Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övningsammuniton

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Vapencentrum dom verkar enbart sälja Norma fågel som är rätt dyr ammunition att öva med, har blivit tipsad om S&B som skall ha bra ammunition till bättre pris men dessvärre finns dom inte hos vapencentrum. Finns det nån annan handlare runt Umeå i småbyarna som har bättre utbud? Eller finns det någon sida som skickar ammunition där det lönar sig att handla även om man inte köper 1000st?

Publicerat

S&B är billiga, men det finns ett antal skyttar som har tråkiga erfarenheter med höga tryck och tändhattsgenomslag. Det finns flera trådar om det här. Vi är en hel del som brukar avråda från köp av S&Bammo på grund av detta. Scandium match är ett bättre alternativ i så fall om du vill komma lite billigare undan än norma.

Vilken kaliber är det frågan om?

Publicerat
  • Författare

Aha ok! Kalibern är 308

Publicerat

Hej!

Vapencentrum dom verkar enbart sälja Norma fågel som är rätt dyr ammunition att öva med, har blivit tipsad om S&B som skall ha bra ammunition till bättre pris men dessvärre finns dom inte hos vapencentrum. Finns det nån annan handlare runt Umeå i småbyarna som har bättre utbud? Eller finns det någon sida som skickar ammunition där det lönar sig att handla även om man inte köper 1000st?

Så här kan S & B se ut efter avlossat skott.

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/7309-aldrig-mer-sellierbellot/

angry.gif

Publicerat

Hej.

Jag ställer då en fråga vilken jag redan ställt i en annan tråd men ej fått svar på. (tror jag :unsure: ) Har någon några synpunkter på Remingtons ammo för .308W?

Jakt som övning.

Mvh//Matte.

Publicerat

Hej.

Jag ställer då en fråga vilken jag redan ställt i en annan tråd men ej fått svar på. (tror jag :unsure: ) Har någon några synpunkter på Remingtons ammo för .308W?

Jakt som övning.

Mvh//Matte.

Skjuter med den när jag övar. Jagade med Core Lokt förut men sköt inga stora mängder (och har därför inga direkta åsikter) med den innan jag bytte till Lapua Mega.

Övningsammon är helt okej tycker jag. Funkar bättre i min bössa än Norma JM i alla fall och samskjuter på 100 med Megan i min bössa.

Mvh. Fitz

Redigerad med Fitzenstrahl

Publicerat
  • Författare

Kanske skall prova remington eller scandium match då.

Synd bara att vapenbutiken här enbart har en övningsammunition. Inte direkt välsorterad :)

Tips på butiker runt Umeå eller nätsidor där det lönar sig att beställa trots att man inte köper t ex 1000 skott?

Publicerat
  • Författare

Remington t ex vart kan man beställa dem UMC patroner på nätet? Verkar vara prisvärda

Publicerat
  • Författare

Även Lapua FBJ spitzer 240kr för 100st! Nån som provat?

Publicerat

Även Lapua FBJ spitzer 240kr för 100st! Nån som provat?

Aldrig hört talas om.

Vart har du hittat den ammunitionen till det priset? Låter ju sinnessjukt billigt. Nästan för billigt till och med :lol:

Stämmer det verkligen undrar vän av ordning.

Mvh. Fitzo

Publicerat
  • Författare

Hej!

Hittat den på www.Skytteochvapen.se

Publicerat
  • Författare

Ah skit i vad jag sa :) jag som är en idiot det är enbart kulan dvs inte fullständig ammunituon

Publicerat
  • Författare

Efter mycket research så verkar det som remington UMC är en populär övningsammunition. Säljs på torsbo för 5.75.

Eller scandium hos interjakt 6.35 st vid köp av 1000

Kanske är det fler i Umeå som är i behov av billigare ammunition och vi kanske kan gå ihop för en beställning av 1000st?

Publicerat

Prata inte med hon som ingenting kan... Och köp för helvete inte Sellier & Bellot, vilken komplett jävla idiot som du aldrig mer i hela ditt liv ska lyssna på tipsade om den?!?

De hade Remington på hyllan sist jag kollade, det hade John eller Thomas gett dig. Kan ev. finnas Scandium också, båda dessa funkar.

MEN SKJUT INTE SELLIER & BELLOT!!!

-- Mats

Publicerat
Inte direkt välsorterad :)

Sen kan ju det ha nåt att göra med datumet... ;)

-- Mats

• 1 month later...
Publicerat

Lite off topic, men hur är scandium hylsorna att ladda om?

• 6 months later...
Publicerat

Jag får inte Scandium .308 övning att fungera i min SAKO 85. Verkar ojämn. För stor spridning så jag ger upp den.

Skjuter nu SAKOs .308 Range, 8 gr. Sakos jakt hammerhead 11,7 gr har jag annars mycket bra träffbilder med på banan.

Publicerat

Är det fler som haft problem med Scandium? På grannforumet verkar det vara en massa folk som också fått träffbilder upp till 10 cm med Scandium övning på 100 m. Det märkliga är att jag sköt 3 skottserier, lät pipan svalna emellan. Ex tog 2 skott hyggligt men inte bra dvs ca 3-4 cm men ett skott tog 6-7 cm bort....när jag sedan bytte till SAKO Jakt så sköt jag nästan hål-i-hål....jag har också låtit annan skytt testa min bössa och han fick inte heller till det så vi kan inte lasta skytten här. Dessutom har jag bytt mina Warne fästen till Sako Optilock original nu så allt borde vara OK med utrustningen....jag slänger inte ut mer pengar på Scandium även om det är billigt. Det vore intressant att höra om någon annan haft samma bekymmer.

Publicerat

Inom nästan alla områden i dag så får man vad man betalar för.

En Volvo är billigare än en Aston Martin. Båda gör samma sak men inte med samma kvalitet och finess!

Scandium är billigare än Norma och eftersom de använder snarlika komponenter så ligger en av skillnaderna i kostnaden på kvalitet.

Är det större variationer på krutmängden t ex kommer de att sprida mer.

Är det större variationer på kulorna t ex kommer de att sprida mer.

Är det större variationer på hylsorna t ex kommer de att sprida mer.

Att säkerställa denna noggranheten kostar pengar.

Använder man dessutom dåliga komponenter och unermåliga metoder och toleranser vid tillverkningen, ja då får man billigt skit som inte funkar.

Vill du ha övningsammunition som skjuter täta grupper får du satsa på skytteammunition typ Diamond Line eller liknande.

Normas jaktmatch/fågelammo tycker jag skjuter ganska bra faktiskt!

Inte tillräckligt bra för att man skall skjuta några seriösa grupper dock...

Selleri & Bacon skulle jag aldrig ta i med tång för hur kan man riskera säkerheten för några kronor? :blink: Helt ofattbart tycker jag!

Prova en ask Norma Jaktmatch och se hur den funkar i din bössa. Felet kan ju ligga någon annan stans också ;)

Publicerat

Ska köra Sako rakt av nu och sedan testa Norma original. Det ligger mycket i vad du säger men om man inte kan lita på ammons kvalitet så faller ju hela skottställningen. Omöjligt att dra slutsatser. De borde inte få säljas och därmed basta ;-) Skytten kan det ju omöjligen vara fel på ;-)

Publicerat

Skytten kan det ju omöjligen vara fel på ;-)

Nu menade jag faktiskt pipan, montaget, ställning och stöd - men visst är skytten en felkälla också! ;)

Publicerat

Du jag blåste av ett otal stående också med min nya limbsaver och det kändes som att skjuta .22. Otrolig skillnad faktiskt! Samma smäll halva rekylen.