Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Värme i hund kojan

Featured Replies

Publicerat

Har en hund koja till mina två hundar.

Den är på 1,8m2 för att va exakt.

Den är 75 cm i bak vägen och 90cm i front vägen.

Jag skulle vilja ha lite värme i den nu till vintern så dom inte fryser ihjäl.

finns det några smarta lösningar, ett el-element blir nog för stort tror ja.

Men fundera på en el uppvärmd madrass, kan det va nått?

eller finns det bättre alternativ?

Publicerat

Hejsan !

http://www.lundhs.com/

Gå in på denna sida, där hittar du ingångsluckor, element 24V + transformatorer till elementen. Har själv köpt via dem. Mycket nöjd och hunden har det varmt och skönt i hundhuset på vintern.

MVH: Tjäder

Publicerat

Kolla på lundhs hemmsida.

Jag har köpt både hundgård o värmeelement i från dom.

lundhs

Publicerat

Det finns värmeslingor till golv, det finns värmeelement annpassad för hundkojor olika storlekar!! finns på blocket!!

varför inte ta kontakt med företag som säljer Hundkoja!element å fråga vad du skall ha!! ;)

Publicerat

Även jag använder sen många år tillbaka Lundhs element o transformator och är mer än nöjd med funktionen!

//K9

Publicerat
  • Författare

Får tacka för länken.

Elementen var inte så tjocka som jag trodde, blir perfekt.

Publicerat

Jag har golvvärme i mitt hundhus

Publicerat

Har isolerad koja i golv tak och vägg. En "hall"in för att de skall slippa drag. Till detta har dom halm. De trivs att bädda i det och de får ordentlig päls. Byter halm ca varannan vecka på vintern. En ytterligare fördel är att de torkar upp snabbt av halmen om dom är blöta.

Så kör jag och tycker det funkar bra

• 5 months later...
Publicerat

Har isolerad koja i golv tak och vägg. En "hall"in för att de skall slippa drag. Till detta har dom halm. De trivs att bädda i det och de får ordentlig päls. Byter halm ca varannan vecka på vintern. En ytterligare fördel är att de torkar upp snabbt av halmen om dom är blöta.

Så kör jag och tycker det funkar bra

Med vilket material har du isolerat kojans väggar och tak med? Och vilken hundras kör du med? Jag är i tankarna om att göra likadant som du och skulle vara tacksam för lite tips :)

Publicerat

Har en koja som jag monterat in en helt vanlig frostvakt i. Rejält bakom galler och allt kablage bakom tuggsäkert skydd har den fungerat perfekt för mig, billig var den också så själva investeringskostnaden var mer än blygsam. Har inte kollat på förbrukningen av el men kojan är av tvårumstyp och välisolerad så jag kan tro att även elkostnaden är väldigt låg, trots ett ohemult elpris.

Publicerat

Har använt markisolering så jag fick bra u-värden. Jag har Posavski Gonic som alltid är ute och de har klarat sig mycket fint även i temperaturer ner mot -25 (ja vi hade faktiskt det i skåne :) ) Kan dom bara bädda så är dom nöjda. Problemet har däremot vatt att de gnagat sönder skivan i taket tillsammans med isoleringen men de va bara att laga :). Använder mig av plastmatta i den ena kojan. Har två till dom och den ena är "kalla" kojan och den andra är "varma"kojan den kalla har ingen isolering i den kalla och ingen mellanvägg men vid -5 sover dom ofta i den kalla.

Jag ser dock till att de får förstärkning i form av lite matolja eller en klick redigt smör när det är kallt och de sätter fin och tjock päls. Fördelen jag ser är att de klara sig bra när man jagar och kan när man väntar på släpp bädda ner sig i marken för att sova lite :)

Publicerat
  • Författare

Har isolerat med dubbla 3cm tjocka frigolit skivor.

Satte in en frost vakt men eftersom mina hundar sover inne så verkar det som dom inte använder kojan så mycket.

Men jag satte nog in en för dålig frost vakt, ska beställa en större tror jag.

Har också funderat på att sätta in en kall koja "vind Skydd" till dom istället för bordet.

Vad kan va bäst tror ni, Kall koja eller bord?

Den varma kojan tror jag dom sällan är in i, men den ska givetvis stå kvar med värme.

Publicerat

Mycket inspirerande lösningar som jag gillar och definitivt kommer tillämpa. Men något som slog mig är ventilation om man kör med hundlucka, om man skall köra det i taket eller i golvnivå?

Publicerat

Kan verkligen en frostvakt hålla värmen bra? Jag har mest fått för mig att den ser till att det håller sig snävt ovanför +-0, hur går detta ihop med korthåriga hundar, eller är det bara ett alternativ vid långhårigare raser?

Publicerat

Även jag använder endast elbjörn (frostvakt), håller tempen ca 10-15 grader högre än ute, till det har jag ett värmande material i bädden. Spetsen ligger aldrig i det utrymmet så länge det inte är under -10. Blir det riktigt svinkallt så får dom varsitt täcke, men det är max en vecka om året. Få hundar har behov av våra innetemperaturer, ner till noll utan drag klarar dom sig egentligen bra.

Publicerat

Även jag använder endast elbjörn (frostvakt), håller tempen ca 10-15 grader högre än ute, till det har jag ett värmande material i bädden. Spetsen ligger aldrig i det utrymmet så länge det inte är under -10. Blir det riktigt svinkallt så får dom varsitt täcke, men det är max en vecka om året. Få hundar har behov av våra innetemperaturer, ner till noll utan drag klarar dom sig egentligen bra.

Jo exakt, många tror ju att hundarna fryser bara för att vi själva gör det, men det är ju från start rovdjur med jaktinstinkt som klarar av tuffare klimat än oss... vi behöver ju pälsa på oss en del innan vi följer våra jaktinstinkter ;) Ett värmande material? Vad? Jag funderade på halm, men tänkte att det kanske blir på tok för mycket kvalster i sådana bäddar?!?

Publicerat

Jo exakt, många tror ju att hundarna fryser bara för att vi själva gör det, men det är ju från start rovdjur med jaktinstinkt som klarar av tuffare klimat än oss... vi behöver ju pälsa på oss en del innan vi följer våra jaktinstinkter ;) Ett värmande material? Vad? Jag funderade på halm, men tänkte att det kanske blir på tok för mycket kvalster i sådana bäddar?!?

Vanligt liggunderlag köpt på Ö&B.

• 1 month later...
Publicerat

Så till en PBGV och tex TJT borde det räcka med en innetemp i kojan på 5-10 grader??

Publicerat

Min TJT bor ute året runt. Har ett element från Lundhs i hundkojan och det har räckt gott och väl även när temperaturen ute gått ner mot -25. Tippar på att värmen i kojan ligger runt 10 grader då. Inne i kojan har hunden ett par filtar att bädda in sig i.

• 6 months later...
Publicerat

http://www.jula.se/elradiator-eph-650-650-w-410069

Kan det här vara ett element som fungerar? Har ström ut till kojan. Kojan är på ca. 1,5m2 och välisolerad. En hall och ett till "rum" där det är bäddat med halm och en gammal stolsdyna från en rottingfotölj. Tanken är väl lite att jag ska bygga ett skydd med nät/galler runt elementet så hon inte kan gnaga sönder något och få en kyss :)

Publicerat

http://www.jula.se/e...50-650-w-410069

Kan det här vara ett element som fungerar? Har ström ut till kojan. Kojan är på ca. 1,5m2 och välisolerad. En hall och ett till "rum" där det är bäddat med halm och en gammal stolsdyna från en rottingfotölj. Tanken är väl lite att jag ska bygga ett skydd med nät/galler runt elementet så hon inte kan gnaga sönder något och få en kyss :)

ser ur att vara en med "friliggade" glödtråd vete fan om jag skulle ha en sån i ett hundhus hellre en oljeradiator ist

typ denna http://www.jula.se/oljefylld-elradiator-med-elektronisk-termostat-400-w-430122