Publicerat Augusti 19, 201114 yr Hej! Jag är snart klar med min examen och behöver då köpa ett skjutvapen med kikarsikte som passar mig. Den jakten jag kommer bedriva är först och främst småvilt med fokus på: Rådjur, Fasan, Orre, Hare. Men om jag blir medbjuden på älgjakt/hjort som jag gärna vill så önskar jag att vapnet även är dugligt där. De kraven jag kommer på så här utan någon direkt erfarenhet av jakt är: * Klass 1 vapen * En vanlig kaliber som man kan hitta billig övningsammunition till * Ett vapen att växa i * Vill lägga max 10000-11000 kr för vapen och sikte Är tacksam om någon kunde komma med lite tips på olika vapen som fyller mina kriterier, samt kikarsikten av hög kvalité. Står i jägarexamen boken att kikarsiktet är prio nr 1 när man köper ett vapen och att man inte skall köpa ett av dålig kvalité. Letar efter ett vapen som jag skall kunna ha i flera år och kanske inte det billigaste förstageväret som man kanske vill byta efter 1-2 år. Förväntar mig att använda detta geväret i många år framöver. Tacksam för svar! Mvh
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Polaren köpte en beg Husqvarna i cal 308, funkar bra och allsidig bössa. Tror han gav 3000kr för den. En precisionskaliber och ingen kraftig rekyl. Anpassa bara val av ammo till vilt... För 5000kr får man hyfsade begagnade sikten, variabel förstoring är ju ett plus om du skall ha det både till pass och även lite längre håll...
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Visst var du umebo? Åk på Vapencentrum och prata med Thomas, då kommer du att få bra råd. Kikare och fästen är som du vet det viktiga, men det är inga problem att hitta en pålitlig kombination för de pengar du pratar om ifall man gör avkall på toppskärpa och vakbarhet. Vill man ha "grejer att växa i" så gäller det att tokfynda eller öka budgeten... Vad gäller patronvalet finns det tre: 6,5x55, .308 samt .30-06 ifall du vill ha billig övningsammo. -- Mats
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Visst var du umebo? Åk på Vapencentrum och prata med Thomas, då kommer du att få bra råd. Kikare och fästen är som du vet det viktiga, men det är inga problem att hitta en pålitlig kombination för de pengar du pratar om ifall man gör avkall på toppskärpa och vakbarhet. Vill man ha "grejer att växa i" så gäller det att tokfynda eller öka budgeten... Vad gäller patronvalet finns det tre: 6,5x55, .308 samt .30-06 ifall du vill ha billig övningsammo. -- Mats Hej! Stämmer bra! Tack för tipsen , men vad tror du jag behöver öka budgeten till för att få det jag är ute efter? Ps glöm inte bort att vapnet skall vara lätt med! Kommer i framtiden jaga en del med hund också
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Vill du beskriva vilka jaktformer du kommer bedriva mest efter de olika arter du räknat upp?
Publicerat Augusti 19, 201114 yr ...men vad tror du jag behöver öka budgeten till för att få det jag är ute efter? Ja, hur långt är ett snöre..? Det beror helt på vad man skulle råka hitta, men en Tikka i hyfsat skick kan betinga en femtusing, plus fästen för ungefär en tusing, plus en kikare för... The sky's the limit, men räkna i spannet 3000-9000:- Och ibland hittar man en bra bössa komplett med användbar kikare i användbart montage för 4000:- eller mindre. -- Mats
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Det spelar ingen roll vad vi skriver här för du kommer ändå köpa på dig fler vapen än du verkligen kommer vara i behov av... dom flesta av oss här har nog den insikten om sig själva även om ingen riktigt vill erkänna det. För rådjur, hare och fågel funkar nog en billig hagelbössa ganska bra... dessutom lätt att bära på och man behöver inte fundera på något dyrt sikte. Satsa på något vettigt märke av modell bock eller side by side i kaliber 12. Vettiga märken är väl beretta, browning, skb, miroku, husqvarna eller nånting i den stilen. Det går att få en vettig bössa för ett par tusenlappar. Ska man kika efter en billig studsare som kommer hålla din livslängd samtidigt som du kan få på en vettig kikare är väl i så fall en Husqvarna 1640 i kaliber 6,5x55 där det går att snubbla på bössor för nån tusenlapp eller två om man inte har för bråttom. Det jag dock tror att många skulle behöva börja med är en bra bössa i kaliber .22LR och verkligen träna mycket innan man kommer ut i skogen på riktig jakt. Fast det är väl ingen som nyligen har tagit körkort för bil som vill sätta sig i en epatraktor kanske...
Publicerat Augusti 19, 201114 yr .308 är ett bra val Du skrev att du ville ha en lätt bössa, men tänk på att det inte gynnar skyttet. En tyngre bössa är både behagligare och stadigare att skjuta med, lätta bössor blir lätt lite "vispiga" En Tikka Continental eller Sako Varmint eller liknande är bästa beg. köp
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Vill du beskriva vilka jaktformer du kommer bedriva mest efter de olika arter du räknat upp? Jag kommer att hålla på med smygjakt och toppfågeljakt den närmsta tiden. Sen på sikt även jaga med hund när min hund har blivit större han är 3 mån nu. Det är en gråhund/jämthund/norrbottenspets mest gråhund, skall försöka få han att skälla fågel.
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare Det spelar ingen roll vad vi skriver här för du kommer ändå köpa på dig fler vapen än du verkligen kommer vara i behov av... dom flesta av oss här har nog den insikten om sig själva även om ingen riktigt vill erkänna det. För rådjur, hare och fågel funkar nog en billig hagelbössa ganska bra... dessutom lätt att bära på och man behöver inte fundera på något dyrt sikte. Satsa på något vettigt märke av modell bock eller side by side i kaliber 12. Vettiga märken är väl beretta, browning, skb, miroku, husqvarna eller nånting i den stilen. Det går att få en vettig bössa för ett par tusenlappar. Ska man kika efter en billig studsare som kommer hålla din livslängd samtidigt som du kan få på en vettig kikare är väl i så fall en Husqvarna 1640 i kaliber 6,5x55 där det går att snubbla på bössor för nån tusenlapp eller två om man inte har för bråttom. Det jag dock tror att många skulle behöva börja med är en bra bössa i kaliber .22LR och verkligen träna mycket innan man kommer ut i skogen på riktig jakt. Fast det är väl ingen som nyligen har tagit körkort för bil som vill sätta sig i en epatraktor kanske... Hehe jo jag är medveten om detta köpandet Håller på med flugfiske sen en tid tillbaka och har haft drygt 4 spön på 2 år och ännu fler linor" Hade tänkt försöka motverka detta genom att köpa nåt som jag kommer vara nöjd med även om 3-4 år. Hagelbössa kommer jag att få av min morfar, men är främst ute efter en klass 1 studsare nu. Min målsättning är ju att komma med några och jaga älg på sikt! Men kommer bli en del ensamjakt framöver då jag inte har några vänner eller släkt i närheten som jagar.
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Författare .308 är ett bra val Du skrev att du ville ha en lätt bössa, men tänk på att det inte gynnar skyttet. En tyngre bössa är både behagligare och stadigare att skjuta med, lätta bössor blir lätt lite "vispiga" En Tikka Continental eller Sako Varmint eller liknande är bästa beg. köp Ah ok! Den kanske inte behöver vara så lätt ändå , jag är ganska stor själv och man ska ju trots allt alltid försöka använda sig av stöd. Men kanske inte vill ha någon erkänt klumpig bössa bara
Publicerat Augusti 19, 201114 yr En varmintbössa är knappast en optimal smyg/pürshbössa skulle jag säga. Min Tikka 690 väger 3,5 kg ren och där går någon form av gräns viktmässigt. Men sen beror det förstås på vad man har för optik på också. Kapade precis drygt ett hekto vid byte av kikare, och det var välkommet.. Så mitt tips är en beggad "standardmodell" av Tikka eller Sako. Kalibern är ju given... 6,5x55... /Må
Publicerat Augusti 19, 201114 yr En varmintbössa är knappast en optimal smyg/pürshbössa skulle jag säga. Min Tikka 690 väger 3,5 kg ren och där går någon form av gräns viktmässigt. Men sen beror det förstås på vad man har för optik på också. Kapade precis drygt ett hekto vid byte av kikare, och det var välkommet.. Så mitt tips är en beggad "standardmodell" av Tikka eller Sako. Kalibern är ju given... 6,5x55... /Må Men du är ju så klen
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Kan rekomendera en skao forrester i 308. En del kanske inte tycker en varmint passar men för mig är det inga problem med vikten. Sålde min forrester och köpte en custom byggd 7mm RM med en vikt på dryga kilot över sakon. Känns mest som en träningssak. Pallade man med grg å ksp samt packning och annat mög i lumpen så är ju en studsares vikt relativt underordnad De fakto är faktiskt att ett tyngre vapen ger en stabilare skytt, vill inte vingla så mycket. Mina egna reflektioner över ämnet
Publicerat Augusti 19, 201114 yr Instämmer där, en 6.5x55 borde fan ingå i alla vapenskåp. När jag blir statsminister så ska det lagstiftas. -- Mats
Publicerat Augusti 20, 201114 yr Författare Efter att ha läst en del trådar och tester är jag lite inne på Howa 1500 Houge Blue 30-06, med ett aimpoint 3000SC. Någon som har erfarenhet av denna? Är det samma som Howa 1500 fast i ny design? Howa 1500 verkar som ett fint gevär enligt tester och trådar. Kommer som ovan nämnt jaga ganska allround smygjakt, toppfågel sen framöver en del med hund.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Efter att ha läst en del trådar och tester är jag lite inne på Howa 1500 Houge Blue 30-06, med ett aimpoint 3000SC. Någon som har erfarenhet av denna? Är det samma som Howa 1500 fast i ny design? Howa 1500 verkar som ett fint gevär enligt tester och trådar. Kommer som ovan nämnt jaga ganska allround smygjakt, toppfågel sen framöver en del med hund. Howa verkar vara prisvärda,helt klart. Men en Aimpoint till toppfågel????, nja.......du behöver nog lite förstoring,Aimpoint har ju 2x som max. Dessutom tror jag du kan glömma att köpa nytt för 8000:- om du ska ha vettig kvalitét. Satsa på ett begagnat paket, kom ihåg att du ska ha bra fästen i STÅL, inget vapen "paket" är bättre än svagaste länken. Finns för övrigt otalliga trådar i det här ämnet,sök på forumet och sug i dig så mycket info du kan.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Författare Howa verkar vara prisvärda,helt klart. Men en Aimpoint till toppfågel????, nja.......du behöver nog lite förstoring,Aimpoint har ju 2x som max. Dessutom tror jag du kan glömma att köpa nytt för 8000:- om du ska ha vettig kvalitét. Satsa på ett begagnat paket, kom ihåg att du ska ha bra fästen i STÅL, inget vapen "paket" är bättre än svagaste länken. Finns för övrigt otalliga trådar i det här ämnet,sök på forumet och sug i dig så mycket info du kan. Som sagt har dålig koll Howan går på 6500kr läste ett test med den där den fick väldigt fina vitsord. Den var billigast i testet men fick högst poäng. Vad får jag lägga för ett schysst sikte? Detta är inte lätt för mig att läsa mig till då många pratar om bra sikten, men inte vad som passar till min jaktformer t ex. Vill ha ett ganska allround. Har surfat och läst massa trådar men lite svårt när man inte har koll på all terminologi samt enbart har kunskap om jakt från teoriboken. Vad jag förstått så gör leopol fina sikten och zeiss. Kan tänka mig lägga 4-5000kr på siktet max. Får man nåt vettigt för det? Har tänkt på begagnat med men efter att ha läst lite så har jag sett flera trådar där många inte rekommenderar okunniga att köpa begagnat, då chansen att man köper ett väldigt slitet vapen med defekter är stor då jag själv inte kan gå igenom vapnet och har ingen bekant i närheten som kan det heller.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Du söker alltså ett kulvapen med klass1 prestanda för såväl småvilt som högvilt för såväl korta håll-stora djur som långa mot små träffytor,vidare ett lätt vapen för rörlig jakt men inte för lätt för småviltjakten..... Du söker den ultimata kompromissen,sorry men den finns inte så enkelt är det. Antingen väljer du ett vapen för din primära jakt och låter det hänga med på övrig jakt också. Alternativt skaffar du två kulvapen,optimerade för resp användningsområde. /Mike
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Som sagt har dålig koll Howan går på 6500kr läste ett test med den där den fick väldigt fina vitsord. Den var billigast i testet men fick högst poäng. Vad får jag lägga för ett schysst sikte? Detta är inte lätt för mig att läsa mig till då många pratar om bra sikten, men inte vad som passar till min jaktformer t ex. Vill ha ett ganska allround. Har surfat och läst massa trådar men lite svårt när man inte har koll på all terminologi samt enbart har kunskap om jakt från teoriboken. Vad jag förstått så gör leopol fina sikten och zeiss. Kan tänka mig lägga 4-5000kr på siktet max. Får man nåt vettigt för det? Har tänkt på begagnat med men efter att ha läst lite så har jag sett flera trådar där många inte rekommenderar okunniga att köpa begagnat, då chansen att man köper ett väldigt slitet vapen med defekter är stor då jag själv inte kan gå igenom vapnet och har ingen bekant i närheten som kan det heller. Ok, i första inlägget i tråden skrev du max 8000:- för vapen OCH sikte, men om du kan tänka dig 5000:- för ett sikte så är det en anan sak, men vill även där råda till beg. köp. Till din jaktform skulle det funka med ett 2,5-10x50 sikte, men det finns ju lite olika, beror ju på hur mycket förstoring du vill ha?? Ska du gå med hund är det ju inte optimalt med hög förstoring, men till toppfågel är det ju bra.
Publicerat Augusti 21, 201114 yr Du söker alltså ett kulvapen med klass1 prestanda för såväl småvilt som högvilt för såväl korta håll-stora djur som långa mot små träffytor,vidare ett lätt vapen för rörlig jakt men inte för lätt för småviltjakten..... Du söker den ultimata kompromissen,sorry men den finns inte så enkelt är det. Antingen väljer du ett vapen för din primära jakt och låter det hänga med på övrig jakt också. Alternativt skaffar du två kulvapen,optimerade för resp användningsområde. /Mike +1, svårt att få till en bra kompromiss........läste första inlägget att du ska jaga fasan och hare........med klass 1 kula????? Antar att du menar att du ska jaga det med hagel?