Publicerat Juli 5, 201114 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/07/Ont-om-blabar-i-hela-landet-i-sommar-1.17173/ Dålig bärtillgång kanske gör björnarna extra kinkiga innan läggdags och till våren. Finns det fastslaget att det finns något samband eller är det min egen förutfattade mening. Vad tror ni?
Publicerat Juli 5, 201114 yr Dom lär väl kanske äta mer kött än annars för att få upp fettlagret inför vintern men annars borde dom väl inte ändra sitt beteende, vad bygger du din teori på? Och vad för problem menar du dom skulle ställa till med?
Publicerat Juli 5, 201114 yr Vad jag förstått så är det blåbär som är bästa hjälpen att bygga upp fettreserven för björnarna så dåliga blåbärsår torde spela viss roll. Men djur har en väldig förmåga att finna mat så tror nog dem flesta björnar finner blåbär ändå men klart att dem kan bli mera benägna att välja annan föda. Ifjol var rätt dåligt med blåbär också men ändå låg det blåbärsgröt efter stigar och vägar där det finns mycket björn så nog finner dem blåbär även dåliga år.
Publicerat Juli 6, 201114 yr Författare Nja, jag menar väl inte direkt heller att de skulle svälta ihjäl. Så dåligt med bär tror jag sällan att det blir. Men utan att ha något egentligt belägg för saken så mistänker jag att framförallt får och renar kommer att stryka med i lite större omfattning. Och om det då innebär att fler björnar ger sig in i områden med lite mer mänsklig aktivitet så finns ju viss risk även för värre följder. // Henrik