Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvin får skyddsjagas med mörkersikte

Featured Replies

Publicerat
Länsstyrelsen ger trafikkontoret i Stockholms stad tillstånd att använda mörkersikte vid skyddsjakt på vildsvin. Maximalt tio vildsvin får fällas med hjälp av mörkersikte.

Länsstyrelsen i Stockholms län understryker att det bör användas som en sista utväg mot skadegörande vildsvin, rapporterar SVT ABC.

Källa: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/06/Trafikkontor-far-anvanda-morkersikte-vid-vildsvinsjakt-1.17134/

Är inte det här lite fånigt? Hur kommer det sig att det är okej i Stockholm men inte i övriga landet? Lider stockholmare mer än andra av vilda djur? Hyckleri!!!

Publicerat

Men Dahla då, de första tillstånden/dispenserna för NV sikten vid skyddsjakt meddelades för ett par år sedan nere i Skåne,

hur fånigt det sen är vet jag inte.

Jag vet om en ansökan som är inne under behandling i Kristianstad Län just nu, en sak som jag förmodligen inte berättat tidigare.

Du vet det att skrivelsen från NVV om möjligheten med dispens från reglerna meddelades redan så tidigt som i december 2008,

http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Vilt/Viltskadeersattningen/Vildsvin-/Riktlinjer-for-hjalpmedel-vid-vildsvinsjakt/

Kan det vara så enkelt att antalet ansökningar om just NV dispenser har varit extremt få? Såvitt jag vet har ingen som bemötat sig med att söka på tillstånd för att använda ljuskälla erhållit avslag men det finns säkert någon som inte klarat av att fylla i en vettig ansökan.

Inställningarna vid de individuella Länsstyrelserna är skiftande men positiva så vitt jag har kunnat erhålla information om.

/CHristian

Publicerat
  • Författare

Visst, men hur många grisar kan man ha i sthlm jämfört med andra orter i Sverige som har haft gris under 20 års tid? :-) Det är ju bara löjligt att man ska ha nolltolerans för grisen där... varför inte nolltolerans för andra viltarter i andra län?

Publicerat

Dahla-Var läser du in nolltolerans på vildsvin? Hänvisning?

Du inser det att om inga andra ens har ansökt så är det rätt gistet att sitta o gnälla på sthlm län.

Oavsett vad man anser om Sthlm så har antalet olyckor med grisar här på vissa vägavsnitt och årstider eskalerat enormt, hur du sen vill betrakta det,

är en fråga för ditt eget sinne.

/Christian

Publicerat

Nollvisionen på vildsvin inne i sthlm är väl knappast något konstigt,

men tack för länken,

såg du inte programmet från Berlin förresten? Det på SVT play, de bekymmer som vildsvinen ställde till där var oerhörda.

Jag kan tänka mig att samtliga svenska städer där vildsvinen tränger in i stadskärnan har eller kommer att ha samma inställning, det är ju främst en politisk sådan och det är att de saknar plats där.

Det är ju en sak att ha kaniner i staden, en annan att ha flockar med vildsvin.

/CHristian

Publicerat

Nollvisionen på vildsvin inne i sthlm är väl knappast något konstigt,

men tack för länken,

såg du inte programmet från Berlin förresten? Det på SVT play, de bekymmer som vildsvinen ställde till där var oerhörda.

Jag kan tänka mig att samtliga svenska städer där vildsvinen tränger in i stadskärnan har eller kommer att ha samma inställning, det är ju främst en politisk sådan och det är att de saknar plats där.

Det är ju en sak att ha kaniner i staden, en annan att ha flockar med vildsvin.

/CHristian

Jag är uppväxt i Bålsta. Där kommer numera vildsvinen nästan in i dom centrala delarna av byn.

Några jag pratat med är riktigt rädda

Redigerad med kennetht

Publicerat

Det roliga är att om dom med vapen åker utanför stockholms län så är dom lagbrytare om siktet sitter på. Det gällde ju bara Stockholm inte övriga Sverige......

Personligen tycker jag det är lite fegt att jaga med mörkersikte, grisen skall ju ha någon möjlighet. Inte ens nattsikte får användas vid jakt efter rådjur som äter tulpaner i trädgårdar.

Är nu grisen inne i stan så finns det bra ljusmöjligheter att använda tycker jag.

Publicerat

Det roliga är att om dom med vapen åker utanför stockholms län så är dom lagbrytare om siktet sitter på. Det gällde ju bara Stockholm inte övriga Sverige......

Personligen tycker jag det är lite fegt att jaga med mörkersikte, grisen skall ju ha någon möjlighet. Inte ens nattsikte får användas vid jakt efter rådjur som äter tulpaner i trädgårdar.

Är nu grisen inne i stan så finns det bra ljusmöjligheter att använda tycker jag.

det är ju en lyktstolpe varannan meter efter gatorna i stóckholm så där går det ju utan mörkersikte.. ;)

det är väl i parkerna det e dålig belysning..... :angry:

men då kanske man kan ta bort allt våldtäckts män där...........

Publicerat

Jag hade tillstånd fram tills den 1/3 i år att använda mörkerkikare vid skyddsjakt i gröda, inget konstigt i det.

Det fanns vissa förhållningsorder i beslutet, bla fick det inte finnas en foderplats närmare åkern än 200m.

//

Publicerat

Personligen tycker jag det är lite fegt att jaga med mörkersikte, grisen skall ju ha någon möjlighet.

Med den logiken antar jag att du använder öppna riktmedel vid skymmning/mörkerjakt. ;)

Om man kan ska man använda bästa möjliga för att undvika skadeskjutningar. Man ser bättre i ett mörkersikte än i ett vanligt kikarsikte och kan på så sätt bättre välja rätt djur och skjuta i rätt läge.

Publicerat

Med den logiken antar jag att du använder öppna riktmedel vid skymmning/mörkerjakt. ;)

Om man kan ska man använda bästa möjliga för att undvika skadeskjutningar. Man ser bättre i ett mörkersikte än i ett vanligt kikarsikte och kan på så sätt bättre välja rätt djur och skjuta i rätt läge.

Skyddsjakt o jakt är två skillda saker.

Vid skyddsjakt ska man få använda bästa möjliga utrustning.

Vid jakt får man hålla sig till det som är tillåtet.

Jag vet minst ett 10-tal här om kring som nyttjar sina mörker kikare till att vaka på sina STORA jaktmarker 50 ha, och sen sitter o skryter hur många grisar som är fällda. :angry:

Publicerat

Fegt eller inte. Vi talar om skyddsjakt i trafik kontorets regi.

Jag har ingen jättestor erfarenhet av skyddsjakt men har ändå deltagit som extra skytt vid ett par skyddsjaktsärenden bl.a. på en flygplats.

(Jodå, pappren är i ordning...)

För att inte överdriva så kan jag väl säga att den jaktliga upplevelsen inte står så högt på prioriteringslistan...

Antar att det är ungefär samma situation för trafik kontoret i Stockholm.

Publicerat

Skyddsjakt o jakt är två skillda saker.

Vid skyddsjakt ska man få använda bästa möjliga utrustning.

Vid jakt får man hålla sig till det som är tillåtet.

Jag vet minst ett 10-tal här om kring som nyttjar sina mörker kikare till att vaka på sina STORA jaktmarker 50 ha, och sen sitter o skryter hur många grisar som är fällda. :angry:

Aha, vid SKYDDSJAKT ska man använda bästa möjliga men inte vid JAKT! :blink:

Olagligheter ska man inte ägna sig åt och mörkersikte utan tillstånd samt överuttag av vilt är no, no!

Publicerat
  • Författare

Jag hade tillstånd fram tills den 1/3 i år att använda mörkerkikare vid skyddsjakt i gröda, inget konstigt i det.

Nix, inget konstigt i det eftersom du då skyddar din gröda mot skadedjur. Jag ser dock inte att det finns något ekonomiskt värde i gräsmattor och rabatter i förorterna till sthlm... där är ju ändå bara en massa skräp kastat på marken... I Stockholm är det aldrig mörkt så "mörkersikte" är ju helt meningslöst... har man över huvud taget försökt skrämma iväg djuren eller hägnat in det som mot förmodan kan tänkas vara värdefullt innan man beslutar om jakt?

Jag vet inte men jag tror att jag lyckas dra en parallell till det vissa upplever som problem med vargen... man skiljer på folk och folk... samerna får upp en helikopter inom några timmar efter att ett par renar är rivna... grisarna i sthlm ska tas bort med "nollvision" i tankarna... men ve den som vill få ersättning för vad grisarna ställer till med på en åker ute på landsbygd... ve den som får sin hund tagen av varg och vill få till skyddsjakt på vargen... hyckleri!

Publicerat

Nix, inget konstigt i det eftersom du då skyddar din gröda mot skadedjur. Jag ser dock inte att det finns något ekonomiskt värde i gräsmattor och rabatter i förorterna till sthlm... där är ju ändå bara en massa skräp kastat på marken... I Stockholm är det aldrig mörkt så "mörkersikte" är ju helt meningslöst... har man över huvud taget försökt skrämma iväg djuren eller hägnat in det som mot förmodan kan tänkas vara värdefullt innan man beslutar om jakt?

Jag vet inte men jag tror att jag lyckas dra en parallell till det vissa upplever som problem med vargen... man skiljer på folk och folk... samerna får upp en helikopter inom några timmar efter att ett par renar är rivna... grisarna i sthlm ska tas bort med "nollvision" i tankarna... men ve den som vill få ersättning för vad grisarna ställer till med på en åker ute på landsbygd... ve den som får sin hund tagen av varg och vill få till skyddsjakt på vargen... hyckleri!

Förstår vad du menar. Men tycker du överdriver en smula. Både hur enkelt det är för samerna att få upp en helikopter och hur obetydligt värdet är av gräsmattor och blommuppsättningar i Stockholms förorter. Sedan, eftersom det var trafik kontoret och inte parkförvaltningen som fick tillståndet så antar jag att det har mer med skador på bilar och personer att göra än gräsmattor. Men framförallt så handlar det ju inte om att man i Stockholm fått tillstånd för något man inte får på andra håll. Ljus och mörkersikten finns det ju många som fått tillstånd för på annat håll.

Publicerat

Klart det är skillnad på folk och folk. Kommer grisarna in på min tomt och bökar i mina rabatter behövs inte ens någon myndighetskontakt för att jag ska få skjuta dom utan det är bara hämta bössan och panga.

Promenerar dom in på en tomt i sthlm och bökar upp en rabatt så krävs skyddsjaktsansökan och skottlossningstillstånd så jag vet inte om jag direkt kan känna mig missgynnad i det här fallet, inte heller har jag några problem att få tillstånd att använda mörkersikte om grisarna sabbar mina åkrar, min gräsmatta är upplyst så där lär jag knappast få eftersom det inte finns något behov.

Jag tycker det känns lite som att du försöker skapa en orättvisa som inte existerar.

Publicerat

Du har ingen aning om vad du pratar om.

Fins det inget värde i sönderbökade golfbanor?plantskolor?koloniområden? lagar sånt sig själv eller?

I helgen blev en sällskapshund sprättad av en galt,finns kanske inget värde/lidande/kostnader där heller?

Rätt infantil nivå på din argumentation -_-

Vi har sökt och fått beviljat ett hjälpmedel som står alla fritt att söka,om du inte gillar det....sorry!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Du har ingen aning om vad du pratar om.

Nä, det har du nog rätt i såklart... men jag har en åsikt... Jag tycker gott att det kan finnas vildsvin i hela stockholm... kaniner också... det finns klart mycket värre saker i stockholm än vilda djur om man säger så.

Publicerat
  • Författare

Fins det inget värde i sönderbökade golfbanor?plantskolor?koloniområden? lagar sånt sig själv eller?

I helgen blev en sällskapshund sprättad av en galt,finns kanske inget värde/lidande/kostnader där heller?

Jo, samma värde som i övriga landet va? Ska vi ha nollvision överallt menar du?

Publicerat

Lite aktivistvarning på dej -_-

vad du har för målsättningar och visioner på marker du förvaltar är upp till dig.

Hur du väljer att skydda dina ytor/grödor eller inte är även det upp till dig,jag bryr mig helt lite om resten av landet.

Anar en djup aggresion mot stockholmare överlag här :ph34r:

/Mike

Publicerat

Dahla- helt seriöst,

en pletora av forumister har försökt att med försiktiga medel förklara för dig att

1, det finns inga fördelar att vara 08 om vi talat om tillstånd för NV

2, behovet av NV för skyddsjakt prövas noggrant av LST efter ansökan

3, den ansökan som avser Sthlm har godkänt med begränsade vilkor.

I summering det finns inget att klanka på, ja du gör det på ett sätt som även för mig som Östgöte i exil ger en sur smak i munnen.

Det är ingen skillnad på folk o folk på så vis att 08:or behandlas bättre eller med mer hänsyn än andra, det är helt enkelt inte sant.

Vad har du emot att man proaktivt söker minska antalet trafikolyckor genom skyddsjakt, att man söker skydda egendom mot att förstöras? Varför skulle en mans grödor vara av så mycket större värde än motsvarade 08:as egendom?

Dahla- kan inte du vara lite ärlig med oss andra och berätta vad det är som egentligen bekymrar dig, något är det helt klart men du vill inte riktigt släppa fram det,

har någon varit elak med dig?

/Christian

Publicerat
  • Författare

Dahla- helt seriöst,

har någon varit elak med dig?

Nää... jag bara jobbar i stockholm och har haft en kass vecka :-)

Publicerat

Studerar i kikare och avlivar med öppna riktmedel- helt rätt

Hade problem med "parasiter" i Bosnien, inte bara jag utan även ca 6000 st med mig och vi hade inga mörkersikten men det gick ändå :)