Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning 425 Waterfowl - första hagelpangen

Featured Replies

Publicerat

Tjenare,

Var just inne på Torsbo och kollade efter hagelpang. Letade efter en begagnad kvalitetsbössa, och de som jag fastnade för var en SKB 605 Field Mch och Browning 425 Waterfowl Mch. Browningen låg mycket bättre på axeln, och jag tycker att den kändes väldigt gedigen - det enda negativa var väl priset - 12'900 skulle de ha för den på Torsbo. Killen i affären sa att den antagligen var skjuten ca. 5000 skott med - inget glapp eller missfärgningar på stocken kunde jag se.

Vad tror ni om bössan - är det någonting att ha? Vad jag har förstått ska Browning vara bra (i klass med Beretta, SBK och Miroku). Är det ett vettigt pris (jag vet inte hur gammal den är)?

Tacksam för snabba svar - den är undanlagd, och jag ska höra av mig i veckan.

Publicerat
  • Författare

Att jag ska använda den till mestadels jakt på rådjur och fågel kan tilläggas - men lite bana blir det ju ;D - träning måste ju alla ha.

Publicerat

Vad jag tycker,

att du skall be om att få provskjuta med den,

för att säkerställa att den passar,

det är en fin pang, om priset har jag ingen aning men det är säkert ok.

Vad du köper är kvalité och ett vapen att bruka under en lång, lång tid av ditt jägarliv.

/Christian

Publicerat

Jag köpte en begagnad sådan här ifjol,kan säga att jag är mycket nöjd med bössan kostade 1150euro här så prismässigt är det väl ungefär samma!

Publicerat
  • Författare

Man tackar! Provskjuta vore ju toppen, men nu kommer jag inte att se bössan igen. Jag bor nämligen i Örebro - så de skickar bössan om jag bestämmer mig för att ta den. En vän ska kolla med en av hans vänner (vapenhandlare) om han har någonting inne - annars slår jag nog till på 425:an.

Publicerat

Känns det bra och du tycker priset är bra så har du nog inget att förlora... Och Torsbo's prissättning är [oftast] inte i överkant... Man kan definitivt göra fynd i deras sortiment! (Jag köpte en S55:a för 3250:- och fick tillbaka pengen när jag bytte... och sen låg den ute för 4500+ efter att jag bytte in den med deras vapensmed! (Som borde veta värdet på en pang!))

Publicerat
  • Författare

Känns det bra och du tycker priset är bra så har du nog inget att förlora... Och Torsbo's prissättning är [oftast] inte i överkant... Man kan definitivt göra fynd i deras sortiment! (Jag köpte en S55:a för 3250:- och fick tillbaka pengen när jag bytte... och sen låg den ute för 4500+ efter att jag bytte in den med deras vapensmed! (Som borde veta värdet på en pang!))

Tack! Just vad jag ville höra - tänkte nämnligen inte betala mer än 10 000, men fastnade verkligen för denna bössa - men tyckte att det lät lite dyrt. Vad jag förstår av dina och tidigare kommentarer så är Torsbos prissättning bra, så antagligen blir det denna pang ;DD. Passar den inte om 3-4 år (växer ju fortfarande - på bredden), så får jag väl i värsta fall byta in den.

Publicerat

Hagel är känsla! Det ska kännas bra... Man jobbar på instinkt och trivs man inte med verktyget funkar det inte...

Jag har mixtrat i sommar med min Beretta, och oavsett hur jag försöker så måste förstaskottet komma ur överpipan, oavsett om jag byter choker etc... det sitter f*n i huvet! Jag har skjutit 1000+ proppar i sommar, och byter jag till att skjuta första med underpipan så känns det "fel"... Trots det så kan jag panga doubleer, eller två singlar, bara första skottet kommer i överpipan... :ph34r:

Hagel är känsla, inte logik! :wub:

Känns det rätt KÖR HÅRT!

Du kommer älska din pang! :wub: :wub:

Publicerat
  • Författare

Jag tror att det blir Browningen, men har PM:at PMT och ska sa vad han säger. Vilka choker ska jag välja? Jag får välja 5 st...

Publicerat

Jag tror att det blir Browningen, men har PM:at PMT och ska sa vad han säger. Vilka choker ska jag välja? Jag får välja 5 st...

Smaksak vad man använder för choker, men jag skulle nog välja ganska "standard", cyl,1/4,1/2,3/4 och full, då klarar du allt. Inte så ofta jag använder trängre än 1/2, men 3/4 och full kan ju vara bra om du skjuter nån jaktstig.

Publicerat

Smaksak vad man använder för choker, men jag skulle nog välja ganska "standard", cyl,1/4,1/2,3/4 och full, då klarar du allt. Inte så ofta jag använder trängre än 1/2, men 3/4 och full kan ju vara bra om du skjuter nån jaktstig.

Jag hade nog skippat 3/4 och tagit två fullchokar fast åandra sidan så hade jag nog skaffat extended rätt kvickt. Har för mej att det är Invector + på dessa bössor..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Ok - låter smart att ha en av "varje". Och då kan jag väl skjuta allt från tunga magnum rådjurs patroner i bly till lätta stålladdningar för lerduvor?

Publicerat

Jag hade nog skippat 3/4 och tagit två fullchokar fast åandra sidan så hade jag nog skaffat extended rätt kvickt. Har för mej att det är Invector + på dessa bössor..

Mvh!

Jag hade skippat chokerna, begärt prisavdrag för dem och sen ringt Nigel på Teague.^^

Men standard funkar och skulle jag välja borrningar skulle det nog bli ett +1 här.:)

Publicerat
  • Författare

Jag hade skippat chokerna, begärt prisavdrag för dem och sen ringt Nigel på Teague.^^

Men standard funkar och skulle jag välja borrningar skulle det nog bli ett +1 här.:)

Jag är ju som en jungfru i denna jungel - Invector? Teague? Så det är bättre att ha 2 st full istääet för en 3/4 och en full? Vad menar du - ska jag köpa Teague istället och be om att få prisavdrag? Vilket pris i så fall?

Publicerat

Jag är ju som en jungfru i denna jungel - Invector? Teague? Så det är bättre att ha 2 st full istääet för en 3/4 och en full? Vad menar du - ska jag köpa Teague istället och be om att få prisavdrag? Vilket pris i så fall?

http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/

Invector och Invector+ är brownings 2 chokesystem, skillnaden är att Invector+ är längre.

Teague ligger i England och gör de premiumchoker jag kör med. De kostar 50-60£/st.

Publicerat
  • Författare

http://www.teagueprecisionchokesltd.co.uk/

Invector och Invector+ är brownings 2 chokesystem, skillnaden är att Invector+ är längre.

Teague ligger i England och gör de premiumchoker jag kör med. De kostar 50-60£/st.

Det är ju bara första pangen - jag tror att jag ber om att få 5 st Invector +, om de har sådana hemma. Cylinder, 1/4, 1/2, 3/4, full? Eller vad sa ni var bäst för allround (allt från bly rådjur till stål lerduvor - kanske lite jaktstig) - skulle man skitta 3/4 och ta 2 st fulla istället?

Visst kan jag skaffa Teague - men som novis kanske det är bättre att se vad jag vill ha - och sedan köpa Teague chokerna för de choker jag använder - eller?

Publicerat
  • Författare

Förresten - vad gör extended för skillnad?

Publicerat

Ok - låter smart att ha en av "varje". Och då kan jag väl skjuta allt från tunga magnum rådjurs patroner i bly till lätta stålladdningar för lerduvor?

Enligt mig så finns det ingen anledning till tunga magnum laddningar till nåt, de får oftast lägre utgångshstighet åxå.

Jag jagar med 30g us.3 och us.5 laddningar i min kal.20 drilling, funkar utmärkt. Det kanske var lite o.t med laddnings snack, sorry i så fall, det finns andra trådar om detta.

Publicerat

Förresten - vad gör extended för skillnad?

Extended= förlängd utanför pipan, du kan skruva i och ur chokerna utan nyckel,bara med händerna. Sen är det så att ju längra choke, ju längre övergång och åtminståne teoretiskt jämnare träffbild.

Publicerat

En 3/4 kan vara bra, jag använder det ofta till jaktstig. Sen ska man komma ihåg att det är en jävla skillnand på hur tätt/öppet olika ammo skjuter, det hänger inte bara på chokerna. en del ammo funkar inte bra i vissa bössor, precis som i kulvapen.

Publicerat

"man skitta 3/4 och ta 2 st fulla istället?"

Absolut inte,

du kan inte skjut stål genom en full med någon vettighet och om det visar sig att du är ungefär så där lika bra som vi andra på att skjuta med hagel, så kommer du att vilja ha tillgång till öppna choker,

om något, 2 st 1/2 istället.

men som frågan är ställd, cylinder, 1/4, 1/2, 3/4 och full.

Teauge chokerna är trevliga, ger bättre/renare resultat och som i mitt fall, då jag är i mycket en ren prylsportare, mer bling för pengen.

/Christian

Publicerat

kanske lite O.T, men...

1/2 med stål = 3/4 med bly?

3/4 med stål = Full med bly?

Har för mig att jag fått detta förklarat för mig varför jag handlade 1/4 och 1/2 samt Full, Teague Ported till min Beretta. Ska nog komplettera med en 3/4 också senare.

Svårt att uttrycka mig begripligt men vad jag menar är att stålet tar mer plats och då tränger en 1/2 choke samman som motsvarande 3/4 med blyhagenl. Så har jag tolkat det iallafall.

Har förmodligen mest otur när jag tänker nu...

Publicerat
  • Författare

kanske lite O.T, men...

Har för mig att jag fått detta förklarat för mig varför jag handlade 1/4 och 1/2 samt Full, Teague Ported till min Beretta. Ska nog komplettera med en 3/4 också senare.

Svårt att uttrycka mig begripligt men vad jag menar är att stålet tar mer plats och då tränger en 1/2 choke samman som motsvarande 3/4 med blyhagenl. Så har jag tolkat det iallafall.

Har förmodligen mest otur när jag tänker nu...

Jag tror att jag förstår - då blir det nog cyl, kvart, halv, trekvart, och full. Stål skjuter tätare, så med stål blir det: cyl=kvart, kvart=halv osv.

Publicerat

kanske lite O.T, men...

Fast tvärtom.

Choker är ratade med bly i åtanke o sen varierar det väldigt med hur de är formade osv såsom PMT skulle ha förklarat,

men att skjuta med något tätare än 1/2-3/4 med stål är inte bra, det ger skitresultat då man stör hagelkolumnen för mycket.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Fast tvärtom.

Choker är ratade med bly i åtanke o sen varierar det väldigt med hur de är formade osv såsom PMT skulle ha förklarat,

men att skjuta med något tätare än 1/2-3/4 med stål är inte bra, det ger skitresultat då man stör hagelkolumnen för mycket.

/Christian

Jag skickade ett PM till PMT igår - får se om han svarar - i morgon ringer jag och säger att jag vill ha bössan, om han inte har svarat innan dess och säger att bössan bara är skit ;P.