Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En fundering om 9,3x62,,,

Featured Replies

Publicerat

Jag har en i min ägo och jag har nu köpt vulkan kulan är det någon som har erfarenhet utav den till just 9,3x62 ? ,,,

Eller vad skulle ni rekomendera för några andra kulor.

För det är ju ett himla liv tycker jag om att man ska ha 15gram säger en och 18gram säger någon annan så man står ju och funderar på vilket som är rätt´?.

Men å andra sidan så tror ju jag personligen att det inte spelar någon roll om kulan väger 15 eller 18 gram om den sitter där den ska göra.

Publicerat

Hej!

Jag brukar förespråka så tunga kulor som möjligt!

Så personligen så kommer jag att skjuta som jag och min far alltid gjort nämligen med 18,5grams Alaska!

Men som du själv säger så är det naturligtvis mer en smaksak än praktiskt!

Bara kulan sitter där den ska så går den nog allt omkull!

MVH/Jocke

Publicerat
Hej!

Jag brukar förespråka så tunga kulor som möjligt!

Så personligen så kommer jag att skjuta som jag och min far alltid gjort nämligen med 18,5grams Alaska!

Men som du själv säger så är det naturligtvis mer en smaksak än praktiskt!

Bara kulan sitter där den ska så går den nog allt omkull!

MVH/Jocke

Det jag tänker på oxå jocke är ju att visst skulle tyngre kula vara bra men blir det inte då högre gas tryck i pipan ? samtidigt som en lite lättare kula går mera rakt eller så är jag ute o cyklar kanske i det oxå ...

Vh:Robban

Publicerat
en lite lättare kula går mera rakt

Helt rätt och riktigt!

En 15grammare blir flackare med samma mängd krut i hylsan!

Vet dock ej om det blir högre gastryck desto mer tyngd i kulan du har  ???

Men skulle inte tro det.

Handladdar du?

I så fall så finns det oändligt med portar att gå in i :P

MVH/Jocke

Publicerat

Hej,

Jag skulle nog hellre välja Oryx 15 grammare framför Vulkan som verkar kunna vara "ojämn" i verkan..... allt från Granat till Helmantel...... :o :o

Publicerat

Jag hade gjort följande!

Handladdning = 18,5g Oryx

Inte handladdning = 18,5g Alaska (helst dom gammla stålmatlade!) men dom är svåra att hitta!

MVH/Jocke

Publicerat

Vilken kulkonstrution och kulvikt som passar din jakt bäst är svårt att svara på utan mer info.

Själv använder jag 15g Vulkan och 16,2g Swift A-frame i min 9,3:a.

15g Vulkan är det jag använder mest då min huvudsakliga klass1 jakt är på dovhjort,att jag valt den beror på:att jag vill ha så bra kulbana som möjligt,en kula som öppnar upp tidigt och ger stor initial verkan,så liten rekyl som möjligt då det emellanåt skjuts i liggande ställning,dessutom skjuter den riktigt tätt.

Oryx har uppfört sig lite märkligt för mig några gånger så den litar jag inte alls på.

16,2g A-frame använder jag då älg och gris står på dagordningen.

18,5 använder jag inte alls då den gör det mesta sämre i mina ögon.

/Micke

Publicerat
18,5 använder jag inte alls då den gör det mesta sämre i mina ögon.

Nu vill jag att du tar och ger mig lite argument på varför du tycker såhär!?

Jag andvänder bara 18,5g kulor och jag vill inte byta "ner" mig till en 15g kula kan jag ju säga :P

Tycker att det är bästa "stoppingpower" i 18,5g i alla fall!

har skjutit en älg (min första) med 18,5g alaska och jag kan säga att den gick inte en meter efter ett bra halsskott  :P:D

Men tror som sagt att det är mer en smksak!

Så stor skillnad är cdet inte i praktiken så man kan dra några tydliga gränser!

MVH/Jocke

Publicerat

He he lugn rifle ;) jag kanske skulle ha skrivit "att den gör det mesta sämre mot 15g som MIN jakt ser ut idag" jag är inte i behov av någon stopping power för tillfället.

Jo föresten det är jag men inte i form av penetration utan mer av tidig snabb expansion.

I min förra 9,3.a sköt jag bara 18,5,mest älg med bra resultat men då hade jag andra marker med andra förutsättningar.

Däremot så har jag blivit besviken på Oryx som jag upplever (i flera kalibrar) blivit trögare i expansionen,har vid ett par tillfällen haft nästan helmanteleffekt.

Norma måsta ha gjort någon ändring i manteln.

/Micke

Publicerat
He he lugn rifle ;) jag kanske skulle ha skrivit "att den gör det mesta sämre mot 15g som MIN jakt ser ut idag" jag är inte i behov av någon stopping power för tillfället.

Jo föresten det är jag men inte i form av penetration utan mer av tidig snabb expansion.

I min förra 9,3.a sköt jag bara 18,5,mest älg med bra resultat men då hade jag andra marker med andra förutsättningar.

Däremot så har jag blivit besviken på Oryx som jag upplever (i flera kalibrar) blivit trögare i expansionen,har vid ett par tillfällen haft nästan helmanteleffekt.

Norma måsta ha gjort någon ändring i manteln.

/Micke

Ja då blir det väll alians även i denna disution mellan oss kompis ;)

Även jag har lagt Oryx helt åt sidan!

Efter att ha varit tvungen att sätta 3 Oryx i ett rådjur innan det svävade vidare på Dianas stigr så kan jag säga att mina Oryx lades på hyllan bokstavligen!

Har börjat med Hornadys RN till 8x57js:en

och andvänder Nosler Partition 6,5:an

MVH/Jocke

Publicerat

Tackar för det som har kommit fram men jag får se vad som händer o sker framöver för jag vill ha vår nu så att man kommer ut o testar sig fram , jag tänkte köpa amnutione för jag har ingen laddare själv :( men många hylsor har ja iaf.

Publicerat

Fick hem en ask med Lapua Mega 18,5g och verktyg till min 9,3x57 idag, får se hur den kombinationen blir.

Publicerat
Fick hem en ask med Lapua Mega 18,5g och verktyg till min 9,3x57 idag, får se hur den kombinationen blir.

Jag har blivit missnöjd med Lapua Mega för till 6,5 splittrades kulorna som jag hade till den,

Publicerat

Om du ska vara "allround" och ha en kula till "allt" anser jag är det 16,2g ala premiumkula som gäller.

16,2g kombinerar "högfart" (maxladdat runt 800m/s),"flack"kulbana med rätt kula och energi nog att avlämna till viltet, E100 drygt 4000J vilket bör räcka för "allt" vilt.

Vill man ha tyngre till 9,3an är det tex woodar ala 20,8g som är det riktiga valet, inte 18,5grammare av olika slag  ;) 

Publicerat

Har kört sista hösten med Lapua Naturalis. Sköt iof bara en älg med den men vart kanonnöjd. Riktigt bra precision i min bössa(Blaser R93 Offroad 9,3x62 med 51cm pipa). Sen var effekten riktigt bra. Sköt på stånd på 18-20m. En lugnt betande kviga som hunden ställt. Sköt den bakom bogen, genom båda lungorna. Väldigt fin sårkanal. Utgångshål som en 5-krona. Knappt någon köttförstöring. När jag sköt stod älgen still i ca:5sek sen ramlade hon bara ihop. Nu hittade jag ju inte kulan och kan inte svara på om Naturalisen alltid har genomskott, men på detta korta avstånd blev det så.

Publicerat
Vill man ha tyngre till 9,3an är det tex woodar ala 20,8g som är det riktiga valet, inte 18,5grammare av olika slag  ;) 

Här tycker jag du har fel ;)

18,5Grammarna är bättre än 20,8 Woodar!

Enligt vad folk i min närhet med diverse 9,3:or har testat så kan jag bara dra den slutsattsen!

Bättre Presition(ja, jag vet att det är mellan olika bössor också)

Bättre dödande effekt!

Bättre penetration!

Detta är dom tre jag kommer på nu direkt!

Finns nog minst lika många till :P

Så jag står fast vi 18,5g om man vill ha en "klubba"!

MVH/Jocke

Publicerat
Här tycker jag du har fel ;)

18,5Grammarna är bättre än 20,8 Woodar!

Enligt vad folk i min närhet med diverse 9,3:or har testat så kan jag bara dra den slutsattsen!

Bättre Presition(ja, jag vet att det är mellan olika bössor också)

Bättre dödande effekt!

Bättre penetration!

Detta är dom tre jag kommer på nu direkt!

Finns nog minst lika många till :P

Så jag står fast vi 18,5g om man vill ha en "klubba"!

MVH/Jocke

Jag har sneglat lite på en 9,3a och då laddad med vulkan. Jag bryr mig inte om vikten utan vad kulan gör för jobb när den träffar, då är vulkan i mitt tycke bäst. Djuret ska dö fort och kullan lämna av mycket energi snabbt. Jag är imot hårda kullor som bara drar rätt igenom. Vist dör djuren av dom kulorna oxå,en inte lika fort som en Alaska eller Vulkan, men en del vill ju ha genomslag på en stor galt för att eftersöket ska bli lättare. Skjut med Vulkan mindre och kortate eftersök. Sköt en galt på 140kg med 8*57 alaska han tog inte ett steg, men han fick den i halsen, så var av knall och fall, hade blivit samma effekt med 6,5*55 "tror jag".

Publicerat
Jag har sneglat lite på en 9,3a och då laddad med vulkan. Jag bryr mig inte om vikten utan vad kulan gör för jobb när den träffar, då är vulkan i mitt tycke bäst. Djuret ska dö fort och kullan lämna av mycket energi snabbt. Jag är imot hårda kullor som bara drar rätt igenom. Vist dör djuren av dom kulorna oxå,en inte lika fort som en Alaska eller Vulkan, men en del vill ju ha genomslag på en stor galt för att eftersöket ska bli lättare. Skjut med Vulkan mindre och kortate eftersök. Sköt en galt på 140kg med 8*57 alaska han tog inte ett steg, men han fick den i halsen, så var av knall och fall, hade blivit samma effekt med 6,5*55 "tror jag".

Låter ju som att du vet precis vad du vill ju...

Varför ställa frågan här om du redan har ett bestämmt svar?

T.ex. att det måste vara Vulkan :o

MVH/Jocke

Publicerat

;) du borde testa något ur RWS sortiment! kegelspitz tex. finns i 16,2g eller min älg favorit 19 grams tug!!

flack kulbana får du så att det räcker med 16,2g och dör det vill jag lova att de gör!!!

Publicerat
Låter ju som att du vet precis vad du vill ju...

Varför ställa frågan här om du redan har ett bestämmt svar?

T.ex. att det måste vara Vulkan :o

MVH/Jocke

  Vad för fråga? ??? ???
Publicerat
  Vad för fråga? ??? ???

Sorry!!!!!

Blev fel  :-[ :-

Hoppas inte du tog illa upp  :-[ :-*

Tänkte att det va du med första inlägget men det var ju trettontaggaren ju  :o :-

MVH/Jocke

Publicerat
Sorry!!!!!

Blev fel  :-[ :-

Hoppas inte du tog illa upp  :-[ :-*

Tänkte att det va du med första inlägget men det var ju trettontaggaren ju  :o :-

MVH/Jocke

Jag undrar bara om det är någon som hade erfarenhet utav vulkanen när det gåller älg o björn då  sedan om det är någon som har något bättre alternative ???  :)

Publicerat

Gillar inte Vulkan!

För mycket köttförstöring...... :(

Vildhog

Publicerat
Gillar inte Vulkan!

För mycket köttförstöring...... :(

Vildhog

Spränger den för mycket ?,,, jag hörde ju utav en kompis att det är bättre att köra med 15gram än 18,5 för både bössan o rekylens del men rekylen har jag inga problem med ,,,  men han menade att geväret slits mer om man använder tyngre kulor ?

Publicerat
Jag undrar bara om det är någon som hade erfarenhet utav vulkanen när det gåller älg o björn då  sedan om det är någon som har något bättre alternative ???  :)

Bara glömm mitt inlägg ovan i stället ;)

Blev väldigt mycket fel :/

MVH/Jocke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.