Publicerat April 8, 200620 yr Jahaja efter att ha fått besked om att min beställda ruger 243win skulle bli månader försenad och planer på bäverjakt finns i skallen så fanns det inget annat att göra än att avbeställa. Åkte nu förbi F&V och skulle kika på möjliga alternativ. Fastnade direkt för en Sako H.S i 243win. Dyr men läcker så efter lite snack skrev vi licenspapprena. Kommer att toppa den med optilock fästen och en weaver grand slam 6-20x40 med fine cross / dot. Tanken var att det ska bli en riktig toppfågelracer. Finns optilockarna i rostfritt? Trött men lycklig Pitepalt
Publicerat April 8, 200620 yr Grattis!...nu får du lova att visa lite bilder på skapelsen . ps. jepp... Optilock ska finnas i rostfritt
Publicerat April 8, 200620 yr Författare Har inte fått hem den än men så fort den står i skåpet så ska bilder tas.
Publicerat April 10, 200620 yr OHHH...läcker!!! :) :-*.... är den sprajtans ny?...ser iaf ut så /Fredde
Publicerat April 10, 200620 yr Författare Japp direkt från lådan. Kan säga att tjejen tyckte jag var mer än lovligt galen. Tänk vad fina möbler man kan få för dom pengarna :
Publicerat April 10, 200620 yr Skönhet var ett milt uttryck Ricktigt läcker bössa Pitepalt! Hoppas ni får en trevlig stund tillsammans MVH/Jocke
Publicerat April 11, 200620 yr Håller med, en riktig fin bössa. Grattis. Förstår inte mig på fruntimmer då de inte uppskattar att bössor kostar som en bil
Publicerat April 11, 200620 yr Författare Ok oskulden tagen Sköt 7 enskottare, 1 tvåskottare och 2 treskottare med rengörning mellan. Redan efter dom två första enskottarna slutade den i princip mantla och rengörningen gick som en dröm. Laddningen jag använde mig av var en ganska lugn laddning med hornady kula och normakrut. Patronlängd använde jag mig av samma längd som normas fabriksladdade hornady. Med andra ord inte i närheten av optimerad laddning för min bössa. Jaja så här blev de tre träffbilder som träffade tavlan Träffbilden längs till vänster är skjuten med 2 enkelskottare med rengörning mellan och en 2-skottare. Mittenträffbilden är en 2-skottare och en 3-skottare. Höger träffbild är en st 3-skottare Är ändå ganska nöjd med bössans prestation
Publicerat April 11, 200620 yr Läckert! Vart sugen på att byta nuvarande Sako Varmint, den äldre versionen utan löstagbart mag, mot en dylik.. Samma kaliber givetvis! Undrar vad mina tokladdade Lapua Mega skulle prestera i den bössan..? Vilket normakrut använde du? Min sköt sisådär med 204 men så testade jag MRP och fann genast ljuset! Sköt gryma träffbilder plötsligt.. Mvh!
Publicerat April 11, 200620 yr Författare Använde 44 grain 204. Har även MRP, VV-N150 och VV-N160 hemma så jag ska nog hitta någon bra laddning. Det är "bara" 22" pipa så jag är lite lur om att MRP blir för långsamt. Eller vad tror ni? Är grymt sugen på ladda upp ett gäng lapua sceenar moly för att testa vad bössan egentligen går för edit: "#"/"(/"(#!&"/!" !!!!!!!!!!!! Ja då går tändhattsverktyget sönder. Får man beställa nytt från leeprecision.com och 2 veckors väntan.... suck!
Publicerat April 11, 200620 yr Få höra nu Pitepalt vad du tycker om din Weaver Grand Slam,optiken,parallaxen,förstorinsgvredet,inställningsskruvarna?? Gör en jämförelse mot din Bushnell Elite. /Micke
Publicerat April 11, 200620 yr Författare Ska jag vara ärlig så ser jag ingen större skillnad optiskt mot bushnellen. Däremot justeringsrattarna och försoringsvredet är miltals bättre. Parallaxen funkar bra och jag får skärpa på alla avstånd. Dock är förstoringen och parallaxen svår att avläsa. Skrivet med grått mot svart bakgrund. Hårkorset är nog så tunt och jag avråder till att köpa fine cross / dot. Behöver inte vara speciellt mörkt innan korset försvinner. Nu ska den ju användas till toppfågeljakt men ändå. Nä den ger ett gediget intryck. Ska åka iväg någon dag och checka hur precis justeringen är men det blir när jag får nytt tändhattsverktyg.... Får komma med utförligare rapport så fort jag testat det ordentligt
Publicerat April 11, 200620 yr Nä den ger ett gediget intryck. Ska åka iväg någon dag och checka hur precis justeringen är men det blir när jag får nytt tändhattsverktyg....Får komma med utförligare rapport så fort jag testat det ordentligt Ser jag fram emot,är ruskigt sugen att skaffa mig en Grand Slam till mitt nästa projekt. Du...kanske dags att uppdatera din signatur /Micke
Publicerat April 11, 200620 yr Författare Nöjd? Mycket gott kan man säga om weaver grand slam men några bra mörkeregenskaper har det då inte. Undrar om inte tom Bushnellen är bättre . Men det är väl inte därför man köper en weaver
Publicerat April 12, 200620 yr Nöjd? Mycket gott kan man säga om weaver grand slam men några bra mörkeregenskaper har det då inte. Undrar om inte tom Bushnellen är bättre . Men det är väl inte därför man köper en weaver Mycket nöjd ;D Jag har aldrig vart i behov av några mörkeregenskaper på mina sikten,däremot så uppskattar jag lätta sikten då dom inte sabbar balansen i vapnet. Mycket gott kan sägas om europeisk optik men lätta är dom inte. /Micke
Publicerat April 12, 200620 yr En snygg kombination av studsare och sikte! Trevlig kaliber också. Är också intresserad av Grand Slam sikterna. Är dom lika robusta som dom gamla stålsikterna från Weaver så håller dom bättre än dom flesta andra sikten. mvh Danne
Publicerat April 12, 200620 yr Jag har ett Zeiss 4x32 som väger 260 gram. Tungt? Övriga Zeiss med 36-´42-objektiv jag har ligger på dryga 400gram, ca 100gram mer än leupold. Tungt?
Publicerat April 12, 200620 yr Tungt och tungt allting är relativt Visst kan man kalla det tungt om det sitter på fel ställe. Mellan andra motsvarande Zeiss och Leupoldprodukter skiljer det över 200g. /Micke
Publicerat April 24, 200620 yr Författare Har plastbäddat den idag och det var ingen lek att få loss stocken sen. Men efter en del jobbande så gick det vägen och en STOR sten lossnade från mina axlar. Skickar med en liten bild på hur bäddningen blev. Ska finlira lite men jag är ganska nöjd. Känns stumt och bra