Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råd om jakt med pilbåge!

Featured Replies

Publicerat

Här har man fått på halsen två själar i laget som på fullt allvar har tänkt jaga rådjur med pil och båge nu till hösten. Har svårt att från Jägareförbundet få fram information med substans i, det är mycket tyckanden och lite fakta, men tydligen är det lagligt!

Som ansvarig för jakten, eftersöken osv. måste man försäkra sig om att det fungerar. Kan själarna lagligt jaga tillsammans med oss andra i drev, pyrsch, pass?

De visade upp bra resultat vid skjutning på de tydliga tavlorna, men det blev värre när vi krånglade till skjutningen för dem

Det som egentligen oroar var skjutövningen nyligen. Själarna säger att det är max 20-25 meter avstånd som gäller. Så vi gjorde ett test.

De fick stående dra iväg 10 pilar var på äpplen på stolpar från 20 meters avstånd.

1: 2 missar, 5 skalträffar, 3 träffar, ingen fullträff

2: 1 miss, 6 skalträffar, 3 träffar, ingen fullträff.

Inget som imponerade!

Vi jämförde med kula och det blev bara fullträffar, även med några hagelskott som även de fullträffade.

Noterade att det tog längre tid att sikta med båge och omladdning tog lång tid.

Stillastående djur i all ära, det skulle man kanske med knapp marginal låta dem skjuta. Har funderat på att ha med dem på prov under hösten.

Men djur som rör sig, är mycket skeptisk till det. De hävdar givetvis motsatsen.

Förmodligen ingen chockverkan som hagel och ingen sprängverkan som kulan här inte.

Man vill inte vara konservativ och ofoglig, därför vill vi i alla fall försöka ge dem chansen med sina bågar. Men var drar man gränsen?

Tacksamt välkomna med era inlägg!

Publicerat

Är detta i sverige? Såvitt jag vet är det inte lagligt att jaga med båge i Sverige. I övrigt så sker ju bågjakt som smyg eller vakjakt, att använda båge på drevjakt känns som en dum ide.

Publicerat

Nej det är inte lagligt.

Så är det.

/Christian

Publicerat

:lol:

Här har man fått på halsen två själar i laget som på fullt allvar har tänkt jaga rådjur med pil och båge nu till hösten. Har svårt att från Jägareförbundet få fram information med substans i, det är mycket tyckanden och lite fakta, men tydligen är det lagligt!

Som ansvarig för jakten, eftersöken osv. måste man försäkra sig om att det fungerar. Kan själarna lagligt jaga tillsammans med oss andra i drev, pyrsch, pass?

De visade upp bra resultat vid skjutning på de tydliga tavlorna, men det blev värre när vi krånglade till skjutningen för dem

Det som egentligen oroar var skjutövningen nyligen. Själarna säger att det är max 20-25 meter avstånd som gäller. Så vi gjorde ett test.

De fick stående dra iväg 10 pilar var på äpplen på stolpar från 20 meters avstånd.

1: 2 missar, 5 skalträffar, 3 träffar, ingen fullträff

2: 1 miss, 6 skalträffar, 3 träffar, ingen fullträff.

Inget som imponerade!

Vi jämförde med kula och det blev bara fullträffar, även med några hagelskott som även de fullträffade.

Noterade att det tog längre tid att sikta med båge och omladdning tog lång tid.

Stillastående djur i all ära, det skulle man kanske med knapp marginal låta dem skjuta. Har funderat på att ha med dem på prov under hösten.

Men djur som rör sig, är mycket skeptisk till det. De hävdar givetvis motsatsen.

Förmodligen ingen chockverkan som hagel och ingen sprängverkan som kulan här inte.

Man vill inte vara konservativ och ofoglig, därför vill vi i alla fall försöka ge dem chansen med sina bågar. Men var drar man gränsen?

Tacksamt välkomna med era inlägg!

Här finns all info du behöver. Bara att läsa de olika trådarna. Sen kan du säga åt dem att det finns inget som tillåter bågjakt i Sverige än. Inget tillstånd har kommit från naturvårdsverket.

Men du kan vara lugn för att pilbågen funkar garanterat som jaktvapen. Det har den gjort i 40 000 år. Dagens moderna compoundbågar i händerna på rätt person är mycket potenta jaktvapen.

Diskussionen om chockverkan och sprängverkan är helt ointressant i sammanhanget. Chockverkan i medicinska termer är stor blodförlust. Där kan ingen kula jämföras med en jaktpil. Urblödningen är enorm.

Läs här: http://www.bagjakt.org/jaktpilens-verkningss%C3%A4tt

Dessa killar får nog lugna sig med att följa med på jakten tills beslutet kommit från verket och när de klarat av utbildning och det skjutprov som kommer att vara ett krav innan man blir godkänd.

Själv ska jag jaga på åland i höst och ta en tredje sväng till sydafrika nästa år.

30.06 lämnar jag hemma. Den är inte godkänd för att jaga afrikansk buffel med. Men min pilbåge är det! :lol:

Publicerat

Här har man fått på halsen två själar i laget som på fullt allvar har tänkt jaga rådjur med pil och båge nu till hösten. Har svårt att från Jägareförbundet få fram information med substans i, det är mycket tyckanden och lite fakta, men tydligen är det lagligt!

Som ansvarig för jakten, eftersöken osv. måste man försäkra sig om att det fungerar. Kan själarna lagligt jaga tillsammans med oss andra i drev, pyrsch, pass?

De visade upp bra resultat vid skjutning på de tydliga tavlorna, men det blev värre när vi krånglade till skjutningen för dem

Det som egentligen oroar var skjutövningen nyligen. Själarna säger att det är max 20-25 meter avstånd som gäller. Så vi gjorde ett test.

De fick stående dra iväg 10 pilar var på äpplen på stolpar från 20 meters avstånd.

1: 2 missar, 5 skalträffar, 3 träffar, ingen fullträff

2: 1 miss, 6 skalträffar, 3 träffar, ingen fullträff.

Inget som imponerade!

Vi jämförde med kula och det blev bara fullträffar, även med några hagelskott som även de fullträffade.

Noterade att det tog längre tid att sikta med båge och omladdning tog lång tid.

Stillastående djur i all ära, det skulle man kanske med knapp marginal låta dem skjuta. Har funderat på att ha med dem på prov under hösten.

Men djur som rör sig, är mycket skeptisk till det. De hävdar givetvis motsatsen.

Förmodligen ingen chockverkan som hagel och ingen sprängverkan som kulan här inte.

Man vill inte vara konservativ och ofoglig, därför vill vi i alla fall försöka ge dem chansen med sina bågar. Men var drar man gränsen?

Tacksamt välkomna med era inlägg!

Hej Fredrik

Bra att du tar dig tid att undersöka frågan, det är det inte många som gör!

Som de andra redan sagt ska de nog inte jaga med båge då det är olagligt.

Sen är det väldigt tydligt att detta är varken utbildade eller för den delen vältränade bågjägare/bågskyttar

Om de vore det skulle de inte ens komma på tanken att jaga under de förhållanden som du beskriver, det är

liksom inte essansen i bågjakt.

På Åland har vi jagat med båge i 5 år nu, och det fungerar alldeles utmärkt, de frågor och den oro du kan ha

runt vapnets duglighet tar lång tid att förklara, men det finns säkert någon som kan ta sig tid och förklar allt

fast detta bör man göra vid ett möte och en demonstration av bågjakt/skytte.

Som en liten passus, att skalträffa på ett äpple med jaktspets är fullt dödlig träff på ett rådjur, träffytan är

faktiskt större än ett äpple, detta förstår man om man vet hur en jaktspets fungerar och den kliniska efterföljden

av träffen.

Publicerat
  • Författare

Bra, tack för svar.

Själarna har jagat med pil och båge i Danmark. De är yngre macho, överentusiastiska och frälsta i sin stenåldersteknik av modernt snitt, de har även övertro på att verket godkänner i år.

Leder ett stort företags jaktlag utanför Malmö och alla regler måste följas och mer där till. Ser inga större hinder att låta dem använda pil och båge om det godkänns, ingen får missgynnas.

Träffbilden på äpplena sämre än för kula och hagel, men spridningen på det avståndet 20 m är inte så mycket att bråka om. Det påminner om träffbilden och avståndet för slug. Slug har vi i bland vid snåriga pass där hagel och kula inte fungerar.

Själarnas har enbart två vettiga argument som biter är att man slipper smällen och hörselskydden + det går att jaga närmare bebyggelse, det är viktiga poäng i det. Men helst vill man slippa bågarna, en kvällstidningsbild på ett löpande rådjur med en pil hängades från bogen som spåras till oss.

Publicerat

De är yngre macho, överentusiastiska och frälsta i sin stenåldersteknik av modernt snitt, de har även övertro på att verket godkänner i år.

Nu är jag väldigt dåligt insatt i bågskytte i allmänhet och bågjakt i synnerhet men det lilla jag har läst ger vid handen att bågjägare verkar vara utomordentligt seriösa och eftertänksamma.

Den beskrivningen du lämnar på dina jaktkamrater verkar peka i totalt motsatt riktning. Om jag ska vara helt ärlig så låter det inte som som bra jägare överhuvudtaget oavsett vilket vapen som avses användas.

Jag hoppas att jag har fel och att jag övertolkar det jag läser.

Mvh. Fitzo

Edit: Ovanstående gäller det jag har läst mig till om svenska bågskyttar/jägare

Publicerat
  • Författare

Nu är jag väldigt dåligt insatt i bågskytte i allmänhet och bågjakt i synnerhet men det lilla jag har läst ger vid handen att bågjägare verkar vara utomordentligt seriösa och eftertänksamma.

Den beskrivningen du lämnar på dina jaktkamrater verkar peka i totalt motsatt riktning. Om jag ska vara helt ärlig så låter det inte som som bra jägare överhuvudtaget oavsett vilket vapen som avses användas.

Jag hoppas att jag har fel och att jag övertolkar det jag läser.

Mvh. Fitzo

Edit: Ovanstående gäller det jag har läst mig till om svenska bågskyttar/jägare

Bra svar Fitzo. är man 100% seriös och eftertänksam använder man den bästa tekniken vid jakt, ex. det skulle bli nobben för öppna riktmedel på kl. 1 kulvapen, det blir nobben för knastriga 31or när det finns 155or, det blir nobben för bara pilbåge som enda vapen. Pilbåge är säkert överlägsen vid snåriga pass och vid eftersök och säkert någon annat, så nog har har den sin plats. Har bestämt mig och kommer att erbjuda själarna att bågen får användas som komplement när verket har godkänt. Tack för alla bra svar, lämnar nu ämnet.

Publicerat

Men helst vill man slippa bågarna, en kvällstidningsbild på ett löpande rådjur med en pil hängades från bogen som spåras till oss.

Hörru Fredrik!

Det rådjuret finns inte som man inte skjuter rätt igenom oavsett vinkel med en compoundbåge på +60 pound.

Inte behöver du vara skraj för att det hänger pilar i djuren. Om inte dina polare tänkt jaga med 15 pounds barnbågar.

Jag vet inte vad ni har för rådjur i er skog. På åland går pilen rätt igenom rådjuren i allafall. :lol:

Publicerat

Bågjakt handlar väl snarare om att vara säker på att sätta pilen på rätt ställe (precis som övrig jakt)...

Att börja jaga med båge bara för att det är "häftigt" eller "stenåldersmacho" är FEL!

Vad gäller "effektivitet" och jämförelse med kul/hagelvapen så är pilen minst lika potent...

Publicerat

Bågjakt handlar väl snarare om att vara säker på att sätta pilen på rätt ställe (precis som övrig jakt)...

Att börja jaga med båge bara för att det är "häftigt" eller "stenåldersmacho" är FEL!

Vad gäller "effektivitet" och jämförelse med kul/hagelvapen så är pilen minst lika potent...

om inte bättre

http://www.bowtube.com/media/272/ALASKA_BOWHUNT/

vass spets och bra precision är allt som behövs

i detta fall fick han inte genomskott men det behövdes inte ändå(tror att han skjuter runt 50 #)

titta noga hur mycket blod rinner ut

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.