Jump to content

Tips på Första hagelbössan

Recommended Posts

Hejsan gott folk.

Ska skjuta upp nu på fre-lör och har redan nu börjat spana på bössor.

Lite osäker om jag ska satsa på hagel eller kula först, men denna tråd handlar iaf om vilken hagel jag ska försöka införskaffa.

Eftersom jag inte alls har någon koll på vilka bössor som e bra, så blir det svårt att avgöra om en Silma Storefjell för 8000:- är ett bra pris för en helt ny bössa.

Eller om 8000:- för en begagnad Beretta S 686 Special är något bättre att satsa på.

Dessa billigare märken som baikal och Silma är det något man ska utesluta direkt eller duger dom som första bössa för ett par år framåt?

Nya bössor har man ju alltid möjlighet att prova att hålla i affärer, medans en "bra deal" på nätet som resulterar i en 30mils körning, kanske inte alltid ger utdelning då man inte kan provhålla vapnet hur som helst. (hoppas ni förstår vad jag menar)

Jag vill försöka hålla mig till en budget av 8000 för hagelbössan.

Bor i gbg, så tips i närområdet hade inte heller varit fel:)

Tips och tankar uppskattas !

/Johan

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• sexfemåtta

8

• pmt

8

• a96marc

7

• Fläskfia

5

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med rätt utformning på ansiktet kan dom dock funka bra...

Ännu ett härligt trådlyft 💪  Betydelsen av lösa choker är hemskt överdriven. Det är iofs alldeles utmärkt för det gör att man kan göra kap hos handlarna. Har bössan något mellan halv och skeet är

För att dom har mer förtjänst på de nya vapnen = bättre täckningsgrad och mer pengar i kassan. En "duktig" säljare kan lukta sig till en nybörjare på långt håll och där kan man oftast, men kommentarer

Posted Images

defransson

Generellt så får du mycket mer pang för pengen om du köper begagnat.

En Beretta för den pengen håller antagligen ditt jaktliv ut.

Kanske ett besök på Torsbo skulle kunna vara något för dig, det är en bit från Göteborg, men inte ohemult....

Ja det blir definitivt ett besök där, får väl hoppas att man inte blir snuvad bara, ibland kan man ju göra klipp på blocket, men det e ju rätt svårt när man inte vet vad man ska leta efter:)

Hipshot

Finns ett otal trådar om detta, bläddra lite bland ämnena här i Våra Hagelvapen..

Silmas (?) är ju lite spännande, helt nytt vapen för mej. Är väl bara XXL som säljer dem? Borde rimligen vara en lite bättre italiensk dussninbössa men kan vara junk med.

Åk till Torsbo och kläm igenom sortimentet. Kolla Beretta, Browning, Mirouku, SKB typ..

Skippa Classic, Jaguar, Legend, Sabatti, Lincoln..

Säkert missat ngr bra och dåliga.

Mvh!

Skogsfågeln

Finns ett otal trådar om detta, bläddra lite bland ämnena här i Våra Hagelvapen..

Silmas (?) är ju lite spännande, helt nytt vapen för mej. Är väl bara XXL som säljer dem? Borde rimligen vara en lite bättre italiensk dussninbössa men kan vara junk med.

Åk till Torsbo och kläm igenom sortimentet. Kolla Beretta, Browning, Mirouku, SKB typ..

Mvh!

Ursäkta trådbrytningen men....

När jag var och kollade på mitt första kulvapen så kunde jag såklart inte låta bli att kika lite på hagelbössorna. Jag såg till exempel en del Classic hagelbössor och han i affären sa att det inte var något att ha, men

varför ska man skippa en Classic och hur stor skillnad är det på exempelvis en Classic och en Beretta?

Mvh!

Nils l

Mvh!

Får jag lägga till Husqvarnas äldre bössor i skippa? Jag håller med dig helt och hållet annars.

Guest kloma

Ursäkta trådbrytningen men....

När jag var och kollade på mitt första kulvapen så kunde jag såklart inte låta bli att kika lite på hagelbössorna. Jag såg till exempel en del Classic hagelbössor och han i affären sa att det inte var något att ha, men

varför ska man skippa en Classic och hur stor skillnad är det på exempelvis en Classic och en Beretta?

Mvh!

ingen skillnad alls.074.gif

Guest kloma

det är som att jämföra en dacia duster med en XC90.

i övrigt orkar jag inte. finns massor skrivet om detta.

zoli skulle jag hålla mig borta ifrån med. ett märke som man i sverige försöker pusha upp både pris- och varumärkesmässigt.

Var i precis samma sits som dig för någon vecka sen. Jag och mina kompisar har letat som tokar efter vad vi vill ha och vad det får kosta.

Jag köpte till slut Silma Finnskogen som mitt hagelvapen. Köpte det hos Roger och Per-Axel på XXL Bäckebol. En stor anledning till det var den servis och bemötande jag/vi fick där. Tex så utav alla säljare jag pratat med så kändes Per-Axel mest kompetent när det kom till hagel.

Tyvärr så är Silma ett okänt kort då den inte funnits på svenska marknaden så länge. Den skall tydligen sälja väldigt bra i Norge (Hört ryktesvägen). Tyvärr är jag helt inkompetent på att hitta norska jaktforum (hittade bara nerlagda...). Men jag resonerade så här: Ny bössa med garanti, den låg jävligt bra på mig (begagnade berettor har en tendens att inte passa mig alls :blink: ), upplevde känslan i vapnet bättre än i andra nya vapen i samma prisklass (dock är känslor ofta väldigt individuella) och jag gillar nytt ;)

Sen så går det absolut att diskutera lite pris med XXL om du köper tillbehör, vapenskåp mm där ;)

Men som alla säger viktigast är att bössan passar :rolleyes:

Lycka till

Mvh

Marcus

Hipshot

Får jag lägga till Husqvarnas äldre bössor i skippa? Jag håller med dig helt och hållet annars.

Självklart! Samma junk som Classic mfl..

Utveckla gärna?

Blir nog svårt, kloma är utvisad för dåligt uppförande :angry:

Var i precis samma sits som dig för någon vecka sen. Jag och mina kompisar har letat som tokar efter vad vi vill ha och vad det får kosta.

Jag köpte till slut Silma Finnskogen som mitt hagelvapen. Köpte det hos Roger och Per-Axel på XXL Bäckebol. En stor anledning till det var den servis och bemötande jag/vi fick där. Tex så utav alla säljare jag pratat med så kändes Per-Axel mest kompetent när det kom till hagel.

Tyvärr så är Silma ett okänt kort då den inte funnits på svenska marknaden så länge. Den skall tydligen sälja väldigt bra i Norge (Hört ryktesvägen). Tyvärr är jag helt inkompetent på att hitta norska jaktforum (hittade bara nerlagda...). Men jag resonerade så här: Ny bössa med garanti, den låg jävligt bra på mig (begagnade berettor har en tendens att inte passa mig alls :blink: ), upplevde känslan i vapnet bättre än i andra nya vapen i samma prisklass (dock är känslor ofta väldigt individuella) och jag gillar nytt ;)

Sen så går det absolut att diskutera lite pris med XXL om du köper tillbehör, vapenskåp mm där ;)

Men som alla säger viktigast är att bössan passar :rolleyes:

Lycka till

Mvh

Marcus

Finns en giftig grej här givet att jag har rätt..

Surrade med XXL på skoj om detta med vapenköp, såg att de hade Browning i Norge och då kanske de är på ingång även i svenska sortimentet. Beskedet jag fick i Arninge var att XXL INTE tog vapen i inbyte. Ponera då att du är missnöjd med din Silmas och vill byta den.. min gissning är att de vanliga handlarna inte betalar något för dem och XXL tar inte inbyte.. Kan bli en rätt jobbig sits. Detta då förutsatt att jag minns rätt.

Mvh!

tobbe 7

Tjena

Åk till torsbo och kläm o känn,det viktiga i första skedet är att bössan passar dig.

Jag provade många olika modeller när jag var i din sits,fastnade för skb den passar mej perfekt.

Lycka till!

Upptag71

Antar att du menar Italienska Husqvarna bockar............??? Och inte svensktillverkade sbs??

Nils l

Jag har ägt en husqvarna bock för 20 år sedan och det blev en kortlivad bekantskap när fanskapet öppnade sig själv när jag sköt och jag fick culoten i ansiktet plus att slagstiften fick bytas ett antal ggr då de inte var återfjädrande på underpipan. En riktig skitbössa men billig var den.

Finns en giftig grej här givet att jag har rätt..

Surrade med XXL på skoj om detta med vapenköp, såg att de hade Browning i Norge och då kanske de är på ingång även i svenska sortimentet. Beskedet jag fick i Arninge var att XXL INTE tog vapen i inbyte. Ponera då att du är missnöjd med din Silmas och vill byta den.. min gissning är att de vanliga handlarna inte betalar något för dem och XXL tar inte inbyte.. Kan bli en rätt jobbig sits. Detta då förutsatt att jag minns rätt.

Mvh!

De har väll redan Browning i sortimentet? Nästan helt säkert att de hade en på väggen och fler på väg in (de finns även på hemsidan) - OBS gäller hagelvapen, kulvapnen tas från Browning tas inte in mer just nu.

Nej jag vet att de inte hand har begagnat. Den officiella förklaringen till det är att de har prisgaranti, vilket tydligen inte är förenligt med att hand ha begagnat :(

Ja det kan ju bli en jobbig sits. Själv har jag svårt att se att det skulle drabba mig personligen. Fungerar vapnet som det skall borde det alltid gå att sälja privat tex på blocket (handlare betalar ändå alltid underpriser). Annars är det ju ett garanti ärende och vill man byta upp sig samtidigt går det säkert att ordna en lösning.

Ha begäret till dyrare bössor finns redan hos mig (materialare som man är... :ph34r: ). Men min plan är att köra ett antal år och lära mig skjuta etc och se vad framtiden har i beredskap åt mig. Och Silmorna är bland de som legat bäst på mig. Och någon måste ju gå först så att alla andra får veta hur de fungerar ;) hehe

henke67

Jag har ägt en husqvarna bock för 20 år sedan och det blev en kortlivad bekantskap när fanskapet öppnade sig själv när jag sköt och jag fick culoten i ansiktet plus att slagstiften fick bytas ett antal ggr då de inte var återfjädrande på underpipan. En riktig skitbössa men billig var den.

Bock, DVS i sammanhanget Husqvarna en av de nyare bössorna.

Husqvarna stod enligt mig på topp med 310 serien. (När det gäller Hagel)

Och när vi närmar oss de serier som aldrig ens tillverkades på Husqvarna utan importerades ja då håller jag med om jämförelsen med Jaguargruppen.

Men en gammal fin 310:a oavsett kaliber är oerhört mycket bössa för pengarna. Åtminstone för Jakten. För att krossa duvor finns fördelar med bock.

Jag var också och prata med dom på XXL på bäckebol, får väl åka ner dit igen och höra hur dom ställer sig till just garantier osv.

Känns skönt att ha en affär i närheten som man kan ta diskussionen direkt med om det skulle vara något. Jag har kollat på torsbohandels sida , men dessa märkena alla förespråkar som beretta osv osv har ju dom ändå inte så många olika modeller av i just min prisklass. så då kanske det inte hade varit helt fel att satsa på en ny bössa. det e ju trots allt min första, och lär nog hålla för ett antal tusen skott och flera år.

Verkligen kluven på hur jag ska göra, då jag inte vill lägga allt för mycket pengar på första vapnena.. tankarna gick i En Silma Storefjäll och en Browning A alt X bolt, samt garderob, optik och hörselskydd plus lite annat för ca 250000 så jag har en klass1 studsare och en Hagel.

Hipshot

Det är ju bara att testa, någon måste ju vara först :lol:

Hade varit kul om bössorna varit ok, känns uppfriskande med en konkurrent till Jaguargruppen. Den dagen XXL på allvar kan konkurrera med Jaguargruppen om priser på hagelammunition så lär jag handla. Att försöka sälja Gyttorp Lead Max till mej för över 3 kr/st känns inte intressant <_<

Sen är det väl lite olika hur många vapen de fått in. Sist jag var i Arninge fanns bara Browning i kulvapen har jag för mej, inget hagelvapen alls. Men det kan vara olika, de hade som jag förstod det, lite problem med importlicenser såsom nystartad butik i landet avseende just vapen.

Mvh!

henke67

Jag var också och prata med dom på XXL på bäckebol, får väl åka ner dit igen och höra hur dom ställer sig till just garantier osv.

Känns skönt att ha en affär i närheten som man kan ta diskussionen direkt med om det skulle vara något. Jag har kollat på torsbohandels sida , men dessa märkena alla förespråkar som beretta osv osv har ju dom ändå inte så många olika modeller av i just min prisklass. så då kanske det inte hade varit helt fel att satsa på en ny bössa. det e ju trots allt min första, och lär nog hålla för ett antal tusen skott och flera år.

Verkligen kluven på hur jag ska göra, då jag inte vill lägga allt för mycket pengar på första vapnena.. tankarna gick i En Silma Storefjäll och en Browning A alt X bolt, samt garderob, optik och hörselskydd plus lite annat för ca 250000 så jag har en klass1 studsare och en Hagel.

Om det inte smugit sig in en nolla för mycket så tror jag nog att du klarar dig ganska långt med den budgeten... ;)

Om det inte smugit sig in en nolla för mycket så tror jag nog att du klarar dig ganska långt med den budgeten... ;)

:lol:

så då kanske det inte hade varit helt fel att satsa på en ny bössa. det e ju trots allt min första, och lär nog hålla för ett antal tusen skott och flera år.

Kusligt hur lika dina och mina tankar verkar var :D

Det är ju bara att testa, någon måste ju vara först :lol:

Hade varit kul om bössorna varit ok, känns uppfriskande med en konkurrent till Jaguargruppen. Den dagen XXL på allvar kan konkurrera med Jaguargruppen om priser på hagelammunition så lär jag handla. Att försöka sälja Gyttorp Lead Max till mej för över 3 kr/st känns inte intressant <_<

Mvh!

Ingen kommer i håg en fegis :P Ja eller den som lever får se. Är ju bosatt i Göteborg så har väll bara en så där 9 veckor kvar innan mina licenser är klara... :angry:

Ja förhoppningsvis så borde de kunna göra det i framtiden. Om jag förstått det rätt så skall det bli en del XXL butiker. De började i Norge (är just nu 15 butiker enligt norska hemsidan), nu skall de etablera sig i Sverige (ringer en siffra om 27 varuhus totalt men den kan vara helt fel..) Och sen så skall det efter det upp ett gäng i Finland efter det. Så det borde finnas riktigt bra möjligheter för dem att prispressa ganska bra med sina centralinköp :D

• 4 weeks later...

Var förbi XL nu på semestern och spanade in Silma-bössorna - jag ska vara modest och nöjer mig med att skriva att jag inte blev imponerad..... Inte ens sett till vad de kostar.

/T

Var förbi XL nu på semestern och spanade in Silma-bössorna - jag ska vara modest och nöjer mig med att skriva att jag inte blev imponerad..... Inte ens sett till vad de kostar.

/T

Jävligt tråkigt att höra :( Som sagt varit svårt att hitta info om dem. Vad är det som du upplever som "mindre bra"?

Jävligt tråkigt att höra :( Som sagt varit svårt att hitta info om dem. Vad är det som du upplever som "mindre bra"?

Skulle säga så här: som en Lincoln, fast en aning vettigare stockad för undertecknad...... Det är nog det enda positiva.

Taskig blånering, sneda stift på en (behändigt, då slipper ju kunden göra dem sneda innan han/hon lämnar tillbaka den), taskigt avtryck, skumt enkeltryck, felinpassat förstycke på en, risigt trä, lite begynnade rost på en, sliriga ejektorer etc etc etc.

Hade jag haft med mig sotlampan hade listan sannolikt blivit våldsamt mycket längre, men då hade jag åkt ut med huvudet före antagligen. Killen i butiken blev raskt surare och surare allt eftersom jag arbetade mig genom stället..... Dock ska detta inte tas som kritik mot XL på något vis, utbudet är fantastiskt egentligen. Priserna konkurenskraftiga (dottern fick ett bra regnställ för några hundringar) och utbudet bra, men "billga" hagelbockar är än en gång bara "ytterligare billiga hagelbockar". Och de har Browning med så alternativen finns ju....

Men jag kan inte säga att jag är direkt förvånad - det finns en koppling mellan pris och prestanda, skulle Silma göra Berettakvalitet skulle de kunna ta ut Beretta eller Browningpriser med. Då är man en direkt idiot om man säljer pangarna för knappt halva priset mot Beretta/Browning. Det finns helt enkelt ingen logik i en riktigt bra bössa för halva priset, skulle det hända att ngn skulle kalara av den tulipanarosen så kommer vi att se en tillverkare som kommer att konkurera ut alla andra i det segmentet.

/T

• 2 weeks later...

Skulle säga så här: som en Lincoln, fast en aning vettigare stockad för undertecknad...... Det är nog det enda positiva.

Taskig blånering, sneda stift på en (behändigt, då slipper ju kunden göra dem sneda innan han/hon lämnar tillbaka den), taskigt avtryck, skumt enkeltryck, felinpassat förstycke på en, risigt trä, lite begynnade rost på en, sliriga ejektorer etc etc etc.

Hade jag haft med mig sotlampan hade listan sannolikt blivit våldsamt mycket längre, men då hade jag åkt ut med huvudet före antagligen. Killen i butiken blev raskt surare och surare allt eftersom jag arbetade mig genom stället..... Dock ska detta inte tas som kritik mot XL på något vis, utbudet är fantastiskt egentligen. Priserna konkurenskraftiga (dottern fick ett bra regnställ för några hundringar) och utbudet bra, men "billga" hagelbockar är än en gång bara "ytterligare billiga hagelbockar". Och de har Browning med så alternativen finns ju....

Men jag kan inte säga att jag är direkt förvånad - det finns en koppling mellan pris och prestanda, skulle Silma göra Berettakvalitet skulle de kunna ta ut Beretta eller Browningpriser med. Då är man en direkt idiot om man säljer pangarna för knappt halva priset mot Beretta/Browning. Det finns helt enkelt ingen logik i en riktigt bra bössa för halva priset, skulle det hända att ngn skulle kalara av den tulipanarosen så kommer vi att se en tillverkare som kommer att konkurera ut alla andra i det segmentet.

/T

Tack så mycket!

Men tråkig läsning för mig. Men jag trodde inte heller att jag köpte en premiumbössa. Men hade hoppats att jag köpt en prisvärd pang :(

Men den är fortfarande den bössan som jag upplevt legat bäst på mig. Så vi får väll se hur det artar sig när väl polisen väll fått tummen ur och licenserna är klara :rolleyes:

/Marcus