Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bilder på varg

Featured Replies

Publicerat

Jag är väl lite konspiratorisk kanske men jag har efter att ha läst en artikel börjat kika på bilder av "svenska" vargar, jämfört dessa med bilder på djurparksvargar och vargar från murmansk och sibirien. Underlaget som jag har kikat på har varit ganska litet men jag kan väl konstatera att dom vargarna jag har sett på bild från sverige (mestadels döda efter jakt) är ganska lika varandra i täckningen i ansiktet och skiljer sig ganska mycket från vargarna från murmansk. Dom "svenska" vargarna verkar även skilja sig ganska ordentligt från djurparksvargarna. Jag tycker dock att jag ser likheter i täckningen på vargarna som kommer långt längre österifrån.

Kan vi försöka leta fram bilder på vargar från olika delar av norra europa och asien där det i text beskrivs vart ifrån bilden på vargen är tagen.

Om vargen har invandrat från finland/ryssland så borde ju våra "svenska" vargar likna dom i murmansk kan jag tycka.

Här är en varg från Kolmårdens djurpark.

1.598371TS1297159061882_slot100slotWide75ArticleFull.jpg

Och här är en som sköts under 2007 i Jangenreviret.

Varg%20jangen.JPG

Hjälp till med lite fler bilder nu så jag kan släppa det här... :)

Publicerat
  • Författare

från sibirien

Russian-Wolf.jpg

Publicerat
  • Författare

från Tver, några mil väster om Moskva

385423460_8e64147a72_o.jpg

Publicerat

Detta är allt som blev kvar av en älg vi såg då vi spårade älg i Värmland vid gränsen mot Malung för något år sedan. 4 vargar hade mumsat på den och magsäcken va också intakt resten hade dom ätit.

post-7649-0-72208900-1314631349_thumb.jp

Publicerat

Den översta bilden visar en mer grå varg, kan detta ha med årstiden att göra?

Publicerat

från Tver, några mil väster om Moskva

385423460_8e64147a72_o.jpg

Och så säger dom att vargen är ett så vackert djur haha ^_^

Publicerat

fattar inte..

Jag kan inte se nått särskilt med teckningarna på ulvarna ?

De ser ut som vargar o de ska de väl göra ? ;)

Har iofs sett bilder på nästan helt svarta vargar o nästan vita oxå men om man kan språra ursprung med det yttre vet jag inte.

Måste väl va genkoll om man ska kunna fasställa släktskap.

Publicerat

Tror det är ganska svårt att se skillnad på foton sådär..

skilljer säkert "ganska mycket" beroende på årstid och ljusförhållanden och sådant.. Sen kan det säkert variera ganska mycket mellan individer... Plus individens kondition...

Publicerat
  • Författare

Vissa kan inte se skillnad på två kineser... vissa kan inte känna igen grannens hund bland flera av samma ras... det där är väl lite olika från person till person.

Publicerat

Vissa kan inte se skillnad på två kineser... vissa kan inte känna igen grannens hund bland flera av samma ras... det där är väl lite olika från person till person.

Det där var en perfekt beskrivning av mig... :blush:

Publicerat

Jo de är en bra liknelse. o nej jag har svårt avgöra vilka som tex är kineser o vilka som är japaner eller blandningar däremellan ;)

Dessutom så kan man ju ibland inte ens se nån likhet mellan tex far o son eller dotter o sånt.

Det kan iofs va rörmokarens fel ;):D

Publicerat

Enda direkta skillnaden jag kan se är öronen på den döda vargen från Sverige har mer "runda" öron och de övriga bilderna på de sibiriska vargarna har spetsiga öron.

Publicerat

Orsa björnpark för ca6 år sedan.

post-59-0-19998700-1314771133_thumb.jpg

post-59-0-93689700-1314771148_thumb.jpg

Publicerat

Var kommer denna ifrån då?

Christian.jpg

Att tro att man av utseendet kan särskilja på vargar är bara dumt.

Men om någon kan härleda mitt utseende, så lovar jag att omvärdera min inställning i frågan.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Christian.jpg

Men om någon kan härleda mitt utseende, så lovar jag att omvärdera min inställning i frågan.

/Christian

Njae... forskarna är ju överens om att vargarna skiljer sig åt beroende på vart i europa/asien dom finns... öronen är kortare/längre och sitter mer eller mindre tätt ihop och även färgen skiljer sig åt och dessutom täckningen i ansiktet men forskningen kan ju ha fel.

• 1 month later...
Publicerat

Intressant bild på den skjutna vargen. Reagerade på bilden på den skjutna vargen. Ser i mina ögon hundlik ut. Hybrid? Går gränsen mellan vitt och mörkt ovanför ögonen är det en hund har jag fått lära mig, och det har hitintills stämt väldigt bra vid bland annat fotodokumenterade observationer. Visserligen är det helt vita partiet på den skjutna vargen under ögonen men det ljusa brungula över ögonen fram till det svarta området ger djuret ett hundlikt utseende. Enligt en forskare i Finland är det så svårt att skilja varg och hund åt genom DNA-analyser att man kan komma mera rätt genom en okulär studie av djuret. Tror det var Eirik Granqvist eller vad han heter.

Publicerat

Jag är väl lite konspiratorisk kanske men jag har efter att ha läst en artikel börjat kika på bilder av "svenska" vargar, jämfört dessa med bilder på djurparksvargar och vargar från murmansk och sibirien. Underlaget som jag har kikat på har varit ganska litet men jag kan väl konstatera att dom vargarna jag har sett på bild från sverige (mestadels döda efter jakt) är ganska lika varandra i täckningen i ansiktet och skiljer sig ganska mycket från vargarna från murmansk. Dom "svenska" vargarna verkar även skilja sig ganska ordentligt från djurparksvargarna. Jag tycker dock att jag ser likheter i täckningen på vargarna som kommer långt längre österifrån.

Kan vi försöka leta fram bilder på vargar från olika delar av norra europa och asien där det i text beskrivs vart ifrån bilden på vargen är tagen.

Om vargen har invandrat från finland/ryssland så borde ju våra "svenska" vargar likna dom i murmansk kan jag tycka.

Här är en varg från Kolmårdens djurpark.

1.598371TS1297159061882_slot100slotWide75ArticleFull.jpg

Och här är en som sköts under 2007 i Jangenreviret.

Varg%20jangen.JPG

Hjälp till med lite fler bilder nu så jag kan släppa det här... :)

Skillnad vet jag inte, men däremot hittar jag en likhet jämfört med flera andra vargar, nämligen att båda dessa vargar är BRA vargar. Den ena är bakom galler och den andra är död. :huh:

Publicerat

Christian.jpg

/Christian

Jag håller helt med dig, dock måste jag bara på mig en gissning på bilden, jag skulle säga sydeuropa, troligen spanien men med föräldrar eller mor/farföräldrar från nordeuropa, inte nödvändigtvis norden utan kanske storbritanien.

Publicerat

Christian.jpg

/Christian

Ser ut som en typisk lagvrängare från sydliga nejder..klart skum typ ! :P:wub:

Publicerat

Humor-

poängen är den att utseendets varians är så enormt stort inom det mänskliga genomet såväl som det för varg att det inte går att dra några slutsatser om härkomst med anleding av det samma,

visst anges det skillnader i utseende för olika ursprung av varg, tillika görs skillnad på skogsvarg, stepp/tundravarg och den varg som lever högre upp bergstrakter men att av ett exemplar dra slutsatser som inte härrör från DNA/blod typning det är helt lönlöst.

-Mannen på bilden har en blandad härkomst,

varav ett huvudsakligt spår är de valloner som kom från Belgien under 1600-talet o framåt, den egna släktens invandringen skedde under mitten på 1700:a, därutöver förekommer ett påtaligt inslag av skånsk lantras, i form av en bondflicka från Pugerup.

Sentida har ursprunget vattnats ner rejält med inslag av franskbördig (Normandie) kustfiskare och östgötsk bondmora.

I summering, oaktat den genetiska tvetydigheten hos mannen på bilden ovan kan man av utseendet inte spåra det närmare än att det är av Europeisk härkomst samt exkludera ett stort antal möjliga härstamningar,

dock har det från tid till annan och till stor förvirring kommit att anspeglas på ett slaviskt påbrå, i det lägena har språkförbistringen varit total,

svensk skola må ha sina starka sidor, men jag har varken läst polska eller ryska där.

Nåja,

det som skulle bevisas har påvisats, utseendet är inte allt, exempelvis syns det inte att jag såsom enligt vissa är dryg som fn eller som enligt andra är en äkta toffel.

/Christian

Publicerat

Christian, du och jag är MKT lika på ett sett haha.

Förutom det sockersöta utseendet så har vi klockan på höger arm.

Vargar som sådant kan säkerligen diffa i utseende beroende på klimat och omgivande miljö, muskelmassa osv. Detta är ju omnämnt i litteraturen. Huruvida vargen på bilden är hybrid eller inte vore viktigt och intressant att veta - helt plötsligt kan hela jägarkåren gå ut med att de har skyddsjakt på vilda hundar som jagar får....

Publicerat
  • Författare

Vargar som sådant kan säkerligen diffa i utseende beroende på klimat och omgivande miljö, muskelmassa osv. Detta är ju omnämnt i litteraturen. Huruvida vargen på bilden är hybrid eller inte vore viktigt och intressant att veta - helt plötsligt kan hela jägarkåren gå ut med att de har skyddsjakt på vilda hundar som jagar får....

Bingo!

Publicerat

En DÖD varg är en bra varg :blush::blush::blush:

Publicerat

Den här siktades utanför Mullsjö i Västergötland:

post-6882-0-92583300-1319126047_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

I senaste tidningen svensk jakt så finns det ju en liten artikel som spär på mina misstankar. :)