Publicerat Juni 10, 201115 yr Hur onödigt var detta nu då? Man blir bara så jävla trött, less och besviken, för att inte nämna förbannad. http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13155747.ab Med Hopp om att få tala förstånd till dåren, Jake
Publicerat Juni 11, 201115 yr Hur onödigt var detta nu då? Man blir bara så jävla trött, less och besviken, för att inte nämna förbannad. http://www.aftonblad...icle13155747.ab Med Hopp om att få tala förstånd till dåren, Jake Vad handlar det om? Sidan kan inte visas.
Publicerat Juni 11, 201115 yr Vad handlar det om? Sidan kan inte visas. dårar finns det över allt.. måste vara detta ... AftonbladetNyheter Senaste nytt Sköt på dräktig kviga med pilbåge Ljungbyhed. I fem dagar gick en dräktig kviga i Skåne med punkterad lunga och lever. Hon hade träffats av två pilar och dog en kvalfylld död. En okänd bågskytt hade skjutit på henne, uppger Helsingborgs Dagblad. Pilarna, den ena 50 centimeter lång, var mycket vassa och hade skjutits med stor kraft. Enligt experter måste kvigan ha lidit svårt de sista dagarna innan hon dog vid Herrevadskloster. Det kalvfoster hon bar på hade då redan dött. eller detta AftonbladetNyheter Gås skjuten med pil landade hos veterinär En kanadagås som sköts med pilbåge för några veckor sedan var ingen dumbom. Illa sargad, med en 66 centimeter lång jaktpil stickande ur kroppen, landade den hemma hos en pensionerad veterinär. Den 82-årige före detta djurläkaren Bernard Levine ryckte genast ut när han upptäckte gåsen på sin tomt i New Jersey, USA. Han fångade in den och lyckades operera bort pilen som borrat sig hela 15 centimeter in i fågelns bröst. Han plockade även ut flera luftgevärskulor som någon illasinnad pepprat gåsen med. Gås på rehab – Det är en smart gås. Han lyckades landa i trädgården hos en veterinär som kunde ta hand om honom, säger Levine till nyhetsbyrån AP. Efteråt matade han fågeln och körde den till The Raptor Trust, som är ett rehabiliteringshem för fåglar inte långt från hans hem. Förra veckan, efter tre veckors förstklassig behandling, hade gåsen gått upp nästan två kilo och mådde så prima att den kunde släppas ut i det fria igen. Under Levines överseende släpptes den i en liten bäck i ett skogsområde som tillhör rehabiliteringshemmet. Var jägare Veterinären bekänner för AP att han själv jagade gäss för 30 år sedan, men att han har ändrat sig sedan dess. – De här djuren kämpar för sin överlevnad med civilisationen som hela tiden inkräktar på deras boplatser. Hellre än att skjuta ihjäl dem vill jag rädda fåglarna, säger han. Att Bernard Levine är en passionerad djurvän kan hans son Richard – som också är veterinär – vittna om. – En gång orsakade han en trafikolycka när han försökte undvika att köra över en sköldpadda, säger Richard till AP. Impopulär fågel I New Jersey är det inte tillåtet att jaga sjöfåglar med den typen av jaktpilar som stack ut ur gåsen. Dessutom är det inte jaktsäsong förrän i september. Kanadagässen är dock inte speciellt populära i New Jersey. Enligt biologer på US Fish and Wildlife finns det omkring 1,1 miljon kanadagäss i Nordamerika och många tycker att de snarast är en plåga. William Svärd
Publicerat Juni 11, 201115 yr dårar finns det över allt.. måste vara detta ... AftonbladetNyheter Senaste nytt Sköt på dräktig kviga med pilbåge Ljungbyhed. I fem dagar gick en dräktig kviga i Skåne med punkterad lunga och lever. Hon hade träffats av två pilar och dog en kvalfylld död. En okänd bågskytt hade skjutit på henne, uppger Helsingborgs Dagblad. Pilarna, den ena 50 centimeter lång, var mycket vassa och hade skjutits med stor kraft. Enligt experter måste kvigan ha lidit svårt de sista dagarna innan hon dog vid Herrevadskloster. Det kalvfoster hon bar på hade då redan dött. eller detta AftonbladetNyheter Gås skjuten med pil landade hos veterinär En kanadagås som sköts med pilbåge för några veckor sedan var ingen dumbom. Illa sargad, med en 66 centimeter lång jaktpil stickande ur kroppen, landade den hemma hos en pensionerad veterinär. Den 82-årige före detta djurläkaren Bernard Levine ryckte genast ut när han upptäckte gåsen på sin tomt i New Jersey, USA. Han fångade in den och lyckades operera bort pilen som borrat sig hela 15 centimeter in i fågelns bröst. Han plockade även ut flera luftgevärskulor som någon illasinnad pepprat gåsen med. Gås på rehab – Det är en smart gås. Han lyckades landa i trädgården hos en veterinär som kunde ta hand om honom, säger Levine till nyhetsbyrån AP. Efteråt matade han fågeln och körde den till The Raptor Trust, som är ett rehabiliteringshem för fåglar inte långt från hans hem. Förra veckan, efter tre veckors förstklassig behandling, hade gåsen gått upp nästan två kilo och mådde så prima att den kunde släppas ut i det fria igen. Under Levines överseende släpptes den i en liten bäck i ett skogsområde som tillhör rehabiliteringshemmet. Var jägare Veterinären bekänner för AP att han själv jagade gäss för 30 år sedan, men att han har ändrat sig sedan dess. – De här djuren kämpar för sin överlevnad med civilisationen som hela tiden inkräktar på deras boplatser. Hellre än att skjuta ihjäl dem vill jag rädda fåglarna, säger han. Att Bernard Levine är en passionerad djurvän kan hans son Richard – som också är veterinär – vittna om. – En gång orsakade han en trafikolycka när han försökte undvika att köra över en sköldpadda, säger Richard till AP. Impopulär fågel I New Jersey är det inte tillåtet att jaga sjöfåglar med den typen av jaktpilar som stack ut ur gåsen. Dessutom är det inte jaktsäsong förrän i september. Kanadagässen är dock inte speciellt populära i New Jersey. Enligt biologer på US Fish and Wildlife finns det omkring 1,1 miljon kanadagäss i Nordamerika och många tycker att de snarast är en plåga. William Svärd Jo tyvärr är dessa incidenter något vi har levt med och kommer att få leva med, och vi har debaterat detta här tidigare med, i 99% av fallen är det ungar med enklare bågar som skjuter tavelspetsar på djur detta är inte jägare och har heller inget med jakt eller bågjakt att göra. I fallet med kvigan är det helt klar en hobbex båge eller liknande i vilket fall som helst en alltför klen båge och inget vi använder vid jakt. tyvärr tror folk att de vapen och pilar vi använder är likställda med dessa mest för att tidningarna saknar intresse eller kunskap för att klargöra hur det ligger till. jätte trist varje gång det sker!
Publicerat Juni 11, 201115 yr jag uppfattar inte vilken sorts kviga det handlar om? Älg eller tamboskap? Spelar ingen roll heller för den delen,det är sånt här som smutskastar pilbågen som jaktvapen.....som Roger sa Pilskaft med id nummer kanske??
Publicerat Juni 11, 201115 yr Ok! Tack för hjälpen! Fy f*n säger jag ju bara. Dom kan ju inte vara riktigt kloka, och som sagt vad dårar finns det gott om.
Publicerat Juni 11, 201115 yr Hmm.. Ena pilen var 50 cm lång!? Skulle vilja se den bågskytten som har under 20 tums draglängd.. Om man nu inte är 10 år eller yngre! Så jag gissar på armborst! Samtidigt så är ju journalistiken bakom artikeln från Ljungbyhed inte den "vassaste". Det står bara att spetsarna var "mycket vassa".. Är det spetsen som är vass eller hade den skärande blad som var vassa? Det är ju ljusår mellan en "vass" tavelspets och en rakbladsvass jaktspets.. Lite som att jämföra jaktmatch med jaktamunition.. Varför kvigan (enligt artikeln) fått gå omkring i 5 dagar utan att klåparen till bonde, gjort något åt saken, kan man ju undra!? Om nu inte hela artikeln är en saga för att någon/några inte gillar bågjägare.. En saga ungefär som cyklisten i Tranås som fick 1500:- i böter för att han cyklat för fort. Där fick polisen en hel del ovett för att de inte har bättre saker för sig än att jaga "stackars cyklister".. Nu låter det kanske som jag tycker hela händelsen till en bagatell, vilket jag inte gör! Om artikeln är sann, så är det beklagligt att vissa har så dåligt omdöme och så lite etik i skallen..
Publicerat Juni 11, 201115 yr Sen förstår jag inte hur man går runt med punkterade lungor i 3 dagar, nått som inte stämmer i artikeln bara
Publicerat Juni 11, 201115 yr Inte bara 3, utan 5 dar..! Jag kan förstå det om hon skjutits med en tavelspets, men inte med en jaktspets.. Sen förstår jag inte hur man går runt med punkterade lungor i 3 dagar, nått som inte stämmer i artikeln bara
Publicerat Juni 11, 201115 yr Troligen är det en tavelspets eller liknande det handlar om för ingen jägare skulle göra detta och med en jaktspets skulle det vara godnatt för länge sedan det lilla jag har lärt mig om jaktspetsar i alla fall. Låter som en synnerligen trasig människa som har gjort detta tilltaget och jag hoppas han åker dit å det snaraste! Dock skrivs det betydligt mer illa om incidenter med pilbågar när det oftast (eller aldrig?) handlar om att en jägare har varit inblandad. Hur många skadeskjutna djur har man inte sett med helmantel eller hagel där det faktiskt har varit en jägare inblandad i det hela. Hur som, vidrigt djurplågeri är vad det handlar om om historien stämmer...
Publicerat Juni 11, 201115 yr Det handlar om vad människor ser, och inte ser! En kula eller ett litet hagel ser man ju inte alls, medans en pil syns direkt om den sitter kvar i djuret! Troligen är det en tavelspets eller liknande det handlar om för ingen jägare skulle göra detta och med en jaktspets skulle det vara godnatt för länge sedan det lilla jag har lärt mig om jaktspetsar i alla fall. Låter som en synnerligen trasig människa som har gjort detta tilltaget och jag hoppas han åker dit å det snaraste! Dock skrivs det betydligt mer illa om incidenter med pilbågar när det oftast (eller aldrig?) handlar om att en jägare har varit inblandad. Hur många skadeskjutna djur har man inte sett med helmantel eller hagel där det faktiskt har varit en jägare inblandad i det hela. Hur som, vidrigt djurplågeri är vad det handlar om om historien stämmer...
Publicerat Juni 11, 201115 yr kan inget om pilar.. Men kanske om annat.. Men punkterad lunga innebär att det gått hål på lungsäcken och vakumet som finnas runt lungan har försvunnit och lungan sjunker ihop. Skulle pilen nått in i själva lungan skulle lungan fyllts med blod och djuret drunknat i sitt eget blod. Som det verkar så har ena lunsäcken punkterats o då blir det jävligt tungt o andas men det är inte direkt dödligt så sett. Den andra lungan funkade ok antar jag, i annat fall vore kvigan död rätt snart.
Publicerat Juni 11, 201115 yr kan inget om pilar.. Men kanske om annat.. Men punkterad lunga innebär att det gått hål på lungsäcken och vakumet som finnas runt lungan har försvunnit och lungan sjunker ihop. Skulle pilen nått in i själva lungan skulle lungan fyllts med blod och djuret drunknat i sitt eget blod. Som det verkar så har ena lunsäcken punkterats o då blir det jävligt tungt o andas men det är inte direkt dödligt så sett. Den andra lungan funkade ok antar jag, i annat fall vore kvigan död rätt snart. jo det va det jag mena