Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trädskällare

Featured Replies

Publicerat

Det finns inget bättre än ett ståndskall på en gammel tupp som skär näbb åt hunden,eller hur?

• 2 weeks later...
  • Svar 69
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Helt riktigt,har man inte fattat det,då är det bara lägga ner och så retar det väl "kycklingjägarna" med dom "ädla" stående s.k fågelhundarna.

/Barrel

Publicerat
Helt riktigt,har man inte fattat det,då är det bara lägga ner och så retar det väl "kycklingjägarna" med dom "ädla" stående s.k fågelhundarna.

/Barrel

I skogen ska det vara tyst.

Tänk er att få löpa med Vorstehn på en tjäderlöpa och till slut fälla gameltuppen med en välriktad hagelsvärm.

Det kallar jag jakt, men det är nog för svårt för er skällhund vänner att förstå ;D ;D ;)

Publicerat

Åååhh, ett riktigt fast ståndskall när man hör tuppen skära näbb emellanåt.

Pulsen hoppar upp...bonk, bonk..

Det är så vackert att vara med om.

Publicerat

Jaså SEGER i skogen ska det vara tyst,,,,,,,,,,,,,,,,Jo jo kanske hunden är tyst men förarna brukar man höra lång väg,Stanna för helvete,bra ,ligg,hit,osv.......Kanske du är tyst det vet jag inget om,men ståhund´s jägare brukar höras lång väg.Bättre hunden låter i skogen än föraren är då min uppfattning.Jag säger inte att du måste tycka det,men så tycker jag.............................................................................

..............Mård fångsten går åt skogen i år....Åh föresten en hagelsvärm anser jag vara en form av legalt djurplågerri,mot ett välriktat kulskott,min åsikt.....

Publicerat
Jaså SEGER i skogen ska det vara tyst,,,,,,,,,,,,,,,,Jo jo kanske hunden är tyst men förarna brukar man höra lång väg,Stanna för helvete,bra ,ligg,hit,osv.......Kanske du är tyst det vet jag inget om,men ståhund´s jägare brukar höras lång väg.Bättre hunden låter i skogen än föraren är då min uppfattning.Jag säger inte att du måste tycka det,men så tycker jag.............................................................................

..............Mård fångsten går åt skogen i år....Åh föresten en hagelsvärm anser jag vara en form av legalt djurplågerri,mot ett välriktat kulskott,min åsikt.....

Nej nej nej jag har då aldrig hört någon ståendehunds jägare skrika åt sina hundar ::) ::) ::) ;D

Det ända som hörs väldigt ofta är hagelknallar och ordet Apport :o

Visste ni att Fishermansfriend (halstabletterna) är ett måste för stående hundjägare, det är inte för rösten har försvunnit nej nej, utan för vi tycker det är gott :- ;D

Publicerat

Du verkar då vara en ärlig kille du,det finns ju faktiskt dom som kallar det den tysta jakten ;D

Säkert när du har en färdig hund,så är det tyst i skogen förutom nån hagel knall,men nuförtiden har ju ståhundarna börjat pipa,konstigt..

• 2 weeks later...
Publicerat

Tack Ronnie. Nu slapp jag skriva det, särskilt det där med hagelskottet.

Publicerat

Det var så lite så..Bara bjuda igen.

• 1 month later...
Publicerat

Eftersom jag är från mörkaste småland så har jag noll erfarenhet av den jakten.Så jag har några frågor till er som jagar med trädskällare.

Brukar hunden finna fågel i träden eller på marken? Hur bra sitter orre resp. tjäder för hunden? Har det stor betydelse hur tät skogen är?

Publicerat
Eftersom jag är från mörkaste småland så har jag noll erfarenhet av den jakten.Så jag har några frågor till er som jagar med trädskällare.

Brukar hunden finna fågel i träden eller på marken? Hur bra sitter orre resp. tjäder för hunden? Har det stor betydelse hur tät skogen är?

Beroende på årstid finner hunden fågeln olika,tidig höst är det offtast på backen hunden hittar löperna och spårar upp fågeln,senare och framförallt när snön kommit så sitter fågeln i träd.Orren sitter betydligt sämre än tjäder enligt mina erfarenheter,har förvisso väldigt dåligt med orre på markerna jag jagar på,Tät skog har ju den fördelen att du kommer nära ståndskallet lätt,men är ju givetvis svårare att upptäcka vart fågeln sitter.
Publicerat

Man kanske skulle försöka skjuta en tjäder för den lilla slynan till hösten? Bara för att se om det går. :-

Publicerat
Man kanske skulle försöka skjuta en tjäder för den lilla slynan till hösten? Bara för att se om det går. :-
Klart att det går om du uppmuntrar henne om hon skäller.
  • 8 months later...
Publicerat

::) Bara för att få säga nåt här i sandlådan utan att få en hink i skallen  ;D

JAG tycker om BÅDA formerna, SÅ DE SÅ ;)

Publicerat

Kom precis in från skogen och fick faktiskt ännu en gång lyssna till det där härliga ljudet av en rapande tupp som kutryggig satt i en grantopp & stirrade på rödpälsen som for omkring nedanför och skällde! :P Upptaget var från backen och jag hörde honom "skära näbb" på långt håll när hunden började komma för nära. Det lät som om han bytte träd 3 gånger innan han sa adjö och begav sig ut på en lååång flygtur och försvann. Fick syn på´n i sista trädet som var en unggran där han satt och balanserde i toppen. Avståndet var alltför långt för att ens tänka på skott. Han skar näbb hela tiden mer eller mindre så han var nog skapligt störd! ;D Föret är bristande skare så särkilt smygvänligt är det väl inte. Därför klarade sig den rackarn...ännu en gång. Vi har haft honom på gaffeln några gånger nu så snart så....

Som sagt...finns inte mycket som slår det! ;)

Publicerat

Jag har aldrig fått uppleva ett ståndskall på tjäder men till våren/sommaren ska jag förhoppningsvis skaffa en liten rödvit valp med mycket jakt i blodet. Den som väntar på något gott...

Publicerat
Jag har aldrig fått uppleva ett ståndskall på tjäder men till våren/sommaren ska jag förhoppningsvis skaffa en liten rödvit valp med mycket jakt i blodet. Den som väntar på något gott...
Röd vit????Bland ras?
Publicerat

Norrbottenspets!!

Publicerat
Norrbottenspets!!
Bara en halv hund???Nä jag skojjar bara. ;) ;)
Publicerat

Fabben: Kul att du skaffar en trädskällare! Har du inte upplevt ståndskallet förut så har du nåt att se fram emot, jag lovar! Är också lite nybörjare på detta då min vovve bara är nästan 3 år och min första. Jag har snart jagat 3 säsonger med honom och det blir bara bättre ju mer vi lär oss. Men redan första säsongen vid 7 mån ålder skällde han fågel. Den hösten sköt jag 4 st för honom trots att varken han eller jag hade särskilt stor koll på läget.  ;D  Lycka till!!

• 8 months later...
Publicerat

Ståndskall är något alldeles speciellt, något som måste upplevas.

Är inne på tredje trädskällaren, haft två nobsar tidigare men har nu en finne.

Det finns bara inget mer underbart än att se en trädskällare jobba och lyckas skälla fast en fågel.

Sedan hänger allt på jägaren om hunden gör ett kanonjobb.

Jag längtar som en galning tills nästa fredag!

Publicerat

Nu närmar sig premiären och både jag och Neo (som hunnit bli ca 5 och en halv månad) är laddade...

Man ska ju inte trissa upp förväntningarna så mycket men det är svårt att låta bli  ;D

/Fabben

• 4 weeks later...
Publicerat

En bild på en av Svärfars Finnspetsar. denna tik är en mycket bestämd dam. Här vilar hon ut efter en sväng i skogen. Finnspetsar är mycket vackra hundar.

post-386-1157732962_thumb.jpg

Publicerat

lägger in en bild på en lyckad jaktdag. 2 tuppar och en höna + 3 stygn vid ögonbrynet ;D ;D ;D

Anjahorn11.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat

" bilder på min favo finne den ena bilden är tagen när jag småretade han.

post-386-1159721563_thumb.jpg

post-82-1159721563_thumb.jpg