Publicerat Augusti 12, 201114 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/08/Ledarskribent-vill-ha-jakt-under-fredningstid-1.17319/ Tillräckligt ointresserad och okunnig och förbannad på en viss villt art så kan man möjligtvis få för sig att föreslå jakt året om. Men allmän jakt på annans mark? Det är för dumt för att man skall bli riktigt upprörd. Men skrattet kanske känns lite...
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Hon behöver uppenbarligen läsa på om både det ena och det andra när det gäller jakt och äganderätt.. Sicken stolla..
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Jadu.... mycket ska man tydligen läsa innan man dör. Detta måste ju vara det dummaste jag någonsin hört, människan måste ju vara totalt sinnesförvirrad.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Lyckligtvis är det ingen folkvald politiker det handlar om utan en skribent på en liten tidning. Dock är det ett mycket märkligt uttalande... Att man i enighet med allemansrätten skulle få ge sig ut med vapen och jaga vart man vill??? Det var inte En ding ding värld hon jobbade på?
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Som av rent socialantropoligiskt intresse kan mottagandet av artikeln vara betydelsefullt. Det avslöjar en del om hur den där "allmänheten" tänker som en del anser sig ha sådana insikter om, för egen del förbryllar den mig mest bara hela tiden. Avseende innehållet är det uppenbart att det är nyhetstorka på Gotland och någon har valt att ta en position och åsikt som ligger utöver det vanliga för att väcka intresse och reaktioner. /Christian
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Tja, jag kan till viss mån förstå skribenten. Rådjuren på gotland är ju som ni vet inplanterade av några personer som sket i vad alla andra markägare sa och tog saken i egna händer. Andreas
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Tänk på alla sjukdomar som kan spridas med flyttfåglar! Fri jakt utmed stränderna skulle kanske vara lösningen där också? Utrotningsjakt är nog inte svaret på dagens i-landsproblem. Jaga enligt jakttabellen och ät gott viltkött, men var försiktig med ALLA fästingar. Tamkatter sprider j-ligt med fästingar, och påverkas i princip inget av de olika sjukdomarna. Man kan inte gå ut i naturen och tro att allt ska vara störningsfritt och välstädat.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Kul läsning ! Kan undra vad hon gick på när hon komponerade det, möjligen ren ilska för att hennes Tulpaner blivit uppätna i trädgården!
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Tja, jag kan till viss mån förstå skribenten. Rådjuren på gotland är ju som ni vet inplanterade av några personer som sket i vad alla andra markägare sa och tog saken i egna händer. Andreas Det finns massor av exempel på detta genom tiderna, tex fälthare.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Och vildsvin. Och Kanadagås. Signalkräfta. Du har helt rätt, listan kan göras lång på olagliga "stödutsättningar". Snart får vi väl gott om tvättbjörn också. I min jobbkommun (södra Sverige) förekommer frekvent övervintrande sköldpaddor! Kackerlackor och vägglöss från semestern ska vi inte glömma.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Författare Nu skulle jag då vilja säga att diskussionen om ifall man skall utrota rådjuren på Gotland eller ej. Eller Fältharen på Öland, Eller Mårdhunden i Tonredalen eller rödräven på fjällrävs fjäll. Det är en separat diskussion. Vissa av arterna skulle jag mycket gärna försöka utrota lokalt. Men idiotin ligger i det här med att släppa jakten fri. Om man inte begriper annat så borde man väl begripa att det blir problem rent säkerhetsmässigt.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Jo, men är det inte så att vissa delar av ön har liknande "frijakt" på räv? Kanske något som skribenten fastnat för? Rent vansinne i vilket fall tycker jag.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Författare Tja hon lyckades med sitt uppsåt d.v.s. få igång en debatt Vet inte om jag tycker det är så mycket debatt. Hon fick uppmärksamhet ja. Men debatt?
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Jag trodde att hon redan hade fått uppmärksamhet så det räckte, men tydligen inte
Publicerat Augusti 12, 201114 yr http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/08/Ledarskribent-vill-ha-jakt-under-fredningstid-1.17319/ Tillräckligt ointresserad och okunnig och förbannad på en viss villt art så kan man möjligtvis få för sig att föreslå jakt året om. Men allmän jakt på annans mark? Det är för dumt för att man skall bli riktigt upprörd. Men skrattet kanske känns lite... Ska vi skjuta bort allt som sprider sjukdomar?? Då får jag passa mig, en ordentlig snuva är på G. Bättre att ta bort dessa tokstollar som inget vet.
Publicerat Augusti 12, 201114 yr http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/08/sommarfoljetongen-fastingprofessorn/
Publicerat Augusti 12, 201114 yr Författare http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/08/sommarfoljetongen-fastingprofessorn/ Bra skrivet!