Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu är sammanräkningen klar av björnspillningen över Norrbotten

Featured Replies

Publicerat

First Class

Jag har full förståelse för att man är sur på naturvårdsverk och Länsstyrelse.

Men jag förstår fortfarande inte vad man tror att man tjänar på det.

Som någon skrev ovan så lär tilldelning beräknas på en population långt närmare minimum än max.

Så även om jag inte hade applåderat så hade jag haft större förståelse för om man mixtrat åt andra hållet.

T.ex. om man hade sagt att ett antal högar hittades lite längre ifrån den där rävåteln i exemplet ovan...

Publicerat

Bra fråga.kanske årtal av inte fått tillbaka nått,det är ingen skyldighet utan frivillig uppgift att göra tjänstemäns syssla,så ser dom flesta på saken.

Kan man lägga ner miljoner på sido forsking kan man gott och väl satsa det på befintliga stammens antal.

Nu antar jag att du syftar på sidoforskning av björn. Att bara koncentrera sig på stammens antal utan att ta hänsyn till artens biologi, ekologi, etc kan leda till än värre konsekvenser för både stammen och människan. Inga skötselbeslut blir hållbara om man inte ser till en helhet.

Personligen tror jag att man tjänar mycket på att bidra med prover om man själv springer på spillning, istället för att anställa X antal personer som åker runt och letar, blir snabbt mycket pengar som försvinner på bara lön och resa. Om fler frivilliga och intresserade bidrar får vi mer data som ger bättre resultat (även om det är som HerrBerg skriver att vid en viss nivå blir inte förbättringen snabbt större, men den blir bättre) med ett mindre intervall, man kan ta bättre beslut och kan spendera pengarna man sparat på t.ex analysera fler DNA-prov.

Och som jag nämnt tidigare kan data insamlat över flera år visa trender på om stammen ökar eller minskar, vilket bidrar till bättre skötselbelsut. Att säga "årtal av att inte få tillbaka nått" är i min bok att ta i för mycket. Men visst finns det fler sidor av att frivilligt bidra till tjänstemäns syssla...

Publicerat

Ja helt med att man förlorar mer än man vinner. Men finns många exempel hur jägarnas tid läggs åt avlönade som sedan skiter i dessa siffror och drar men klassikska forskar golvet..

Vi bidrog med våra påsar,men har fullförståelse för dom som ger blanka fan i det,

Björnpredation på renkalvar etapp 1 låg på 14 miljoner och visade samerna hade full koll och överenstämande siffror som forskarna...

Publicerat
  • Författare

Man ser ju hur hårt dom här mäkta björnarna går åt på kalvarna.

http://bjornpredation.blogspot.com/