Publicerat September 20, 201114 yr har en vit älghundsvalp vet inte vilken gps pejl jag ska köpa jagar i jämtland och i södermanland har funderat på astro tracker eller swepoint astron verkar bra men för dålig räckvidd
Publicerat September 20, 201114 yr har en vit älghundsvalp vet inte vilken gps pejl jag ska köpa jagar i jämtland och i södermanland har funderat på astro tracker eller swepoint astron verkar bra men för dålig räckvidd Hej Skabbgalt, Jag skulle absolut rekomendera Astro, ta den nya 320 med bättre räckvidd, om det skulle dra iväg för långt kan man alltid ha en Garmin GTU10 för att spåra upp hunden över hela Sverige Men Astro'n räcker väldigt långt vid vanlig jakt. /MÅ
Publicerat September 20, 201114 yr Har du bara gsm täckning där du jagar hade jag valt Swedpoints Doogps. Astron har alldeles för ojämn kvalitet, en del har räckvidd under kilometern och en del kan klara upp till tre kilometer.
Publicerat September 21, 201114 yr Håller med om att har man GSM täckning så köp inte Astro. Det är mest hela tiden hundförarna här hemma inte vet var dom har hunden. Måste gå upp på nå berg etc. för att få kontakt eller få nån av de andra hundförarna att kolla upp var hunden är, om nu nån av dom får in den. Fördelen är att den är lite enklare att använda och har tåligare handenhet. Jag och några till kör med Trackers G400 pejl. Den är väl varken bättre eller sämre än Swepoint skulle jag gissa men servicen är här i Boden så jag valde den. Plus att de som behövt servicen har fått det gjort snabbt. Jag har själv aldrig behövs service på halsbanden än men det gamla lär ska behöva nytt batteri snart som det verkar, det är 5 år gammalt nu. Trackers nya programvara verkar dessutom fin och ska komma till Android (när vet nog bara tracker själva). Däremot tror jag inte riktigt på Android som pejl för dom telefonerna har över lag så förbannat kass batteritid. Vad gäller fukttålighet på telefonerna så är det inget problem för oss i alla fall. Jag har en Watatait plastficka och den funkar klockrent. Sen bör man använda blåtandsGPS istället för den inbyggda i telefonen eftersom det drar betydligt mindre ström. Det sämsta med Tracker är nog supporten för programvaran, då man får ringa ett dyrt telefonnummer eller maila. Det har funkat halvbra för mig de gånger jag behövt hjälp men det kan vara lite gormigt. Nu finns det ett forum på deras sida man kan fråga saker på. Så det blir bättre med tiden. Plus att www.peters.se har ett forum där man kan få svar på det mesta. Vad jag förstått på Swepoint så har den en lite dålig konstruktion på GSM antennen som kan skadas vid belastning (tex en stövare som gärna vill in i gryt). Lär väl iofs inte vara nåt problem med en vit älghund men man vet ju aldrig om grävling är på menyn? Mer än det och att en bekant haft ganska mycket strul med sin vet jag inte, men jag skulle tro att de är nog bra kvalitetsmässigt nu dom åxå. De har ju funnits några år nu... Vad gäller deras programsupport har jag ingen koll. Kanske nån annan kan svara på? Lycka till med inköpet och ha inte för bråttom. Kolla på alternativen innan du bestämmer dig.
Publicerat September 21, 201114 yr Hej Skabbgalt, Jag skulle absolut rekomendera Astro, ta den nya 320 med bättre räckvidd, om det skulle dra iväg för långt kan man alltid ha en Garmin GTU10 för att spåra upp hunden över hela Sverige Men Astro'n räcker väldigt långt vid vanlig jakt. /MÅ Garmin GTU10 kräver väl abonemang? nån aning om vad det kostar per år?
Publicerat September 21, 201114 yr Garmin GTU10 kräver väl abonemang? nån aning om vad det kostar per år? Första året ingår. Sen 50 €/år
Publicerat September 21, 201114 yr Första året ingår. Sen 50 €/år Trackers program kostar 590:-/ år och då ingår 300 kartrutor. Låter dyrt med 50E för Garmins puck. Den har ju inte ens i närheten samma kapacitet som de "vanliga" telefonpejlarna.
Publicerat September 21, 201114 yr Trackers program kostar 590:-/ år och då ingår 300 kartrutor. Låter dyrt med 50E för Garmins puck. Den har ju inte ens i närheten samma kapacitet som de "vanliga" telefonpejlarna. Har aldrig haft några problem med Astron (220 Nordic) har utan vidare 5 km räckvidd med standard antenn. Har aldrig upplevt det som ett större problem att gå upp i ett höjdläge, man söker trots allt pass i höjdläge. Skulle tro att ett av skälet till att många har problem med astron är att det skruvas för mycket, de skruvas sönder. Det finns ingen andledning att byta ut standard antenn på handenhet, hundenhet osv. innan man provat räckvidden. Dessutom så är faktiskt GSM-täckningen inte så märkvärdig det finns stora hål, inte minst i Södermanland tex vis i traktena kring Katrineholm. //Lasse D.
Publicerat September 21, 201114 yr Astron är överlägsen i realtidsuppdateringar. Tyvär är den stora svagheten antennfästet, hoppas att det är bättre på 320. Gsm tillsatsen kan vara bra om du har en vidlyftig hund. (Kontantkort med 500kr/år och 3000 eller 5000 sms i månaden. Kommer inte ihåg vilket...) Följde lagets alla hundar hela jaktveckan med Astro. Några uteblivna uppdateringar blev det, men inga stora problem då jag fick kontakt igen innom några minuter. (Gsm pejlar brukar du få uppdatering per ½ - 5 minuters intervaller, beroende på inställning. Täta uppdateringar kostar många sms och du riskerar att göra slut på smsen du betalat för... Astron kan du uppdatera var 5 sek!) Problemen med kontakt varierade i avstånd. Det som var samstämmigt var att hunden befann sig i stenig/bergig terräng, dvs i raviner mm. Dock var ingem hund längre bort än ca 3-4km.
Publicerat September 22, 201114 yr Astron är överlägsen i realtidsuppdateringar. Tyvär är den stora svagheten antennfästet, hoppas att det är bättre på 320. Gsm tillsatsen kan vara bra om du har en vidlyftig hund. (Kontantkort med 500kr/år och 3000 eller 5000 sms i månaden. Kommer inte ihåg vilket...) Följde lagets alla hundar hela jaktveckan med Astro. Några uteblivna uppdateringar blev det, men inga stora problem då jag fick kontakt igen innom några minuter. (Gsm pejlar brukar du få uppdatering per ½ - 5 minuters intervaller, beroende på inställning. Täta uppdateringar kostar många sms och du riskerar att göra slut på smsen du betalat för... Astron kan du uppdatera var 5 sek!) Problemen med kontakt varierade i avstånd. Det som var samstämmigt var att hunden befann sig i stenig/bergig terräng, dvs i raviner mm. Dock var ingem hund längre bort än ca 3-4km. Numera använder man bra sms när täckningen är dålig och det är problem med uppdateringarna, så det ser jag inte som något problem.
Publicerat September 22, 201114 yr Astron är överlägsen i realtidsuppdateringar. Tyvär är den stora svagheten antennfästet, hoppas att det är bättre på 320. Gsm tillsatsen kan vara bra om du har en vidlyftig hund. (Kontantkort med 500kr/år och 3000 eller 5000 sms i månaden. Kommer inte ihåg vilket...) Följde lagets alla hundar hela jaktveckan med Astro. Några uteblivna uppdateringar blev det, men inga stora problem då jag fick kontakt igen innom några minuter. (Gsm pejlar brukar du få uppdatering per ½ - 5 minuters intervaller, beroende på inställning. Täta uppdateringar kostar många sms och du riskerar att göra slut på smsen du betalat för... Astron kan du uppdatera var 5 sek!) Problemen med kontakt varierade i avstånd. Det som var samstämmigt var att hunden befann sig i stenig/bergig terräng, dvs i raviner mm. Dock var ingem hund längre bort än ca 3-4km. Som MB säger så använder inte "riktiga" telefonpejlar SMS längre. De skickar och tar emot information via GPRS eller 3g beroende på vilket nät som är tillgängligt. Vad gäller uppdateringar så kan man ställa in trackern till 5sek intervall och Swepoint tror jag till och med går ner till 2sek? Skillnaden är att man ser hundens riktning och fart och hur många skall i minuten den skäller på telefonen så jag har egentligen aldrig sett anledningen till att ha så täta uppdateringar. Plus att man i princip alltid får uppdateringen. Själv kör jag med 30sek intervall och tycker det funkar kanon. Skulle täckningen vara så pass dålig att inte det funkar så kan man skicka SMS för att kolla var hunden är och då krävs extremt lite täckning för att få genom en position. Jag pejlar, mina hundar, kusinens, en kompis hund plus alla de som har igång sina telefoner och jag skulle gissa att under en säsong kommer jag under 500:- för att pejla alla dessa. Det går ju att ha fast avgift på datatrafik åxå om man kör extremt mycket. Beroende på abonemang så hamnar man väl då på 70-100kr/månad? Det är nog dyrast när man ringer upp hunden och kollar vad den gör. Uppkopplingsavgiften är ju svår att komma undan. Jag vet inte riktigt varför myten om de "dyra" telefonpejlarna lever vidare? Kias Husse kolla gärna lite FÄRSK fakta innan du skriver nästa gång. Han är ju faktiskt ute efter lite information om dagens pejlar inte de som fanns för 5 år sen. Och som MB skrev tidigare så funkar Astron för vissa inte för andra. Personligen tycker jag telefonpejlarna är bättre även om räckvidden varit bättre på Astron men det är ju bara min åsikt. Många tycker ju om sin astro och det är ju en bra pryl. De gånger jag lånat farsans Astro har jag dock då blivit besviken jämfört med trackern. Som längst 3km och som kortast 256m har jag tappat hunden på beroende på terräng, plus att man inte får lika mycket information om vad hunden pysslar med.
Publicerat September 22, 201114 yr Håller helt med har två Astro pejlar den ena går ca 1 km den andra kan klara 2 km och i bästa fall 3 km. På taxarna använder jag bara Astron och tycker det räcker till. Men på Jämten kör jag med både Astron och en Doogps för där räcker Astron inte till plus att man vill ha mer information typ riktning, fart, och skall. Kör numera med En Motorola Defy som kör Android och det funkar riktigt bra, enda är väl batteritiden men använder man inte den inbyggda GPS:en funkar det bra. Man klarar lätt en jaktdag med fulladdat batteri. Så jag tycker nog det är väldigt avgörande vad man jagar och vilken hund man har när man väljer pejl.
Publicerat September 22, 201114 yr Som MB säger så använder inte "riktiga" telefonpejlar SMS längre. De skickar och tar emot information via GPRS eller 3g beroende på vilket nät som är tillgängligt. Vad gäller uppdateringar så kan man ställa in trackern till 5sek intervall och Swepoint tror jag till och med går ner till 2sek? Skillnaden är att man ser hundens riktning och fart och hur många skall i minuten den skäller på telefonen så jag har egentligen aldrig sett anledningen till att ha så täta uppdateringar. Plus att man i princip alltid får uppdateringen. Själv kör jag med 30sek intervall och tycker det funkar kanon. Skulle täckningen vara så pass dålig att inte det funkar så kan man skicka SMS för att kolla var hunden är och då krävs extremt lite täckning för att få genom en position. Jag pejlar, mina hundar, kusinens, en kompis hund plus alla de som har igång sina telefoner och jag skulle gissa att under en säsong kommer jag under 500:- för att pejla alla dessa. Det går ju att ha fast avgift på datatrafik åxå om man kör extremt mycket. Beroende på abonemang så hamnar man väl då på 70-100kr/månad? Det är nog dyrast när man ringer upp hunden och kollar vad den gör. Uppkopplingsavgiften är ju svår att komma undan. Jag vet inte riktigt varför myten om de "dyra" telefonpejlarna lever vidare? Kias Husse kolla gärna lite FÄRSK fakta innan du skriver nästa gång. Han är ju faktiskt ute efter lite information om dagens pejlar inte de som fanns för 5 år sen. Och som MB skrev tidigare så funkar Astron för vissa inte för andra. Personligen tycker jag telefonpejlarna är bättre även om räckvidden varit bättre på Astron men det är ju bara min åsikt. Många tycker ju om sin astro och det är ju en bra pryl. De gånger jag lånat farsans Astro har jag dock då blivit besviken jämfört med trackern. Som längst 3km och som kortast 256m har jag tappat hunden på beroende på terräng, plus att man inte får lika mycket information om vad hunden pysslar med. Ok...... Jämför endast med de grejer en i jaktlaget har köpt... Han har 6 pejlar! Varav 5st "telefon"pejlar, 1 nyinköpt i år, till två hundar. Vi jagar en bit från de stora vägarna och större tätorter. Han kan bara få uppdateringar via sms. GPRSen funkar säker jättebra i närheten av de stora vägarna och i tätare bebyggelse. (MMS och datasurfning funkar ytterst sällan från jaktmarken och om det gör det så går det väldigt långsammt. Typ 2½ timme att skicka en vanlig bild..... SMS och telefoni funkar ok över största delen av marken.)
Publicerat September 22, 201114 yr mailade garmin och frågade om man med en iphone kan följa hundens rörelser i realtid på en karta i luren så att jag ser exakt hur hunden springer. Fick nyss det knapphändiga svaret; Ja du kan spåra hunden med garmin gtu-10...
Publicerat September 23, 201114 yr Ok...... Jämför endast med de grejer en i jaktlaget har köpt... Han har 6 pejlar! Varav 5st "telefon"pejlar, 1 nyinköpt i år, till två hundar. Vi jagar en bit från de stora vägarna och större tätorter. Han kan bara få uppdateringar via sms. GPRSen funkar säker jättebra i närheten av de stora vägarna och i tätare bebyggelse. (MMS och datasurfning funkar ytterst sällan från jaktmarken och om det gör det så går det väldigt långsammt. Typ 2½ timme att skicka en vanlig bild..... SMS och telefoni funkar ok över största delen av marken.) Funkar det OK att ringa så funkar GPRS positionering utan problem. Det är så liten datamängd varje gång. Jag själv jagar 4 mil norr om Boden och kan väl inte påstå att det är "nära" nån stor väg eller tätare bebyggelse så jag vet inte om det är det som är problemet? Vilken telefonpejl har han som inte kan köra "live"? Det finns vad jag vet bara 3 RIKTIGA telefonpejlar, tracker, Swepoint och Conbtact och alla dessa kör "live" uppdateringar. Sen kanske han har köpt begagnade gammelpejl eller nån enklare variant? Det vet ju inte jag. Om täckningen är dålig kan man köra SMS, vilket kanske är anledningen till varför din jaktkompis med alla pejlar kör det?
Publicerat September 23, 201114 yr Funkar det OK att ringa så funkar GPRS positionering utan problem. Det är så liten datamängd varje gång. Jag själv jagar 4 mil norr om Boden och kan väl inte påstå att det är "nära" nån stor väg eller tätare bebyggelse så jag vet inte om det är det som är problemet? Vilken telefonpejl har han som inte kan köra "live"? Det finns vad jag vet bara 3 RIKTIGA telefonpejlar, tracker, Swepoint och Conbtact och alla dessa kör "live" uppdateringar. Sen kanske han har köpt begagnade gammelpejl eller nån enklare variant? Det vet ju inte jag. Om täckningen är dålig kan man köra SMS, vilket kanske är anledningen till varför din jaktkompis med alla pejlar kör det? Jag vet att han minst två tracker och en Astro. De tre övriga är jag osäker på märke.... Men ha brukar skrodera om sina 6 pejlar! Han kör med sms och 2g för täckningen. Han känner Handler från Ytterhogdal. (som sköter största delen av supporten för Tracker i Sverige) Enligt jaktkompisen så är det mycket problem med tracker uppdateringer pga av att hundägarna kör Tracker i den vanliga telefonen och pengarna tar slut för datauppkoppling och/eller sms.... Är du utan slantar på kortet så kan du inte följa hunden eller uppdatera kartor! Han själv har en särskild telefon endast för pejlen. Han har lov ordat Tracker och dissat Astron i så länge Astron funnits. I år kör han väldigt mycket Astro och använder Trackern endast om Astron inte räcker till! (Gråhundar som kan springa någon mil utanför marken ibland....)
Publicerat September 26, 201114 yr Jag vet att han minst två tracker och en Astro. De tre övriga är jag osäker på märke.... Men ha brukar skrodera om sina 6 pejlar! Han kör med sms och 2g för täckningen. Han känner Handler från Ytterhogdal. (som sköter största delen av supporten för Tracker i Sverige) Enligt jaktkompisen så är det mycket problem med tracker uppdateringer pga av att hundägarna kör Tracker i den vanliga telefonen och pengarna tar slut för datauppkoppling och/eller sms.... Är du utan slantar på kortet så kan du inte följa hunden eller uppdatera kartor! Han själv har en särskild telefon endast för pejlen. Han har lov ordat Tracker och dissat Astron i så länge Astron funnits. I år kör han väldigt mycket Astro och använder Trackern endast om Astron inte räcker till! (Gråhundar som kan springa någon mil utanför marken ibland....) Jag kör också bara med GSM (2g) det är så liten datamängd så 3g är onödigt. Dessutom drar 3g mer ström i telefonen så det har jag avslaget helt. Jag förstår inte riktigt varför pengarna skulle ta slut på telefonen bara för att man använder den till vardags också? Det handlar väl mest om att ha koll på vad man har för prylar? Han kan väl lika väl bli utan pengar på sin pejltelefon eller för den delen få slut ström i astron, eller bryta av antennfästet? Handhavandefel är väl ändå inte pejlens fel? Kombon Astro/telefonpejl vet jag flera som kör med och då klarar man sig med en gammal trackerpejl med endast SMS funktion för att hitta igen hunden på långt håll.
Publicerat September 26, 201114 yr Kan nämna att jag fick antennfästet på min Astro omgjort. När pejlen var ny så hade jag ok kontakt ut på ca 3-4km. Sen gick fästet sönder och jag tappade kontakten vid 150m. Fick den lagad, men den tappade kontakt vid ca 500m. Efter senaste lagningen följer jag hundarna på marken igen på 3-4km. Kanske längre men ingen har varit ut på längre turer än. Men jag har även fått in en hund 3,6mil bort. Ingen stadig kontakt men uppdateringar lite då och då. Det sitter Astros egna "vajer"antenn på den.
Publicerat September 28, 201114 yr Ja Garmin skötte sig fint även då farsans Astro havererade. Det var nog antennfästet på den åxå för helt plötsligt så funka den bara till 150-200m. Före det funkade den ju i alla fall till 1km när terrängen tillät det. Han fick helt enkelt en helt ny handenhet vilket jag tycker var snyggt gjort av dom. Kanske ett täcken på att kvaliteten inte riktigt håller måttet när dom bara byter ut hela? Får hoppas att nya handenheten har bättre kvalitet.
Publicerat September 28, 201114 yr Någon skrev att han uppgraderade mjukvaran i sin Astro 220 och även halsbandet och fick längre räckvidd av det. Jag uppgraderade själv efter det tipset men har inte hamnat i situation då jag behövt lång räckvidd så jag vet inte om det funkar. Garmin marknadsför ju sin nya modell med 30% längre räckvidd men är det någon som vet om det är hårdvaruuppdatering som ger detta eller om det det bara är ny mjukvara som de nu skickar med i uppdatering av 220? I sådana fall är det ju lite fel av garmin att säga att du får 30% längre räckvidd med nya.
Publicerat September 28, 201114 yr [quote Garmin marknadsför ju sin nya modell med 30% längre räckvidd men är det någon som vet om det är hårdvaruuppdatering som ger detta eller om det det bara är ny mjukvara som de nu skickar med i uppdatering av 220? I sådana fall är det ju lite fel av garmin att säga att du får 30% längre räckvidd med nya. Dom där 30% är att antenen på sändaren är längre samt att dom skickar med en längre anten till handenheten skulle jag tro.
Publicerat September 29, 201114 yr Dom där 30% är att antenen på sändaren är längre samt att dom skickar med en längre anten till handenheten skulle jag tro. Men har de en ny sändare också? DC40 kom ju för inte så länge sen känns det som. Jag trodde det bara var handenheten som var ny. Och många använder ju ändå skogsantennen till sin handenhet så då faller ju vitsen med längre orginalantenn bort i alla fall.
Publicerat Mars 1, 201214 yr garmin 320 med dc40 halsbandet är hur bra som helst, lång räckvid! bara å köpa om du frågar mig!
Publicerat Mars 2, 201214 yr Jag kör garmin och det räcker till mina jämtar. kom ihåg att du inte kanske ska jaga på samma marker hela tiden utan det kan bli björnjakter osv på marker som helt saknar mobiltäckning...... Astron är väl den pejl som är vanligast bland björnjaker osv..... Jagar man på samma marker och har riktigt bra mobiltäckning även över större ytor i kring marken så är väl mobilpejl bra men går hunden utanför täckning kan du aldrig hitta den om det händer något.....
Publicerat Mars 2, 201214 yr bara att køpa garmin astro och komplettera med en gtu-10 utifall.. Enda tillfälle jag har "tappat bort" min hund med garmin var när antennfäste var av på halsbandet. men det touchade iband och då såg ja ett frågetecken som rørde sig och då visste ja ungefär vart hunn var