Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vill ta bort IE från datorn - hur gör jag?

Featured Replies

Publicerat

Som ni såg så vill jag ha bort IE från datorn. Anledningen är att den senaste uppdateringen (tror det var 9..) sabbade allt som var bra. Jo, jag vet att en del anser att det inte finns något bra med IE, men för mig funkade allt bara bra. Tills senaste uppdateringen, som sagt.

Men det är en sak till jag behöver hjälp med... Jag använder mig av Mozilla Firefox nu, men jag får inte bort alla förbaskade röda streck som bombarderar allt jag skriver! Det gick inte att ladda ner den svenska varianten när jag tankade ner den. Men det kanske var tillfälligt och att jag nu kanske ska avinstallera och ladda ner på nytt? Eller bör jag byta till något annat? Crome? Tar gärna emot förslag.

Sen vill jag ha en viss sida som startsida och jag hittar inte hur man gör det på MF. Behöver tips där med... :blush:

Någon har flyttat min tråd utan att jag fick veta det vilket gör shamani snurrig. <_< Bara så du vet. <_<

Publicerat

Safari! http://www.apple.com/se/safari/

Och jag vet faktiskt inte hur/om man kan operera bort IE... Jag håller mig borta från den (och PC i största allmänhet) så mycket jag kan!

Publicerat

Nu är inte jag den data nörden jag har varit en gång i tiden. :blush:

Men om jag inte är helt snett ute så kan du dessvärre inte avinstallera IE. Detta på grund av ett den är helt integrerad i operativsystemet, och har så varit sen Windows 98!

Publicerat

Hämta hem Chrom och gör det till standardwebläsare.

Det var lite bökigt med att föraq över bokmärken till Chrom men sedan gick det bra.

Uppe i högra hörnet sitter infoga bokmärken, övriga bokmärken m. m.

Jag har då inte lyckats med att få det till vänster sida som det är i firefox och IE.

Någon som har tips på hur man gör det isf, så är jag tacksam för tips.biggrin.gif

Publicerat

I Windows XP så går du in i Startmenyn och väljer Kontrollpanelen,

I Kontrollpanelen så klickar du på Lägg till eller ta bort program.

Under Lägg till och ta bort program så har du en kolumn med Ikoner till vänster.

klicka på Lägg till/ ta bort Windowskomponenter, skrolla ned i listan så hittar du på Internet Explorer, bocka ur rutan och tryck Nästa>.

nu ska du vara av med IE.

Mvh Matte

Publicerat
  • Författare

I Windows XP så går du in i Startmenyn och väljer Kontrollpanelen,

I Kontrollpanelen så klickar du på Lägg till eller ta bort program.

Under Lägg till och ta bort program så har du en kolumn med Ikoner till vänster.

klicka på Lägg till/ ta bort Windowskomponenter, skrolla ned i listan så hittar du på Internet Explorer, bocka ur rutan och tryck Nästa>.

nu ska du vara av med IE.

Mvh Matte

Det verkar som det är samma på Windows 7. :)

Publicerat

Det verkar som det är samma på Windows 7. :)

Tänk bara på att allt som på operativsystemsnivå nyttjar IE också falerar... Själv skulle jag låta skiten vara kvar men köra Safari eller Chrome som default-läsare...

Publicerat
  • Författare

Jag har låtit den vara kvar, men den ligger inte lättillgängligt längre.

Ingen verkar använda Firefox...? :unsure: Vad gör t ex Chrome bättre än Firefox?

Publicerat

Ingen verkar använda Firefox...? :unsure: Vad gör t ex Chrome bättre än Firefox?

Jag kör firefox ;) chrome e väl ok men inte i min burk :D

Publicerat

Som ni såg så vill jag ha bort IE från datorn. Anledningen är att den senaste uppdateringen (tror det var 9..) sabbade allt som var bra. Jo, jag vet att en del anser att det inte finns något bra med IE, men för mig funkade allt bara bra. Tills senaste uppdateringen, som sagt.

Men det är en sak till jag behöver hjälp med... Jag använder mig av Mozilla Firefox nu, men jag får inte bort alla förbaskade röda streck som bombarderar allt jag skriver! Det gick inte att ladda ner den svenska varianten när jag tankade ner den. Men det kanske var tillfälligt och att jag nu kanske ska avinstallera och ladda ner på nytt? Eller bör jag byta till något annat? Crome? Tar gärna emot förslag.

Sen vill jag ha en viss sida som startsida och jag hittar inte hur man gör det på MF. Behöver tips där med... :blush:

Någon har flyttat min tråd utan att jag fick veta det vilket gör shamani snurrig. <_< Bara så du vet. <_<

Röda sträck får jag med men bryr mig inte om dem :D

Publicerat

Tänk bara på att allt som på operativsystemsnivå nyttjar IE också falerar... Själv skulle jag låta skiten vara kvar men köra Safari eller Chrome som default-läsare...

Inte under Windows 7 eftersom Microsoft blev fällda i domstol för just det.

IE är en styggelse som man inte vill ha installerad!

Chrome är sådär och hade jag inte FF så skulle jag köra Opera i stället.

FF har absolut bäst extensions så det passar mitt syfte bäst.

Publicerat
  • Författare

Inte under Windows 7 eftersom Microsoft blev fällda i domstol för just det.

IE är en styggelse som man inte vill ha installerad!

Chrome är sådär och hade jag inte FF så skulle jag köra Opera i stället.

FF har absolut bäst extensions så det passar mitt syfte bäst.

Jag undrar om jag inte fick en förfrågan om det när jag startade upp datorn första gången...

Vad menar du med "extensions"?

Publicerat

Den är lite snabbare än firefox bl. a. biggrin.gif

Publicerat

Den är lite snabbare än firefox bl. a. biggrin.gif

Lite?!? Ursäkta svärandet, men Firefox sen ett par generationer tillbaka är lika segt som Internet Exploder. När det kom så var det enda vettiga alternativet, men det var då...

-- Mats, som kör Chrome och Chromium

Publicerat

Lite?!? Ursäkta svärandet, men Firefox sen ett par generationer tillbaka är lika segt som Internet Exploder. När det kom så var det enda vettiga alternativet, men det var då...

-- Mats, som kör Chrome och Chromium

Chrome är just nu något snabbare än FF på vissa saker men jag kör inte chrome av flera anledningar.

En av dessa är hur Google samlar statistik på användarnas "surfvanor" och det tänker inte jag ge dem i alla fall.

En av de största datorintrången jag har sett var Google desktop, dvs deras sökmotor lokalt på datorn för att hitta texter och filer.

När den indexerade så laddade den upp all textuell information på datorn (alla emails inkluderade) till Google och det är kanske inget man vill... Och detta hittade man inget i det finstilta om!

Sätt en sniffer typ Wireshark och kör Google desktop search så får ni se vad jag menar!

Publicerat
  • Författare

Och extensions, wizard?

Publicerat

Och extensions, wizard?

Extensions är applikationstillägg som kan göra ändringar i informationen som man laddar ner i browsern (HTML).

T ex använder jag mig av Live HTTP Headers för att kolla alla POST som görs, Web developer toolbar för att underlätta utveckling samt bugzilla för att ha ett enkelt rudimentärt debug interface.

Använder även en del greasemonkey för att modifiera utseendet på en del sidor som jag frekvent använder mig av men som jag anser har någon brist.

Sedan finns det diverse hjälpmedel som kan assistera en vid nedladdningar och liknande... The sky is the limit liksom ;)

Publicerat
  • Författare

Tack alla! Ni är guld värda! :wub:

Publicerat

Jag kör firefox ;) chrome e väl ok men inte i min burk :D

+1

Jag kör firefox och opera i min burk och är nöjd med båda.

Publicerat
  • Författare

Ni som kör med Firefox - hur gör jag för att få den som standard (istället för IE)? Jag har kollat "överallt" (tydligen inte där man gör ändringen, dock...)!

Och en annan sak - Hur gör jag för att välja den sökmotor jag vill ha? Har fått något jag inte vill ha. <_<

Publicerat

Ni som kör med Firefox - hur gör jag för att få den som standard (istället för IE)? Jag har kollat "överallt" (tydligen inte där man gör ändringen, dock...)!

Och en annan sak - Hur gör jag för att välja den sökmotor jag vill ha? Har fått något jag inte vill ha. <_<

Under FF så hittar du en liten pil bredvid sökfältet, klicka på den så får du upp dom sökmotorer du har installerat på datorn, välj Hantera Sökmotor och välja Google och flytta upp den.

Gällande Standard läsare så finns den inställningen under FF Verktyg/ Inställningar/ Avancerat Kontrollera Vid Start om Firefox är Standardwebbläsare.

Annars under Kontrollpanelen/ Lägg till Ta bort Program/ Ange programåtkomst för standardprogram/ Anpassa, Detta förutsätter Win Xp.

Mvh Matte

Publicerat
  • Författare

Under FF så hittar du en liten pil bredvid sökfältet, klicka på den så får du upp dom sökmotorer du har installerat på datorn, välj Hantera Sökmotor och välja Google och flytta upp den.

Gällande Standard läsare så finns den inställningen under FF Verktyg/ Inställningar/ Avancerat Kontrollera Vid Start om Firefox är Standardwebbläsare.

Annars under Kontrollpanelen/ Lägg till Ta bort Program/ Ange programåtkomst för standardprogram/ Anpassa, Detta förutsätter Win Xp.

Mvh Matte

Det här hjälpte! Tack! Nu har jag det som jag vill ha det! :wub:

Jag hittade till och med hur jag skulle få bort de f-bannade röda strecken. :)

Publicerat
  • Författare

Ok... EN sak till... När jag klickar på en länk vill jag att det öppnas ett nytt fönster (eller ny flik), men som det är nu så ändrar den det jag använder. Gillar INTE det. <_< Och jag hittar inte alternativet att få det i nytt fönster. Som påminnelse så har jag pc och Windows 7.

Publicerat

Verktyg -> Inställningar -> Flikar -> (Bocka av eller i beroende på vad du vill ha) Öppna i nya flikar i stället för nya fönster

Publicerat
  • Författare

Verktyg -> Inställningar -> Flikar -> (Bocka av eller i beroende på vad du vill ha) Öppna i nya flikar i stället för nya fönster

Då provar jag det - igen... -_-