Publicerat Maj 11, 200718 yr Idag rök det sista hopp jag hade för Sellier&Bellot.. Visst, hagel som bokstavligen runnit ur pipan, usel precition, endel klick och nu sist hoppade tändhatten ur och gav ansiktet en dusch av krutgaser.. Svider ännu lite i ögonen :- En fabriksladdad Sellier&Bellot 222R avfyrad i en Remington Mohawk. Jag klarade mig med lite skit i ögonen och något förvånad.. Det är i såna här stunder man påmins om att man kan reparera nästan allt utom synen :-X :-[ Mvh
Publicerat Maj 11, 200718 yr Idag rök det sista hopp jag hade för Sellier&Bellot.. Visst, hagel som bokstavligen runnit ur pipan, usel precition, endel klick och nu sist hoppade tändhatten ur och gav ansiktet en dusch av krutgaser.. Svider ännu lite i ögonen :- En fabriksladdad Sellier&Bellot 222R avfyrad i en Remington Mohawk. Jag klarade mig med lite skit i ögonen och något förvånad.. Det är i såna här stunder man påmins om att man kan reparera nästan allt utom synen :-X :-[ Mvh Aj tusan, det var inte bra det. > Det är otäckt med sådana händelser. >
Publicerat Maj 11, 200718 yr O fy fan Såna har jag skjutit i min 222a, 45 st utan några trycktecken än så länge. Man blir ju lite skeptisk :-
Publicerat Maj 11, 200718 yr jag dricker tjeckis öl,men skjuter inte det,men dom som skjuter i min pistolklubb 9mm,gillar s&b fast dom har mest krutrester kvar,sen att dom är bra eller dåliga säger jag inget om,har skjutit sönder min bössa med normas skott i 22-250 en gång,slog ut den gammla klassiska säkrings knepet.men vissa gillar skotten andra inte
Publicerat Maj 11, 200718 yr Jag brukar poffa en ask eller två om året och visst det är inte den bästa träffbilden men inte heller sämre än övrig fabriksladdad övnings ammo, den bästa jag hittat är remington, de problem du fått är inte att leka med och hör av dig till generalagenten med din erfarenhet.
Publicerat Maj 11, 200718 yr Den ammon går ruskigt bra i min 8x57 . Den samskjuter dessutom med oryx,märkligt vad olika det kan vara,. /M.
Publicerat Maj 12, 200718 yr Författare Brukar skjuta ett par askar ibland och visst, dem smäller och duger till mängdövning men någonstans där tar det stop. Tavlorna klagar inte för en dålig träff, men det här var en lite otrevligare upplevelse. Hur pass vanligt är detta? Att hylshalsar spricker hör man ju ibland, men lite mer sällan att tändhatten ploppar ur.. Är det någon idé att kontakta återförsäljare/generalagent? På dem flesta hylsor visade hattarna högt tryck, vilket iofs får anses som standard för s&b... Mvh
Publicerat Maj 12, 200718 yr Och så kommer arselet som måste stická ut ;D Skjuter ca 300 .308W S&B om året har aldrig haft problem. Men så är jag ju Heym ägare också. Håller annars med om uttrycket billigt blir dyrt rent generellt. Men jag är nöjd och ogillar Norma då dom har behandlat mig som skit fler än en gång. Stryk skulle dom ha, hela jäkla Åmotfors ;D ;D
Publicerat Maj 12, 200718 yr Tycker faktiskt att alla borde jaga och skjuta med Normas ammo!! Hmm, du har har aldrig köpt en dansk fläskfilé till restaurangen heller då hoppas jag din (norske) fullblodspatriot. :-* Valet är fritt, Oryx i 308W har jag skrivit spaltmeter om både här och till Norma. Använder nu uteslutande finsk sisu i form av Mega och hammerhead till jakt förutom i 7x57 där jag har RWS. S&B gick jag över till efter mitt lager av armé ammo tog slut. (3000 plugg) MVH
Publicerat Maj 12, 200718 yr Det låter ganska otrevligt det där. Men var det bara gaser från tändhatten som kom bakåt eller tryktes även krutgaserna bakåt?
Publicerat Maj 12, 200718 yr Öststats ammo har aldrig tillhört mina favoriter. Oavsett hagel eller kula. Dom är billiga men kvalite kan dom inte ens stava till
Publicerat Maj 12, 200718 yr Kan ju bli en aldrig så liten varnagel för oss alla!! Kanske dags att skaffa sig de där skytteglasögonen i alla fall!! :-Och MKJ! Faktiskt inte!! Danskt fläskkött är, generellt sett, av undermålig kvalitet!! Stressade grisar fulla med allehanda droger är inget jag eller min familj äter!! Men visst!! Billigt är det ju! Undrar varför?? > Jim Svenska grisar är inte mindre stressade. Dom får även antibiotika när så krävs. Hemmauppfödd nasse är att föredra ;D
Publicerat Maj 12, 200718 yr Författare Det låter ganska otrevligt det där. Men var det bara gaser från tändhatten som kom bakåt eller tryktes även krutgaserna bakåt? Jag är inte rätt man att bedömma sånt men iaf, när det small kände jag heta gaser spruta i ansiktet och smällen kändes onormal, samt att det rykte från slutstycket. När jag öppnade slutstycket låg tändhatten löst och sittuationen kändes olustig.. Aldrig varit ett stort fan av S&B och det här var väl bara en tidsfråga. Varken jag eller bössan tycks ha tagit skada så man får ta det som en varning. Mvh
Publicerat Maj 12, 200718 yr Ja, det låter onekligen olustigt. Tål att tänkas på vid nästa ammo-inköp. :-
Publicerat Maj 12, 200718 yr Jag hörde idag på kursen att det är fler som råkat ut för ditt missöde med S&B och då i olika kalibrar. //Roggman66
Publicerat Maj 12, 200718 yr Det som har hänt Jonti är väldigt obehagligt, i lumpen hände det rätt ofta med såväl 4an som 5an, speciellt när man tog av påsen. Att ha glasögon vid övningsskytte anser jag vara lika viktigt som hörselkåpor. Sellier& Bellot är ett varumärke med rätt gott renume i Europa, tvivlar att ett EU land kan sälja ammo som inte lever upp till satta krav. Tjeckien är ett framgångsrikt vapen tillverkande land som bara hade otur när jänkarna gjorde upp med Stalin om var gränsen skulle gå. Med varumärken som BRNO och Meopta är man väl i framkant med andra dyrare fabrikat. Har inte märkt någon skillnad i hylsornas kvalite jmf med Norma när jag handladdar heller. MVH
Publicerat Maj 12, 200718 yr Oryx tycker jag är en billig kopia som inte håller hela vägen, så fort det bli lite fart så funkar den inte som den ska, jag håller med MKJ Norma har överskattat sig själva och har priser på ammo och inte gör bättre ifrån sig än någon annan. Själv jagar jag med Federals Throphy bonded och övningsammon från Remington de samskjuter rätt bra i min bössa. Ska man stödja nationella tillverkare av fabriksammo så kan man vända sig till Rhino eller någon som laddar åt en om man nu inte gör det själv, Norma är inte ensamma i sverige även om de själva vill kalla sig nationalklenod.
Publicerat Maj 13, 200718 yr Bristande kvalitetskontroll, eller........? Tror att Sellier&Bellot kan om dom vill, vissa kalibrar verkar fungera utan problem. Min erfarenhet av S&B inskränker sig till spruckna hylshalsar och tecken på högt tryck vid köpeammo (7,62x54R), samt att hylsorna tar slut väldigt fort vid hemladdning, detta gjorde att jag omedelbums köpte hylsor från Lapua (dessa fungerar utmärkt). Precisionen och priset hos S&B tilltalar mig - risken för haveri gör att jag undviker märket i fortsättningen. Raggarö
Publicerat Maj 13, 200718 yr Precisionen och priset hos S&B tilltalar mig - risken för haveri gör att jag undviker märket i fortsättningen. +1 !
Publicerat Maj 13, 200718 yr Jag har aldrig heller råkat ut för något med Sellier Bellot. Har skjutit ca 1000 kulsmällar/år de sista 3 åren med just S&B i sexohalvan men efter att ha läst att fler o fler har problem är det nog värt att lägga lite mera pengar på övningsplugg från Norma i fortsättningen. :-