Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare Gjorde ett anlagstest förra veckan och min hund samlade med ihop 42p! Han gick på onsdagen och jag la två spår på måndagen och två på tisdagen så det gick fint att han gått träningsspår dagen innan. Och nu väntar jag på att domaren ska ringa för ett öppenklass. /Nicke Ska ut i eftermiddag sen får hon ledigt tills måndag
Publicerat Juli 29, 201114 yr Ska ut i eftermiddag sen får hon ledigt tills måndag lycka till det är så roligt att gå spår.. jag fick oxå max poäng på en av mina jämttikar när hon gick sitt första, en mkt duktig tik, men det höll på att bli lite "galet" vi hade gått halva spåret o kommer o ska över en bergskedja så tvärstannar tiken o fryser till is o tvärvägrar först att gå framåt. vad i hela friden hinner man ju tänka. hon tar sen upp spåret o ligger på som tusan ett tag o spårar superintensivt så jag får tom bromsa henne, när vi kommer fram till klöven var hon taggad som tusan o vad finns inte där om inte lodjursspår o tydliga tecken på att lon försökt få med klöven.... när jag sen ska gå med den andra tiken samtidigt på ett område lite längre bort så var man ju lite nervös.. det provet gick oxå bra men när vi kommer fram till spårslut så var klöven borta! snopen hund, förare o domare vill jag lova
Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare lycka till det är så roligt att gå spår.. jag fick oxå max poäng på en av mina jämttikar när hon gick sitt första, en mkt duktig tik, men det höll på att bli lite "galet" vi hade gått halva spåret o kommer o ska över en bergskedja så tvärstannar tiken o fryser till is o tvärvägrar först att gå framåt. vad i hela friden hinner man ju tänka. hon tar sen upp spåret o ligger på som tusan ett tag o spårar superintensivt så jag får tom bromsa henne, när vi kommer fram till klöven var hon taggad som tusan o vad finns inte där om inte lodjursspår o tydliga tecken på att lon försökt få med klöven.... när jag sen ska gå med den andra tiken samtidigt på ett område lite längre bort så var man ju lite nervös.. det provet gick oxå bra men när vi kommer fram till spårslut så var klöven borta! snopen hund, förare o domare vill jag lova skönt att det gick bra. när vi hade spårkursen så skulle jag lägga spåret så fick jag korsa ett område som var nybökat av vildsvin... då var hunden lite vimsig....
Publicerat Juli 30, 201114 yr Hur gick det???? Tror inte Kenneth skulle gå provet förens på måndag...
Publicerat Juli 30, 201114 yr Tror inte Kenneth skulle gå provet förens på måndag... Läste nog lite snabbt.... Stod någon stans att han "skulle ut i em", fast det kanske var träning....
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Var ute på träning bara igår. Det gick bra. Fick hjälpa lite i en vinkel. Har inte använt mycket blod. Kanske ca 3 dl på ca 400 meter och då mest i början och i slutet vid klöven. Har duttat ut blodet med en svamp instoppad i ett elrör
Publicerat Juli 30, 201114 yr Var ute på träning bara igår. Det gick bra. Fick hjälpa lite i en vinkel. Har inte använt mycket blod. Kanske ca 3 dl på ca 400 meter och då mest i början och i slutet vid klöven. Har duttat ut blodet med en svamp instoppad i ett elrör Kolla hur provdomaren blodar.... Kan spela en viss roll om han duttar med tuss eller blodar från flaska. Stänk från flaska är nog det mest naturtrogna. Då kan bloddropparna sitta på grenar och lite högre gräs. Då blir doftspåret lite "högre" och på så sätt annorlunda jämfört med "tussat" spår, där bloddoften endast finns på marken.... Olika blodningsmetoder kan ställa hunden inför något nytt och den blir lite osäker och presterar sämre än vad den vanligtvis gör.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Kolla hur provdomaren blodar.... Kan spela en viss roll om han duttar med tuss eller blodar från flaska. Stänk från flaska är nog det mest naturtrogna. Då kan bloddropparna sitta på grenar och lite högre gräs. Då blir doftspåret lite "högre" och på så sätt annorlunda jämfört med "tussat" spår, där bloddoften endast finns på marken.... Olika blodningsmetoder kan ställa hunden inför något nytt och den blir lite osäker och presterar sämre än vad den vanligtvis gör. har varierat blodnings sätten lite.... hon vill gärna söka både på marken och uppe i grenar och buskar..... tackar för alla tipps ni gett mig berättar hur det går på måndag......
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare hejsan.......provet avklarat... hon var den bästa anlagsprov hunden han har haft på flera år. hon fick godkänt för dom använder inga poäng men fulla poäng fick hon sa han.... hon vek av från spåret 2 gånger på samma ställe för att sedan återuppta spåret... stannade mitt i värsta snåret för att vänta in oss och sedan fortsätta när alla kom ut....
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Grattis! Det är riktigt kul när förberedelserna ger utdelning! tackar... men måste tacka alla här inne för alla bra tips.... men det kändes härligt när hon drar och visar mig spåret.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Snyggt jobbat och grattis. Kul kul! sitter och spånar på att boka några öppna spårklasser och köra på...
Publicerat Augusti 2, 201114 yr sitter och spånar på att boka några öppna spårklasser och köra på... Låter som en bra plan tycker jag!