Publicerat Augusti 5, 201114 yr För mig som inte handladdar och får in mindre pengar än jag önskade men fortfarande vill envisas med att dra ett par hundra skott i månaden med klass 1 bössorna så gäller det att leta så billig ammo som möjligt. Däremot vill man ju ha ammo som inte sabbar bössan samtidigt så då är frågan, vilka av dom billigare sorterna ska jag akta mig för? Sellier&Belliot vet jag många som säger är dåliga men varför är dom dåliga? Jag har kört någon ask med den ammon i kombin som jag fick med då jag köpte bössan och så någon ask i 30-06an och inte direkt märkt av något. Självklart vill jag ha tips på bra ammo också, inte bara billig och bra, jag har kört mycket på Normas ammo till övning och den funkar bra i mina bössor och är inte alltför dyr.
Publicerat Augusti 5, 201114 yr För mig som inte handladdar och får in mindre pengar än jag önskade men fortfarande vill envisas med att dra ett par hundra skott i månaden med klass 1 bössorna så gäller det att leta så billig ammo som möjligt. Däremot vill man ju ha ammo som inte sabbar bössan samtidigt så då är frågan, vilka av dom billigare sorterna ska jag akta mig för? Sellier&Belliot vet jag många som säger är dåliga men varför är dom dåliga? Jag har kört någon ask med den ammon i kombin som jag fick med då jag köpte bössan och så någon ask i 30-06an och inte direkt märkt av något. Självklart vill jag ha tips på bra ammo också, inte bara billig och bra, jag har kört mycket på Normas ammo till övning och den funkar bra i mina bössor och är inte alltför dyr. Detta är visserligen en gammal tråd men som tål att dammas av. Detta är väl ett tecken på dålig fabriksammo. Visserligen en gammal tråd men det gäller väl fortfarande. http://www.jaktsidan...-sellierbellot/
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Barnaul (rysk ammunition) är nog läge att passa sig för även om den är billig. Hylsorna som inte är av mässing utan stål av någon form har ett spår för att passa i bandmatade kulsprutor. Spåret syns knappt efter att ammunitionen är avfyrad. Eldkvastarna även i långa pipor är iögonfallade och knallen är brutal. Jag själv har inte haft problem med S&B övningsammo, men i kompisarnas bössor har det ibland varit krångel att få upp slutstycket. Detta har gjort att jag gått ifrån S&B:s helmantel. Jaktammunitionen däremot verkar inte hålla samma låga kvalité enligt vissa. Goda erfarenheter har jag av reminingtons UMC fabriksladdade & Scandium, med dessa slipper du ovanstående.
Publicerat Augusti 6, 201114 yr För mig som inte handladdar och får in mindre pengar än jag önskade men fortfarande vill envisas med att dra ett par hundra skott i månaden med klass 1 bössorna så gäller det att leta så billig ammo som möjligt. Däremot vill man ju ha ammo som inte sabbar bössan samtidigt så då är frågan, vilka av dom billigare sorterna ska jag akta mig för? Sellier&Belliot vet jag många som säger är dåliga men varför är dom dåliga? Jag har kört någon ask med den ammon i kombin som jag fick med då jag köpte bössan och så någon ask i 30-06an och inte direkt märkt av något. Självklart vill jag ha tips på bra ammo också, inte bara billig och bra, jag har kört mycket på Normas ammo till övning och den funkar bra i mina bössor och är inte alltför dyr. Om du skjuter som du skriver upp emot 2000 skott om året skulle du tjäna MASSOR på att ladda själv, vore jag i dina kläder skulle jag lätt börja ladda själv.
Publicerat Augusti 6, 201114 yr Om du skjuter som du skriver upp emot 2000 skott om året skulle du tjäna MASSOR på att ladda själv, vore jag i dina kläder skulle jag lätt börja ladda själv. kunde inte sagt det bättre.
Publicerat Augusti 7, 201114 yr Författare Barnaul (rysk ammunition) är nog läge att passa sig för även om den är billig. Hylsorna som inte är av mässing utan stål av någon form har ett spår för att passa i bandmatade kulsprutor. Spåret syns knappt efter att ammunitionen är avfyrad. Eldkvastarna även i långa pipor är iögonfallade och knallen är brutal. Jag själv har inte haft problem med S&B övningsammo, men i kompisarnas bössor har det ibland varit krångel att få upp slutstycket. Detta har gjort att jag gått ifrån S&B:s helmantel. Jaktammunitionen däremot verkar inte hålla samma låga kvalité enligt vissa. Goda erfarenheter har jag av reminingtons UMC fabriksladdade & Scandium, med dessa slipper du ovanstående. Just det där med att det är svårt att få upp slutstycket känner jag igen från min 30-06 med just S&B övningsammo jag började fundera på vad som var fel på bössan och hade inte en tanke på ammon:p Om du skjuter som du skriver upp emot 2000 skott om året skulle du tjäna MASSOR på att ladda själv, vore jag i dina kläder skulle jag lätt börja ladda själv. ca 1500-2000 skott per år blandat 6.5x55 och 30-06 går det ju åt, exakt mängd beror på hur länge snön ligger kvar, sålänge skjutbanan är stängd pga snö blir det väl ca 50 skott i månaden men desto mer med 22an. Jag har tänkt att jag ska börja handladda, dels för att slippa snåla på övningsskyttet med jaktammo dels för att få ner kostnaderna och kanske dessutom ha råd att skjuta mera med kombin än jag har nu. Jag har dock ingen som kan i närheten som kan hjälpa mig i början och jag tendererar att slarva och lära mig av mina misstag då jag ska lära mig att göra saker från böcker så har inte riktigt vågat mig på handladdning ännu.