Publicerat September 18, 201114 yr Om detta stämmer är det jä* illa! http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/09/Fritt-fram-for-dvargbandmasken-1.18129/ Varför viker myndigheterna ner sig? Ska den stoppas, ska den stoppas nu! Verkar snarare som det ligger politik bakom beslutet, för att vi ska integreras mer med EU ("Eftersom EM redan finns i landet bortfaller också från 1 januari 2012 kravet på att hundar som förs in i landet ska vara avmaskade. Däremot ska man sprida information så att de frivilligt avmaskas."). Har vi kunnat stoppa den så här länge så borde vi kunna fortsätta förhindra spridningen med rätt åtgärder. Sedan kan det spekuleras i om detta kommer bli ett steg att "släppa" in mårdhund i Sverige, med alla konsekvenser det får för småviltet kanske främst i våtmarker! Och är man konspiratoriskt lagd kan detta även tolkas som ett steg i rovdjurspolitiken för att ta bort ett av problemen med att låta vargar vandra in från öst! Nu får Jägarförbundet sätta ner foten för detta kan inte vara acceptabelt!
Publicerat September 18, 201114 yr Därför att vi som bor på landsbygden och i mindre städer är totalt ointressanta samt inte värda ett skit enligt våra urbaniserade medmänniskor med så kallade ”humana” värderingar. Våra primitiva intressen som jakt, friluftsliv och att låta barnen plocka bär på ett strå är väl inget att ta hänsyn till… Det är ju först om räv med dvärgbandmask börjar vara nära de stora befolkningscentren som en insats kan vara aktuell. Fy f-n
Publicerat September 18, 201114 yr Jägareförbundet har inget mandat för att styra fri rörlighet inom EU. Vi har rävens dvärgbandmask i Sverige, det är ett faktum. Därför är det omöjligt att hävda specialregler gentemot övriga unionen. Fri handel och rörlighet är ett mantra som står över smittskydd, djurskydd och allt annat. Det var jag väl medveten om inför EU-omröstningen en gång i tiden och röstade självklart nej. Alla sopprötter som röstade ja kan ju ta sig en funderare om det var så klokt....
Publicerat September 18, 201114 yr Författare Jägareförbundet har inget mandat för att styra fri rörlighet inom EU. Vi har rävens dvärgbandmask i Sverige, det är ett faktum. Därför är det omöjligt att hävda specialregler gentemot övriga unionen. Fri handel och rörlighet är ett mantra som står över smittskydd, djurskydd och allt annat. Det var jag väl medveten om inför EU-omröstningen en gång i tiden och röstade självklart nej. Alla sopprötter som röstade ja kan ju ta sig en funderare om det var så klokt.... Vi har kunnat ha avmaskningstvång för hundar som kommer in till Sverige en längre tid, varför ta bort det? Ja det är ett faktum men så vitt vi vet är det fortfarande i begränsad omfattning, dvs. Motåtgärder kan fortfarande ha effekt. Varför bara ge upp? Jägarförbundet har inget mandat, men de kan bilda opinion och framföra sina åsikter (Vilket de också gör i frågan)! En annan sak som slog mig, varför hör vi inte mer om detta från exempelvis Naturskyddsföreningen. De om några borde ju gå i täten för att förhindra spridningen?
Publicerat September 18, 201114 yr Jägareförbundet har inget mandat för att styra fri rörlighet inom EU. Vi har rävens dvärgbandmask i Sverige, det är ett faktum. Därför är det omöjligt att hävda specialregler gentemot övriga unionen. Fri handel och rörlighet är ett mantra som står över smittskydd, djurskydd och allt annat. Det var jag väl medveten om inför EU-omröstningen en gång i tiden och röstade självklart nej. Alla sopprötter som röstade ja kan ju ta sig en funderare om det var så klokt.... +1 På den!
Publicerat September 18, 201114 yr Vi har kunnat ha avmaskningstvång för hundar som kommer in till Sverige en längre tid, varför ta bort det? Enkelt. Vi kan inte längre hävda frihet från sjukdomen i fråga...och då är avmaskningstvång ett hinder mot den fria rörligheten inom EU. Men sanningen att säga var avmaskningstvånget på väg bort ändå...det är nu borta inom hela EU efter beslut i EU-parlamentet. Dvärgbandmasken ansågs inte vara ett tillräckligt stort problem för att motivera dylika hinder. Jag vet hur svårt det var för veterinärer på Livsmedelsverket, när det begav sig efter sveriges medgång, att övertyga EU om att Sverige skulle få behålla salmonellagarantierna på kött från övriga EU-länder. Då var Sverige ändå i praktiken fritt från salmonella men övriga medlemsstater trodde inte detta kunde vara möjligt...alltså i klartext att svenska veterinära myndigheter "ljög" om det gynnsamma salmonellaläget i sverige. Efter att ha kämpat med "näbbar och klor" fick vi bibehålla salmonellagarantierna med viss modifikation. Nu visade det sig i och för sig senare, att det inte led någon brist på "falska" salmonellaintyg på imorterade köttpartier...men det är en annan historia Länge leve "Europas Förenta Stater"
Publicerat September 19, 201114 yr Säger bara skyll inte på mig jag röstade nej. EU och deras korkade lagar har bara inneburit en massa problem för oss.
Publicerat Oktober 12, 201114 yr vi kan kräva avmaskning ända tills europafjolldomstolen dömer oss till böter som överstiger samhällskostnaden för att bevara dvärgbandmasken i vår fauna. f ö anser jag att skottpengar på räv borde införas jämte mycke generös lagstiftning ang rävjakt