Publicerat Oktober 2, 200619 yr Kul att det går bra för folk! Brorsans finnspets hanne Mosku är nu 4,5 månad gammal och för en vecka sen var han hos veterinären och vägde då 9,6 kg! Är inte det ganska mycket för en så pass ung hund? I övrigt är han en väldigt livlig och smart individ, och äter bra också Dom erfarenheter jag har av finnspetsar så är dom vädligt kräsna med maten, han har väl lärt sig vad det är som gäller av dom äldre vovvarna
Publicerat November 30, 200619 yr Jo det är som grejjer med träskällare. Till nästa höst blir man nog ägare till en finnspets Ladda upp mer bilder från eran spetsjakt! Kul med bilder.
Publicerat Juni 19, 200718 yr Skickar upp denna tråd. En tråd om Trädskällare bör liga högt upp Instämmer! ;D // gAsToN
Publicerat Juni 19, 200718 yr Ladda upp mer bilder från eran spetsjakt! Kul med bilder. Här är några bilder från några av fjolårets jakter med våran finsk spetshane.. Spejar och är bara vacker : Matpaus med första fågeln för dagen hängandes i trädet Vila vid fäbodarna efter förmiddagspasset i skogen Även i snö när den faller tidigt på hösten går det bra att skälla fågel Mårdar gillar han 8) Som synes är det mestadels maken som rantar runt med trädskällarna ;D
Publicerat Juli 10, 200718 yr Jag fick mitt riktiga fågelnas "bjärv" till hem. Mavvins Randi från Jokkmokk Hon verkar vara mycket energisk, nu är det bara vänta att få ta ner första fågeln till henne
Publicerat Juli 10, 200718 yr Jag fick mitt riktiga fågelnas "bjärv" till hem. Mavvins Randi från Jokkmokk Hon verkar vara mycket energisk, nu är det bara vänta att få ta ner första fågeln till henne Ståtlig liten sak det där .
Publicerat Juli 10, 200718 yr Tänk att få vara med om en ansmygning på ståndskall på den näbbskärande gammeltuppen.. En av mina drömjakter som förblivit just en dröm! Är det lika roligt som det verkar, eller roligare?
Publicerat Juli 10, 200718 yr Tänk att få vara med om en ansmygning på ståndskall på den näbbskärande gammeltuppen.. En av mina drömjakter som förblivit just en dröm! Är det lika roligt som det verkar, eller roligare? Det är svårt att beskriva känslan när man smyger fram när hunden skäller. Det är en underbar känsla hjärtat slår några extra slag innan man har ett bra läge. Om du får chansen att testa denna form av jakt passa på du kommer inte att ångra dig.
Publicerat Juli 10, 200718 yr Tänk att få vara med om en ansmygning på ståndskall på den näbbskärande gammeltuppen.. En av mina drömjakter som förblivit just en dröm! Är det lika roligt som det verkar, eller roligare? Svar: ROLIGARE Ja visst är det en underbar jaktform men då skall det vara en riktigt bra hund man jagar med, men så är det väl med alla jaktformer är hunden riktigt bra gillar jag alla sorters hundjakt Det som gjort att jag fasnat för trädskällar jakten är att hunden sköter allt fram tills det blir skall kan man gå och njuta av naturen och äta hjortron mm.. inte behöva gå och hålla koll på hunden med tummen på säkringen som många ståhundsjägare När det sedan blir skall så får man oftas smyga någon halvtimma sedan tjusningen att fälla ett byte som inte vet av jägaren är något extra.. inte ett snabbt skott på en uppskrämd fågel PS: nu blir säkert någon ståhundsjägare uppretad ;D Fast jag erkänner att jag gillar den jakten med bakom en BRA hund
Publicerat Juli 10, 200718 yr Svar: ROLIGAREJa visst är det en underbar jaktform men då skall det vara en riktigt bra hund man jagar med, men så är det väl med alla jaktformer är hunden riktigt bra gillar jag alla sorters hundjakt Det som gjort att jag fasnat för trädskällar jakten är att hunden sköter allt fram tills det blir skall kan man gå och njuta av naturen och äta hjortron mm.. inte behöva gå och hålla koll på hunden med tummen på säkringen som många ståhundsjägare När det sedan blir skall så får man oftas smyga någon halvtimma sedan tjusningen att fälla ett byte som inte vet av jägaren är något extra.. inte ett snabbt skott på en uppskrämd fågel PS: nu blir säkert någon ståhundsjägare uppretad ;D Fast jag erkänner att jag gillar den jakten med bakom en BRA hund Så sant så, sen kan man sätta sig ner göra up en eld koka kaffe eller grilla en korv. Det är en skön form av jakt.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Uppar med några bilder för det närmar sig nu ;D Här är kvoten fylld redan efter 3 timmar Mitti är här nyss fyllda 6månader men redan duglig jakt hund Oftast varmt på premiär dagen
Publicerat Juli 17, 200718 yr Jag hoppas att mina valpköpare får en härlig första höst i skogen med sina småttingar och att valparna blir lika duktiga på att hitta och skälla fågel, som sina föräldrar 8)
Publicerat Juli 17, 200718 yr Svar: ROLIGAREJa visst är det en underbar jaktform men då skall det vara en riktigt bra hund man jagar med, men så är det väl med alla jaktformer är hunden riktigt bra gillar jag alla sorters hundjakt Det som gjort att jag fasnat för trädskällar jakten är att hunden sköter allt fram tills det blir skall kan man gå och njuta av naturen och äta hjortron mm.. inte behöva gå och hålla koll på hunden med tummen på säkringen som många ståhundsjägare När det sedan blir skall så får man oftas smyga någon halvtimma sedan tjusningen att fälla ett byte som inte vet av jägaren är något extra.. inte ett snabbt skott på en uppskrämd fågel PS: nu blir säkert någon ståhundsjägare uppretad ;D Fast jag erkänner att jag gillar den jakten med bakom en BRA hund Ja, jag ser tjusningen. Helt klart. Måste ragga upp någon trädskällarjägare och haka på en tur i skogen! Har "ståhund" själv, men det är alltid roligt att se om gräset är lika grönt på andra sidan... ;D Tyvärr är min hundkvot fylld, annars hade det varit roligt att ha en spets också! Men med min lilla tid jag har att lägga på jakt (jag tycker tiden är liten, frun tycker jag alltid är ute..) så går det inte. Inte just nu i alla fall.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Ja, jag ser tjusningen. Helt klart. Måste ragga upp någon trädskällarjägare och haka på en tur i skogen!Har "ståhund" själv, men det är alltid roligt att se om gräset är lika grönt på andra sidan... ;D Tyvärr är min hundkvot fylld, annars hade det varit roligt att ha en spets också! Men med min lilla tid jag har att lägga på jakt (jag tycker tiden är liten, frun tycker jag alltid är ute..) så går det inte. Inte just nu i alla fall. Jag saknar att jaga ripa på fjället så vi kan gärna byta några jaktdagar om du vill?
Publicerat Juli 17, 200718 yr Jag hoppas att mina valpköpare får en härlig första höst i skogen med sina småttingar och att valparna blir lika duktiga på att hitta och skälla fågel, som sina föräldrar 8) Dom är ju så söta när dom är så där små ;D
Publicerat Juli 17, 200718 yr Dom är ju så söta när dom är så där små ;D Jo, de är ju det, men det finns inga valpar som är lika högljudda som finsk spetsvalpar Jösses vad de levde rövare ;D
Publicerat Juli 17, 200718 yr Jo, de är ju det, men det finns inga valpar som är lika högljudda som finsk spetsvalpar Jösses vad de levde rövare ;D Kan tänka mig det. Dom är ju bra på att skälla i vanliga fall.
Publicerat Juli 17, 200718 yr Jo, de är ju det, men det finns inga valpar som är lika högljudda som finsk spetsvalpar Jösses vad de levde rövare ;D Finska spetsar är höljudda hela livet! Inte bara som valpar. Det går ju inte att få tyst på dom!!! ;D
Publicerat Juli 18, 200718 yr Jag saknar att jaga ripa på fjället så vi kan gärna byta några jaktdagar om du vill? Det hade varit suveränt!!
Publicerat Juli 18, 200718 yr Finska spetsar är höljudda hela livet! Inte bara som valpar. Det går ju inte att få tyst på dom!!! ;D Sanning med modifikation, då vi inte har några problem med tokskällande vuxna hundar här hemma. De har lärt sig vad ordet tyst betyder.. Träning ger resultat :
Publicerat Mars 25, 200818 yr hur skälliga dom är kan ju ofta bero på individen. brukar inte spetsar kunn vara ganska allround? t ex har man hört om norrbottenspetsar som skäller älg. jag har funderat på att köpa en finnspets, för våran tjäderjakt är lidande. man smyger, smyger,smyger. slappnar av och går lite lojare och raskare och tappar garden. just då flyger tjädertuppen upp, och det är för sent. trots att man lyfter bössan och siktar frenetiskt är den borta. detta har skett så många ggr att jag tänkt: NOG NU =) så jag undrar:finnspets eller norrbottenspets?? eller nåt annat tips?? jag tänkte finnspets för dom SER fina ut, men om dom är det är en annan sak... mvh ox´n