Publicerat September 7, 201114 yr Hej! Tänkte prova varmröka tjäderfiler. Någon som har erfarenhet av de? Hur länge man ska röka och ungefär vilken temperatur ska man ha på röken? Mvh Lille
Publicerat September 7, 201114 yr Brukar försöka hålla runt 70 grader, tjäderbrösten tar nog 3-4 timmar beroende på storlek men det är viktigt att hålla koll så att man inte röker för mycket. Det är magert kött och blir lätt torrt. Vill man köra souvas så kan man nöja sig efter 1½-2 timmar men då måste man steka köttet i samband med tillagningen.
Publicerat September 8, 201114 yr Författare Brukar försöka hålla runt 70 grader, tjäderbrösten tar nog 3-4 timmar beroende på storlek men det är viktigt att hålla koll så att man inte röker för mycket. Det är magert kött och blir lätt torrt. Vill man köra souvas så kan man nöja sig efter 1½-2 timmar men då måste man steka köttet i samband med tillagningen. De var lång tid de. Prata med en i fjol som brukar röka orre och han prata om 40 min?! Har ju tagit bort bröstbenet så de är bara filerna, bra eller dåligt?
Publicerat September 8, 201114 yr Om fileerna satt på kraniet torde det vara obra att äta något från denna pippi //Nylander
Publicerat September 8, 201114 yr Om fileerna satt på kraniet torde det vara obra att äta något från denna pippi //Nylander
Publicerat September 8, 201114 yr De var lång tid de. Prata med en i fjol som brukar röka orre och han prata om 40 min?! Har ju tagit bort filen från kraniet så de är inga ben med, bra eller dåligt? Jag lämnar bort mina fåglar för rökning till Vindels rökeri så har dålig koll på temp och tider men 40minuter låter väldigt kort. Även jag röker enbart bröstfiler blir riktigt bra och rätt snygga bitar då man lägger ihop dem så den vita innerfilén hamnar i mitten.
Publicerat September 8, 201114 yr Författare Om fileerna satt på kraniet torde det vara obra att äta något från denna pippi //Nylander blev lite fel
Publicerat September 18, 201114 yr Författare Jag har provat röka nu! Innerfilerna hade jag i ca 1 timme tempen var ca 70-90 grader. Stora filerna hade jag i lite längre än 2 timmar. De var i en kalixrök jag rökte i, jävligt svårt att hålla jämn temperatur på låga grader. Under 2 timmar tror jag tempen var allt från 52 grader till 104 grader Men de blev lyckat resultat andå Hade filerna i saltlake ca 3 timmar innan rökning.