Publicerat Juni 20, 201114 yr Jag hoppas så klart på att de har fel ang att tiken skapar ett nytt revir. Förlåt regeringen men jag ser inte nyttan av att ha dom http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/06/Varg-etablerar-revir-i-sodra-Sverige-1.17051/ //
Publicerat Juni 20, 201114 yr Tja vad skall man säga. De kryper närmare. Är visserligen en bra bit mellan kronoberg och jkpg men knappast så man kan känna sig säker. Och jag tror dessutom att de som säger att det nog snart kommer en hanne också har rätt. Hoppas dock på att eventuella utvandrare i framtiden hellre går söderut än norrut. Själviskt? Javisst. // Henrik
Publicerat Juni 20, 201114 yr ja visst är det härligt! synd bara att inte någon protesterar. vi får väl knyta näven tills det är för sent.
Publicerat Juni 20, 201114 yr Vi har rätt många här uppe så vi delar gärna med oss... Varsågoda Nää, det är faktiskt inte trevligt att ha för mycket varg på skogen, särskilt inte när man ska ut med hund.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Finns det ordentligt trafikerade vägar i närheten av där den befinner sig nu? *förhoppningsfull*
Publicerat Juni 21, 201114 yr Väldigt många vägar i området har villtstängsel. Tror säkert att en varg hittar öppningar att ta sig in. Men om den blir det minsta lilla stressad är det nog inte lika lätt att hitta ut... Nu är kanske inte "bildöden" något jag önskar något djur. Men risken/chansen är nog ganska stor om man jämför med stora delar av Värmland, Dalsland Dalarna. Men det finns ändå ganska stora sammanhängande skogsområden utan någon betydande vägtrafik. Blir betydligt värre för vargen om den går lite norrut mot dig...
Publicerat Juni 21, 201114 yr Misstänker att tiken mestadels håller till öster om E4an eftersom dom pratar om "delarydreviret". Trodde den skulle hamna i kalmar län, varit endel olika vargar där i vår. Just i trakterna runt delary kommer det nog bli bekymmer med ett vargrevir, det är tätt mellan fåren och övrig boskap. E4an går som sagt i närheten och det är riktigt mycke trafik där. Men öster om E4 där det verkar som vargen mest håller till finns det inga större vägar.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Det bor tillräckligt med många djurägare och tillräckliga många trafikerade vägar så att detta löser sig per automatik. Då får man även ett tillfälle att visa att vargen inte direkt passar i de områden med mycket tamdjuroch trafikerade vägar.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Det bor tillräckligt med många djurägare och tillräckliga många trafikerade vägar så att detta löser sig per automatik. Då får man även ett tillfälle att visa att vargen inte direkt passar i de områden med mycket tamdjuroch trafikerade vägar. Jo det borde bli så men man vet ju inte, denna tiken verkar vara "snällare" än vanligt. Det blir nog skillnad om en hane kommer.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Det bor tillräckligt med många djurägare och tillräckliga många trafikerade vägar så att detta löser sig per automatik. Då får man även ett tillfälle att visa att vargen inte direkt passar i de områden med mycket tamdjuroch trafikerade vägar. Finns ett par vägar, och tamdjur runt Norrtälje också + ett antal hundratusen 08or. Den enda som dött därifrån i trafiken dog ironiskt nog i Värmland i år. Skit är vad det är med spridningen. Man skulle kunna skriva att det är nödvändigt men är det verkligen det egentligen - människan är bra mycket dummare än vad som kan anses legitimt.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Finns ett par vägar, och tamdjur runt Norrtälje också + ett antal hundratusen 08or. Den enda som dött därifrån i trafiken dog ironiskt nog i Värmland i år. Skit är vad det är med spridningen. Man skulle kunna skriva att det är nödvändigt men är det verkligen det egentligen - människan är bra mycket dummare än vad som kan anses legitimt. Skulle tro att det finns några Dalmasar och Värmlänningar som ser spridningen som nödvändig om vi nu skall hålla kvar minst 200 vid liv i landet totalt. Men jag erkänner direkt att jag är glad att de inte sprider sig till mina marker...
Publicerat Juni 21, 201114 yr Författare Rent generellt så ska vi nu ha Varg så ska de ju vara så spridda i landet som det bara är möjligt. Alla ska vara med och bära hundhuvet, problemet är väl att 1/2 sveriges yta eller mer är borta från första början //
Publicerat Juni 21, 201114 yr Skulle tro att det finns några Dalmasar och Värmlänningar som ser spridningen som nödvändig om vi nu skall hålla kvar minst 200 vid liv i landet totalt. Men jag erkänner direkt att jag är glad att de inte sprider sig till mina marker... Jo så länge det är lika för alla så köper jag resonomanget. Vargen finner sig marker där den trivs, inte en slump att den får fäste i småland (om så sker). Men det är ju inte lika för alla, vissa skapar sig särställning antingen via arv eller i värre fall, via inflytande.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Författare Jo så länge det är lika för alla så köper jag resonomanget. Vargen finner sig marker där den trivs, inte en slump att den får fäste i småland (om så sker). Men det är ju inte lika för alla, vissa skapar sig särställning antingen via arv eller i värre fall, via inflytande. Japp, Lika för ALLA gäller annars kan vi skita i allt på en gång. //
Publicerat Juni 21, 201114 yr Rent geografiskt så borde detta revir även innefatta Eskils marker.. Vem nu som drar poänger på det..
Publicerat Juni 21, 201114 yr Ja undrar vad han säger då... Vargen kanske äter hans älskade hästar eller hans mat
Publicerat Juni 21, 201114 yr Rent geografiskt så borde detta revir även innefatta Eskils marker.. Vem nu som drar poänger på det.. Ligger väl på var sida om E4:an. Kan tänka mig att vargen har lite problem att passera.
Publicerat Juni 21, 201114 yr Ligger väl på var sida om E4:an. Kan tänka mig att vargen har lite problem att passera. Du har så rätt. Var lite galet i geografin. Men å andra sidan går det väl ganska enkelt att smita över E4an om den nu vill det.. Är väl inte stängsel hela vägen, eller var det så länge sedan jag åkte där att jag har glömt?
Publicerat Juni 21, 201114 yr Finns ett par vägar, och tamdjur runt Norrtälje också + ett antal hundratusen 08or. Precis.. skillanden ser du i din text ovan. En markant skilland för chansen/risken att överleva.
Publicerat Juni 23, 201114 yr Jag tror inte denna varg kommer att bli så långvarig nere i småland. Det finns mer tamboskap med ägare som är jägare per hektar här nere, om man jämför med de lite nordligare reviren. Åker man genom småland så är det ju kor, hästar och får i varenda liten öppen hage. Den kommer ta lite tamboskap och sen är det någon som tröttnar och skyddar sin boskap. Mina fem öre...
Publicerat Juni 23, 201114 yr Själv funderar jag på att köpa några får... Kan ju vara en lösning på vargproblemet...
Publicerat Juni 23, 201114 yr Skulle tro att det finns några Dalmasar och Värmlänningar som ser spridningen som nödvändig om vi nu skall hålla kvar minst 200 vid liv i landet totalt. Men jag erkänner direkt att jag är glad att de inte sprider sig till mina marker... Jo nog ser jag att spridningen är nödvändig. Men inte för att antalet varg kommer att bli mindre i Värmland och jag vill egentligen inte att någon annan ska behöva uppleva det heller. MEN för att få en mera gemensam hållning till det värsta som en jägare kan råka ut för. Varg på ens jaktmarker. Själv funderar jag på att köpa några får... Kan ju vara en lösning på vargproblemet... Nu ska ni inte dra för stora växlar på trafikerade vägar eller §28 Enligt Anders Bjärvll så var det endast 3 HANvargar som sprang kring på Värmlandsskogarna från början. Och jag undrar hur f*n dom 3 GRABBARNA blev ett hundratal efter några år.
Publicerat Juni 24, 201114 yr Kan ju vara en lösning på vargproblemet... Sverige, En av europas största fårproducenter inom 2mån.
Publicerat Juni 24, 201114 yr Men inte för att antalet varg kommer att bli mindre i Värmland och jag vill egentligen inte att någon annan ska behöva uppleva det heller. MEN för att få en mera gemensam hållning till det värsta som en jägare kan råka ut för. Varg på ens jaktmarker. Man kan tycka vad man vill om varg och annat, men det är är häpnadsväckande vilken fart lodjursdebatten fick när det drabbade mer södra delar av vårt rike....