Publicerat Juni 15, 201114 yr jag tjafsar men svara på en fråga det ända jag ville säga är att det är helt fel med den sjuka jakten efter hastighet vi kommer att ha en massa bågjägare som sitter med snabba bågar och varannan kommer att skadeskjuta vilt för att de klarar inte de här bågar Vi tar det igen så alla fattar! Man ska aldrig byta bort precision mot hastighet eller dragstyrka! Det vore direkt oansvarigt mot det vilt du tänker jaga. Ska du bara skjuta 3D eller göra hål i tavlor så får man skjuta precis vad som helst. För du behöver inte göra eftersök på skadade 3D djur! Men vill du bli en bra bågjägare så är precision ditt enda rättesnöre. Allt annat är ovidkommande. Allt snack om hastighet och bågmärken hör hemma på tävlingsbanorna. För en bågjägare är skottplacering det viktigaste! Det finns inga garantier om att den snabbaste bågen är den med mest precision i. Allt handlar om skytten och hans förmåga att använda bågen. En orutinerad skytt klarar kanske inte av låga stränghöjder och aggressiva dragkurvor, utan ska förmodligen välja en något långsammare båge för att skjuta riktigt bra. Min nuvarande båge på 60 pound skickar iväg pilarna i farter runt 300 fot/sek. Men jag sköt vilt redan i början på -90 talet och då gjorde min båge 207 fot/sekund. Djuren har ju inte utvecklats/förändrats så mycket på denna tid så de skulle bry sig om pilen kommer i 330 f.p.s eller om den fortfarande ligger kvar på 207 f.p.s Diskussionen om hastighet är egentligen löjlig! Vi snackar om skillnader på några tiotal fot per sekund. Ni ska fullständigt skita i om bågen gör 250 eller 350 fot per sekund. För i skymningen tvekar man iallafall på att släppa en pil på rådjuret som står 25 meter bort! Man önskar att den kom 10 meter närmare oavsett hastigheten som bågen erbjuder. Vill ni skjuta riktigt snabbt så ta en studsare istället!
Publicerat Juni 15, 201114 yr Japp, det vet jag! Det är ju billigare att bli helt sponsrad än att behöva betala en viss del själv i bågarna man skjuter! Han är ju inte dummare än nån annan toppskytt i bågskyttets ankdamm: De går dit de får mest grejer/betalt.. Men nu skjuter han helt otroligt bra med PSEs Dominator, smiskade Morgan Lundin med hela 10 poäng! Och du C-A, du har helt rätt!! klart det är biligare
Publicerat Juni 15, 201114 yr Författare Alltså drar jag slutsasten att det spelar ingen roll vad du skjuter med. Allt hänger på skytten och inte på bågen! En duktig skytt kan i princip ta vilken båge som helst och spöa en mindre bra skytt! Kan vi nu lägga ner diskussionen om vilken båge som är bäst! Det hela hänger på skytten och väldigt lite på utrustningen! Har jag någonsin sagt något annat? Jamen en fundering bara ? Den bästa bågen är ju den man träffar med. Det har jag hört förut. Är det ändå inte vettigt att försöka få en så hög hastighet möjligt i en förlåtande båge? En så flack pilbana som möjligt i en båge man klarar av att hantera borde väll göra att en "sämre skytt" har bättre förutsättningar att skjuta ett säkert jaktskott? Antagligen skiljer det inte så många fot per sekund upp eller ner i den där drömkombinationen men i alla fall.
Publicerat Juni 15, 201114 yr hastighet är inte viktigt med dagens bågar då alla går över 300. träna mer om man skjuter som ett arsel är rätta medicinen.
Publicerat Juni 15, 201114 yr Jamen en fundering bara ? Den bästa bågen är ju den man träffar med. Det har jag hört förut. Är det ändå inte vettigt att försöka få en så hög hastighet möjligt i en förlåtande båge? En så flack pilbana som möjligt i en båge man klarar av att hantera borde väll göra att en "sämre skytt" har bättre förutsättningar att skjuta ett säkert jaktskott? Antagligen skiljer det inte så många fot per sekund upp eller ner i den där drömkombinationen men i alla fall. I teorin kan det vara så. En flack pilbana är ju alltid bra. Men skillnaden mellan en båge som gör 270 och en annan som gör 315 f.p.s är så liten att de allra flesta skyttar inte ens har användning för den skillnaden. Tittar man på sina siktpinnar på jaktmässiga håll så behöver du knappt ens justera dessa om du går från 270-300 som exempel. Det är först på längre avstånd man märker att hela siktskalan blir lite tätare. Men upp till 30 meter handlar det inte om så många centimeter. Jag förslår att alla gör sitt eget test. Ta och skjut 3 pilar på samma punkt på olika avstånd (10,20 o 30 meter) och mät sedan avstånden mellan pilarna. Skruva sen ner bågen 2-3 varv och gör om samma sak. Då ser du själv hur många centimeter det handlar om. Då är en bra avståndsbedömning långt viktigare än en snabb båge. Jag bytte pilar från 25,8 gram till 30 grams pilar. Inte ens den extra pilvikten gjorde att jag behövde justera siktpinnen när jag sköt på 25 meter. 30 fot är 10 meter per sekund. På ett avstånd mellan 10 och 30 meter hinner det inte hända så mycket med pilbanan. Börjar du däremot skjuta på 70-90 meters håll så märker du skillnad. Oavsett vad så är pilen fortfarande en ganska långsam projektil. Bra skjutform och god avståndsbedömning spöar hög hastighet. De två försnämnda uppnår man bara genom träning. En snabb båge kan man köpa för pengar. Vilket tror du man tjänar mest på när man ska till att jaga? Det viktigaste är att träna mycket med den utrustning man tänker jaga med. Hastigheten är inte så viktig som man tror. Hastighet är bra när man vill få mycket joule ut ur en båge. Om du t.ex ska jaga buffel.
Publicerat Juni 16, 201114 yr Jo , hastighet är igentligen det enda konkreta man kan mäta/gämföra mella olika bågar och därför används det i marknadsföringen, de andra mätpunkterna är ju ganska så subjektiva.
Publicerat Juni 16, 201114 yr ALLT HANDLAR OM TRÄNING!!! Den som skjuter dåligt i 60m/s kommer skjuta dåligt i 90m/s! Dragan är som Frankenstein när det gäller bågar,dessutom alltid 15 år FÖRE sin tid
Publicerat Juni 17, 201114 yr I teorin kan det vara så. En flack pilbana är ju alltid bra. Men skillnaden mellan en båge som gör 270 och en annan som gör 315 f.p.s är så liten att de allra flesta skyttar inte ens har användning för den skillnaden. Tittar man på sina siktpinnar på jaktmässiga håll så behöver du knappt ens justera dessa om du går från 270-300 som exempel. Det är först på längre avstånd man märker att hela siktskalan blir lite tätare. Men upp till 30 meter handlar det inte om så många centimeter. Jag förslår att alla gör sitt eget test. Ta och skjut 3 pilar på samma punkt på olika avstånd (10,20 o 30 meter) och mät sedan avstånden mellan pilarna. Skruva sen ner bågen 2-3 varv och gör om samma sak. Då ser du själv hur många centimeter det handlar om. Då är en bra avståndsbedömning långt viktigare än en snabb båge. Jag bytte pilar från 25,8 gram till 30 grams pilar. Inte ens den extra pilvikten gjorde att jag behövde justera siktpinnen när jag sköt på 25 meter. 30 fot är 10 meter per sekund. På ett avstånd mellan 10 och 30 meter hinner det inte hända så mycket med pilbanan. Börjar du däremot skjuta på 70-90 meters håll så märker du skillnad. Oavsett vad så är pilen fortfarande en ganska långsam projektil. Bra skjutform och god avståndsbedömning spöar hög hastighet. De två försnämnda uppnår man bara genom träning. En snabb båge kan man köpa för pengar. Vilket tror du man tjänar mest på när man ska till att jaga? Det viktigaste är att träna mycket med den utrustning man tänker jaga med. Hastigheten är inte så viktig som man tror. Hastighet är bra när man vill få mycket joule ut ur en båge. Om du t.ex ska jaga buffel. EXAKT jag skjuter med hemmasnickrad båge med fast 25m pinne och ändå droppar pillen(24g) på 35m trots 365fot den helt flacka pilbana upp till 35m kommer vi aldrig att få en detalj vill jag bara tilläga det med skillnaden på 15 25 35 m när du skjuter fast pinne på siktet hur mycket ska 35m pil träffa under 25m träff beror en hel del vad man har för hylla (fallhylla menar jag i detta fall) jag har provat fyra olika på samma båge med samma pil och de skiljer sig åt klart minst droppar träffar hoss vanliga gaffel,tunga och borste hylla men ju senare faller hyllan ner dessto högre sitter träffen(var noga med att kontrolera islag) man kan prova först med en av de fasta och sen testa med fall och se om det är någon skillnad(kan faktist skilja sig ca 5-7cm-fallhylla träffar lägre) är det ingen skillnad då har du bra fallhylla med bra inställning en del hyllor kan faktist skjuta skit bra ock ganska flack med nocklägge lite i minus men...............................