Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapen åt en hundförare som inte direkt jagar så mycket som han vill

Featured Replies

Publicerat

Står inför valet att köpa en ny stutsare, som jag ska ha när jag går med hunn, men vilken ska man ha?

Har provat en massa olika och i olika pris klasser, men de är verkligen inte lätt är sugen på en sako i 85 serien, helst en black bear.

men de är ju så nu så den är ju inte som direkt, provad av den.

Min far vill att ja ska satsa på en halvautomat men de är ja inte sugen på.

har ni några bra erfarenheter av märken och olika modeller?

eller några bra tips?

Publicerat

Halvautomat är väl snudd på det sämsta du kan ha som hundförare. Slamrar vid laddning/patron ur. Bristfällig säkringslösning (utom Sauer 303). Så fort du avlossat ett skott ligger en ny patron kamrad i en osäkrad bössa.

En bössa med bra säkerhetslösning eg uppspänningsmekanism...dvs en Blaser, Mauser m03 eller Merkel (alla har fina 'trackingmodeller') skulle vara mina rekommendationer.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Publicerat

En kort halvauto, torde vara jätte bra som hundförarbössa. Kaliber är nog en smaksak. 308 lär funka bra.

Sen går det att smyga vid laddnind, med en halvauto lika väl som med en repeter. En snabb omladdning med repeter görs ju även där oftast med osäkrad bössa, framför allt om du har en rakrepeterande som du vill repetera snabbt med.

Sen kan en traditionell bössa vara ett bättre val om du ska sitta på pass eller jaga annat(typ fågel, eller smyg/vak jakt) också.

Publicerat

Skaffa en Sako då.. vill du provköra bara så testa en 75 Finnlight, gillar dem skarpt och när man kör hund med ideliga såtslut/återsamlingar så känns det rätt ok att kunna plundra bössan enkelt genom att plocka ur magasinet.

Halvautomater i snöiga granplanteringar känns väl sisådär och Blaser mfl är grovt överskattade.

Mvh!

Publicerat

Jovisst...men med en repeterbössa väljer du själv aktivt när bössan skall laddas om. Föreställ dig att du gått med hunden hela dan...trött...den löjligt lilla och lättryckta knappsäkringen på din Browning BAR har råkat tryckas in under dagen när bössan slängt på ryggen och du farit fram genom snåren. Du var som sagt trött och bär bössan i handen...snubblar till...tappar bössan och försöker instinktivt fånga den...kablamm...plus att du direkt efter vådaskottet med den stress det innebär har en laddad och osäkrad bössa i näven! Bara en tankeställare om dessa i mångas ögon undergörande helvetesmaskiner ;)

Publicerat

Jovisst...men med en repeterbössa väljer du själv aktivt när bössan skall laddas om. Föreställ dig att du gått med hunden hela dan...trött...den löjligt lilla och lättryckta knappsäkringen på din Browning BAR har råkat tryckas in under dagen när bössan slängt på ryggen och du farit fram genom snåren. Du var som sagt trött och bär bössan i handen...snubblar till...tappar bössan och försöker instinktivt fånga den...kablamm...plus att du direkt efter vådaskottet med den stress det innebär har en laddad och osäkrad bössa i näven! Bara en tankeställare om dessa i mångas ögon undergörande helvetesmaskiner ;)

Till skillnad mot en repeter??? Säkringen är ju uppbyggd på samma sätt. Kan du osäkta en auto i snår så gör du det med en repeter också!

Det smäller lika bra från repeter! Enda skillnade är att du måste aktivt föra in skott nr 2 i loppet med en repeter.

Publicerat

Skaffa en Sako då.. vill du provköra bara så testa en 75 Finnlight, gillar dem skarpt och när man kör hund med ideliga såtslut/återsamlingar så känns det rätt ok att kunna plundra bössan enkelt genom att plocka ur magasinet.

Halvautomater i snöiga granplanteringar känns väl sisådär och Blaser mfl är grovt överskattade.

Mvh!

Använder själv en 75 finnlight! Ypperlig bössa som går att använda till allt!

Publicerat

Funkar fint med min 9,3x62 640 hva! :wub: Men skulle inte slå helt fel med en sako black bear 9,3x62 heller! ^_^:D ¨

Eller tikka battue 9,3x62!

Lycka till med viltvältar köpet! ;):lol:

Publicerat

Jag är skitnöjd med min Sako 85 men det beror nog ganska mycket på att den passar mig perfekt!

Hade de haft lite grövra kalibrar på Kodiak så hade det lätt blivit en sådan också men 375HH är i princip likvärdig med min 9.3x62 så det känns menlöst.

Publicerat
  • Författare

Ja de ska vara en bössa som passar bra i allafall, den ska vara smidig att gå med. kosta den lite mera är de väl värt de, huvud saken att den passar mig, de är ändå första skottet som räknas.

sen har jag hört att t3 sparkar rätt bra, stämmer de.?

Publicerat
  • Författare

och en sak till , när man köper en sako i 85 serien, betalar man för kvalitén eller är de mycket för namnet?

för tikka görs väll på samma ställe, men den kostar mycket mindre.

Publicerat

Ja de ska vara en bössa som passar bra i allafall, den ska vara smidig att gå med. kosta den lite mera är de väl värt de, huvud saken att den passar mig, de är ändå första skottet som räknas.

sen har jag hört att t3 sparkar rätt bra, stämmer de.?

Korta, lätta bössor i grövra kalibrar sparkar - det är ofrånkomligt.

Dock tycker jag att Sako 85 är bättre stockade för rekyl än en T3 men det är min åsikt.

och en sak till , när man köper en sako i 85 serien, betalar man för kvalitén eller är de mycket för namnet?

för tikka görs väll på samma ställe, men den kostar mycket mindre.

Oavsett vilket bössa man köper så betalar man en del för materialet, produktionen, och namnet. I namnet ingår även produktutveckling vilket innefattar en hel del prototypande, testande och marknadsföring.

En del prylar på bössorna delar de mer eller mindre men jag tycker att Sakos bössor är mer påkostade.

Anledningen till mitt val var primärt att Sako 85 passade mig som en handske, det gjorde absolut inte de Tikka jag provade och då var valet lätt.

Var sugen att köpa en Blaser R8 nyligen men jag hade ändå inte köpt en om de kostade 5000 kr eftersom det hade krävts ofantligt mycket jobb att inpassa den bössan till mig.

Som jag ser det så har man två val när man skall köpa vapen. Antingen köper man den som passar en perfekt och skiter i vad det står på bössan (så länge det inte är rent skräp det handlar om) eller så köper man låda, trycke, pipa och får en stock tillverad efter sina egna mått och är glad och nöjd framöver. Priset måste vara sekundärt.

Man kan inte gå ut och jaga med en bössa som inte passar en bara för att den var billigare... Det kommer inga djur och jaktkamrater tacka en för och i slutändan kommer man att byta bort den bössan och man förlorar alltid en massa pengar när man byter bössa om det inte står Purdey eller liknande på den ;)

Jag valde en Sako för att jag sällan eller aldrig byter vapen och skjuter massor. Den bössan skall jag enligt spec inte kunna skjuta slut på!

Dock är valet av tillverkare lite av en religion för somliga (underteckan inräknad :P) så kör det som du känner dig trygg och säker med!

Ett budgetalternativ är att skaffa dig en 98k i 9.3x57 och låt någon vapensmed stocka om den enligt dina mått så har du en inpassad bössa som i slutändan kanske kostar hälften vad en Sako 85 kostar. (fast inte lika kul kanske -_-)

Publicerat

Till skillnad mot en repeter??? Säkringen är ju uppbyggd på samma sätt. Kan du osäkta en auto i snår så gör du det med en repeter också!

Det smäller lika bra från repeter! Enda skillnade är att du måste aktivt föra in skott nr 2 i loppet med en repeter.

Ja och den skillnaden gör att automaten är lika farlig efter första skottet medan repetern är ofarlig. Det är flera gånger under de ca 25 år jag jobbat som funktionär på olika skjutbanor man råkat ut för fumliga automatägare som efter att ha bränt ett 'slarvskott' under anläggning edyl vänt sig om och pekat pipan både hit och dit...och då med en kamrad och osäkrad bössa.

Sen om du läser mitt första inlägg ser du att jag hela tiden ffa förordat bössor med UPPSPÄNNINGSMEKANSIM...Blaser mfl...eller Sauer 303 om man nu skall ha en halvautomat. De är så pass tröga att spänna upp att det är väldigt osannolikt att det skall ske av misstag i något snår edyl. Det går ju också att låta en smed konvertera de flesta normala bultsmällor till uppspännarsystem utan alltför stor kostnad. Det jag vidhåller är att en bössa som möjliggör kamrad patron men med slackat slagstift ända fram till strax före skottet skall tas och bössan spänns upp...är det bästa man kan bära som hundförare.

Publicerat

Hej

Några reflektioner

Jag tycker också att Tikka T3 sparkar förhållandevis mycket. Jag tyckte att en T3 i 6.5x55 sparkade mer än en Sako 85 i 270 WSM, båda skjutna med jaktmatch, så min uppfattning är absolut att T3 inte är något bra på att ta upp rekyl.

Den bössa jag skulle rekommendera dig att köpa är en Sauer 202, i en allroundkaliber som .308 Win alt .30-06. På Torsby kan du få en Sauer 202 Jubilee för cirka 18000 tror jag, nästan jämförbart med en ny Sako. Fördelen med 308 är att den klarar korta pipor bra vilket gör den lämpligare som hundförarekaliber. Och .30-06:ans något högre hastighet spelar kanske ingen roll på de kortare avstånd som en hundförare skjuter.

Har skjutit en hel del med en Sauer 202 i .308 och den var lugn och skön och skjuta med. Ingen överdriven rekyl. Välbalanserad och lagom tung. Den gav bra precision också med 5-skottsgrupper på 3.0 cm med Norma Jaktmatch på 80 m. Dessutom finns ett inbyggt pipbytessystem så genom att köpa till en extra pipa i ex kaliber 9.3x62, om du skulle få för dig det så kostar väl det cirka 6000 kr (Det finns också en mängd andra kalibrar att välja på), kan du göra att vapnet blir potientelt betydligt mer mångsidigt. Då har du plötsligt en riktig dräpare för de korta avstånd som hundförare ofta hamnar inför. Man behöver generellt inte byta slutstycke, utan pipa räcker för de flesta kombinationer.

202 har dessutom snälltrycke som standard, som jag fann mig utnyttja nästan hela tiden på den jakt då jag hade en 202, väldigt smidigt system som jag fällde över tio djur med. Den har också en supersmidig säkring (Fast jag vet att en del hatar den och tycker den känns osäker) men för mig är den helt rätt och helt säker.

Om du inte fastnar för Sauern köp då en Sako 85. Om jag skulle köpa en Sako hade jag nog gått på en vanlig Hunter, också i en allroundkaliber som .308 Win, kanske .338 federal skulle kunna vara något om den ändå mest kommer användas på lite kortare avstånd. .338 Federal skjuter en 210 grains-kula i 800 m/s med en mynningsenergi kring 4400 J och har väl mer död än .308 och 30-06 i sig på korta avstånd. Den kan ses som en 9.3x62 light.

En Sauer 202 eller Sako 85 kommer bli mitt nästa vapeninköp, för övrigt, och det lutar åt Sauern för möjligheten att byta pipa. Två vapen i ett, superskön att skjuta med, bra kvalitetskänsla, bra precision, smidig att handha.

PS. Angågende det här med halvautomat. Skit i det. Om du övar tre-fem minuter två gånger varje vecka på att repetera kommer du lära dig göra det blixtsnabbt. Jag tror du och man i allmänhet vinner mycket lite på en halvautomat.

Publicerat

Sen om du läser mitt första inlägg ser du att jag hela tiden ffa förordat bössor med UPPSPÄNNINGSMEKANSIM...Blaser mfl...eller Sauer 303 om man nu skall ha en halvautomat. De är så pass tröga att spänna upp att det är väldigt osannolikt att det skall ske av misstag i något snår edyl. Det går ju också att låta en smed konvertera de flesta normala bultsmällor till uppspännarsystem utan alltför stor kostnad. Det jag vidhåller är att en bössa som möjliggör kamrad patron men med slackat slagstift ända fram till strax före skottet skall tas och bössan spänns upp...är det bästa man kan bära som hundförare.

Det finns nog inget säkringssystem som är HELT säkert men en korrekt hanterat uppspänningsmekanism bör vara nära idealet. Dock finns det möjlighet att bygga om ett trelägessäkringssystem typ Winchester så att en lite knapp ska tryckas in först för att säkringstangenten att kunna röra sig. Detta system är i paritet med en uppspäningssäkring ur säkerhetssynpunkt, fördelen är att detta system inte är lika trögt att spänna upp så man kan avsäkra i anläggning så man inte behöver avsäkra innan man anlägger vilket de flesta gör med uppspäningssäkring eftersom det är svårt/trögt att avsäkra i anlägning.

Publicerat

Står inför valet att köpa en ny stutsare, som jag ska ha när jag går med hunn, men vilken ska man ha?

Har provat en massa olika och i olika pris klasser, men de är verkligen inte lätt är sugen på en sako i 85 serien, helst en black bear.

men de är ju så nu så den är ju inte som direkt, provad av den.

Min far vill att ja ska satsa på en halvautomat men de är ja inte sugen på.

har ni några bra erfarenheter av märken och olika modeller?

eller några bra tips?

Testa sauer 303 bedårande att skjuta med, laddning går göra tyst ,behöver inte tänka på repetering och skjuter du på en älg så hör den inte vad du skjuter ifrån eftersom det är mer eller mindre alltid när du repeterar älgarna märker var du är testa en sådan slår inte alls mycket i rekyl har den själv i 8x57 och det ä en perfekt kaliber för älg iallafall

Publicerat

T3 sparkar?!? :unsure: Det vet jag inte var ni fått ifrån. Min 9,3a märks knappt när man trycker av och skulle man då köpa en i 8x57 elller 308 så är det väl som att skjuta luftgevär. :)

För övrigt så förstår jag inte riktigt dom som rekomenderar en halvautomat som hundförarbössa. De halvautomer jag sett är inget att släpa runt i snöiga granplanteringar.

Publicerat

För övrigt så förstår jag inte riktigt dom som rekomenderar en halvautomat som hundförarbössa. De halvautomer jag sett är inget att släpa runt i snöiga granplanteringar.

Egentligen så är skillnaden mellan en studsare o halvautomat väl inte särskilt stor när det gäller smutskänslighet utan det bästa ur den synpunkten en dubblare.

Publicerat

T3 sparkar?!? :unsure: Det vet jag inte var ni fått ifrån. Min 9,3a märks knappt när man trycker av och skulle man då köpa en i 8x57 elller 308 så är det väl som att skjuta luftgevär. :)

förstår inte problemet med snöiga planteringar?

Publicerat

förstår inte problemet med snöiga planteringar?

Nä men när du råkat ut för en bössa som frysit ihop så gör du nog det. ;)

Publicerat

Grattis, då är T3 rätt stockad för dig!

Det är nämgligen i princip bara det det handlar om ^_^

Tikkan jag har provat var en T3 Battue plastbössa i 9.3x62 och den hade man behövt rejält med pipvikter på för att sluta hoppa som en känguru när man skulle skjuta...

Rekyl bryr jag mig inte om men det var inte en enkel sak att ta ett snabbt andraskott med det bössan...

Vad gäller halvautomater så finns det otroligt få mekanismer jag skulle lita på som hundförare... H&K hade en otroligt bra mekanism i sina jaktbössor (lånade från G3 systemet) men de var ack så dyra att tillverka och ställde lite krav på skytten att han gjorde vapenvård ibland...

För övrigt är det nog avsaknaden av vapenvård som står bakom majoriteten av eldavbrotten bland de svenska jägarna som har halvautomater och inte konstruktionstekniska detaljer. ;)

Sen är det också så att en halvauto kan krångla som bara den om det är ordentligt kallt och något i mekanismen fryser...

Behöver man kunna skjuta ett flertal snabba skott i följd så är nog en halvautomat att föredra men å andra sidan fixar de betydligt farligare vilt i en annan kontinent där ingen skulle ens nämna ordet halvautomat så även här ser jag inte argumentet.

Jagar man i normala förhållanden och inte låter bössan totalfrysa eller bli full med skit som det blir när man går med hund i granskog så är det nog inget problem med en halvauto.

Publicerat

Nä men när du råkat ut för en bössa som frysit ihop så gör du nog det. ;)

kan ju hända även repeterbössor likaväl

Publicerat

Behöver man kunna skjuta ett flertal snabba skott i följd så är nog en halvautomat att föredra men å andra sidan fixar de betydligt farligare vilt i en annan kontinent där ingen skulle ens nämna ordet halvautomat så även här ser jag inte argumentet.

Förbudet mot halvautomater är väl snarast av politisk natur än grundat på funktionsbrister hos vapentypen. Finns ju vissa paralleller med kaliberförbud i vissa länder eller för all del förbudet mot militärliknande vapen i vårt eget land.

Publicerat

Grattis, då är T3 rätt stockad för dig!

Det är nämgligen i princip bara det det handlar om ^_^

Tikkan jag har provat var en T3 Battue plastbössa i 9.3x62 och den hade man behövt rejält med pipvikter på för att sluta hoppa som en känguru när man skulle skjuta...

Rekyl bryr jag mig inte om men det var inte en enkel sak att ta ett snabbt andraskott med det bössan...

Där ser man vad olika man kan uppleva saker.

Har en T3 light i 9,3 och enda skillnaden mot Battuen är väl 6cm på piplängden. Men varken jag eller de kompisar som provskjutit har upplevt att den skulle hoppa eller att det skulle vara problem att få in siktet för ett andraskott. (däremot har jag ofta problem med förstaskottet :blush:;) )

Publicerat

jag har en tikka t3 battue light i 9,3x62. Med leupold QR fästen. Funkar kanonbra, sparkar dock ganska våldsamt men inget som påverkar negativt i jaktsammanhang. Funderar på å montera ljuddämpare för å reducera rekylen lite. Men som sagt, kanon bössa till ett trevligare pris än sakon. Har en sako 75a när jag sitter på pass eller smygjagar och kan bara säga bra saker om den också, men lite otymplig när man går med hunden är den dock!