rattarna och Zero Stop. Då tycker jag det är bra mycket viktigare med rätt riktmedel (MLR i mitt fall) samt att rattarna har 0.1mRad-justering (1 cm per klick på 100 meter).

Publicerat
  • Författare

Jag funderar på varför du är nyfiken på 50-tuben kontra 56-an? Det skiljer ju så oerhört lite i vikt dem emellan, så jag valde 56:an för att få marginellt mer ljus (det har man nytta av på 22x förstoring även i fullt dagsljus).

Exabit,

Bra fråga. Prisskillnaden mellan 50 & 56 är ju noll. Viktskillnad 10g.

Jag misstänker att mina 46 åriga ögon inte kan utnyttja 56:an, man kan även montera en 50:a lägre men om det har någon praktisk betydelse är ju frågan.

//Blyström

Publicerat

"Då tycker jag det är bra mycket viktigare med rätt riktmedel (MLR i mitt fall) samt att rattarna har 0.1mRad-justering (1 cm per klick på 100 meter). "

Word!

Sen är jag nog den första som säger att ett Zero stop är ganska nice även om man inte arbetar i mörkret med subversiv verksamhet, gillar verkligen det på min PMII,

Hensoldten saknar funktionen och jag saknar det ibland.

Så länge det är Mrad justering och Mil rm så är det första stegen i verkligheten klara, sen får FFP komma efterhand. ;)

/Christian

Publicerat

sen får FFP komma efterhand. ;)

:P;)

Publicerat

Jag misstänker att mina 46 åriga ögon inte kan utnyttja 56:an, man kan även montera en 50:a lägre

Jo, det skulle väl vara det då :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

FFP ??

//Blyström

Publicerat

First Focal Plane, dvs medförstorande riktmedel.

NF 5,5-22:an och Conquest:en är SFP - Second Focal Plane, dvs ej medförstorande.

Publicerat

Yes, FFP är för oss som inte kan klara ut att räkna ordentligt,

dvs där en mil är en mil, är en mil alltid och på alla förstoringar.

Angående 56/50 mm frågan så har man stor nytta av den stora linsen oaktat om man är 26 eller 62, mer ljus in är mer ljus ut och alla kan nyttja det, enkom för att man inte har lika stor pupillöppning medför inte det att man inte har nytta av ljuset,

den "vedertagna" idéen om att man kan inte tillgodogöra sig ljuset med åldrade ögon är lika välmotiverad som att när man blir äldre kan man köra med sämre linser i glasögonen,

man ser ju ändå inget bra. ;)¨

Men som sagt stora delar av "receptet" för ny optik är på plats, I like....

/Christian

Publicerat
  • Författare

FFP check.

Får plocka fram påken och Nightforce katalogen och mäta på alla håll för att se hur det kommer att påverka bössans karaktär.

Var ute på banan en sväng efter jobb och sköt 4x5 skott på 300m. 14x är definitivt för liten förstorning, såg bara ett kulhål i kikaren och när jag markerade var det 2 hål som tangerade varandra.

En tripp till Elmia på fredag för att känna & klämma är inplanerad :rolleyes:.

//Blyström

Publicerat

Vad du än gör då,

se till att gå rakt förbi S&B skubb och titta inte i en PMII, så kommer du att vara nöjd med en NF längre. :D

Enligt Mike är det ett fördärv och inget annat att titta i en sådan.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Redan kört, tittade i din hos Skuris :lol: .

Tur att det finns en ekonomisk limit.

//Blyström

Publicerat

Vem vill ha en SuB med det jäkla tubseendet på låga förstoringar? :P

Skämt åsido - nog är SuB fina grejer, men här talar vi NF :D

Publicerat

Jag tycker NXS är väldigt trevliga och användarvänliga med bra riktmedel och rattar helt klart ett sikte som är byggt med tanke på skytte, sedan att det finns bättre optik håller jag med om men den räcker gott för att skjuta en husfluga på 300 ;)

Publicerat
  • Författare

Hittade en gammal artikel i VT.

MLR skalan är kalibrerad för 11x förstorning, jag utgick från att det skulle funka vid högsta förstorningen.

Kan detta vara ett problem?

//Blyström

Publicerat

Tja ja o nej,

det är samma förutsättningar som med en Zeiss 6-24x, den är korrekt på 12x för milmätning, men man mäter så klart mest noggrant på 24x,

så för att vara proaktiv så har man två listor med en för 24x och en för 12x när det gäller avståndsbedömning,

undrar om jag har kvar min lista sparad någonstans...

/Christian

Publicerat

Hittade en gammal artikel i VT.

MLR skalan är kalibrerad för 11x förstorning, jag utgick från att det skulle funka vid högsta förstorningen.

Den artikeln stämmer inte i så fall.

MLR-riktmedlet på de två NXS jag haft har stämt vid 22x

Publicerat
  • Författare

Tack Rikard,

du har gjort mej glad :D :D

//Blyström

Publicerat

En annan sak: idag när Sem och jag var på banan så började Sem detaljstudera bilden i mitt NF. Han är gammal fotograf tillika perfektionist, så det blev en del intressanta kommentarer. Nu är inte jag den typen av person som tror att allt är bäst bara för att jag råkar äga grejen ifråga, så därför välkomnar jag konstruktiv kritik. Till saken hör att Sem själv har ett Zeiss Victory FL 6-24x56 vilket är klart top of the line.

Sems ena kommentar var att det mer är att titta genom en tub när man ser genom NF:et. Jag jämförde och håller med.

Andra kommentaren var: "du har fringing i ditt NF". "Har han fått solsting? Vad är fringing?", undrade jag. Jo, kromatisk aberration. Från Wikipedia:

Kromatisk aberration, även kallad kromatisk avvikelse eller färgblödning, innebär att ljus av olika våglängder (det vill säga med olika färger) bryts olika mycket i ett optiskt element. Om en stråle av vitt ljus riktas genom till exempel ett prisma får man ett spektrum, där man ser att rött ljus har brutits minst och violett ljus har brutits mest från ljusstrålens ursprungsriktning.

Kromatisk aberration syns normalt som en lila rand i gränsen mellan två områden i bilden med hög kontrast.

Jag har markerat sista raden med fetstil då den beskriver symptomen på ett mycket enkelt och tydligt sätt. I underkant av de vita A4-papperna vi sköt på så var denna lila rand klart tydlig.

Man lär sig nåt nytt varje dag :rolleyes: (men jag är nöjd med mitt NF ändå ^_^ )

Publicerat

Jag klämde på ett NXS (5,5-22x50) för första gången på Elmia och blev mycket köpsugen, jäkla skön känsla i mekaniken. =)

Det jag dock reagerade på var att NXS:en kändes mycket "trängre" att titta i än mitt Victory 6-24. Lite mer som att titta som i ett rör kanske man kan beskriva det som ja, dock utan tubseende, utan mer att med Zeissen så hänger riktmedlet framför en i luften medan i NXS så måste man "hitta" det och "titta rätt" för att få rätt bild, och även när man hittat det så känner man sig mer "instängd" på något vis.

Jag är dock trots detta mycket sugen på att byta till NXS pga kassaskåpskänslan i hela siktet och de klockrent utformade rattarna.

För jakt skulle jag nog betrakta Zeiss 6-24 som helt och hållet överlägset på så gott som alla punkter, men NXS tilltalar mig mer rent mekaniskt och "pålitlighetsmässigt". Får se om det blir byte framöver, är klart sugen. =) Sen går ju rattarna på NXS åt rätt håll också.

Publicerat
  • Författare

Elmiabesöket är genomfört med positivt resultat.

Jag har klämt, tittat och rattat. Mad Mike & Mr. Extreme var med som stöd.

Daniel på lightforce svarade på mina frågor och redde ut begreppen på ett bra sätt.

En NXS 5,5-22*56 HS MLR MIL är beställd tillsammans med låga ringar. :D Leveranstiden är lite oklar men troligen skulle en sändning skickas denna veckan från fabriken.

//Blyström

Publicerat

Man får gratulera :wub: Identiskt med mitt sikte ;)

Publicerat

Jag har klämt, tittat och rattat. Mad Mike & Mr. Extreme var med som stöd.

Börjar ångra att jag följde med dig till Lightforce...med en Swarre och en Sightron på väg in samt ett Jewelltrycke så finns det inte plats för mer utgifter..

Jag blev så sjukt imponerad av Vortex Vipersiktet att jag nog måste köpa ett,efter som du indirekt är skyldig till detta så tycker jag du kan stå för en 1/3 av finansieringen :D;)

/Mike

Publicerat

Var det den nya Vortexen, den som enligt uppgift har mindre svampiga targetrattar?

Publicerat
  • Författare

Börjar ångra att jag följde med dig till Lightforce...med en Swarre och en Sightron på väg in samt ett Jewelltrycke så finns det inte plats för mer utgifter..

Jag blev så sjukt imponerad av Vortex Vipersiktet att jag nog måste köpa ett,efter som du indirekt är skyldig till detta så tycker jag du kan stå för en 1/3 av finansieringen :D;)

/Mike

Det är bäst att jag lyfter på lädret annars tvingar du väl mej att betala i natura vecka 29 :blush:

Jag hoppas att mitt Jewell trycke kommer på posten imorgon :P

Jag tyckte att targetrattarna på Vortexen kändes rätt OK, inget NF men ändå OK.

//Blyström