Publicerat Mars 22, 200620 yr Hej!Bor i Norge och jag skall flytta hem till Sverige inom kort och funderar på hur många klass 1 vapen man får ha i "garderoben"?? Får man ha 6 stycken? Jag jagar nästan bara med kulvapen och har 3 klass ettor idag men har eventuellt 2 till på G. En 9,3x62 om säljaren bara kan bestämma sig och en 300 WinMag. Vill ju inte köpa dem nu om jag måste avyttra dem om ett halvår! Om jag inte kan få in dem som växelsatser då? Kan ju också nämna att här i Norge så finns för närvarande inga egentliga begränsningar i antal. Kan man motivera innehav så brukar det gå bra. En "garderob" diskuteras men i den skall man få ha 8 vapen utan att motivera varje vapen. Jimbo Det finns ingen bestämmelse om att vapnen ska ha en viss klass, dvs klass ett vapen går bra. Dock är 4 st det normala. Att ha 6 st går bra så länge det finns " omständigheter som talar för att sökanden behöver fler jaktvapen än så". Dvs, det är oftast helt ok. Fler än 6 st kräver "mycket kvalificerat behov"........om du vill ha mer info, se vapenförordningen 2 kap 4 §. Länkar finns på jägareförbundets hemsida eller klicka på denna länk. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19960070.HTM#K2P4S4 Flytta på!!! ;D ;D
Publicerat Mars 23, 200620 yr Å fan - skall du komma hemåt? Norrköpingstrakten? Du har varit lite tyst så man undrar ju vad du haft för dig! Då får vi jaga ihop fler gånger! 6 vapen får man ha i vapengarderoben normalt. 4 får du med automatik om du har jägarexamen. Nr 5 och 6 skall du motivera. Det är fullt möjligt att motivera 6 olika klass 1:or, i olika kalibrar tex från 6,5-.458, med olika optik och användningsområden. Visst kan tillståndsenheten krångla om de är på dåligt humör, men jag tror det är lättare om du redan har 6st när du kommer från norge än om du skaffar de senare i Sverige. Annars får du väl sälja ngn till mig... Förslag: 6,5x55 med stor kikare används för vakjakt på rådjur och annat småvilt (alltså inte klass 1 - mht blyförbudet) .30-06 med vit kolv och allroundkikare används för vinterjakt på klövvilt samt toppfågel. .300WM med rejäl kikare för vak- och smygjakt på framförallt hjort 9,3x62 med kort pipa med riktmedel (rödpunkt el. öppna riktmedel?) mm för eftersök och hundförarjakt samt drevjakt på vildsvin .375 för renodlad älg, och björnjakt då krafig kaliber behövs som även funkar på långa håll .458 med belyst kikare för nattvak på gris Köp på dig du allt du kan!
Publicerat Mars 23, 200620 yr Para ihop kolven med en .300 du! Eller så kan du ju hitta en 7mmRM eller .270W - de är också trevliga långhållsskjutare och bättre till rå om det skulle dyka upp en fin sexa när du sitter och vakar på dov eller kron. Men en .300 är ju bättre till kron...
Publicerat Mars 23, 200620 yr .458 med belyst kikare för nattvak på gris Du måste ha hämska grisar där du jagar om du behöver en 458
Publicerat Mars 24, 200620 yr Sist gick det i och för sig med 9,3x62 som syns på bilden, men med en ren lungsmäll så lär grisen stupa snabbare efter en Hornady 500gr blyspets än en fjuttig 286gr Mega, för att inte tala om en obefintlig 160gr 6,5:a... Om man inte vill ha otrevliga eftersök i nattmörkret så varför inte en .458:a?
Publicerat Mars 24, 200620 yr Jimbo - trodde du skulle ha 6 klass 1:or. Skall du ha en hagelspruta också så blir det ju bara 5 och inga problem med motiveringen. Jag har själv en hagelautomat förutom mina studsare av samma anledning som du nämner. Dock har jag ju en ren klass 2 med min 6PPC, men det blir ju en 6,5x55 också snart (eller så kan man använda den till det).
Publicerat Mars 25, 200620 yr Min 6,5x55 står nu på målskjutning. Det krävs att man är medlem och aktiv i en jaktskytteklubb eller tex metallsilhuett som jag, och då kan man få målskyttelicens. Är det bara .300 du är ute efter? Jag kan ju hålla utkik... Jag vet tex en billig AV 7mmRM till salu.