Publicerat Juli 2, 201115 yr HEJ!! Har överskott på köttfärs! så jag tänkte grilla älgburgare i morgon! hur gör ni era? funderar själv på marinera nån som gör det? Har ni nåt tips?
Publicerat Juli 2, 201115 yr Älgburgare på grillen är kanon. Jag brukar göra färsen ganska fast, der blir lättare på grillgallret då. 2 delar älgfärs en del fläskfärs, salt, vitpeppar, ett ägg, lite ströbröd och vispgrädde. Så enkelt brukar jag göra det. men man kan ju naturligtvis variera sig i det oändliga, men kryddar man för mycket försvinner ju älgsmaken. Marinera är svårt med färs tycker jag men det går fint att pensla när de ligger på grillen, vill man inte blanda själv så är "sweet baby Ray´s" grillsåser helt ok.
Publicerat Juli 2, 201115 yr Receptet som Marcus använder är fint. Vi brukar tillsätta fint hackade Cashewnötter och det blir riktigt gott.
Publicerat Juli 2, 201115 yr 2 delar älg, 1 del lamm. Finhacka 1-2 lökar, lite kryddor och en skvätt olja. Gegga ihop det! Sen ner i pressen. Klart för grillen! Där brukar jag nöja mig med lite grovmalen svartpeppar på ena sidan strax innan dom är klar. Edit Jo just det, det åt jag igår. Dock inte kolgrillade utan i obhnordica grilljärn... Idag blev det älgkebab!
Publicerat Juli 3, 201115 yr Författare okej! tack för tipsen Har tidigare stekt älgburgare älgfärs 1st ägg matgrädde+krydda+hackad .lök . har väl varit sådär! men ska köpa fläskfärs o blanda i.. Vhl//peter
Publicerat Juli 3, 201115 yr om man vill få smaken att bli mer mild (äldre älgar) så brukar jag riva ned lite äpple. ibland blandar jag i färs från hare om man vill ha mer skarp smak till exvis potatisgratäng eller liknande. i övrigt gör jag som alla andra fast jag snålar inte med grädde och tillsätter lite vichivatten och ströbröd så de hänger ihop bättre