Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trädskällare

Featured Replies

Publicerat

Har själv aldrig fått tillfälle att jaga med trädskällare, men på den här sidan av viken anses det vara en etablerad "sanning" att hunden måste vara röd för att fågeln ska sitta. Är hunden röd så tar fågeln den för en räv, i annat fall så inser den att det är en hund den har att göra med.

Kan ju så klart hända att finska fågeljägare är något partiska ;) , och i sanningens namn så används nog också bla. laikkor som trädskällare.

• Svar 69
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Bild_8.jpg

Fsv_5_2.jpg

Fsv_2_2.jpg

å herrejävlar!...inte behövde jag hitta denna tråd å se dessa bilder (b.la)...nu måste jag ju ha en Finne!! ;)

Är otroligt sugen på en trädskällare, har funderat på det varje dag nu rätt länge, fast tja....vem ska ta hand om vovven när jag jobbar :)....tollaren jag har tillsammans med farsan bor ju hos dom, å dom är nog it så sugna på att ha en till vovve inhyst hos dom om dagarna :P ....måste tänka igenom det både en och två gånger till....

Publicerat

ojoj, ja dedär gjorde ju inte det hela så mycket bättre :) .....ska höra med föräldrarna hur de skulle se på saken om de får en ny gäst i huset mellan 07-16 på vardagarna :(.....att ha hunden ensam hemma 8timmar känns inte OK....

Måste fan ha en finne! :lol:

Publicerat
ojoj, ja dedär gjorde ju inte det hela så mycket bättre :) .....ska höra med föräldrarna hur de skulle se på saken om de får en ny gäst i huset mellan 07-16 på vardagarna :(.....att ha hunden ensam hemma 8timmar känns inte OK....

Måste fan ha en finne! :lol:

Börja jobba natt då behöver den aldrig vara ensam om man inte vill. Helt perfekt, man går 1 timmes promenad på morgonen innan man lägger sig och slaggar då går den nog med på att sova med Husse.

Publicerat

Tror tamej*** hunden har blivit "blind" nu mot senhösten! Han gräver upp varenda pippi som finns i skogen...MEN......efter förföljandet hittar han inte igen dem i träden.....vad är det för problem? Han kan stå och skälla osäkert en stund under rätt träd, för att sedan lämna skallträdet!!?? Är det så att fågeln inte rör sig överhuvudtaget, eller inte låter nå´t som gör han osäker, eller har han bara blivit knäpp?? :rolleyes: . Ni som jagat mycket med träskällare, har ni nå liknande erfarenheter?

Publicerat
Tror tamej*** hunden har blivit "blind" nu mot senhösten! Han gräver upp varenda pippi som finns i skogen...MEN......efter förföljandet hittar han inte igen dem i träden.....vad är det för problem? Han kan stå och skälla osäkert en stund under rätt träd, för att sedan lämna skallträdet!!?? Är det så att fågeln inte rör sig överhuvudtaget, eller inte låter nå´t som gör han osäker, eller har han bara blivit knäpp?? :D . Ni som jagat mycket med träskällare, har ni nå liknande erfarenheter?

Visst hade du nyligen problem med noskvalster det kanske är så att de små rackarna spökar ännu?

Annars verkar det konstigt då det brukar vara betydligt lättare för hundarna att hitta fåglarna i trädet nu när det är kallare så ramlar vittringen ned.

Publicerat
Visst hade du nyligen problem med noskvalster det kanske är så att de små rackarna spökar ännu?

Annars verkar det konstigt då det brukar vara betydligt lättare för hundarna att hitta fåglarna i trädet nu när det är kallare så ramlar vittringen ned.

Jo, jag tycker åxå det borde vara lite lättare! Men det skumma är att han känner lukten av dem och står och skäller, men det blir aldrig det där fasta och intensiva skallet som när han verkligen ser fågeln( som han tidigare gjort ), och då vill jag inte heller skjuta! Jag vet inte om det är att jag har lyckats/råkat skjuta utan att han verkligen sett den som gör att han börjat bli slarvig!? Känns inte bra det här, när jag vet vad han normalt brukar kunna :D ! Eller är han rentav alldeles för ivrig nu när han har fått tillbaks luktsinnet efter noskvalstrena som gör att det tiltar i hjärnkontoret speciellt när han sparkat igång 4-5 tjädrar samtidigt!?? :D . Eller så är han helt enkelt helt talanglös helt plötsligt.... :D;)
Publicerat

Hur gammal är hunden och hur har det fungerat tidigare på tyst fågel som han inte ser?

Publicerat
Hur gammal är hunden och hur har det fungerat tidigare på tyst fågel som han inte ser?
Han är 3,5 år. Visst han är ju ingen "topp"hund direkt men fungerar/fungerade för den jakt jag utövar. Han brukar ha lite problem med tyst fågel, men ofta röjer de ju sig på ett eller annat sätt. men i höst har det varit värre....Fåglar har ju fallit efter bra jobb, men då är det ju svårt att säga om de suttit helt still och tyst då skotten har varierat på olika avstånd. Har du nå´t tips som jagat många år med träskällare?? Eller är det helt enkelt så att han inte blir bättre på tyst/ stilla fågel än han redan är nu när han ändå snart är 4 år? Mvh/ C
Publicerat

Svårt att ge några säkra tips då vi nu är inne på sidor som jag tror till största delen är genetiskt betingade. Visst går det att trimma en del men finns det inte i skallen på hunden är det svårt. Vad jag skulle göra är att enbart skjuta på riktigt bra skall om han gör sådana och sedan inte smyga så länge att hunden lessnar eller blir osäker då är det bättre att stöta medan han fortfarande gör ett gott jobb jämfört att skjuta en fågel efter ett långt knackigt skall med lämnade.

Publicerat
Svårt att ge några säkra tips då vi nu är inne på sidor som jag tror till största delen är genetiskt betingade. Visst går det att trimma en del men finns det inte i skallen på hunden är det svårt. Vad jag skulle göra är att enbart skjuta på riktigt bra skall om han gör sådana och sedan inte smyga så länge att hunden lessnar eller blir osäker då är det bättre att stöta medan han fortfarande gör ett gott jobb jämfört att skjuta en fågel efter ett långt knackigt skall med lämnade.
Det mest irriterande är att han gör många riktigt bra skall emellanåt och har fällt många fåglar för han på det viset, men så helt plötsligt blir det bara skit av allt ! :) Har börjat inse att det största problemet är att han har riktigt svårt att hitta igen fågeln om den far några hundra meter efter stötning.....han förföljer men hittar inte igen dem om de far lite för långt :) ! Träar fågeln ganska snabbt så hittar han och så skäller han oavbrutet tills rösten inte håller... :), så det är inte där problemet är . En dålig vana han fått för sig är även att han börjat ha "driv"skall istället för att stanna och lyssna vart fågeln träar ( gör ju iof många hundar ) men jag tror det kan påverka förföljandet rejält till det negativa! Eller?
Publicerat

Kan nog vara så enkelt att han blivit lite för het och börjat driva fågel för en hund som driver blir per automatik dålig att lyssna och då är hunden chanslös på fåglar som flyger något hundratal meter. Vad man ska göra åt det kan jag inte ge något vettigt tips tyvärr bara att nöta på och hoppas det utvecklas åt rätt håll och nu börjar fåglarna sitta i veden då kanske det fungerar bättre?

Publicerat
Kan nog vara så enkelt att han blivit lite för het och börjat driva fågel för en hund som driver blir per automatik dålig att lyssna och då är hunden chanslös på fåglar som flyger något hundratal meter. Vad man ska göra åt det kan jag inte ge något vettigt tips tyvärr bara att nöta på och hoppas det utvecklas åt rätt håll och nu börjar fåglarna sitta i veden då kanske det fungerar bättre?

Ja, det är nog som du säger....bara nöta nöta och nöta, och hoppas på det bästa. Känns just nu hopplöst att gå ut och jaga med hunden när han beter sig som en valp under injagning ;);)

• 3 months later...
Publicerat

Visst ser det väl ut som att han tycker om att bli latjad med, not.

post-3421-1235399566_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
Visst ser det väl ut som att han tycker om att bli latjad med, not.

Har en (hittills) tre år lång övertalningskampanj på gång för att övertyga min fru om att sen när det är dags för hund så är en finnspets den ultimata familjehunden :blink:

Publicerat

Absolut är det de.. Väna små saker redan från tidig ålder med STOR respekt för äldre hundar..:blink:

Bild-071213043_2.jpg

Bild-071213035_2.jpg

:blink:

Publicerat

Är lite tveksam att skriva det men faktum är att finnen är en utmärkt familjehund! Fast jag är rätt glad att inte folk fortfarande tror att en finne är fruktansvärt jobbiga så inga andra än jägare köper den rasen :P

Visst är dem skälliga men charmigare hundar finns inte enligt mig det är just detta med att dem är lite egna som jag verkligen gillar alla finnar jag ägt har haft sina egna personligheter det gillar jag.

Publicerat
Är lite tveksam att skriva det men faktum är att finnen är en utmärkt familjehund! Fast jag är rätt glad att inte folk fortfarande tror att en finne är fruktansvärt jobbiga så inga andra än jägare köper den rasen :)

Visst är dem skälliga men charmigare hundar finns inte enligt mig det är just detta med att dem är lite egna som jag verkligen gillar alla finnar jag ägt har haft sina egna personligheter det gillar jag.

Är lite tveksam att skriva under på detta. Har hafft en boende hos mig i en vecka nu. Det har gått bra.

Publicerat

Så här mysigt kan man ha det med en Finne :)

post-386-1236617763_thumb.jpg