Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Björn problem till hösten och våren?

Featured Replies

Publicerat

Dom lär väl kanske äta mer kött än annars för att få upp fettlagret inför vintern men annars borde dom väl inte ändra sitt beteende, vad bygger du din teori på? Och vad för problem menar du dom skulle ställa till med?

Publicerat

Vad jag förstått så är det blåbär som är bästa hjälpen att bygga upp fettreserven för björnarna så dåliga blåbärsår torde spela viss roll. Men djur har en väldig förmåga att finna mat så tror nog dem flesta björnar finner blåbär ändå men klart att dem kan bli mera benägna att välja annan föda.

Ifjol var rätt dåligt med blåbär också men ändå låg det blåbärsgröt efter stigar och vägar där det finns mycket björn så nog finner dem blåbär även dåliga år.

Publicerat
  • Författare

Nja, jag menar väl inte direkt heller att de skulle svälta ihjäl. Så dåligt med bär tror jag sällan att det blir. Men utan att ha något egentligt belägg för saken så mistänker jag att framförallt får och renar kommer att stryka med i lite större omfattning. Och om det då innebär att fler björnar ger sig in i områden med lite mer mänsklig aktivitet så finns ju viss risk även för värre följder.

// Henrik