Publicerat Juli 19, 201114 yr Har en bekant som rensade ut sin frys och hittade rådjur från 2006 och vildsvin från 2009. det hon undrar är- kan man skicka in köttet på rökning eller är det förstört?
Publicerat Juli 19, 201114 yr Det är tämligen kasst det köttet enligt mig. Tråkigt men sant, att röka det kan inte förta den omständighet att fettet i köttet efter den tiden som fryst har härsknat. /Christian
Publicerat Juli 19, 201114 yr Rå kan nog funka eftersom det är så magert (kvaliteten är ju inte den högsta efter så lång tid men det lär inte vara härsket i alla fall. Möjligen lite torrt och trist), men grisköttet skulle jag ha hivat.
Publicerat Juli 19, 201114 yr Det behöver inte vara förstört - inte rådjuret i alla fall. Men det blir garanterat förstört om man lämnar in det på rökning. Detta jäkla oskick med saltsprutor och "röksmak". Men OK.... om man själv lägger köttet i saltlag några dagar och sedan tar ett låååångt samtal med den som skall röka köttet - så kanske det går.
Publicerat Juli 19, 201114 yr Det behöver inte vara förstört - inte rådjuret i alla fall. Men det blir garanterat förstört om man lämnar in det på rökning. Detta jäkla oskick med saltsprutor och "röksmak". Men OK.... om man själv lägger köttet i saltlag några dagar och sedan tar ett låååångt samtal med den som skall röka köttet - så kanske det går. Rå från 2006 inget problem åtminstone inte för vanlig matlagning . Vildsvin 2009 är heller inte något problem. Har själv lagat till kött som varit äldre än så. //Lasse D.
Publicerat Juli 19, 201114 yr Rå från 2006 inget problem åtminstone inte för vanlig matlagning . Vildsvin 2009 är heller inte något problem. Har själv lagat till kött som varit äldre än så. //Lasse D. +1 Har själv ätit kött som var 30 år vid tillagningen...
Publicerat Juli 19, 201114 yr Rådjur älg o sånt magert kött klarar lååång nerfrysnig, längre än nötkött utan att ta nämnvärd skada annat än att de ev blir frysbränt. Vildsvin och tamgris, där är det fettet som härsknar i frysen. Ju fetare desto snabbare smakar de fan.. De går äta, alltså inte giftigt.. men de smakar inge vidare...
Publicerat Juli 19, 201114 yr Författare tackar för alla svar-jag skall vidarebefodra detta till vederbörande
Publicerat Oktober 18, 201114 yr Köttet från rådjur är nog som sagkt inga problem med men Grisen hmm... Det får man nog kolla lite... Hade 5 rådjurssadlar som min syster tillagade till en större middag för hela storfamiljen. De hade legat i frysen ett bra tag den äldsta säker uppemot 10år. Det var inga problem med 4 av dem men den 5 luktade unket vid tillagning. När jag kom hem till henne och hon tog fram maten så kände jag lukten och plockade undan den som luktade skumt. Hundarna blev dock överlyckliga Jag tror att det mesta beror på hur man paketerar köttet. Vacum förpakcning är ju super men jag brukar linda in köttet i gladpack det förhindrar fyrsbränning och köttet smakar utmärkt även efter många år i frysen