Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rätt att skydda hund inget hot mot varg

Featured Replies

Publicerat

"Rätt att skydda hund inget hot mot varg

Mellan två och fyra vargar skulle dödas varje år om jägarna fick skjuta varg som angriper hundar. Den bedömningen gör viltforskare som undersökt nästan alla fall av vargangrepp mot hundar de senaste tio åren.

- Men den siffran är antagligen en överskattning. Flera av hundägarna skulle inte ha skjutit därför att de då riskerar att träffa sin egen hund. Det kanske inte ens skulle hinna skjuta mot vargen och inte heller träffa den, säger Jens Karlsson, viltforskare vid Viltskadecenter vid Grimsö forskningsstation i Bergslagen.

Forskarna har undersökt knappt 150 händelser då vargar på olika sätt gått till angrepp mot hundar i Sverige och Norge.

I mindre än en tredjedel av dessa fall har vargen varit synlig. Oftast har den varit alltför långt ifrån eller så har den dolts av skog och terräng för att kunna upptäckas av hund­ägarna. Om man fått syn på vargen har man alltid lyckats skrämma i väg den.

- Det är inte nödvändigt att skjuta. Det kan räcka med att man ropar till eller springer mot vargen, säger Karlsson.

Att värna sin hund eller sitt tamboskap mot angripande varg har blivit en politiskt känslig fråga. Senast i helgen sa jordbruksminister Ann-Christin Nykvist att hon gett upp tanken att testa förändringar i jaktstadgan för att ge hundägare möjlighet att skjuta mot varg som går till anfall. Detta sedan både miljöpartiet och vänsterpartiet sagt nej till sådana förändringar.

Jens Karlsson tror dock inte att ökade möjligheter att värna sin hund mot vargangrepp skulle hota vargens fortlevnad.

- Det skulle inte påverka vargstammens tillväxt i Skandinavien i dag, säger han.

Jens Karlsson räknar heller inte med att jägarna skulle missbruka en förändring, till exempel genom att låta sina hundar driva fram vargar och sedan skjuta dessa under förevändning att hundarna har angripits.

- Om man lättar upp lagstiftningen kommer det att finnas ett tryck bland jägarna att inte missbruka lagen. Då skulle man riskera att gå tillbaka till det som gäller nu, säger han."

Publicerad i DN den 3 april 22:37

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=534419

Publicerat

Jag läste artikeln i DN i morse.

Det är väl ändå ett steg i rätt riktning och inte skrivet 1:a april. ;) ;)

Jens Karlsson har också rätt att antalet skjutna vargar inte kommer att bli så många som man befarar.

Det kommer naturligtvist ryka några stycken men man får hoppas att folk inte skulle vara så dumma att dom

chansar och åker dit för jaktbrott. Varje skjuten varg kommer att utredas noggrannt av både forskare, polis

och viltspårare.

Man får hoppas att våra politiker lyssnar på de insatta.

Nykvist senaste utspel är väl mest valfläsk, hon vet mycket väl att deras samarbetspartier aldrig skulle godkänna hennes krav på att få skydda jakthundar. Jag ser det mer som ett försök att få röster. ;) ;)

Publicerat

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=534732

Nu har de regionala makthavarna börjat uttalat sig kring Nykvist förslag och samarbetspartiernas nej. Vad trodde hon? Har hon helt missat deras rovdjurspolitik? Jag tror fortfarande att hennes utspel är "valfläsk".

Publicerat
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=534732

Nu har de regionala makthavarna börjat uttalat sig kring Nykvist förslag och samarbetspartiernas nej. Vad trodde hon? Har hon helt missat deras rovdjurspolitik? Jag tror fortfarande att hennes utspel är "valfläsk".

Håller med...valfläsk....MP kommer aldrig att gå med på det....

Publicerat

Om det är valfläsk vet jag ej ,,,, men självklart ska väl alla få skydda sina djur i mot diverse rovdjur med mera tycker iaf jag då  ;)