Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjutning i Veddige den 13/8 Vad ska vi ha som skjutmål?

Featured Replies

Publicerat

Jag ska ha en lite skjutning i en grushåla nu på lördag där vi ska skjuta långhåll lerduvor .22a och pistol. Den som vill är välkommen det är bara att säga till

Nu till min fråga. Hur ska jag göra med skjutmål??? Vad ska vi skjuta på. Kom med tips på vad jag kan använda och göra det hela lite roligare.

Publicerat

Tips nr 1 är att inte ta på dig allt själv utan istället delegera ansvar på deltagarna. Om inte annat så sparar du in en karta Losec ;)

Jag tar med min 22-snurra vilken alla är mer än välkomna att panga på (ligger ändå alltid i bagagen och skräpar).

Publicerat
  • Författare

Det låter som en bra ide. Pappa fixar lerduvor rabbit och kastare och en 22 snurra sen har jag ett gäng plyfatavlor som vi kan sätta på tavlor på. Vet du var jag kan hitta bra tavlor och skriva ut. Har inte Henrik lagt ut en tråd med tavlor i ?

Publicerat

Jag har nog en oanvänd vildsvinstavla från Canaxa liggande här nånstans. I övrigt så åker jag med Magnus till Torsbo på fredags, så om det saknas något så kan jag komplettera efter behov ;)

Publicerat
  • Författare

Då ska jag kolla över vad jag har å så ser vi om det är något som saknas. ska fixa lite plåtmål från jobbet med.

Jag vet att Robban inte kan men om du har någon som är sugen på att hänga med så är alla varmt välkomna

Publicerat

Jag har nog en oanvänd vildsvinstavla från Canaxa liggande här nånstans. I övrigt så åker jag med Magnus till Torsbo på fredags, så om det saknas något så kan jag komplettera efter behov ;)

OM ni kör den, tavlan alltså kan ni tejpa fast en ballong med mjöl i på baksidan så kan alla se om man får träff i det vitala, ni kan ju förslagsvis köra lite utslagstävlingar, ie,

där skyttar utmanas med att ta skott på det avstånd, de säger att de kan ta en gris, typ fristående eller något?!

vattenfyllda mjölkpaket,

vi har sådan här 2 liters plastpaket med gammeldags mjölk här, perfekta mål på 300+ meter, på kortare håll är de ingen match alls.

men med hagel är de roliga... ;) iofs.

/Christian

Publicerat

Jag vet att Robban inte kan men om du har någon som är sugen på att hänga med så är alla varmt välkomna

Sem "Münsterlove" är bjuden av mig på order av dig och har "förstått", men ej bekräftat ännu.

Publicerat

Jag tror att lerduvor spridda slumpmässigt på alla avstånd kommer hålla kulskyttarna sysselsatta iaf ;)

Kan tänka mig att bistå med x antal duvor i sandhögarna för denna övning - önskar bekräftelse på detta också :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

OM ni kör den, tavlan alltså kan ni tejpa fast en ballong med mjöl i på baksidan så kan alla se om man får träff i det vitala, ni kan ju förslagsvis köra lite utslagstävlingar, ie,

där skyttar utmanas med att ta skott på det avstånd, de säger att de kan ta en gris, typ fristående eller något?!

vattenfyllda mjölkpaket,

vi har sådan här 2 liters plastpaket med gammeldags mjölk här, perfekta mål på 300+ meter, på kortare håll är de ingen match alls.

men med hagel är de roliga... ;) iofs.

/Christian

Ja såna mjölkpaket har vi här med och det kan ju vara något så ser man hur ont det kan göra med en hagelsvärm i magen. :ph34r:

Jag tror att lerduvor spridda slumpmässigt på alla avstånd kommer hålla kulskyttarna sysselsatta iaf ;)

Kan tänka mig att bistå med x antal duvor i sandhögarna för denna övning - önskar bekräftelse på detta också :rolleyes:

Lerduvor är ju en bra ide. Vi har en låda med gamla gula lerduvor som vi kan skjuta på jag ringer nog dig lite senare i kväll.

Publicerat

Sök på nätet så hittar du roliga tavlor, som denna till ex :lol:

post-4059-0-97603800-1312819998_thumb.jp

Publicerat

"Små lerduvor" = Ägg

Fruktansvärt roligt, det splattar fint vid träff ;)

Raggarö

Publicerat

"Små lerduvor" = Ägg

Fruktansvärt roligt, det splattar fint vid träff ;)

Mycket bra idé! Träffade ett ägg på 540 meter på andra skottet ifjol :rolleyes: (nu fick egot sitt...)

Hursomhelst en bra idé så jag tar med ett större antal ägg på lördag vilka vi placerar ut i sanden ;)

Publicerat

Skjuter ni dåligt får ni väl ta ett antal större ägg :blink:

Pinne, metrev och lim så hänger äggen fritt, då är risken mindre att de går sönder av halvmissar och grussprut (på 540 meter :lol:)

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Mycket bra idé! Träffade ett ägg på 540 meter på andra skottet ifjol :rolleyes: (nu fick egot sitt...)

Hursomhelst en bra idé så jag tar med ett större antal ägg på lördag vilka vi placerar ut i sanden ;)

Ägg låter ju asbra ju. Man kan ju tävla och den som vinner kan ju få äran att bli årets ägg î‰î„…

Publicerat
  • Författare

Såhära ser grushålan ut som vi ska skjuta i på lördag

IMG_1361-131.jpg

IMG_1450-3.jpg

Publicerat

Jag kommer ytterligt gärna, om det är okej. Blir min första långhållssession så förvänta er inga vidare prestationer från min sida. Kommer mest för att se hur det går till och förhoppningsvis lära mig något.

Säg till om jag kan hjälpa till med något.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju kanon bra ju och du är så välkommen. Jag skickar ett pm till dig senare i kväll om lite info och.

Publicerat

Tror jag skall pallra mej dit om ett par timmar B)

Publicerat
  • Författare

IMG_0939-37.jpg

IMG_0927-25.jpg

IMG_0949-47.jpg

IMG_0951-49.jpg

Publicerat

Ja kul var det, och kanonväder blev det oxå.

Gammal som ung fick prova på olika vapen

Sedan kom landsfiskalen, men så doftade det oxå mumma från

Daniels grill, så det var väl det :rolleyes:

"Sanning" Någon granne hade ringt o undrat över allt smällande ?

så dom kollade upp läget, Förövrigt riktigt trevliga poliser :ph34r:

Tack alla för en toppendag // Wrangler

Publicerat

Mycket lyckad tillställning!

Man fick prova sitt nya vapen, provskjuta lite mycket trevliga byggen, och framförallt träffa mycket trevligt folk.

Särskilt tack till Exabit för engagemang och instruktioner.

När man såg länsman komma körandes blev man ju lite nervös först, men de var ju hur trevliga som helst. Riktigt schyssta killar.

Tack Swinxs!

Publicerat

Särskilt tack till Exabit för engagemang och instruktioner.

The pleasure was all mine ;) For ovrigt sa ger jag dig haermed smeknamnet "Leif GW" - baer det med stolthet (tva smarta herrar som jagar :D )

Publicerat
  • Författare

The pleasure was all mine ;) For ovrigt sa ger jag dig haermed smeknamnet "Leif GW" - baer det med stolthet (tva smarta herrar som jagar :D )

Klockrent :)

Publicerat

Skumt.. det LÄR ju ha smällt intensivare och mer om er och trots det så fick ni bara en lugnt IG-patrull.. Snacka om att Stockholmspolisen måste ha sett Riala grejen som ett utmärkt övningstillfälle mest :angry:

Man skulle skicka detta till någon chef i Stockholm med budskapet Se och lär!

Ni verkar ha haft en supertrevlig dag, kul!!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Skumt.. det LÄR ju ha smällt intensivare och mer om er och trots det så fick ni bara en lugnt IG-patrull.. Snacka om att Stockholmspolisen måste ha sett Riala grejen som ett utmärkt övningstillfälle mest :angry:

Man skulle skicka detta till någon chef i Stockholm med budskapet Se och lär!

Ni verkar ha haft en supertrevlig dag, kul!!

Mvh!

Ja jag kan bara säga att det smällde riktigt rejält en stund och poliserna skötte det riktigt exemplariskt och mycket snyggt. Så skulle dom alltid vara i bemötanden.