Publicerat Juni 7, 201115 yr Går i älghundstankar! Har en unghund som jag håller på å jagar in blir nog klockren älgställare till nästa år då förra året inte kunde ge så mycket träning men detta år ska de ge mer då jag även ska jaga grävling och har en kompis med mer älg på marken än mig! Då till tanken å funderingen! När han är injagad riktigt tänkte jag skaffa mig en till! valet står mellan jämte eller gråhund, gråhunden står allra högst just nu då det verkar vara en riktig jaktidiot enligt sägen.. vad vet jag! Jag undrar om det är nån härlig själ på detta forum som har erfarenhet av båda hundarna helst äger eller jagar med båda raserna! dock vet jag att det är inget fel på jämthunden då svärfar i alla år har jagat med denna ras! Tänkte de kunde vara dags å börja luska runt lite nu! Så man har nå blekaste aning sen när de väl stundas för allvaret! Hemskt tacksam för svar såväl PM
Publicerat Juni 7, 201115 yr Jag gick ochså i samma funderingar, kunde inte bestämma mig men det optimala tillfället dök upp till slut. Blev en blandning grå/jämte Ska åka och titta på den för första gången till helgen
Publicerat Juni 7, 201115 yr Författare Jag gick ochså i samma funderingar, kunde inte bestämma mig men det optimala tillfället dök upp till slut. Blev en blandning grå/jämte Ska åka och titta på den för första gången till helgen Ja du ser men jag vill dock ha en renrasig då jag redan har en blandhund!
Publicerat Juni 7, 201115 yr ja jag var väl egentligen ute efter en renrasig vovve med, men efter noga överväganden i säkert 2minuter så beställde jag bastarden Tycker att renrasiga hundar har blivit löjligt dyra tyvär Men tillbaka ursprungs frågan grå alt jämte så hade jag nog tagit en jämte. känns som mer hund att jaga med,inbillar mig att grå är bra mycket tjurigare både på gott och en hel del ont Känns som ofta när man jagar med jänte så har man med sig den hem nästan varje kväll, medans när man har gråhunn då kan man få åka hem och käka för att sedan åka tillbaka för att vänta tills långt in på natten och det händer lite nu och då det.
Publicerat Juni 7, 201115 yr jag har jagat med båda raserna och jag vet vilken av dom jag väljer. det finns bra hundar av båda raserna men jag tror jämtarna passar mig bättre.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Har själv en gråhund och är överförtjust i nästan allt förutom att inkallningen under stånd inte är direkt 100% även om den blev bra mycket bättre under förra året. Det jag är mest nöjd med är nog själva lugnet i hunden när det inte är jakt går att ha med honom överallt och man behöver aldrig skämmas för att ha en jobbig och uppmärksamhetskrävande hund. Har dock jagat med flera otroligt duktiga jämtar och som säkert fler kommer skriva till dig så är valet av ras egentligen sekundärt, en bra hund är en bra hund vad det än är för ras. Får dock för mig att gråhundarna är lite jämnare överlag men att hundarna som går över 90 poäng på jaktproven oftast är jämtar. Nu blev det en grå för mig och jag har aldrig ångrat det dom är ju i ett bra mycket behändigare format också. Köper inte heller riktigt att det är för dyrt, slår man ut timmarna i skogen blir den kostnaden liten och då vill man ju ha nåt man verkligen tror på. Lycka till och var nogrann när du kolla parningar och lusläs jaktprovsberättelser (köp inte heller uppfödarnas historier rakt av, saltas nog rätt så friskt här och var)
Publicerat Juni 7, 201115 yr Går i älghundstankar! Har en unghund som jag håller på å jagar in blir nog klockren älgställare till nästa år då förra året inte kunde ge så mycket träning men detta år ska de ge mer då jag även ska jaga grävling och har en kompis med mer älg på marken än mig! Då till tanken å funderingen! När han är injagad riktigt tänkte jag skaffa mig en till! valet står mellan jämte eller gråhund, gråhunden står allra högst just nu då det verkar vara en riktig jaktidiot enligt sägen.. vad vet jag! Jag undrar om det är nån härlig själ på detta forum som har erfarenhet av båda hundarna helst äger eller jagar med båda raserna! dock vet jag att det är inget fel på jämthunden då svärfar i alla år har jagat med denna ras! Tänkte de kunde vara dags å börja luska runt lite nu! Så man har nå blekaste aning sen när de väl stundas för allvaret! Hemskt tacksam för svar såväl PM ja bra fråga tror själv att jämten är bättre hund just nu eftersom de har så mycket mer valpregistreringar,jämten är nog inte så mycket jaktidiot i som det är i gråhunden ,tror jämten är en bättre ställare i upptaget och lägger mer mark under sig på en söktur,gråhunden har sin starka sida på spårningsarbete släpper man gråhunden på ett spår så följer den det tills älgen stannar ,som eftersökshund är gråhunden hästlängder före jämthunden i och med sin envishet och vilja att använda spår inte som jämthundnen använda vinden mer,detta är min uppfattning på dessa två raser och finns hundar som inte passar in på min beskrivning men det är så jag upplever rasernas fördelar nackdelar
Publicerat Juni 7, 201115 yr Författare ja bra fråga tror själv att jämten är bättre hund just nu eftersom de har så mycket mer valpregistreringar,jämten är nog inte så mycket jaktidiot i som det är i gråhunden ,tror jämten är en bättre ställare i upptaget och lägger mer mark under sig på en söktur,gråhunden har sin starka sida på spårningsarbete släpper man gråhunden på ett spår så följer den det tills älgen stannar ,som eftersökshund är gråhunden hästlängder före jämthunden i och med sin envishet och vilja att använda spår inte som jämthundnen använda vinden mer,detta är min uppfattning på dessa två raser och finns hundar som inte passar in på min beskrivning men det är så jag upplever rasernas fördelar nackdelar tack för ett jävligt bra svar! Men mitt val vart svårare dock får se vad det skrivs mer, har ju som sagt ungefär drygt två år på mig!
Publicerat Juni 7, 201115 yr tack för ett jävligt bra svar! Men mitt val vart svårare dock får se vad det skrivs mer, har ju som sagt ungefär drygt två år på mig! ja finns nog inget bra svar på denna fråga allt är ju en smaksak lycka till med valet
Publicerat Juni 7, 201115 yr Här i jämtland ser man mer jämthund bland jaktlagen.! i alla fall där jag jagar.. Sen om det säger att jämten är bättre tror jag inte på.. det kanske är bättre i mentalitet på jämten.. men att en hundras skulle- Vara bättre än en annan är nog svårt att avgöra.. Valet att välja ras är väl vad man trivs mest med.. grå hund kan jag tyvär inte så mycket om.. sen finns det en ras som jag- Tycker om det är vit älghund du har inte funderat på en sån?
Publicerat Juni 7, 201115 yr Författare Här i jämtland ser man mer jämthund bland jaktlagen.! i alla fall där jag jagar.. Sen om det säger att jämten är bättre tror jag inte på.. det kanske är bättre i mentalitet på jämten.. men att en hundras skulle- Vara bättre än en annan är nog svårt att avgöra.. Valet att välja ras är väl vad man trivs mest med.. grå hund kan jag tyvär inte så mycket om.. sen finns det en ras som jag- Tycker om det är vit älghund du har inte funderat på en sån? Ja som sagt det är svårt! tack för tipset om vit älghund, men det är grå å jämte det står mellan!
Publicerat Juni 7, 201115 yr Finns gråhundar i jaktlaget. Trots en medioker(värdelös) hundkarl så ställer hans hundar nästan alltid älg. Men som sagt nära nog aldrig på marken eller intill marken så det finn chans att ståndet kommer in. Av en jaktdag sitter den hundkarlen 60-70% av tiden i bilen och försöker hitta sina hundar. (9 gånger av 10 så åker han minst 2-5 mil för att hämta sina hundar) Jämtarna i laget har mer sällan fast en älg. När dom har älg så är det på marken eller strax utanför. Ingen med jämte har åkt och leta sina hundar vid jaktdagens slut. Mitt råd är att om du jagar på mindre än 6000ha köp jämte. Jagar du på 10 000ha eller mer, köp gråhund.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Jag har en grå tik och en jämt tik här hemma och den ända fördelen som jämten har igämförelse med grå är det snabba söket. Om jag bara skulle jaga älg skulle jag nog bara ha jämthund men nu vill jag ju jaga en hel del mer och då slår gråhunden jämten på fingrarna varenda dag. Gråhunden är mycket tuffare i sitt arbetssätt och envisare vilket jag föredrar vid tex grisjakten. Men ska du bara jaga älg så ska du nog köpa jämte
Publicerat Juni 7, 201115 yr Går i älghundstankar! Har en unghund som jag håller på å jagar in blir nog klockren älgställare till nästa år då förra året inte kunde ge så mycket träning men detta år ska de ge mer då jag även ska jaga grävling och har en kompis med mer älg på marken än mig! Då till tanken å funderingen! När han är injagad riktigt tänkte jag skaffa mig en till! valet står mellan jämte eller gråhund, gråhunden står allra högst just nu då det verkar vara en riktig jaktidiot enligt sägen.. vad vet jag! Jag undrar om det är nån härlig själ på detta forum som har erfarenhet av båda hundarna helst äger eller jagar med båda raserna! dock vet jag att det är inget fel på jämthunden då svärfar i alla år har jagat med denna ras! Tänkte de kunde vara dags å börja luska runt lite nu! Så man har nå blekaste aning sen när de väl stundas för allvaret! Hemskt tacksam för svar såväl PM Ska du ha en som jagar så ska du ta en gråhund.Ska du han en provhund ska det vara en jämte.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Mina fem öre i den här diskutionen. Fundera inte för mycket på vilken ras och lyssna inte för mycket på dom som snackar om den ena eller andra rasens överlägsenhet. Utan ta den rasen du själv känner för och lägg istället din tid på att leta fram rätt kull. För när det kommer till kritan så finns det jävligt bra hundar inom båda raserna och även en del skit.
Publicerat Juni 7, 201115 yr Mentalt mellan de båda raserna vet jag inte om det skiljer sig så mkt längre. Är du vettig så blir din hund som regel också det. Jaktligt är det också hårklyverier, en duktig hund är bra oavsett benhöjd. Generellt är jämtarna snabbare men det har du ingen nytta av om du inte jagar in rätt. I din sits skulle jag välja den parning som verkar mest intressant oavsett ras och sen se till att lägga tid på valpen så den får de bästa förutsättningar.
Publicerat Juni 8, 201115 yr Håller med om att parningen är viktigare än rasen,, Själv valde vi en jämte, upplever att gråhundarna aldrig håller käften + att dom allför ofta inte är så villiga att passera vattendrag. Har vuxit upp med Jämtar hela mitt liv och är kanske lite färgad En normal jämte ska vara lugn å trygg. Men som sagt viktigaste är parningen + en massa tur Lycka till!!
Publicerat Juni 8, 201115 yr Författare Håller med om att parningen är viktigare än rasen,, Själv valde vi en jämte, upplever att gråhundarna aldrig håller käften + att dom allför ofta inte är så villiga att passera vattendrag. Har vuxit upp med Jämtar hela mitt liv och är kanske lite färgad En normal jämte ska vara lugn å trygg. Men som sagt viktigaste är parningen + en massa tur Lycka till!! Ja nog kommer jag kolla på vad det är för parning och prata med avelsråd även läsa jaktprovsberättelser! Men det är just de om det ska vara grå eller jämte man ska ha! Jag är lite inne på grå å gumman säger jämte (Hon är uppväxt med jämtar)= färgad!! får se vad detta blir lär nog försöka få komma ut på jakt mer med dessa hundar tror jag, har sett både jämte å grå in action är såld på bägge men men.. jag ska bara ha en till!
Publicerat Juni 8, 201115 yr Det är hugget som stucket mellan grå och jämte. 2 bra älghundsraser. Jaktsättet är lika hos bägge raserna, det som skiljer är storleken. Grållen tar mindre plats hemma och i bilen medan jämten kanske tål lite mer snö. Fördelen med jämtarna är väl att dom överlag har bättre skall. Tror jag läst nån statistik från jaktprov att gråhunden är nån procent bättre i ståndskall på upptaget och en del annat. Följ hjärtat när du väljer ras..eller i ditt fall är det väl regeringen (frun) som har sista ordet haha
Publicerat Juni 8, 201115 yr Författare Det är hugget som stucket mellan grå och jämte. 2 bra älghundsraser. Jaktsättet är lika hos bägge raserna, det som skiljer är storleken. Grållen tar mindre plats hemma och i bilen medan jämten kanske tål lite mer snö. Fördelen med jämtarna är väl att dom överlag har bättre skall. Tror jag läst nån statistik från jaktprov att gråhunden är nån procent bättre i ståndskall på upptaget och en del annat. Följ hjärtat när du väljer ras..eller i ditt fall är det väl regeringen (frun) som har sista ordet haha kommer bli svårt när man står där! ja få se då hon hade inte sista ordet förra gången så hon tycker gråingarna ser ut som minigrisar men som jag alltid har sagt åt na jag skiter i hur hunden ser ut bara de e ifrån en bra stamtavla med mycket krut i!!
Publicerat Juni 8, 201115 yr Eller varför göra saker enkelt när man kan göra det så härligt komplicerat. Våga vägra den stora grå massan! Köp en hund i annan färg... Laikaklubben Björhundklubben
Publicerat Juni 8, 201115 yr Författare Eller varför göra saker enkelt när man kan göra det så härligt komplicerat. Våga vägra den stora grå massan! Köp en hund i annan färg... Laikaklubben Björhundklubben Var inne på björnhund förut, där vet jag att jag kan få tag på bra ämnen! En laika köper jag aldrig!!!!!!!!!! Men dem grå tilltalar mig mer!
Publicerat Juni 8, 201115 yr Hämtar min jämtvalp på Fredagkväll Anledning till att det blev jämte är dels att jag jagat mer med jämte då kompisen har en sjukt bra jycke som han villigt lånar ut då han jobbar mycket under höstarna. Sen som det sas tidigare så i tidigare lag så har gråhundarna oftast lång väg hem efter jakten. Säkert inte alla men dom jag kommit i kontakt med och då är det hundar med lydnad och välmeriterade.
Publicerat Juni 8, 201115 yr ja bra fråga tror själv att jämten är bättre hund just nu eftersom de har så mycket mer valpregistreringar,jämten är nog inte så mycket jaktidiot i som det är i gråhunden ,tror jämten är en bättre ställare i upptaget och lägger mer mark under sig på en söktur,gråhunden har sin starka sida på spårningsarbete släpper man gråhunden på ett spår så följer den det tills älgen stannar ,som eftersökshund är gråhunden hästlängder före jämthunden i och med sin envishet och vilja att använda spår inte som jämthundnen använda vinden mer,detta är min uppfattning på dessa två raser och finns hundar som inte passar in på min beskrivning men det är så jag upplever rasernas fördelar nackdelar Tycker detta var objektivt och bra skrivet skrivet av en jämthundsägare. Min uppfattning är att den smala toppen och den breda botten tillhör Jämthundarna, åtminståne som allroundhundar. Ser man bara till älgjakt ser det nog kanske annorlunda ut. Nackdelen med gråhundarna är deras rotighet efter gamla spår, lite ojämnare kynne generellt enligt min personliga åsikt. Men som regel jagar alltid en gråhund, hög lägstanivå och stor motor i en avgjort mindre hund.
Publicerat Juni 9, 201114 yr Författare Det är mycket olika åsikter märker jag Men det kommer nog sluta med en gråhund tror jag, är som inställd på de rätt så hårt nu! Men som sagt de e ju nått år kvar och detta kan ju ändras! Kan ju säga att jag läst en hel del, ända sen de kom upp för mig att en älgställare till vill jag ha då de bara är jag i jaktlaget som har älghund nu! (Blir nog jobbigt för hunden å jaga 5 dar i sträck på älgjaktsveckan) kommer nog även å få komma med i en mycke mycket större jaktmark om nå år Varför just en grå jaktidiot: Jo liten smidig å smäck jaktidiot med stor motor, som med mycket inlärning å pli kan bli en riktigt bra jakthund som inte jagar hela dagar i ända utan lyssnar på sin förare! Slår desutom jämthunden i hästlängder på eftersök (inte vad jag vet men som tedde skrev! även en jobbar kompis som haft 10 gråhundar sa att dem var bra på eftersök desutom sa han att gråingen går i både vind och spår)! och så har jag ju redan en halv jämte Och vad regeringen säger de skiter jag i, för det är jag som ska ha hunden inte hon (skämt åsido) och det kommer jagas en del fläskkotlett å med hunden även björn om tillfället kommer å givas! Kompisen som har hant om skjutbanan här i närheten har en skit fin gråhund smäcker, å jätte fin i färgen kommer inte å köpa nå grå som har moder å fader som ser ut som två tjocka grisar (Vilket tyvär finns) Så nu sätter jag mig å plöjer igenom några stamtavlor å uppfödare kommer även höra med bekanta som brukar ha valpar på sina tikar å lusläsa jaktprovsberättelser.. tills den dag det är dags! tackar hemskt mycket för alla svar.. skönt att få avsluta ett sjuhelvetes fundering å velande å få lite lugn å ro tills man hittar nå satans bössa eller nå annat satyg, så man ligger sömnlös om nätterna å funderar