Publicerat Augusti 25, 201114 yr Som titeln antyder, vad kostar det idag att ta fullständig jägarexamen(ca) med litteratur, undervisning och prov(förutom ev omprov)? Intensivkurser har ju vanligen ett fast pris, tre dagar senare är man klar. Detta gäller de mer "normallånga" kurserna. mvh!
Publicerat Augusti 25, 201114 yr allt som allt tror jag att jag betalade ca 5500 kr. då är det med övningsskytte och skjutprov.
Publicerat Augusti 25, 201114 yr för mig blev det ungefär samma pris, men då sköt jag mycket och räknat med bensinen till skjutbanan oxå (hamnade på ca 9000 med allt). (samma pris som intensivkurs då...)
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Jag tog min för 3 dagar sedan och betalade totalt 1200 + 700 (kurslitt). Köpte boken och läste hemma , ringde sen en examinator (?) på jägareförbundet gick dit och skrev teorin. Sen 5 dagar efter hade jag skjutprovet och det gick fint på allt , trots att jag aldrig hållt i ett gevär nånsin innan. Totalt från att jag hämtade ut boken till att jag klarade skjutprovet gick det 11 dagar.
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Jag läste också själv och jag tror det blev 1600:- totalt. Har du diciplin och kan läsa själv så blir det billigare än att gå kurs, å andra sidan träffar du inte lika många likasinnade.. Lycka till! Cris
Publicerat Augusti 25, 201114 yr jag läste själv och lånade böckerna.' så jag betalade för proven.så det blev inte dyrt
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Jag tror inte på kurserna. Gick kurs på Medborgareskolan, och hade en kass lärare. Vi lärde oss ingenting. Bäst är - om du har motivationen - att köpa litteraturen och studera själv. Boka sedan prov - teorin är INTE så svår som alla säger. Skyttet kanske du får något omprov på, och man får ju betala ammunitionen. Hagelprovet är enligt mig svårast. Kom just hem (10 min sedan) från högviltsprovet. Skjöt 17-17-19, och det var första gången jag var på älgbanan. Min jägarexamen drog ut på tiden pga en kass handledare (Medborgarskolans lärare). Totalpris med litteratur, KURS, teori och praktiska prov och ammunition blev runt 3000 kr. Den kassa kursen kostade dock 1400 - så för runt 1600 får du en examen om du studerar själv.
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Jag tror inte på kurserna. Gick kurs på Medborgareskolan, och hade en kass lärare. Vi lärde oss ingenting. Bäst är - om du har motivationen - att köpa litteraturen och studera själv. Boka sedan prov - teorin är INTE så svår som alla säger. Skyttet kanske du får något omprov på, och man får ju betala ammunitionen. Hagelprovet är enligt mig svårast. Kom just hem (10 min sedan) från högviltsprovet. Skjöt 17-17-19, och det var första gången jag var på älgbanan. Min jägarexamen drog ut på tiden pga en kass handledare (Medborgarskolans lärare). Totalpris med litteratur, KURS, teori och praktiska prov och ammunition blev runt 3000 kr. Den kassa kursen kostade dock 1400 - så för runt 1600 får du en examen om du studerar själv. håller med.... man kan lära sig mycket själv. samtidigt kan man gå miste om en massa bra att veta saker som en bra lärare kan lära ut som inte står i boken.
Publicerat Augusti 25, 201114 yr Jägarförbundet har ju en webkurs med som man kan göra på nätet om det kan vara intressant
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Om du ska gå en kurs och själv stå för ammon under övningsskyttet så räkna på 3000 - 14000 beroende hur omfattande kursen är, vem som håller i den och vad som ingår. Det finns både bra och dåliga kursledare, har du en dålig kursledare tjänar du tyvär inte så mkt på kursen har du en bra tjänar du massor. Jag brukar uppmuntra folk till att gå kurser (inte intensivkurser) för att du då får en massa kunskap som du inte fått annars, jag tror att du har bättre förutsättningar att bli en bra jägare om du går en kurs med en bra kursledare än om studerar själv, för att klara provet är nog kursen dock ganska överflödig om du har studievana och inte behöver hjälp i studierna. Vill du veta om kursledaren är bra så ta kontakt med denne och prata med den om upplägget, prata om jakt och vilt, fråga även om du kanske kan få kontakt med någon tidigare eller nuvarande kursdeltagare som kan säga lite hur den upplevt kursledaren.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jag köpte kurslitteraturen och läste själv och gjorde sedan proven (blev klar nu början av juli) och bortsett från ammo kostnader i övningsskyttet har det gått på ca 1700kr jag tittade mycket på kurser när jag skulle sätta igång och studiefrämjandet håler kurser som brukar variera mellan 10 och 14 ggr och kostar mellan 2500 och 3500kr ca. hade jag haft möjlighet att gå en sådan kurs hade jag nog gjort det mest för att de kursdeltagare man går kursen med kan bli värdefulla kontakter för en nybliven jägare samt att det är ju alltid roligt att lära känna nya människor. ett bra tips är också att gå med i en jaktskytteklubb snarast! dels för skyttet samt att det finns oftast en mängd information som andra mer erfarna jägare som är med sitter på. gällande provet så tyckte jag att jaktprovet.se var till stor hjälp. detta forum är också en enorm källa till kunskap och man lär sig ofantligt mycket av att läsa gamla trådar. Det var mina åsikter i allafall!
Publicerat Augusti 26, 201114 yr I götet sköter studiefrämjande 2 kurser varav den jag gick bestod av en liten grupp på 6 personer och en väldigt erfaren jägare som kursledare. Göran har hållit kursen sen början av 80 talet. Förrutom alla ovärderliga tips och trix från honom, så lärde man känna fler likasinnade, och vi har fortfarande kontakt och fikar/jagar ibland ihop. Dessa saker tycker jag själv det är svårt att värdesätta i pengar. lite priser om man vill komma undan billigt: beg literatur 500kr Hagelprovet ca 250 kr Klass 2 skjutprovet ca 250. Klass 1 älgbanan ca 250-400kr. Så man kan klara sig kring 1500kr om man inte gör omprov.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Hej. Jag trodde i min enfald att man MÅSTE gå en kurs för att ta jägarexamen. Så jag gick en intensivkurs på 4 dagar som var kanon. Jag hade pluggat innan och mina kurskamrater satt där som frågetecken för dom hade knappt öppnat boken vi fått per post, och vilken vi skulle ha läst innan kursstarten. Men dom klarade teorin galant ändå. Bra handledare på kursen. Min sambo går en kurs (ej intensiv) där läraren är helt ointresserad verkar det som. Deltagarna får ringa och fråga om typ allt från "När ska vi övningsskjuta" till "När ska vi ha skjutprov". Övningsskyttet fick jag hjälpa sambon med i egen regi, handledaren tipsade trött om nybörjarkvällar på en skjutbana i grannskapet. Och då var det bara 2 ggr kvar av 5!!! Idiot. Handledaren verkar inte bry sig alls och styr inte upp någonting. Hamnar man med en sådan så kan man ju lika gärna läsa själv och ordna med teori och skjutprov. Annars är en kurs trevlig där man träffar andra likasinnade. //Vh
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Tråkigt att läsa om alla dåliga erfarenheter av kursledare, se till att klaga hus kursanordnaren så kanske man kan få bort dessa. Jag gick själv en kurs som elevens val i högstadiet och kursledaren vi hade där var helt underbar, han inte bara gick efter en förutbestämd läroplan utan delade även med sig av sina erfarenheter och inbjöd till diskussioner . En pensionär som nog bara brann för två saker i livet, jakt och att lära andra allt han kunde om jakt. Tyvärr så var det den sista kurs som han höll i då han vandrade vidare till en bättre värd strax efter att vi hade tagit examen.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jag trodde i min enfald att man MÅSTE gå en kurs för att ta jägarexamen. Så jag gick en intensivkurs på 4 dagar som var kanon. Jag hade pluggat innan och mina kurskamrater satt där som frågetecken för dom hade knappt öppnat boken vi fått per post, och vilken vi skulle ha läst innan kursstarten. Men dom klarade teorin galant ändå. Bra handledare på kursen. Gjorde precis samma. Pluggade som en blå innan kursen och hade 1 fel på teorin. Jag hade troligen klarat det utan kursen, men det kändes ändå bra att kunna ställa frågor till någon med erfarenhet.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Visst kan man läsa sig till kunskaperna som räcker för att klara provet men som nämnts tidigare så kan man lära sig mycket av en kunnig cirkelledare som underlättar början på ditt jägarliv. Om man ändå bestämmer sig för att läsa själv så kan det vara klokt att hitta en mentor. Du kanske har nån kompis eller släkting som har jagat länge som man kan lära sig saker av som inte står i böckerna. //Mekus
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Visst kan man läsa sig till kunskaperna som räcker för att klara provet men som nämnts tidigare så kan man lära sig mycket av en kunnig cirkelledare som underlättar början på ditt jägarliv. Om man ändå bestämmer sig för att läsa själv så kan det vara klokt att hitta en mentor. Du kanske har nån kompis eller släkting som har jagat länge som man kan lära sig saker av som inte står i böckerna. //Mekus +1 Jag har insett att det finns MASSOR som man inte kan läsa sig till. Vänner som är jägare har lärt mig mer än någon bok någonsin kunnat göra! (Tillvaratagande, skytte, vapenvård, viltvård... etc etc)
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jag gick kurs hos Studiefrämjandet i Göteborg förra hösten, de har två kurser som löper parallellt varje vecka och båda kursledarna är väldigt bra (Var på föreläsningar hos båda), Charlie Thisell och Niklas Lyrdal. Väldigt genomtänkt och välorganiserat. Jag betalade cirka: 1700 Kursavgift 700 Kurslitteratur 220 Provskjutningsdag inkl säker vapenhantering kula och hagel, några skott på duva och hare samt skjutning motsvarande grundprov kula 2500 Hagelskytte för övning med lånat vapen inkl ammunition (Hade en del problem med haren av alla grejor) (Ungefärlig summa) 220 Provavgift teoretiskt prov 580 Grundprov kula + hagel inkl lån av vapen, provavgift, ammunition (Inget omprov) 550 Övning på älgbana 3x3 serier inkl lån av vapen, och ammunition och serieavgift 480 Högviltsprov (Inget omprov) Vad blir det? Ca 6900 kr. Hade jag inte haft sådana problem med haren hade jag nog sparat 500-800 kr. Då ingick åtta kurstillfällen, ett besök hos en vapenhandlare där de gick igenom utbud och vad en ny jägare kunde behöva (Naturligtvis för att sälja in sig själva litegrann men ändå en vettig genomgång av utbud med tonvikt på vapen men även kläder, radio, hörselskydd och lite annat) och medföljande på en rådjursjakt med kortdrivare där vi var tio studenter som stod med varsin jägare. 2 jägare fällde varsitt rådjur så dessa fick två lyckliga studenter passa sedan. Sedan går det utmärkt att läsa in allt själv för att klara teoriprovet om man är studievan och lära sig det där man lär sig av andra jägare via jaktsidan eller robsoft. Jag har fortfarande kontakt med en kille jag lärde känna där och vi har blivit ganska goda vänner. Ångrar inte att jag läste kursen. Om du ska ta intensivkursen kan jag rekommendera Ulkeröds gård, där kurserna hålls av nämnda Charlie och Niklas så de är garanterat bra upplagda och seriösa. Ska kosta cirka 10000 kr inkl mat och boende, ammunition, vapen. Pratade med en igår som gått där i helgen och han var jättenöjd. Älgbana ingår inte dock. /Jonathan
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Gick intensivkurs i Ume för ca 3 år sedan, då betalade jag ca 4500:- ,3 dagar med helpension på kursgård och allt annat med literatur och pang mm. Har hört att dom höjt till det dubbla nu.....sjukt mycket!!
Publicerat Augusti 31, 201114 yr Hamnade på ca 3000:- med teori och skjutprov. Gick kurs hos studiefrämjandet.