Publicerat Juli 17, 201114 yr hej en fråga som jag får ofta men vet ej svaret får man använda mekaniska spetsar med övningsblad i de när man ska skjuta upp IBEP? (alltså vad seger deras regler) är det en prov eller kurs? kan man bli underkänd och tvungen att gå om kursen-provet om man skjuter dåligt? och en fråga till J.S hur ska det vara på våra prov om vi får bågjakt? har Ni diskuterad den fråga på styrelse möte nån gång? i Danmark hade jag spitfire med övnings blad i och det var godkänd klart är det lättare att träffa bättre med sånt spets men det var ju Dansk prov och inte IBEP vad har de för regler på Åland? det är nämligen så att de flesta som ska gå IBEP flyr från fasta spetsar som från pesten jag förstår de men det är visst lite fusk att skjuta mekaniska med övningsblad i jag själv vet inte hur ska man svara på den frågan får olika svar från olika folk har kollat med de i hemmlandet och det är helt fritt att använda vilken spets man vill det kallas för kurs där i de syd länderna alltså man kan inte bli underkänd
Publicerat Juli 17, 201114 yr hej en fråga som jag får ofta men vet ej svaret får man använda mekaniska spetsar med övningsblad i de när man ska skjuta upp IBEP? (alltså vad seger deras regler) är det en prov eller kurs? kan man bli underkänd och tvungen att gå om kursen-provet om man skjuter dåligt? och en fråga till J.S hur ska det vara på våra prov om vi får bågjakt? har Ni diskuterad den fråga på styrelse möte nån gång? i Danmark hade jag spitfire med övnings blad i och det var godkänd klart är det lättare att träffa bättre med sånt spets men det var ju Dansk prov och inte IBEP vad har de för regler på Åland? det är nämligen så att de flesta som ska gå IBEP flyr från fasta spetsar som från pesten jag förstår de men det är visst lite fusk att skjuta mekaniska med övningsblad i jag själv vet inte hur ska man svara på den frågan får olika svar från olika folk har kollat med de i hemmlandet och det är helt fritt att använda vilken spets man vill det kallas för kurs där i de syd länderna alltså man kan inte bli underkänd Mekaniska spetsar är inte tillåtna på IBEP provet i Sverige. Det ska vara fasta blad. Av den enkla anledningen att folk ska kunna trimma sina bågar med fasta blad. En viktig kunskap i bågjakten. Klarar du inte teori eller skjutprovet så blir du inte godkänd på din IBEP heller. Vad vore det för idé att ha ett prov om man skulle klara det oavsett resultat. Då skulle det ju räcka att man betalar in kursavgiften och får IBEP intyget per post. Se mer om nästa bågjägareskola: http://www.bagjakt.org/b%C3%A5gj%C3%A4gareskolan-3-4-september Ett framtida svenskt prov kommer med stor sannolikhet vara en kopia av den åländska provet. Vi har haft många diskussioner om en framtida svensk utbildning. Men den biten avhandlar jag inte på forumet. Det är fortfarande ett arbetsmaterial. De som flyr fasta blad som pesten är förmodligen personer som har problem att trimma sina bågar. Jag har hittills inte varit med om mer än några få bågar som inte gått att samskjuta jaktspetsar med fasta blad och tavelspets. Dom gångerna som det har skett så har vi inte haft möjlighet att testa olika spetsvikter eller spine på pilarna. Av den enkla anledningen att vi inte haft dessa när vi trimmat. Min PSE Omen skjuter lika med mekaniska, fasta och tavelspets. Inga problem att trimma den alltså. Det är skillnad på kurs och prov. Kurs utan några krav kommer vi aldrig att få här i Sverige. Jag anser det vara en självklarhet att om ska du jaga i Sverige så ska du göra ett prov. Därtill även årligen skjuta ett prov som visar att du är med i matchen. Kalla det bågjägarens årliga besiktning. Roger kanske kan fylla i mer om förhållandena på åland?
Publicerat Juli 17, 201114 yr Om det blir årliga skjutprov har man då otur om man bor långt upp i norrland och långt ifrån någon skjutledare ? Måste vi dra på sydentur en gång om året i så fall ?
Publicerat Juli 17, 201114 yr Om det blir årliga skjutprov har man då otur om man bor långt upp i norrland och långt ifrån någon skjutledare ? Måste vi dra på sydentur en gång om året i så fall ? Kan i enskilda fall bli så. Precis som alla vi som jagat i Danmark fått åka ner dit för att förnya våra skjutprov. Alla kan ju inte bo i skåne och ha nära dit. Precis som jag nu som har nära till Åland för att jaga och skjuta prov. Tanken är dock att vi ska ha en ganska jämn fördelning av provledare runt om i Sverige. Sådan är åtminstone tanken just nu. Beror mycket på vad naturvårdsverket bestämmer om vem som ska hålla i proven. Blir det samma personer som idag har hand om uppskrivning för den vanliga jägareexamen så finns ju redan en väl utbyggd organisation för att klara prov på de flestas hemorter.
Publicerat Juli 17, 201114 yr Ok, menar Du att skjutledaren bara kan ha koll på själva skjutningen och inte själv behöver vara bågjägare/instruktör. Som vilken skjutledare/jägarexamenseximinator (oj, vilket ord) som helst. Han kollar att man träffar där man skall och sedan skriver ett skjutintyg. Ja, då har jag och några till tur ! Jag skall kryssa fingrarna och börja hoppas..... Hur blir man föresten IBEP-instuktör ?
Publicerat Juli 17, 201114 yr Författare Mekaniska spetsar är inte tillåtna på IBEP provet i Sverige. Det ska vara fasta blad. Av den enkla anledningen att folk ska kunna trimma sina bågar med fasta blad. En viktig kunskap i bågjakten. Klarar du inte teori eller skjutprovet så blir du inte godkänd på din IBEP heller. Vad vore det för idé att ha ett prov om man skulle klara det oavsett resultat. Då skulle det ju räcka att man betalar in kursavgiften och får IBEP intyget per post. Se mer om nästa bågjägareskola: http://www.bagjakt.org/b%C3%A5gj%C3%A4gareskolan-3-4-september Ett framtida svenskt prov kommer med stor sannolikhet vara en kopia av den åländska provet. Vi har haft många diskussioner om en framtida svensk utbildning. Men den biten avhandlar jag inte på forumet. Det är fortfarande ett arbetsmaterial. De som flyr fasta blad som pesten är förmodligen personer som har problem att trimma sina bågar. Jag har hittills inte varit med om mer än några få bågar som inte gått att samskjuta jaktspetsar med fasta blad och tavelspets. Dom gångerna som det har skett så har vi inte haft möjlighet att testa olika spetsvikter eller spine på pilarna. Av den enkla anledningen att vi inte haft dessa när vi trimmat. Min PSE Omen skjuter lika med mekaniska, fasta och tavelspets. Inga problem att trimma den alltså. Det är skillnad på kurs och prov. Kurs utan några krav kommer vi aldrig att få här i Sverige. Jag anser det vara en självklarhet att om ska du jaga i Sverige så ska du göra ett prov. Därtill även årligen skjuta ett prov som visar att du är med i matchen. Kalla det bågjägarens årliga besiktning. Roger kanske kan fylla i mer om förhållandena på åland? bra¨' nu har de svart på vit med andra ord de får IBEP på köpet i bågjägarnas skola det är två av killar som vill ha endast IBEP och darför har de andra funderingar (varför ska jag betala två dagars kurs,skjuta fast när jag får jaga med mekanisk i USA och bla bla bla) det är helt enkelt så att de accepterar våra regler eller fixar IBEP på annat sätt
Publicerat Juli 17, 201114 yr Den kursen skall jag GÅ!! Äntligen Kommer skjutprovet vara på jaktmässigt avstånd då?
Publicerat Juli 17, 201114 yr Författare Den kursen skall jag GÅ!! Äntligen Kommer skjutprovet vara på jaktmässigt avstånd då? hehe vällkommna för dig som är så stor gäller 90m ´ hur går det med montec?
Publicerat Juli 17, 201114 yr Den kursen skall jag GÅ!! Äntligen Kommer skjutprovet vara på jaktmässigt avstånd då? Skjutprovet sker på rådjursfigurer i de flesta fall och är på klart jaktmässiga avstånd 5- ca 25 meter.
Publicerat Juli 17, 201114 yr bra¨' nu har de svart på vit med andra ord de får IBEP på köpet i bågjägarnas skola det är två av killar som vill ha endast IBEP och darför har de andra funderingar (varför ska jag betala två dagars kurs,skjuta fast när jag får jaga med mekanisk i USA och bla bla bla) det är helt enkelt så att de accepterar våra regler eller fixar IBEP på annat sätt Ibep är en del av bågjägareskolan. Dessutom måste du vara medlem i SBJF för att kunna gå den.
Publicerat Juli 18, 201114 yr IBEP är/ska vara lika oavsett vilket land du går kursen, den är Internationell och inte nationell. Fast jag har lite delad mening om kravet på fasta blad och tycker där att kursen fastnat lite och inte följt med utvecklingen.För på kursen så trimmar man inte sina bågar utan de kommer med bågen inskjuten med fasta blad. Sen tycker jag det är lite nojsigt detta snack om mek vs fasta, folk får väl skjuta med vilka spetasar de vill så länge de fyller kraven för en jaktspets, det är inte allt "lättare" att skjuta med en mek spets än en fast på 25 meter, att trimma bågen med fasta blad kan vara ett problem dvs få den att skjuta lika med tavelspet och fasta blad men man kan faktiskt skjuta in pågen med fasta blad inför jakt och skjutprov efter som det är de spetsarna man ska använda just då. Att säga att man inte vill göra ett skjutprov med fasta blad bara för det är svårt låter mera som en person som är otrygg i sitt skytte. Johan, då det är långt ifrån klart hur regler och krav är satta är det dummt att spekulera, men inte behöver skjutledaren vara IBEP'ad eller bågjägare för att avgöra om träffarna är rätt eller fel, så den biten löser sig säkert När det gäller det Åländska skjutprovet (Inte förväxlas med IBEP nu) så får du använda tavelspets (ser helst det) så länge vikten på pilen är minst 25g alla mål är innom 6-25 meter (jaktmässiga förhållanden) Danskarna accepterar vårat prov, vilket betyder att en svensk kan skjuta upp här och jaga i Danmark och tvärt om, förhoppningen är väl att Sverige annammar detta tänk med, men känner jag sverige (stat o verk) som jag tror jag gör, kommer de garanterat krångla till saker o ting i onödan. Jag är både IBEP instruktur och examinator på Åland. För att bli instruktör behöver du gå och hålla kurser flera gånger med te.x Anders Gejer, han avgör sen om du kan erhålla status som intruktör. för att bibehålla status ska man hålla minst en IBEP kurs per år.
Publicerat Juli 18, 201114 yr hehe vällkommna för dig som är så stor gäller 90m ´ hur går det med montec? Haha va fasen 90 meter är inga problem! Se till att inte din katt kommer emellan mig och 3D djuret bara!! HAHAHA Montec är underbara att skjuta med,testat upp till 40 meter och resultatet är mkt bra! Enda problemet jag har är att spetsarna slår i varann inne i tavlan
Publicerat Juli 18, 201114 yr Skjutprovet sker på rådjursfigurer i de flesta fall och är på klart jaktmässiga avstånd 5- ca 25 meter. okej då vet jag! men jag har långa armar, så på 5 meter är det stickkniven som gäller!
Publicerat Juli 19, 201114 yr Författare Haha va fasen 90 meter är inga problem! Se till att inte din katt kommer emellan mig och 3D djuret bara!! HAHAHA Montec är underbara att skjuta med,testat upp till 40 meter och resultatet är mkt bra! Enda problemet jag har är att spetsarna slår i varann inne i tavlan hehe graben vänta när du ser hur skjuter en G5 Prime Shift jaktspets med sinna dubbla spår i cammen första gången såg jag en båge som har i samma linje sträng ,siktpinnar ,pilen och hylla snacka om laser trimmning nu funkar den klockrent för första gången fullt ut(annars är det fel spine på pilen om du inte träffar)) och vad den samskjuter med jaktspets hoppas bara att den håller i längden som Quest bågar det komm en kille från Danmark att hämta sin båge idag(bytte in Mathews Monster???????????) ska filma imorgon så du får se hur han träffar han nittar körsbör som satt i tavlan på 35m och med mini blazer fenor på pilen och allt detta med helt ny båge,sikte,hylla ,avtryckare och pilar sen så jag till han att han kan få båge gratis om han träffar igen då missar han 3cm (jag ställde mig mellan honom och tavlan lite åt sidan då blir han lite nervös-va fan båge är ju dyrt) jag skulle ta på mig minst en månad för att vänja sig vid ny båge och skjuta så fattar inte att en del killar lär sig så otroligt fort han var i vintras hoss mig och hade en gammal Beer som jag fick fixa lite för att han kunde inte träffa med den 6 månader efter duger inte en Mathews Monster åt honom???????????????????? båge är helt enkelt sönder skjuten låter som en gammal gitar undrar hur det blir med Prime-jag menar kommer den att hålla ut hans skjutande sen plockade jag ut den lilla locket som sitter på snusdosan och träffade på 45m med Questen ingen ska spöa mig på min mark men han hade redan åkt hemm till kompisen att övernatta och såg inte det nu ska jag ut och skjuta hela natt för att göra kaos med han när han kommer igen imorgon kul att skjuta med såna killar p.s katten är redan skjuten flera gånger så den är immun mot jaktspets
Publicerat Juli 23, 201114 yr Här kan ni se hur det åländska bågjägareprovet går till. Roger P. och jag drog till och gjorde en liten film om det. Provet sköts idag eftermiddag och några timmar senare finns den att beskåda här! Prisad vare tekniken!
Publicerat Juli 24, 201114 yr Fantastiskt! Sådana här videos är extremt roligt att se när man precis gett sig in i bågjaktens värld. Nu måste jag bara lära mig att skjuta ordentligt innan det blir tal om en resa till åland.. Förmodligen har sverige redan tagit ett beslut om jakten i vid den tiden jag e redo men:) Stort tack till er iaf, så man fick lite konkreta svar på vad som sker:) /Johan
Publicerat Juli 24, 201114 yr Haha kommentarerna tar fokus från inlärningen!! Rolig och lärorik film! Vi tackar för den boys/ Henrik
Publicerat Juli 24, 201114 yr Haha kommentarerna tar fokus från inlärningen!! Rolig och lärorik film! Vi tackar för den boys/ Henrik Tanken var att göra alltsammans lite lättsamt! Det roliga är att ni faktiskt får se mig göra det åländska provet när jag skjuter en bit in i filmen. Inga redigeringar eller omtagningar! Äkta vara alltså! I inledningen där jag skjuter på rådjuret så är det fyra pilar på raken utan omtagningar. Roger har klippt bort väntetiden mellan varje skott och kortat ner filmen en aning. Den sekvensen togs efter att jag skjutit själva provet. Vi har planer på fler kortfilmer om bågjakt/skytte. En form av FAQ i kortfilmsformat.
Publicerat Juli 25, 201114 yr Kul o lärorikt o se hur det kan gå till på Åland då mitt intresse för bågjakt är på uppvakning så hade de vatt kul med fler filmer Jag höll på lite på 90 talet med min bror o ett par vänner o var med i malmös bågskytte klubb, men ett inbrott i mitt källarförråd så fick jag allt stulet. o då blev jag så less på de hela. mer film tack MVH Eas