Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gråhund vs jämthund?!

Featured Replies

Publicerat

Stod i en kö i älvdalen för någon vecka sen och hörde hur en väldigt kraftig (läs överviktig typ päronformad kille) harklar sig och väser på ren älvdalska (hm kan inte skriva på det språket men försöker mig på en översättning) "Jasså du har sådana där ponnyhund du" och ni som hört älvdalska förstår hur det lät :ph34r: Han förgyllde den dagen i vart fall :lol:

• 1 month later...
  • Svar 59
  • Visningar 56,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Vid val av hund har jag ett krav.  En bra jakthund är att den som är mer jaktidiot än husse! Dvs. en jakthund skall inte ge upp före husse. Detta innebär tyvärr att man inte får med sig hunden he

• Jag har en grå tik och en jämt tik här hemma och den ända fördelen som jämten har igämförelse med grå är det snabba söket. Om jag bara skulle jaga älg skulle jag nog bara ha jämthund men nu vill jag j

• Mentalt mellan de båda raserna vet jag inte om det skiljer sig så mkt längre. Är du vettig så blir din hund som regel också det. Jaktligt är det också hårklyverier, en duktig hund är bra oavsett benhö

Posted Images

Publicerat

Går i älghundstankar! Har en unghund som jag håller på å jagar in blir nog klockren älgställare till nästa år då förra året inte kunde ge så mycket träning men detta år ska de ge mer då jag även ska jaga grävling och har en kompis med mer älg på marken än mig!

Då till tanken å funderingen! När han är injagad riktigt tänkte jag skaffa mig en till! :P valet står mellan jämte eller gråhund, gråhunden står allra högst just nu då det verkar vara en riktig jaktidiot enligt sägen.. vad vet jag! Jag undrar om det är nån härlig själ på detta forum som har erfarenhet av båda hundarna helst äger eller jagar med båda raserna! dock vet jag att det är inget fel på jämthunden då svärfar i alla år har jagat med denna ras!

Tänkte de kunde vara dags å börja luska runt lite nu! Så man har nå blekaste aning sen när de väl stundas för allvaret!

Hemskt tacksam för svar såväl PM ^_^

Hej ! Jag skulle säga att det beror på hur stora marker man har. En jämthund(av erfarenhet )jagar och söker oftast större än gråhund.Vad jag varit med om kan gråhund bli halvbra och funka ok men också jävligt bra. Jämthunden är det oftast antingen eller. Inge bra ell fantastiskt bra. dvs om båda har bra meriter. Jämthunden sägs lära sig sin ägare mer om hur han/hon fungerar.
  • 3 months later...
Publicerat

Står mellan valet mellan raserna jag med, har en gråhund nu och hon är extremt lydig och lätt att hanskas med.. Lite litet sök och går mest på spår men finns det älg i området får dom se upp :) Hon kan sitt, ligg ,rulla runt, varsegod, nej och fy funkar väldigt bra :P Behövligt för en älghund! Hehe! Hon släpper oftast skenälgar efter ett par kilometer men ibland kan det gå längre, men det är inget ja klagar på. Slipper ta bilen för att hämta hunn iaf så som jämthundsförarn i laget vårt ofta gör. Men å andra sidan har hans hundar bättre sök. Men så är ju alla hundar individer med och de är alla olika och det är väl det som gör det svårt att välja!

Jaja, har ca 3-4 månader än på mig att bestämma mig sen är det till att boka för att vara ute i tid :D

• 3 weeks later...
Publicerat

Jämthund har man Jämt, Gråhund jagar man med :P

Publicerat

Man kanske skulle skaffa sej en gråhund, fotpallen till fotöljen börjar bli utsliten ;)

Publicerat

Ptja, köp en jämte med så får du ett fint skinn att ha i fåtöljen också ;)

Publicerat

Ptja, köp en jämte med så får du ett fint skinn att ha i fåtöljen också ;)

Ja den andra modellen är ju så konstig i pälsen ;)

Publicerat

Jo dels det men sen blir det så små värmedynor av dem också så dom gör sig bäst som pallar

• 4 years later...
Publicerat
På 2016-11-04 at 18:52 JaktHobbe sa:

Vid val av hund har jag ett krav.  En bra jakthund är att den som är mer jaktidiot än husse!

Dvs. en jakthund skall inte ge upp före husse. Detta innebär tyvärr att man inte får med sig hunden hem när frun vill att man skall vara hemma.

Eftersom jag har dessa krav jagar jag med gråhund.

Ska man passa tider är det bäst att skjuta.....:)