Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Goda tillbehör!

Featured Replies

Publicerat

Var ut en sväng i skogen och hittade kanske den bästa kryddan som finns till höstens alla nya älgstekar!

Rödgul trumpetsvamp!!

post-4173-0-90440300-1313864047_thumb.jp

Förhoppningsvis så ramlar jag över några fler senare under hösten....

Publicerat

Uach! För att öht kunna äta svamp måste jag trycka i mig några toppslättskivlingar först så jag blir lite lagom go i huvet... så näää... svamp är inte nånting som kommer innanför min dörr...

Publicerat

Jag äter inte heller svamp... men jag plockar och tillagar gärna! :)

Tycker det ser ut som trattkantareller... vad är skillnaden? OM det är annat än namnet...

Publicerat

Var ut en sväng i skogen och hittade kanske den bästa kryddan som finns till höstens alla nya älgstekar!

Rödgul trumpetsvamp!!

post-4173-0-90440300-1313864047_thumb.jp

Förhoppningsvis så ramlar jag över några fler senare under hösten....

Hm!rolleyes.gif Det där ser gott ut broder!biggrin.gif

Publicerat
  • Författare

Jag äter inte heller svamp... men jag plockar och tillagar gärna! :)

Tycker det ser ut som trattkantareller... vad är skillnaden? OM det är annat än namnet...

Rödgul trumpetsvamp har en smak som påminner en aning om smör/smörkola.

Trattkantarell är mer pepprig...

Trumpeten har gulare fot och en hatt som går åt det rödbruna hållet. Trattisar har en fot mer åt det bruna och brun hatt.

Men båda kallas ofta för trattisar i folkmun!

För fördjupning:

http://www.svampguiden.com/kantareller.asp

Publicerat
  • Författare

Uach! För att öht kunna äta svamp måste jag trycka i mig några toppslättskivlingar först så jag blir lite lagom go i huvet... så näää... svamp är inte nånting som kommer innanför min dörr...

Det är aldrig för sent att lära om! Har inte heller gillat svamp. Men en anrättning med kantareller fick mig att ändra mig. Åt köpe kantareller i något/några år innan jag intresserade mig för övrig svamp. Så förra året plockade jag mina första egna svampar. Trattisar och trumpetsvamp. Utsökt krydda till viltsåser. Ädelost, lök och svamp är nu för mig de viktigaste kryddorna i köket!

I år har jag utökat och har plockat blodriska, björksopp och blektaggsvamp, jag hittade även några toppmurklor i våras. Alla utmärkta kryddor i viltsåsen! Det enda jag ångrar är att jag inte började intresserade mig tidigare. För vilka smaker!!!

Publicerat

Det är aldrig för sent att lära om! Har inte heller gillat svamp. Men en anrättning med kantareller fick mig att ändra mig. Åt köpe kantareller i något/några år innan jag intresserade mig för övrig svamp. Så förra året plockade jag mina första egna svampar. Trattisar och trumpetsvamp. Utsökt krydda till viltsåser. Ädelost, lök och svamp är nu för mig de viktigaste kryddorna i köket!

I år har jag utökat och har plockat blodriska, björksopp och blektaggsvamp, jag hittade även några toppmurklor i våras. Alla utmärkta kryddor i viltsåsen! Det enda jag ångrar är att jag inte började intresserade mig tidigare. För vilka smaker!!!

Hur har ni det med citronslemskivling i dina trakter? Den brukar dyka upp tidigare på säsongen dock...

För en massa år sen hittade jag stjärnhovstryffel - en liten raritet. :) Gav bort den till min syster.