Publicerat Juni 21, 201114 yr Vår hund(Vildnadens Torild) fick en knöl på nacken kvällen den 14/6-11, när man tog på knölen/svullnaden så kved hon lite men inget märkvärdigt. Kvällen gick och när jag kom hem sent på natten med hundarna så skulle jag lasta ut dom ur hundburarna. Alla hundra gick ut utom Bayraren, hon låg kvar i sin bur, jag fick klättra in och ta ut henne och då såg jag att svullnaden hade gått upp och hon verkade påverkad (trött och slö). Detta var ca. 03,30. Jag väcker min sambo och vi ringer ett 020 nummer för att få kontakt med en veterinär och dom säger att vi kan avvakta tills närmsta djursjukhus öppnar. Det som ligger närmast oss är ett stort djursjukhus i Södertälje, så min sambo ringer 07,30 till dom och bokar en akut tid så vi får komma in med hunden 09,00. Vi kommer till djursjukhuset Kl 09,00 och träffar en veterinär och hon tittar på hunden och jag berättar att hon har vart i slagsmål med en katt, vi hittar även ett sår på nacken där svullnaden började. Jag lämnar Bayraren där och får en tid när jag skall hämta henne och det är 20.30 den 15/6-11. Då träffar jag....... Leg. Veterinär, och vi börjar diskutera detta bett och hennes tillstånd, hon tror att det är ett ormbett, och jag kan inte förstå hur hunden har fått det och när hon skulle ha fått det, kan bara minnas att det var en katt hon var i slagsmål med. Men om hon säger att det är ett ormbett så får man tro det. Hon tycker dock att det är lite för brett för att vara ett ormbett också men vi får väll ta bettet som ett ormbett. Leg. Veterinär säger att dom vill ha in hunden igen för ett återbesök redan i morgon kl 08,15 och jag säger att det går bra. Hon bedömer alltså att hunden kan åka hem över natten. Vi kommer hem kl 21,00 och jag går ett varv runt huset med hunden så hon får kissa. Jag och min sambo går och lägger oss och tar med Bayraren upp till sovrummet och lägger henne i sängen. Vi tycker att hon inte är mycket piggare än när vi lämnade henne på morgonen den 15/6-11. Hon har tungt att andas tycker både jag och min sambo samt att hjärtat ser ut att slå snabbt men då hon har blivit bedömd av en veterinär utgår vi ifrån att hon är stabil nog att vara hemma. Det blir inte många timmars sömn den natten. På morgonen när vi går upp för färd mot djursjukhuset så försöker jag ge henne mat men hon vill inte äta, vi går ut så hon får kissa, det gör hon också sedan lyfter jag in henne i bilen och vi åker till djursjukhuset. Vi kommer till djursjukhuset 08,15 16/6-11 och dom tar emot hunden och jag lämnar henne och åker hem. Runt kl 14,00 så ringer djursjukhuset och säger att bayraren har blivit mycket sämre och jag behöver åka till akutsjukvård. Då ringer jag upp min kompis vars fru jobbar på ett stort djursjukhus och han ringer henne och frågar fall dom kan ta emot bayraren. Hon säger att det kan dom inte om hon behöver blod och plasma och blodplättar. När jag kommer för att hämta bayraren upplever jag att hon är mer svullen men att tillståndet i övrigt är som under natten dock kan hon ej gå utan måste bäras ut till bilen. Jag får komma till Bagarmossen omgående. På vägen så hoppar min sambo in i bilen och sätter sig där bak och börjar läsa journalerna. Då reagerar vi väldigt starkt på att Leg. Veterinär har skrivit i Journalen att hon nämner för oss att vi bör åka till ett annat Djursjukhus med hunden för övervakning under natten, det var journal anteckningar från den 15/6-11 kl 20,30 när jag hämtade hem hunden första natten. Om vi hade fått veta det så hade vi givetvis åkt till akutvård på Bagarmossen redan den kvällen när hon skrevs ut från djursjukhuset i Södertälje, men det ända vi fick är en ny återbesöks tid 08,15 den 16/6-11. Om vi vetat att hon var så dålig som hon var så hade vi åkt omgående för att försökt rädda livet på hunden vid Bagarmossens djursjukhus. Väl inne på Bagarmossen den 16/6-11 så får vi komma in i ett akutrum på en gång, det var runt 15 tiden. Där konstateras det omgående att hunden har ett ormbett, de anser att bettet skulle varit betydligt bredare om det varit ett kattbett . Bayraren har nu hög puls (200 i puls), kammarflimmer och befinner sig i chock. Dom tar in hunden på IVA på en gång och börjar behandla hunden. Vi pratar med veterinären och hon förklarar för oss vad dom skall göra och att dom skall ge orm serum och hjärtstimulerande dropp. Vi lämnar hunden vid Bagarmossen vid 16 tiden. Hon ligger på Bagarmossen tills hon avlider på Lördag natten ca 23:40. Jag anser att Leg. Veterinär har skrivit felaktiga uppgifter i journalen och det har inte varit något prat om att köra hunden vidare den 15/6-11 20:30 till ett annat djursjukhus. Om vi fått veta det så skulle vi givetvis gjort det för annars hade inte jag åkt tillbaka till djursjukhuset i Södertälje den 16/6-11 kl 08:15 för återbesök. Jag undrar ifall det är så att dom har skrivit in det för att få ryggen fria, för att dom tyckte att den vart sämre och dom har gjort en fel behandling/bedömning av hunden . Ytterligare ifrågasätter vi varför behandling med ormserum ej sattes in då hunden uppenbarligen ej svarade på den behandling hon fick utan bara blev sämre. Vår bedömning är att Leg. Veterinär och djursjukhuset försökte få ut så mycket pengar som möjligt och därför ej ville rekommendera ett annat djursjukhus för inläggning under natten den 15/6- 11. Ytterligare anser vi att ändringar i journalen gjorts för att hålla ryggen fria då dom gjorde medicinsk felbedömning av bayrarens tillstånd och skicka hem henne. Ett Stort tack till personelan på Bagarmossen IVA avdelning som försökte rädda livet på våran hund. Och du kommer vara saknad, du som redde upp dom dåliga skotten...du som hitta djuren när inga andra hundar hitta något.....du som spåra upp vildsvina i vildsvinsprojektet som tappa sändarpilen....dig kunde man lita på och alla nätter och dagar vi har haft i skogarna runt Södermaland.....men du vart knappt 5 år bara och det var många år kvar på ditt hundliv och många hundra eftersök kvar.....synd att det skulle sluta så här........
Publicerat Juni 21, 201114 yr Beklagar sorgen. var inte alls kul att höra. hoppas ni kommer att anmäla "leg. vetrinär" och sjukhuset för felbehandlingen som uppenbarligen skedde. som föregående talare sa: Det lyser en ny stjärna på hundhimlen.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar. Ang om varför dom inte satte in serum från början trots att hunden blev sämre kan det vara så att dom trodde att försämringen berodde på en allergisk reaktion (vilket det kanske gjorde) och sätter man då inte serum så gör det bara saken värre, därför brukar serum vara det absolut sista man använder vid giftormsbett på människor. Jag vet inte riktigt hur huggormsgift funkar på hundar utan är bara inläst på hur det funkar på människor, jag tror att hundar är känsligare än människor (vill minnas att jag läst det i någon artikel) Det känns dock som att händelseförloppet borde vara snabbare om det handlade om en allergisk reaktion men man vet aldrig, på människor så är reaktionen väldigt individuell. Jag får lite känslan av att giftet inte dödade hunden utan snarare någon skada som giftet orsakade. Ormgifter är inte lätta att behandla kan väl sägas till vets försvar men man borde åtminstone ha instruerat er att ta hunden djursjukhuset om den blev sämre under natten.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Trist läsning om ett ovärdigt slut för en god kamrat, jag beklagar er förlust.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Mycket trist historia och anmäl veterinärjäveln direkt, det finns många veterinärer som är usla men som får fortsätta praktisera ändå.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar verkligen! Så ung och så dö av ett ormbett Blev av med min BGS för ett halvår sedan men hon blev iaf nästan 10 år. MVH k9
Publicerat Juni 22, 201114 yr Tråkig läsning Anders, såna där hundar behövs verkligen. Det lär bli ett stort avbräck för er! Mvh.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar sorgen! så jävla trist slut.. många gånger är man ju beredd på att saker kan hända , särskilt en eftersökshund som används på gris.. Men att det ska sluta med ett ormbett är inte riktigt hjärnan inställd på.. Jag lider med er... Mvh Jens
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar det tragiska som hänt. ;( Att bli av med kompisen och stå hjälplös bredvid måste vara fruktansvärt! Veterinärer verkar mer och mer enbart bry sig om ekonomin och sätter livets värde och resultatet av sitt arbete åt sidan. Drar inte alla över en kam, det finns ju många bra också. Men många, har tyvärr glömt varför dom en gång blev veterinär. mvh
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar det inträffade. usch för att förlora en kamrat på det viset och alldeles för unga år fick hon ingen behandling alls för ormbetet när vet. konstaterat att det var det? får de inte kortison längre??
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar sorgen Jag hade samma otur med felbehandling på min gamla jycke och han dog hemma på natten. Men jag satte lite påtryckningar på djursjukhuset och dom ersatte mig med en ny hund. Så stå på er.
Publicerat Juni 22, 201114 yr Trist som fan.. Jag anmälde via försäkringsbolaget den vetrinär som höll på ta livet ur min terrier,,tror inte den jobbar med djur nu,finns nog någon tråd om fallet Var ett getingbett som satt olägligt.. Trist med folk som man sätter sin hunds liv i händer som inte tar det på allvar,
Publicerat Juni 22, 201114 yr Beklagar sorgen Tycker att ni ska ifrågasätta vetrinärstationen hur dom kan ha så jäkla dålig "personal" Känns fel att en jakthund som går eftersök på blandannat (gris) ska gå bort på grund av ett ormbett:(
Publicerat Juni 22, 201114 yr Vår hund(Vildnadens Torild) fick en knöl på nacken kvällen den 14/6-11, när man tog på knölen/svullnaden så kved hon lite men inget märkvärdigt. Kvällen gick och när jag kom hem sent på natten med hundarna så skulle jag lasta ut dom ur hundburarna. Alla hundra gick ut utom Bayraren, hon låg kvar i sin bur, jag fick klättra in och ta ut henne och då såg jag att svullnaden hade gått upp och hon verkade påverkad (trött och slö). Detta var ca. 03,30. Jag väcker min sambo och vi ringer ett 020 nummer för att få kontakt med en veterinär och dom säger att vi kan avvakta tills närmsta djursjukhus öppnar. Det som ligger närmast oss är ett stort djursjukhus i Södertälje, så min sambo ringer 07,30 till dom och bokar en akut tid så vi får komma in med hunden 09,00. Vi kommer till djursjukhuset Kl 09,00 och träffar en veterinär och hon tittar på hunden och jag berättar att hon har vart i slagsmål med en katt, vi hittar även ett sår på nacken där svullnaden började. Jag lämnar Bayraren där och får en tid när jag skall hämta henne och det är 20.30 den 15/6-11. Då träffar jag....... Leg. Veterinär, och vi börjar diskutera detta bett och hennes tillstånd, hon tror att det är ett ormbett, och jag kan inte förstå hur hunden har fått det och när hon skulle ha fått det, kan bara minnas att det var en katt hon var i slagsmål med. Men om hon säger att det är ett ormbett så får man tro det. Hon tycker dock att det är lite för brett för att vara ett ormbett också men vi får väll ta bettet som ett ormbett. Leg. Veterinär säger att dom vill ha in hunden igen för ett återbesök redan i morgon kl 08,15 och jag säger att det går bra. Hon bedömer alltså att hunden kan åka hem över natten. Vi kommer hem kl 21,00 och jag går ett varv runt huset med hunden så hon får kissa. Jag och min sambo går och lägger oss och tar med Bayraren upp till sovrummet och lägger henne i sängen. Vi tycker att hon inte är mycket piggare än när vi lämnade henne på morgonen den 15/6-11. Hon har tungt att andas tycker både jag och min sambo samt att hjärtat ser ut att slå snabbt men då hon har blivit bedömd av en veterinär utgår vi ifrån att hon är stabil nog att vara hemma. Det blir inte många timmars sömn den natten. På morgonen när vi går upp för färd mot djursjukhuset så försöker jag ge henne mat men hon vill inte äta, vi går ut så hon får kissa, det gör hon också sedan lyfter jag in henne i bilen och vi åker till djursjukhuset. Vi kommer till djursjukhuset 08,15 16/6-11 och dom tar emot hunden och jag lämnar henne och åker hem. Runt kl 14,00 så ringer djursjukhuset och säger att bayraren har blivit mycket sämre och jag behöver åka till akutsjukvård. Då ringer jag upp min kompis vars fru jobbar på ett stort djursjukhus och han ringer henne och frågar fall dom kan ta emot bayraren. Hon säger att det kan dom inte om hon behöver blod och plasma och blodplättar. När jag kommer för att hämta bayraren upplever jag att hon är mer svullen men att tillståndet i övrigt är som under natten dock kan hon ej gå utan måste bäras ut till bilen. Jag får komma till Bagarmossen omgående. På vägen så hoppar min sambo in i bilen och sätter sig där bak och börjar läsa journalerna. Då reagerar vi väldigt starkt på att Leg. Veterinär har skrivit i Journalen att hon nämner för oss att vi bör åka till ett annat Djursjukhus med hunden för övervakning under natten, det var journal anteckningar från den 15/6-11 kl 20,30 när jag hämtade hem hunden första natten. Om vi hade fått veta det så hade vi givetvis åkt till akutvård på Bagarmossen redan den kvällen när hon skrevs ut från djursjukhuset i Södertälje, men det ända vi fick är en ny återbesöks tid 08,15 den 16/6-11. Om vi vetat att hon var så dålig som hon var så hade vi åkt omgående för att försökt rädda livet på hunden vid Bagarmossens djursjukhus. Väl inne på Bagarmossen den 16/6-11 så får vi komma in i ett akutrum på en gång, det var runt 15 tiden. Där konstateras det omgående att hunden har ett ormbett, de anser att bettet skulle varit betydligt bredare om det varit ett kattbett . Bayraren har nu hög puls (200 i puls), kammarflimmer och befinner sig i chock. Dom tar in hunden på IVA på en gång och börjar behandla hunden. Vi pratar med veterinären och hon förklarar för oss vad dom skall göra och att dom skall ge orm serum och hjärtstimulerande dropp. Vi lämnar hunden vid Bagarmossen vid 16 tiden. Hon ligger på Bagarmossen tills hon avlider på Lördag natten ca 23:40. Jag anser att Leg. Veterinär har skrivit felaktiga uppgifter i journalen och det har inte varit något prat om att köra hunden vidare den 15/6-11 20:30 till ett annat djursjukhus. Om vi fått veta det så skulle vi givetvis gjort det för annars hade inte jag åkt tillbaka till djursjukhuset i Södertälje den 16/6-11 kl 08:15 för återbesök. Jag undrar ifall det är så att dom har skrivit in det för att få ryggen fria, för att dom tyckte att den vart sämre och dom har gjort en fel behandling/bedömning av hunden . Ytterligare ifrågasätter vi varför behandling med ormserum ej sattes in då hunden uppenbarligen ej svarade på den behandling hon fick utan bara blev sämre. Vår bedömning är att Leg. Veterinär och djursjukhuset försökte få ut så mycket pengar som möjligt och därför ej ville rekommendera ett annat djursjukhus för inläggning under natten den 15/6- 11. Ytterligare anser vi att ändringar i journalen gjorts för att hålla ryggen fria då dom gjorde medicinsk felbedömning av bayrarens tillstånd och skicka hem henne. Ett Stort tack till personelan på Bagarmossen IVA avdelning som försökte rädda livet på våran hund. Och du kommer vara saknad, du som redde upp dom dåliga skotten...du som hitta djuren när inga andra hundar hitta något.....du som spåra upp vildsvina i vildsvinsprojektet som tappa sändarpilen....dig kunde man lita på och alla nätter och dagar vi har haft i skogarna runt Södermaland.....men du vart knappt 5 år bara och det var många år kvar på ditt hundliv och många hundra eftersök kvar.....synd att det skulle sluta så här........ Usch, jag mår riktigt illa för hur din hund blev behandlad. Jag hoppas att Vet. blir straffad. En kram från mig.Mvh. Lena
Publicerat Juni 22, 201114 yr Håller med RW, anmäl. Beklagar sorgen, det är alltid trist att bli av med sin kamrat men på detta sätt?! Dåligt skött och för en som jobbar inom vården är det en skam att se att man "fifflar" till journalanteckningar (eller brister i information).