Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur viktigt är det med en en bra (dyr) handkikare egentligen?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Är på väg att köpa mig en handkikare som kommer användast främst för toppfågeljakt, jakt med trädskällare, samt smygjakt.

Men tycker det är väldigt svårt att välja. En del säger att man garanterat ångrar sig vid köp av en 1000kr kikare, medans en del

säger att dem funkar fint, men då vet jag inte hur dessa personer jagar.

Så utifrån mina behov, vad bör jag titta på? Hur viktigt är det med bra/dyr kikare för det jag kommer göra?

Får känslan när man läser att en del är väldigt optik känsliga.

Det jag vill ha utav kikaren är kort och gott:

*Se vad det är jag tittar på :) Behöver inte vara perfekt på nåt sätt men jag skall kunna se skillnad på en fjällgås och en ripa t ex.

*Den skall inte vara jobbig att titta i om man vill kika några minuter

*Inte för klumpig

*Ganska robust

Är inne på lite olika saker har tittat främst på:

Nikon Monarch ATB 8x (runt 2000kr från utlandet)

Hensoldt/Zeiss gammal armekikare på ebay (800kr)

Nikon Action (nånting) billigare Nikon som går loss på 800kr i Sverige

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh

Publicerat

Begagnat, utan tvekan. Finns inget nytt under 10 kkr som kommer i närheten av att mäta sig med det som du kan köpa för runt en tusenlapp begagnat.

Är det till fågel så är mina favoriter Swarovskis och Leicas porroprismor, Zeissarna blir lite för kalla i färgen och kan ha lite svårare att plocka ut en fågel ur "bakgrundsbruset".

Jag har inga problem att ha en Leupold eller Weaver monterad på bössan, där ska de ha dräglig optik och vara mekaniskt pålitliga så man träffar det man ser, men när det gäller handkikare så handlar det ju bara om att se saker - och då ska de vara bra nog.

Och: när du ser skillnaden mellan bra och dålig optik, och ser vilken skit de säljer för femtusen jämfört med en gammal österrikare som du ibland kan hitta för en femhundring, kommer du också bli känslig. ;-)

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Hej Mats!

Låter som kloka ord. Men att hitta en begagnad swarowski eller Leica under 2000 finns väl inte? Har ingen budget för mer just nu. Är en begagnad swarowski t ex från säg 60 talet bättre än en Nikon för 2-3000 som är årets modell?

Till sist är hensolt/zeiss armekikare nåt att ha? Vet inte om när den är gjord.

Publicerat

Hensoldt/Zeiss har jag en bror köpte en.

Skitbra kikare enl mig.

Till de priser man hamnar på så är det suveräna.

Förutsatt att man får tag på en som inte är repig i linserna eller skadade.

Hur den ser ut på utsidan spear ju ingen roll.

Nu jagar jag iofs inte toppfågel men nog bör dessa kikare räcka gott o väl ?

Publicerat
  • Författare

Skitbra kikare enl mig.

http://www.ebay.com/itm/Hensoldt-Zeiss-8x30-binoculars-german-army-TOP-/150659168561?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2313fc7931

Det är dessa du menar?

Publicerat
  • Författare

Tack!

Vad menas med : Both tubes are a bit polluted (does not affect the view), but you have full service and a good view?

Det står i informationen om just den kikaren, är det något att bry sig om?

Har aldrig ägt en kikare och har ingen koll på vad som påverkar vad.

Publicerat

Skitbra kikare enl mig.

Kan bara hålla med NS här en klockren kikare till en rimlig peng med bra optiska värden sen så ser man hyfsat när det är mörkt oxå :D

Mvh.

Publicerat

Förstår inte komentaren riktigt. polluted är ju förorenat så jag gissar på att det är dam eller skit i linseran. Mellan är nog riktigare att säga.

Det går säkerligen att få bort genom att lmana den på service fast det kostar nog en liten slant. Kan ju åxå vara så att det är skador/skavmärken o liknande PÅ tuberna vilket ju inte spelar någon roll.

SKicka ett mail o fråga.

Jag har ringa erfarenhet av avindyra kikare +10000 o liknande. Jag köpte en Kowa 8*32 förra året för dryga 5000 och det var enorm skillnad mot den jag hade innan för 1000.

//

Publicerat

Förstår inte komentaren riktigt. polluted är ju förorenat så jag gissar på att det är dam eller skit i linseran. Mellan är nog riktigare att säga.

Det går säkerligen att få bort genom att lmana den på service fast det kostar nog en liten slant. Kan ju åxå vara så att det är skador/skavmärken o liknande PÅ tuberna vilket ju inte spelar någon roll.

SKicka ett mail o fråga.

Jag har ringa erfarenhet av avindyra kikare +10000 o liknande. Jag köpte en Kowa 8*32 förra året för dryga 5000 och det var enorm skillnad mot den jag hade innan för 1000.

//

Publicerat

Ja men alla har nån sorts defekt därför jag undrar vad som menas med detta. Någon som har en aning?

Jag slog till på en av dessa, och det stod att det var repor pga rengörning, inget som syns eller märks överhuvudtaget!

post-6882-0-90401700-1316185767_thumb.jp

Jag är SUPERNÖJD!

Publicerat

Gunspringer, det där är en väldigt trevlig liten alltiallo kikare,

kanske inte perfekt till sen vakjakt men extremt bra till allt annat.

skulle vlja göra en kommentar här, -" det till fågel så är mina favoriter Swarovskis och Leicas porroprismor, Zeissarna blir lite för kalla i färgen och kan ha lite svårare att plocka ut en fågel ur "bakgrundsbruset",

ovanstående är iofs nedtecknat av en man som jag förstår är halvblind numera men oaktat det, så är det otroligt sant,

jag har en Zeiss BGA 7x50, en stor svart kikare som varit topp of the line när den tillverkades och som idag matchar 20 000+ kr kikare,

men den är kall i färgen, otroligt kall rent av, vilket medför att kikare som är mer färgmättade, som inte går åt det blåa hållet, de är så mycket bättre att titta på små saker eller pipplisar med,

framför allt att urskilja dem.

/Christian

Publicerat

Köpte en Minox 8x42 då den va nedsatt till 1600:- kan låta billigt men jag är helnöjd. visserligen kunde den vart lite lättare och mindre men den gör sitt jobb med bravur. Tror dessutom att 30 års garanti är svårslaget för den pengen.

Publicerat

Gunspringer, det där är en väldigt trevlig liten alltiallo kikare,

kanske inte perfekt till sen vakjakt men extremt bra till allt annat.

skulle vlja göra en kommentar här, -" det till fågel så är mina favoriter Swarovskis och Leicas porroprismor, Zeissarna blir lite för kalla i färgen och kan ha lite svårare att plocka ut en fågel ur "bakgrundsbruset",

ovanstående är iofs nedtecknat av en man som jag förstår är halvblind numera men oaktat det, så är det otroligt sant,

jag har en Zeiss BGA 7x50, en stor svart kikare som varit topp of the line när den tillverkades och som idag matchar 20 000+ kr kikare,

men den är kall i färgen, otroligt kall rent av, vilket medför att kikare som är mer färgmättade, som inte går åt det blåa hållet, de är så mycket bättre att titta på små saker eller pipplisar med,

framför allt att urskilja dem.

/Christian

Finns en Porro-prisma på Tradera också (lite över min budget, men jag skulle inte tveka att köpa den om jag haft pengarna, säljaren är seriös!) http://www.tradera.com/Osttyska-militara-kikare-Carl-Zeiss-7x40-NVA-auktion_342678_139777697

Jag håller med om att 7x30 kanske är i minsta laget för vakjakt, men som allround verkar den perfekt! Lagom storlek, fantastisk klarhet, stabil konstruktion (det är en armé-kikare :P )

Publicerat

Har i många år haft en Zenith 8-20x50. Kostade 1250 spänn o den har alltid varit tillräcklig

Publicerat

Jag är SUPERNÖJD!

Var ute i skymningen och jag kunde inte se (med mina 44-åriga ögon) någon större skillnad mellan ljusåtergivningen när jag använde kikaren. Klar och fin bild. Mycket bra! Fortfarande [minst] lika nöjd!

Publicerat

Köpte en Minox 8x42 då den va nedsatt till 1600:- kan låta billigt men jag är helnöjd.

BD? Jävligt mycket kikare för den pengen om man köper nytt. Thomas försökte lura på mig ett par stycken också, men gav upp då han kom ihåg hur många jag redan har. :-)

Det är inga dumma grejer. Kunde vart lite skarpare och lite ljusstarkare, men det är ju ett sjumilakliv från det som brukar säljas för det priset och fortfarande prisvärda till nuvarande pris.

-- Mats

Publicerat
...en man som jag förstår är halvblind numera...

"För tillfället", inte "numera". Mina hornhinnor verkar klara sig. :-)

-- Mats

Publicerat

Köpte en Minox 8x42 då den va nedsatt till 1600:- kan låta billigt men jag är helnöjd. visserligen kunde den vart lite lättare och mindre men den gör sitt jobb med bravur. Tror dessutom att 30 års garanti är svårslaget för den pengen.

Var köpte du din

Skall ha en för det priset

Minox är riktigt bra grejor! skicka gärna PM då jag inte är här så ofta

Publicerat

BD? Jävligt mycket kikare för den pengen om man köper nytt. Thomas försökte lura på mig ett par stycken också, men gav upp då han kom ihåg hur många jag redan har. :-)

Det är inga dumma grejer. Kunde vart lite skarpare och lite ljusstarkare, men det är ju ett sjumilakliv från det som brukar säljas för det priset och fortfarande prisvärda till nuvarande pris.

-- Mats

JO BD heter den, Pratade med generalagenten för någon vecka sedan ang Minox och att det finns en viss gråinport som tas av en stor och tysk elektronik kedja som dumpar priser under inköpspris. Tydligen råkade jag köpa just då.

Publicerat

JO BD heter den, Pratade med generalagenten för någon vecka sedan ang Minox och att det finns en viss gråinport som tas av en stor och tysk elektronik kedja som dumpar priser under inköpspris. Tydligen råkade jag köpa just då.

Svenska generalagenter i vapen/jaktbranschen kan äta min skit. De plockar in grejerna, dubblar sina pengar och lämnar återförsäljarna med som bäst 30% - ifall de lyckas lura nån jävel med överpris. Som tack för alla dessa pengar har de inget lager - det ska butikerna stå för - inga reservdelar och ingen service.

Det är ju inte direkt nåt under att de har det tufft nu, med Jaguargruppen som främsta prispressare och MM/XXL m.fl. som påknuffare. Och det är inte dåligt för oss konsumenter på nåt enda vis: det enda som skulle kunna motivera den sjuka prissättning som gällt är service, vilket VÄÄÄÄÄÄLDIGT få av generalerna är eller har varit i närheten av.

Men gnälla när andra lägger sig i, de kan de. :-)

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Fick hem min kikare i veckan Zeiss/heinsoldt och är väldigt nöjd. grymt fin bild i den :)