Publicerat September 19, 201114 yr Fick dessa bilder av en elev idag, han hade träffat på detta i skogen nu i helgen. Vet någon vad det är eller är det Terje H som varit i farten. Det skulle vara 4-5 dm långt.
Publicerat September 19, 201114 yr Tror också på mård, ser ut som att det är en flådd kropp då tassarna fram är ända som har kvar pälsen
Publicerat September 20, 201114 yr Varg eller lo ! Allt dött i skogen är nämligen tjyvskjuten varg eller lo numera..
Publicerat September 20, 201114 yr Helt klart en rysk invandrad varg som som gått genom renbetes området och krockat med en skoter..... Nä en flådd mård ser det ut som
Publicerat September 20, 201114 yr Kom igen nu, alla ser ju/vet ju att det där är en Chupacabra. Å andra sidan som jag ser det är det ett klart tecken på att bara för att man "tror" att man är någonstans där ingen kommer att passera inom en snar tid är det inte ok att bara dumpa rester av vilt i skogen, det leder alltid till frågor. En sten över eller under lite mossa så att det i varje fall är dolt för den tid det tar att förmultna. /Christian
Publicerat September 20, 201114 yr Kom igen nu, alla ser ju/vet ju att det där är en Chupacabra. Å andra sidan som jag ser det är det ett klart tecken på att bara för att man "tror" att man är någonstans där ingen kommer att passera inom en snar tid är det inte ok att bara dumpa rester av vilt i skogen, det leder alltid till frågor. En sten över eller under lite mossa så att det i varje fall är dolt för den tid det tar att förmultna. /Christian Ha, ha, ha, Jag var tvungen att Googla, håller med C, det är förmodligen en "Getsugare"
Publicerat September 20, 201114 yr Jag skulle sätta min femkrona på en mink, mörkbruna hårstrån som skymtar tyder på den, likaså de vita hårstrån som skymtar på hakspetsen. Jag är dock övertygad om att den INTE är flådd. Däremot har den legat ute och surnat, regn har gjort att håret släppt och man ser själva läderhuden som ter sig lite vitaktig och hänger som en skrynklig kjol i bakkant på kroppen. Hade den varit flådd hade man kunna se "köttet" och den hade då förmodligen också varit hårdare angripen av småkryp än de fluglarver man kan se i munnen på den.
Publicerat September 20, 201114 yr Jag tycker det ser ut som en ekonom möjligtvis en försvarsadvokat kanske, svårt att säga men de vita blekta tänderna och masken i munnen tyder på ekonom.
Publicerat September 20, 201114 yr Är det inte den beryktade dvärgbandmasken då? liten, slibbig och med huggtänder....
Publicerat September 20, 201114 yr Är det inte den beryktade dvärgbandmasken då? liten, slibbig och med huggtänder.... kunde varit det! men det är förbannat likt de nervösa svettiga killarna på aktuellt som snackar om grekland mm... snarlikt killen på jobbet, hans min då han ser fler än 4 nollor på ett kontouttrag...
Publicerat September 21, 201114 yr Jag tycker det ser ut som en ekonom möjligtvis en försvarsadvokat kanske, svårt att säga men de vita blekta tänderna och masken i munnen tyder på ekonom. Tyst nu, det är en mink, ekonomer är det ju tydligen inte fri jakt på.
Publicerat September 21, 201114 yr Såg en utav bilderna i tidningen idag, länk nedan! Enligt länken skall det vara en utter, vilket då leder till jaktbrott. http://helahalsingland.se/nordanstig/bergsjo/1.3923300-uttern-avlivad-och-sedan-fladd
Publicerat September 21, 201114 yr Kan inga av er mer närboende jägare ta en kontakt med en del stortänkande skogsmän, tidningar och polis för att klara ut detta, snart blir vart evigt kadaver i skogen en död (insert skyddat djur) och det skall utredas. Förövrigt håller jag med dem/de som sagt att det är på grund av surning som ev päls har fallit av, enbart det talar mot den väckta teorin om jaktbrott. http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/daggdjur/skelettfrandaggdjur/daggdjurskranier/utter.3193.html Nu är det bussvårt med komparativa bilder och skalor men jag har svårt att se att det skall vara en utter på bilderna ovan, särskilt med tanke på hur liten den skall ha varit då och att det är helt annorlunda tandsättning. /Christian
Publicerat September 21, 201114 yr Det är väl en sak att vi kan bedömma saker utifrån en bild. Men nog måste det vara ganska enkelt för den som har tillgång till "liket" att artbestämma samt konstatera om den är flådd eller inte. Jag vill inte ta gift på något. Men för mig ser det mest ut som att den inte är flådd. Skinn kan faktiskt "avhåras" som några redan påpekat. Och i så fall lär väl mistankarna om kommersiell tjuvjakt för pälsens skull bli relativt kortlivade.
Publicerat September 21, 201114 yr http://helahalsingland.se/nordanstig/bergsjo/1.3919169-patraffat-storsjoodjur-ar-troligen-en-utter Snyggt att Naturskyddsföreningens representant gissar på Bäver /Håkan H
Publicerat September 21, 201114 yr Flår man ett pälsvilt flår man även väck läppar osv runt munnen såväl som nosspeglen skärs loss tillsammans med skinnet. för det ska vara med vid försäljning.. Djuret på bilden har läpparna kvar. Att den skulle vara flådd är helt uteslutet.
Publicerat September 21, 201114 yr Kollar vi sen på bladen bredvid kadavret så är det väl blåbärsris eller lingonris. Så blir djuret inte speciellt stort.. Utesluter nog utter iallafall..
Publicerat September 22, 201114 yr Kom igen nu, alla ser ju/vet ju att det där är en Chupacabra. Tack!!! Som jag har letat efter det namnet, men jag kom inte på vad det var. Nu kan jag sova på nätterna, utan att grubbla över det i alla fall...
Publicerat September 22, 201114 yr Lite högre upp så skrev Christian : -"snart blir vart evigt kadaver i skogen en död (insert skyddat djur) och det skall utredas." Jag insåg när jag nu läste om eventuellt myrgift i skogen att jag tack vare/pågrund av detta totalt tappat allt förtroende för medias rapportering om mistänkta fall av jaktbrott. Är inte det ganska illa? För något år sedan skulle jag blivit mycket upprörd över "idioten" som lagt ut gift i naturen. Speciellt om det som nu sker i samband med jaktsäsong. Nu funderar jag istället på om vargkramarna och jaktmotståndarna "enbart" spridit det här ryktet för att på det sättet försöka få folk att störa jakten eller om de t.o.m. varit så desperata att de verkligen lagt ut gift i naturen. Möjligtvis funderade jag någon minut eller i alla fall sekund på om det kunde finnas någon naturlig förklaring. För hur många rapporterade mistänkta fall av grovt jaktbrott har inte visat sig vara något helt naturligt? Vargkadaver var skinn från älgkalv o.s.v. Undrar om det verkligen är det här APU:arna ville uppnå... Sorry för OT...
Publicerat September 23, 201114 yr http://helahalsingland.se/nordanstig/bergsjo/1.3923300-uttern-avlivad-och-sedan-fladd Många här har sagt flådd och tydligen är det en ledande teori. Men jag fattar inte alls hur ni kan tro att den är flådd, huden är ju kvar och det är bara pälsen som saknas. Att pälsen lossnar är ju inte så konstigt om det är en utter. När jag gör läder så lägger jag skinnet/huden i vatten (flytande på rinnande vatten) några dagar och sedan är håret väck. Om uttern dött i vattnet så borde den vara hårlös efter några dagar. Om den är flådd, vad är det som ser ut som hud??