Publicerat Juni 12, 201114 yr Jag har enbart ägt finnspetsar är inne på min 5e och visst ska man fostra dem mjukast möjligt, men det gäller väl alla raser mina har varit inom hela registret från dem där rösten räckt till dem man fått skriva budskapet på en planka och drämma in den i skallen Vad gäller bilåkning brukar jag alltid låta valpar åka fram med mig tills dem är trygga i bilen, tror du kan skrämma hunden med att stoppa den i buren och köra tills den skrikit sig trött. Normalt brukar mina åka fram första månaden för att sedan gör korta test med dem bak i bur gör sedan alltid något skoj efter bilturen så älskar snart hunden att åka bil.
Publicerat Juni 12, 201114 yr Jag är också av samma åsikt att ge valpen valpfoder i a f runt 8-9 månaders ålder. Helt rätt ang. valpfodret Kias Husse! Valpfoder till ca. 80% av vuxenvikt är en bra regel. Vad gäller hemblandad mat till valp så törs inte jag hålla på att pula med det...har inte tillräcklig kunskap för detta. Jag kör med fullfoder...ett valpfoder av ett KVALITETS-märke. Sent from my U20i using Tapatalk
Publicerat Juni 12, 201114 yr Jag fodrar valpfoder till mina valpar tills dom är i stort sett färdiga på höjden, det är det enda ttorrfoder mina hundar får äta, sedan blir det som Lars, färskt köttfoder. Den lilla jag har idag får lite köttfoder i sin valpmat, men det är endast FÖR ATT FÅ ODJURET ATT ÄTA.
Publicerat Juni 12, 201114 yr Författare Att höja rösten en aning, var fullt tillräckligt bestraffning för min jämte när hon var valp. Till och med det kändes för hårt ibland. För mig funkade det bäst att avleda hennes uppmärksamhet från det "dåliga" hon gjorde och sedan uppmuntra när hon gjorde något bra/rätt. Stövaren kunde däremot behöva fysisk kontakt... Dock utan att vara hård, men handpåläggning så hon kände min närvaro. Den här kan nog behöva en hand i sidan men å andra sidan så har hon bara vart här ett par dar och inte lärt sig lyssna än. Man får nog ge det ett tag. Kan du ha buren inne? Kan du låta henne ha den som sin trygga plats även inne så accepterar hon den lättare även under bilåkning. Jag åkte nog tills hon komm till ro och slutade gnälla när jag åkte bil med henne. Annars så finns risken att valpen tror att den kan få som den vill bara den gnäller nog mycket! Just tagit in den och öppnat båda dörrarna så hon får vänja sig med tanken. Vad gäller bilåkning brukar jag alltid låta valpar åka fram med mig tills dem är trygga i bilen, tror du kan skrämma hunden med att stoppa den i buren och köra tills den skrikit sig trött. Normalt brukar mina åka fram första månaden för att sedan gör korta test med dem bak i bur gör sedan alltid något skoj efter bilturen så älskar snart hunden att åka bil. Ska prova din metod. Tror inte heller riktigt på att låta henne skrika sig hes över bilåkning. Det mesta är nog skrämmande nog ändå just nu. Ang foder kommer jag fortsätta med valpfoder ett bra tag. Innan nästa vecka kommer jag vara nere på 3ggr per dag.
Publicerat Juni 12, 201114 yr Författare Mat har hon lärt sig att hitta det lilla knytet. Inte långt bort så ryms hon inte där Trött på maten blir man med
Publicerat Juni 12, 201114 yr Hade tänkt skaffa en spets om ett par år, blir alltid svårare att vänta med en sån här tråd.
Publicerat Juni 13, 201114 yr sicken sötnos och hon borde väll kunna höra utmärkt med sådana paraboler hu nej inte trycka eller lyfta en liten jämte för korrigering.... där räcker rösten bra. än är hon i den åldern att du kan när hon inte lyssnar på dig springa helt åt andra hållet då ska du se att hon kommer eller huka bakom något så hon inte ser dig direkt då kommer hon säkert att hålla bättre koll på vad husse / matte menar. ang maten ge henne en liten giva tidigare på kvällen så är det bra med det. Med min var valp och hon oxå var orolig i bilen första tiden så tog jag först kortare turer och gick alltid ur bilen med henne för en liten rastning med bus och sedan blev det längre och längre turer med samma procedur tills hon gladeligen gick in i bilen för då visste hon att vi skulle på något roligt. så åk bara inte planlöst en bit och vänder och åker hem igen för då ger det ju inget... utan förknippa bilåkandet med något roligt. suck, valpsjuk blir man lätt...
Publicerat Juni 13, 201114 yr Författare Hade tänkt skaffa en spets om ett par år, blir alltid svårare att vänta med en sån här tråd. Ska jag lägga in fler bilder? Finns tikar kvar i kullen vad jag vet sicken sötnos och hon borde väll kunna höra utmärkt med sådana paraboler hu nej inte trycka eller lyfta en liten jämte för korrigering.... där räcker rösten bra. än är hon i den åldern att du kan när hon inte lyssnar på dig springa helt åt andra hållet då ska du se att hon kommer eller huka bakom något så hon inte ser dig direkt då kommer hon säkert att hålla bättre koll på vad husse / matte menar. ang maten ge henne en liten giva tidigare på kvällen så är det bra med det. Med min var valp och hon oxå var orolig i bilen första tiden så tog jag först kortare turer och gick alltid ur bilen med henne för en liten rastning med bus och sedan blev det längre och längre turer med samma procedur tills hon gladeligen gick in i bilen för då visste hon att vi skulle på något roligt. så åk bara inte planlöst en bit och vänder och åker hem igen för då ger det ju inget... utan förknippa bilåkandet med något roligt. suck, valpsjuk blir man lätt... Hade hon i framsätet idag och det gick mycket bättre. Lite gnäll bara men inga skrik. Frugan hade henne sen o då la hon sig efter ca 20 sek å va knäpptyst. Hon påstår att jag pratar för mycket med henne, vet inte vad hon pratar om
Publicerat Juni 14, 201114 yr Ska jag lägga in fler bilder? Finns tikar kvar i kullen vad jag vet Jag har sån 'tur' så att jag får dras med mitt 4/3 skift och bara två veckors semester under sommaren ett tag till så jag behöver inte oroa mig för så mycket annat. En annan tjockis skjöt upp för högviltet igår, jag får ringa och tipsa han.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Författare Uppfödaren var nyss här och under tiden ringde en som skulle ha den sista. Gick lätt bli av med 9 valpar trots 7 tikar i kullen.
Publicerat Juni 18, 201114 yr Författare Måste fråga er som har jämtar, hur gick era som valpar på promenader? Hon är nästan helt ointresserad av att gå ut å gå. Lägger sig ner i gräset och även gruset på sidan av vägen så man får dra igång henne. På hemvägen kan det va åt andra hållet, då drar hon i kopplet. Har inte mycket krav på henne nu om att dra i kopplet och såna saker men ha krav att hon ska gå kan man väl ha utan att begära för mycket Annars går det skitbra. Hon har lite lätt börjat säga till då det är dags att göra #1, #2 inte lika bra men det kommer nog det med. Hon sover nu på nedervåningen med gammelhunden och det går bra.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Måste fråga er som har jämtar, hur gick era som valpar på promenader? Hon är nästan helt ointresserad av att gå ut å gå. Lägger sig ner i gräset och även gruset på sidan av vägen så man får dra igång henne. På hemvägen kan det va åt andra hållet, då drar hon i kopplet. Har inte mycket krav på henne nu om att dra i kopplet och såna saker men ha krav att hon ska gå kan man väl ha utan att begära för mycket Annars går det skitbra. Hon har lite lätt börjat säga till då det är dags att göra #1, #2 inte lika bra men det kommer nog det med. Hon sover nu på nedervåningen med gammelhunden och det går bra. Jag har haft ungefär samma problem med en av mina tidigare. Korta ner kopplet samtidigt som du böjer dig ned och för in ena handen på magen och lyft henne så att hon har tassarna kvar i backen och försök få henne till att gå då. I värsta fall får du väl ta och hänga dit en svans på din rumpa som intresserar henneoch som hon vill busa med.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Författare Jag har haft ungefär samma problem med en av mina tidigare. Korta ner kopplet samtidigt som du böjer dig ned och för in ena handen på magen och lyft henne så att hon har tassarna kvar i backen och försök få henne till att gå då. I värsta fall får du väl ta och hänga dit en svans på din rumpa som intresserar henneoch som hon vill busa med. Jag har kort koppel och när hon går så går hon bra men verkar lat emellanåt. Vet inte hur man ska kategorisera henne annars. Först stretar hon då man ska lämna gården sen då man kommer till diket går hon gärnaner dit men slänger sig i långgräset. När jag blir less och vänder då kan hon dra i kopplet istället.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Jag har kort koppel och när hon går så går hon bra men verkar lat emellanåt. Vet inte hur man ska kategorisera henne annars. Först stretar hon då man ska lämna gården sen då man kommer till diket går hon gärnaner dit men slänger sig i långgräset. När jag blir less och vänder då kan hon dra i kopplet istället. Ok! Det kan vara svårt det där med valpar ibland. Vad händer om du lägger dig ned på knä och busar med henne så att du får igång henne förhoppningsvis?
Publicerat Juni 19, 201114 yr Är det inte en protest mot att vara kopplad? Många valpar gör så innan dem är koppelvana vad händer om du släpper lös henne?
Publicerat Juni 19, 201114 yr Är det inte en protest mot att vara kopplad? Många valpar gör så innan dem är koppelvana vad händer om du släpper lös henne? Det kan vara så också och en del sätter ju sig ner och kliar sig var femte-tionde meter.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Författare Kan ju va lite koppelmotstånd. Får väl se om det löser sig med tiden.Hon gick bättre nu på eftermiddan faktiskt.
Publicerat Juli 4, 201114 yr Författare Ger henne 2 stora mål och ett litet till kvällen. Är det för tidigt att gå ner på 2 mål om dan? Hon äter ca 200 gr om dan nu. Hon blir hyper runt 11 snåret på kvällen med den ransoneringen. Annars går både promenader och bilåkning bättre. Hon får åka utan bur i skuffen och då går det bra. Ska bara skaffa galler tills hon blir större.
Publicerat Juli 4, 201114 yr Ger henne 2 stora mål och ett litet till kvällen. Är det för tidigt att gå ner på 2 mål om dan? Hon äter ca 200 gr om dan nu. Hon blir hyper runt 11 snåret på kvällen med den ransoneringen. Annars går både promenader och bilåkning bättre. Hon får åka utan bur i skuffen och då går det bra. Ska bara skaffa galler tills hon blir större. 3 lika stora mål är nog lämpligt tills hon är mellan 6-8 månader.... Sen får man hålla koll så hon växer som hon ska och inte blir tjock eller mager. Anpassa storleken på målen efter hur hon ser ut och hur aktiv hon är.
Publicerat Juli 4, 201114 yr Författare 3 lika stora mål är nog lämpligt tills hon är mellan 6-8 månader.... Sen får man hålla koll så hon växer som hon ska och inte blir tjock eller mager. Anpassa storleken på målen efter hur hon ser ut och hur aktiv hon är. Jo nog växer hon alltid så det är nog ingen fara. Kan man ge hon sista målet tidigare då eller blir det för nära varann då? Mer foton på lilla sötnosen. Kommer
Publicerat Juli 4, 201114 yr Jo nog växer hon alltid så det är nog ingen fara. Kan man ge hon sista målet tidigare då eller blir det för nära varann då? Kanske 06, 13, 20 är lämpliga tider!? Finns rek för tider men kommer inte ihåg dom exakt, trots att det inte är mer än ett år sedan jag fasade ut det tredje målet till min valp... Sen ska det ju passa våra tider också. (Det ska väl vara tidsmässigt så jämt mellan målen det går. Men inte för sent på kvällen, för man vill ju inte ut och rasta mitt i natten.) Det bör finnas att läsa på nätet om mattider för valpar. Om inte annat så brukar det stå i någon "valp handbok"